Vildsvinekølle - igen
Fra : Inger D.

Dato : 23-10-08 09:03

Nu nærmer tiden sig, hvor jeg endelig skal lave den vildsvinekølle på 2½ - 3
kg., jeg nu har skrevet om et par gange.
Derfor har jeg læst og læst på hele nettet om lavtemperaturstegning,
langtidstegning o.s.v. og er blevet meget klogere, men også meget mere
forvirret. Der er åbenbart mage forskellige meninger om de forskellige
stegemetoder og noget er usagt (måske en selvfølge for folk der har prøvet
det før?), såsom hvor lang tid diverse udskæringer og kødtyper skal have
(normalt er det bare temperaturen, der er angivet, men det kan mine gæster
jo ikke sidde og vente på :)

Nu kan det jo være, jeg når at kaste mig over Kevins opskrift, men det er
godt at have noget i baghånden, hvis nu det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har fundet meget lidt om vildsvin og kernetemperaturer, så jeg har taget
efter almindeligt svinekød, men er meget i tvivl om, om det giver et reelt
billede af, hvad der er godt for sådan en vildbasse.

Det jeg har fundet frem til er:

Gourmetsaltning et døgn med 10 g. salt pr. kilo skulle modne kødet.
Kernetemperatur på 65 - 70 grader.
Bruning først for at slå bakterier på kødets yderside ihjel.
Lavtemperaturstegning ved 90 grader i ????? timer.
eller
Langtidsstegning ved 130 - 150 grader i ????? timer til 60 grader, hvil 20
min.

Jeg hælder mest til langtidsstegningen, da jeg gerne vil have, at der er
lidt forskel på inderst og yderst.

Jeg har tænkt på at lægge den på en bund af rodfrugter og vin eller
bouillon, men er i tvivl om, om de skal med ind fra starten, eller om de så
får for meget.

Måske skal der også laves en lammeskank på 1½ kg., som jeg så også ville
lægge oven på rodfrugterne ved siden af vildsvinekøllen. Hvor lang tid skal
sådan en så have????

Jeg håber, der sidder nogen derude med en masse gode erfaringer.

Inger D.

Fra : Inger D.

Dato : 11-11-08 20:03

Så fik jeg endelig lavet den meget omtalte svinekølle, så nu kan jeg dele
lidt ud af mine erfaringer med dyret ved at svare på mine egne spørgsmål fra
denne tråd:

> [...]
> Det jeg har fundet frem til er:

> Gourmetsaltning et døgn med 10 g. salt pr. kilo skulle modne kødet.

Det kan jeg anbefale, det blev meget mørt og køllen svandt nærmest ikke.

> Kernetemperatur på 65 - 70 grader.

Det blev også perfekt, men det kom bag på mig, hvor hurtigt den nåede den
ønskede temperatur.
Kun ca. ½ time pr. kilo ved 170 grader (jeg havde regnet med ca. 1 time).

> Jeg hælder mest til langtidsstegningen, da jeg gerne vil have, at der er
> lidt forskel på inderst og yderst.

Den ønskede forskel på yderst og inderst fik jeg også. jeg havde gnedet
køllen med knust enebær, svøbt den i bacon og lagt den på et leje af
groftudskårne rodfrugter med bouillon, rødvin, salt, peber og mere knust
enebær.

> Jeg har tænkt på at lægge den på en bund af rodfrugter og vin eller
> bouillon, men er i tvivl om, om de skal med ind fra starten, eller om de
> så får for meget.

Det gjorde de ikke. De fik ca. 2 timer (der lå også en lammeskank, der
skulle blive færdig), og blev meget lækre og møre.

Tak for hjælpen fra de andre tråde. Det bliver ikke sidste gang, der bliver
serveret vildsvin her i huset. Næste gang står den dog på and.

Inger D.