Mælkebøtter
Fra : Annette

Dato : 05-11-08 20:46

Er der nogen der ved, om der kommer en ny mælkebøtteplante på samme rod året
efter, eller det kun er de nysåede frø, der kommer året efter?

Annette

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-11-08 20:57

In news:4911f791$0$90266$14726298@news.sunsite.dk,
Annette <lauses11@yahoo.dk> typed:
> Er der nogen der ved, om der kommer en ny mælkebøtteplante på samme
> rod året efter, eller det kun er de nysåede frø, der kommer året
> efter?
> Annette

Mælkebøtter har en meget lang "pælerod", så der skyder nye blomster op fra
den året efter.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 05-11-08 21:05

Hej Annette

> Er der nogen der ved, om der kommer en ny mælkebøtteplante på samme

Der kommer nye blade og blomster på den gamle rod, og står den i
græsplænen, ja så har den efterhånden lært at dukke sig så klipperen
ikke ødelægger den.

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 22:57

Max skrev:
> Hej Annette

> Der kommer nye blade og blomster på den gamle rod, og står den i
> græsplænen, ja så har den efterhånden lært at dukke sig så klipperen
> ikke ødelægger den.

Ja, det er imponerende så flade de kan blive, de sataner.

--
Niels

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-08 22:06

> Er der nogen der ved, om der kommer en ny mælkebøtteplante på samme rod
> året efter, eller det kun er de nysåede frø, der kommer året efter?

Samme rod, hvis du ikke har fået det meste op. Hakker du kun af i
overfladen, så kommer de hurtigt igen. På fliser er damp det mest effektive
(ud over gift), i græsplænen er plænerens det eneste brugbare.

Mvh Maria

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-11-08 11:52

> Samme rod, hvis du ikke har fået det meste op. Hakker du kun af i
> overfladen, så kommer de hurtigt igen. På fliser er damp det mest
> effektive (ud over gift), i græsplænen er plænerens det eneste brugbare.

Hej

Jeg havde engang en plæneklipper der gjorde det af med "bøtterne" i plænen,
det var en Stiga Tornado, den var udstyret med en speciel kniv/rotor der ved
et kraftigt sug rejste alle vækster op og så klippede dem. Alle uønskede
vækster i plænen gav op!

Jeg har ikke fundet tilsvarende klipper siden

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Janner

Dato : 06-11-08 13:15

Når vi er ved det, hvilken er gift er bedst og hvornår på året?

Vi overtog et hus for 1,5 år siden og der er MANGE har pillet dem op med rod
gang på gang men der kommer flere.
Til tider har vi haft så mange huller i golf banen at de rige troede det var
sidste nye skriv i en 128 hullers "close combat" golfbane.

Hygge

Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-08 05:57

On Nov 6, 1:15 pm, "Janner" <baumspie...@NOTVALID.NONO> wrote:
> Når vi er ved det, hvilken er gift er bedst og hvornår på året?

Plænerens eller det aktivstof som plænerens indeholder mest af, nemlig
MCPA.
Det kan købes i 10 liters dunke ved forderstoffirmaer til ca. 750 kr
Swedane MCPA 750, som er med med 750 g / liter aktivstof.
Det skal bruges 2 liter / Ha højest, så en rygsprøjde tømt over ca.
100 m2 skal have 0,2 deciliter i.

Dette virker rigtigt godt på agerpadderokke, brændenælde,
mælkebøtter,
tidsler, skvalderkål etc.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-11-08 20:11

> Når vi er ved det, hvilken er gift er bedst og hvornår på året?

>Plænerens eller det aktivstof som plænerens indeholder mest af, nemlig
MCPA.

Enig. Det bedste tidspunkt er slutningen af april. Jeg giver så min
græsplæne igen i slutningen af juli, hvis det ikke er for tørt. Første gang
bliver den sprøjtet jævnt over det hele, de næste 5-8 gange har den kun fået
de stedet, hvor mækebøtterne rent faktisk er. Vi har nu 2/3 af haven næsten
fri.

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-08 20:29

In news:491341ae$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> typed:

> [...]
> Første gang bliver den sprøjtet jævnt over det hele, de næste 5-8
> gange har den kun fået de stedet, hvor mækebøtterne rent faktisk er.

Det er nøjagtigt det samme min mand gør, og der er snart ikke flere
mælkebøtter tilbage i vores plæner. Det er den eneste måde der virker. At
fjerne dem med redskaber gør kun ondt værre. Hvis der er bare et lille
stykke rod tilbage i jorden, kan man være sikker på nye mælkebøtter der
igen.

Det er iøvrigt egentlig en ret smuk blomst synes jeg, synd at det er ukrudt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-11-08 21:20

On Thu, 6 Nov 2008 20:29:15 +0100, "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk>
wrote:

>Det er iøvrigt egentlig en ret smuk blomst synes jeg, synd at det er ukrudt.

Ukrudt eller ej - det bestemmer du jo selv
Her hos mig er mælkebøtter i plænen ikke ukrudt. Der er ikke ret meget
flottere end en plæne som er gul af mælkebøtter. Og mælkebøtterne er
fint grønne resten af året også.
Til gengæld giver de mig voldsomme problemer når de smider frøene, for
de spirer vældig godt i mine potter med planter.
Til trods for at jeg faktisk ikke har ret mange mælkebøtter på
matriklen, titter de frem i massevis i mine potter. Skide irriterende,
for de kan ikke sprøjtes væk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Annette

Dato : 06-11-08 23:14

Tak for svarene.

Annette

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 08-11-08 08:28

Det var en spændende tråd.
Jeg kan supplere med oplysning om et redskab, der kan "svuppe" mælkebøtter
med op med rod.
Min datter bor i Perth i Australien, og der har man et redskab, der består
af en ca. 40 cm lang stang med en gaffel, der passer til en mælkebøtterod, i
den nedre ende. Stangen er forsynet med en buet plade, som fungerer som
underlat for en vægtstangsvirkning. Man placerer gaflen ved plantens rod og
trykker nedad og vupti er planten hevet op med rod. (Jeg købte en og glæder
mig til næste mælkebøtteseson).

Fra : Jens

Dato : 10-11-08 22:04

Hej Peter,

Den metode kan jeg tilslutte mig: Personligt syntes jeg, at det er dybt
uansvarligt at anvende sprøjtegifte og svine grundvandet til for at undgå
mælkebøtter.

Mvh Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-11-08 22:15

On Mon, 10 Nov 2008 22:03:41 +0100, "Jens" <IWANTNOSPAM@atall.com>
wrote:

>Den metode kan jeg tilslutte mig: Personligt syntes jeg, at det er dybt
>uansvarligt at anvende sprøjtegifte og svine grundvandet til for at undgå
>mælkebøtter.

Nu sviner man jo ikke per automatik grundvandet til fordi man bruger
sprøjtemidler.......

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-08 03:08

On Nov 6, 8:11 pm, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> de stedet, hvor mækebøtterne rent faktisk er. Vi har nu 2/3 af haven næsten

Samme tur får vores til foråret.Det må dog kun bruges indtil 1.
august, men der burde man have ryddet godt ud.
Tidsler etc. forsvinder også med MCPA.

Og bjørnekloen over på den anden side af vejen.........Den kan ikke
tåle en blanding af MCPA og Glyphosat sprøjtet ind i stænglen
Man kan næsten se den dø