Kobbertråd på tag
Fra : Tomas .

Dato : 05-11-08 16:14

I forbindelse med at vi er ved at få lagt nyt tag, har jeg hørt tale
om, at man kan lægge en kobbertråd i tagets længde på begge sider af
rygningen. Når det så regner, vil der blive udskildt kobberioner fra
tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.

Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med
hvilken tykkelse tråd?

--
Mvh.

Tomas

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-11-08 16:45

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.
>
> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med

Umiddelbart tror jeg der skal ret meget til, for at det virker. Derudover så
er der jo en grund til at det virker. Kobber er en miljøgift, og nøjes ikke
med at slå mos ihjel. Dertil kommer at kobberet i modsætning til så meget
andet ikke nedbrydes men bliver ved med at være der hvor det havner til evig
tid. I din græsplæne, i spildevandsslammet eller...

Mvh
Jacob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 17:48

Jacob Andersen skrev:

> [...]
> i modsætning til så meget andet ikke nedbrydes men bliver ved med at
> være der hvor det havner til evig tid. I din græsplæne, i

Nu hænger der jo en del kobberledninger til el rundt omkring. Skader de
også min græsplæne?

--
Niels

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-11-08 19:12

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu hænger der jo en del kobberledninger til el rundt omkring. Skader de
> også min græsplæne?

Nåja, jeg foretrækker at tro at du spørger i god mening - nej, de skader
ikke hvis de er pakket ind i plast - det der betyder noget er om der foregår
udvaskning fra dem, dvs regnen falder på dem.

Mvh
Jacob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 20:46

Jacob Andersen skrev:

> Nåja, jeg foretrækker at tro at du spørger i god mening - nej, de skader
> ikke hvis de er pakket ind i plast - det der betyder noget er om der
> foregår udvaskning fra dem, dvs regnen falder på dem.

Det er ledningerne her udenfor i hvert fald ikke. Og inde i
Københavnstrup er der også en hel del fine gamle tage i kobber. Gud
hjælpe mig også genboens nye carport!

--
Niels

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-08 21:16

Jacob Andersen wrote:

> nej, de
> skader ikke hvis de er pakket ind i plast

Det er nu sjældent, at de forskellige belysningsvæseners ledninger fra pæl
til pæl langs veje er belagt med plast. De plejer at være uisolerede - også
derfor de bliver monteret på porcelænsisolatorer.

Erik Ginnerskov

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-11-08 10:15

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse

> Nåja, jeg foretrækker at tro at du spørger i god mening - nej, de skader
> ikke hvis de er pakket ind i plast - det der betyder noget er om der
> foregår udvaskning fra dem, dvs regnen falder på dem.

Hvor kommer kobberet fra, og er det pakket i plast når det naturligt findes
i jorden/undergrunden?

Hjælp, vi dør sku allesammen

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Hauge

Dato : 06-11-08 16:18

Leif Langgaard wrote:
> Hjælp, vi dør sku allesammen

Ja det skulle faktisk være ret sikkert.

Mvh Hauge

Fra : Nielsen

Dato : 06-11-08 21:28

> Ja det skulle faktisk være ret sikkert.
>
> Mvh Hauge

Tal for dig selv

/Ths

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-11-08 18:10

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> meget andet ikke nedbrydes men bliver ved med at være der hvor det havner
> til evig tid. I din græsplæne, i spildevandsslammet eller...

Hvad med alle de kobbertagrender, kobberbeklædte kviste og tage osv., der
findes rundt omkring. Det er jo den rene miljøbombe.

Til spørgeren: Jeg tvivler på effekten af en lille kobbertråd, men skifter
du hele rygningen med kobber fungerer det. Det er brugt en del på stråtag.

- Martin

Fra : Tomas .

Dato : 05-11-08 18:14

Martin Petersen <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev:
> [...]
>rene miljøbombe.
>
>Til spørgeren: Jeg tvivler på
>effekten af en lille kobbertråd, men skifter

Ja, det kan jeg se på linket til Boliusartiklen, men det lyder
umiddelbart som en dyr løsning, der vist tager tid at hente hjem
igen?

--
Mvh.

Tomas

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-11-08 19:15

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen

> Hvad med alle de kobbertagrender, kobberbeklædte kviste og tage osv., der
> findes rundt omkring. Det er jo den rene miljøbombe.

Det har du fuldstændig ret i. Det er noget der kan ses ved
rensningsanlæggene i de store byer. Specielt under den store friværdibølge
med mode i kobbertagrender mv. I praksis betyder det at spildevandsslammet
er farligt affald, som det er svært at komme af med. I stedet for værdifuld
gødning der kan udbringes på markerne.

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-11-08 19:23

Fortsat...

se
http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1996/87-7810-584-6/pdf/87-7810-584-6.pdf

I 90'erne var mængden af kobber i spildevandsslam ca 50 ton pr år på
landsbasis. Så det er ikke småting vi snakker om. Og der er ingen grund til
at tro at tallet er blevet mindre siden.

Mvh
Jacob

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-11-08 21:46

> [...]
> landsbasis. Så det er ikke småting vi snakker om. Og der er ingen grund
> til at tro at tallet er blevet mindre siden.

Ok. Det er ikke noget jeg har tænkt nærmere over når jeg har været ude og
montere sådanne sager, men det er da ikke skidesmart.

- Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-08 22:11

> I 90'erne var mængden af kobber i spildevandsslam ca 50 ton pr år på
> landsbasis. Så det er ikke småting vi snakker om. Og der er ingen grund
> til at tro at tallet er blevet mindre siden.

Nej, men er det et problem? Der skal ganske voldsomme mængder i jorden for
at planter skades - mere end der udvaskes fra et kobbertag.

Mvh Maria

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-11-08 21:16

> Nej, men er det et problem? Der skal ganske voldsomme mængder i jorden for
> at planter skades - mere end der udvaskes fra et kobbertag.

Det er en påstand. Men du er inde på noget af det rigtige alligevel.
Tolerencen for kobber varierer nemlig rigtig meget. Mennesker kan tåle ret
meget, bløddyr som fx snegle tåler stort set ingenting. Og ja det er et
meget konkret problem for samfundet at spildevandsslam bliver så forurenet
at det ikke er til at komme af med.

Mvh
Jacob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-11-08 23:23

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev
> I 90'erne var mængden af kobber i spildevandsslam ca 50 ton pr år på
> landsbasis. Så det er ikke småting vi snakker om. Og der er ingen grund
> til at tro at tallet er blevet mindre siden.

Det vil jeg da virkeligt kalde småting.

Skadeligt er det heller ikke, de 'gode' kunstgødningers reklame lyder:
'tilsat kobber'. Der skal faktisk være lidt kobber for at planter kan
trives.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 08-11-08 12:29

> [...]
> andet ikke nedbrydes men bliver ved med at være der hvor det havner til
> evig tid. I din græsplæne, i spildevandsslammet eller...

Holy cow! Det meste brugsvand ledes på et eller andet tidspunkt igennem et
kobberrør. Det må være en tikkende bombe

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 12:38

Martin Bak wrote:
> Det må være en tikkende bombe

Hold da op, så er det det jeg kan høre her i huset

Mvh Hauge, der skynder sig at løbe udenfor...

Fra : Klaus G.

Dato : 05-11-08 17:40

> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med
> hvilken tykkelse tråd?
Jeg tror du vil have mere held ved at sprøjte taget en gang om året i stedet
for :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tomas .

Dato : 05-11-08 18:00

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev:
>Jeg tror du vil have mere held ved at
>sprøjte taget en gang om året i stedet
>for :)

Tja måske. Men det forurener jo også...
--
Mvh.

Tomas

Fra : Klaus G.

Dato : 05-11-08 19:17

> Tja måske. Men det forurener jo også...
Mjoe... Men hvad med sådan en omgang kobber, er det helt naturvenligt,
eller? Jeg ved det ikke, spørger bare.

Det er ikke ret meget væske der skal til, for at sprøjte et tag, meget
mindre end man lige regner med og det tager ingen tid for en proff at gøre
det.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 05-11-08 19:26

> [...]
>
> Det er ikke ret meget væske der skal til, for at sprøjte et tag, meget
> mindre end man lige regner med og det tager ingen tid for en proff at gøre

Fordelen ved væske er at man kan opsamle spildet, når man sprøjter og det
løber af taget. Det står også gerne på beholderen at man skal gøre det.
Væsken kan man så aflevere på genbrugsstationen.

Mvh
Jacob

Fra : Hauge

Dato : 05-11-08 18:03

Klaus G. wrote:
> Jeg tror du vil have mere held ved at sprøjte taget en gang om året i
> stedet for :)

Mon det er derfor kirkerne har kobbertag? Altså det med at tro..

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/tage/kobberrygning-mod-alger-pa-taget

Så jeg tror at der er nogen der burde begynde at gå i kirke, mens vi andre
bruger tiden fornufitgt ;)

/Hauge

Fra : Klaus G.

Dato : 05-11-08 19:16

> Mon det er derfor kirkerne har kobbertag? Altså det med at tro..
Aner det ikke...

> http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/tage/kobberrygning-mod-alger-pa-taget
>
> Så jeg tror at der er nogen der burde begynde at gå i kirke, mens vi andre
> bruger tiden fornufitgt ;)
Der er langt fra en kobbertråd, til en hel rygning af kobber.

Så står valget mellem en kobbertråd eller at sprøjte taget engang om året,
så vil jeg til enhver tid vælge at sprøjte taget.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-11-08 18:04

Tomas . wrote:

> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med
> hvilken tykkelse tråd?

Det vil jeg også gerne vide Jeg har stillet spørgsmålet i dk.videnskab,
så må vi se om de har et bud.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Tomas .

Dato : 05-11-08 18:11

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid> skrev:

>Det vil jeg også gerne vide Jeg
>har stillet spørgsmålet i
>dk.videnskab,
>så må vi se om de har et bud.

Får du svar, må du meget gerne poste det her

--
Mvh.

Tomas

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-11-08 18:14

Tomas . wrote:

> Får du svar, må du meget gerne poste det her

det vil jeg gøre, eller henvise til tråden.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-11-08 11:32

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> det vil jeg gøre, eller henvise til tråden.

hej igen
'Videnskaberne' har ikke været til megen hjælp, så jeg har selv gogglet lidt

fakta:
Tilstrækkelige mængder af kobber vil have en mos/algedræbende effekt. Der
gror ikke mos på et kobbertag.

Der synes at være en sammenhæng mellem kobberets overflade, den tid det er i
kontakt med regnvandet og effekten.

Virkningen kommer fra udvaskning af kobbersulfat.

Sandsynligt:
De produkter de professionelle udbyder er alle i form af plader, net eller
kobberuld. Dette underbygger at der skal en hvis overflade til, før
virkningen indtræder.

En enkelt kobbertråd eller to vil formodentlig ikke have nogen særlig
effekt.

En kobberrygning kunne have den ønskede virkning.

Min søgning i google "+kobber +mos"

Fra : Jørgen

Dato : 07-11-08 22:07

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> fakta:
> Tilstrækkelige mængder af kobber vil have en mos/algedræbende effekt. Der gror ikke mos

Du skal nok være opmærksom på, at effekten kun vil være til stede i
fordybningen af tagfladen, men princippet er er rigtig nok.

Virkningen er tydelig at se på f.eks. gamle broer der har årstal påskruet
betonen. Det er tydeligt at betonen ser næsten ny ud under tallene, men
er præget af tidens tand alle andre steder.

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 05-11-08 23:09

"Tomas ." skrev i meddelelsen

> [...]
> tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.
>
> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med

For nogle år siden blev der markedsført en løsning hvor man kunne købe nogle
stykker til at montere under rygningen. Det hed Biberkraft, men jeg mener
ikke det eksisterer mere under det navn.

Fandt lige flg. under en søgning.
Kilde. http://www.pressport.dk/pressrelease_view.aspx?ID=11

"Aldrig mere belægninger på tagflader
Med ny og genial rensningsmetode.

Dansk Håndværker Formidling præsenterer i disse uger et helt nyt og
anderledes produkt ved navn Biberkraft til rensning og vedligeholdelse af
tagflader. Ved hjælp af kobberplader, der monteres øverst ved tagryggen,
sørger naturen selv for at holde taget fri for belægninger.

Når regnvand rammer taget, oxyderer kobberpladerne, hvorefter der udskilles
ioner, der sammen med regnvandet løber ned over tagfladen. Denne proces
hindrer nye belægninger i at fastgøre sig samtidig med at eksisterende
alger, mos og andet løsner sig.

At benytte kobber til rensning og forebyggelse er bl.a. kendt fra
skibsmaling, hvor opløste kobberpartikler findes i malingen. Gamle træskibe
som f.eks. Fregatten Jylland er dækket med kobberplader, der hindrer
algebelægninger på skroget.

Kobberpladerne er nemme at montere, der er ingen vedligeholdelse og
rensningen er 100% naturlig. Efter ca. otte måneder opnår pladerne den
karakteristiske matte, sorte og smukke farve.

I forhold til traditionelle metoder kan husejeren med dette produkt spare
alle fremtidige udgifter i forbindelse med tagrensning. Endvidere leveres
Biberkraft med en levetid og effektivitetsgaranti på 125 år.

Direktør Christian Toldam fra Dansk Håndværker Formidling, som har
rettighederne til Biberkraft, ser store muligheder for produktet: - selvom
der ikke på det danske marked er tradition for sådanne løsninger, oplever vi
stor interesse for Biberkraft - ikke mindst fra typehusfabrikanter, som nu
får et alternativ, som er både billigere - og langt mere holdbart end
tilsvarende eksisterende løsninger.

Billedtekst: Biberkraft formes efter tagstenen og giver en 100% ydeevne.
Monteringen er nem og enkelt uanset om den udføres af private eller
håndværksfirmaer."

Kenn H. Jensen

Fra : Max

Dato : 05-11-08 23:13

Hej Kenn

> købe nogle stykker til at montere under rygningen. Det hed
> Biberkraft, men jeg mener ikke det eksisterer mere under det navn.

Det ser da ud til at leve endnu.

http://www.biberkraft.de/

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 06-11-08 01:42

On 05 Nov 2008 15:13:58 GMT, Tomas . <huttelbuttel@hotmail.com> skrev:

>I forbindelse med at vi er ved at få lagt nyt tag, har jeg hørt tale
>om, at man kan lægge en kobbertråd i tagets længde på begge sider af
>rygningen. Når det så regner, vil der blive udskildt kobberioner fra

Jeg har hørt at zink kan gøre det. men det var vist en strimmel på ca
10 cm der skulle lægges op. Om der er noget om det ved jeg så ikke,

Men det er da billigere end kobber.

per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-11-08 03:02

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at zink kan gøre det. men det var vist en strimmel på ca
> 10 cm der skulle lægges op. Om der er noget om det ved jeg så ikke,
>
> Men det er da billigere end kobber.

Bly kan også, men så er vi ovre i mere forurening, og det er vist også
forbudt nu.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-11-08 17:35

Per H skrev:

> Jeg har hørt at zink kan gøre det. men det var vist en strimmel på ca
> 10 cm der skulle lægges op. Om der er noget om det ved jeg så ikke,

Der er inddækket med zink eller bly rundt omkring skprstenens
gennembrydning af taget, så hvis dét holder vand så skulle alle tag
nedenfor skorstenene være algefri og det synes jeg ikke er tilfældet :-|

--
Armand

Fra : Leo Havmøller

Dato : 06-11-08 05:22

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> wrote in message
>I forbindelse med at vi er ved at få lagt nyt tag

Hvilken slags tag?

Leo Havmøller.

Fra : Morten

Dato : 06-11-08 11:36

> [...]
>siden hvor koberet sad så ud som nyt tag og den anden side hvar helt grønt

Morten

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-11-08 12:59

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> wrote in message
> [...]

Kan det tænkes at du har sat tråden op på sydsiden af huset? Der er som
regel kun algevækst på den ene side af et hus, mener det er den der vender
mod nord.

Keller

Fra : Morten

Dato : 06-11-08 16:00

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> wrote in message

> Kan det tænkes at du har sat tråden op på sydsiden af huset? Der er som
> regel kun algevækst på den ene side af et hus, mener det er den der vender
> mod nord.
>
> Keller det var et mindre udhus og der var ca lige meget sol på hver
> tagside og faktisk var det ikke for at få alger væk det var en antennetråd
> som lå spændt op hen ad taget på den ene side af rygningen
Morten

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-11-08 18:24

> [...]
> tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.
>
> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med

Det har absolut noget på sig. Vi har set positiv effekt på vores fliser
omkring huset. Hindrer algevækst.
Tykkelsen tror jeg ikke er afgørende. Og det er jo ikke nogen særlig
bekostning at lægge en alm. afisoleret ledning op.
Al den snak om negativ miljøpåvirkning skal du ikke tage for tungt. Det
svarer til en dråbe i stillehavet.
Mvh
Aksel

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 06-11-08 19:18

> [...]
> tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.
>
> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med

Min mor og foa fik nyt tegl tag på for ca 10 år siden, og da fik de også
monteret kobbertråd, og der er aligevel kommet mos på taget.

JJ

Fra : CC

Dato : 10-11-08 00:06

"Tomas ." skrev i en meddelelse
> [...]
> tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget.
>
> Har dette noget på sig og i så fald, hvordan skal tråden lægges og med

Jeg har ikke læst alle indlæg igennem, men jeg tror på idén.
Fastgør noget 10-50 mm2 blank kobber, massivt eller flertrådet, på hver side
af tagrygningen.
Der skal nok mere tages hensyn til den mekanisk stabilt end til tykkelsen af
tråden.

Du kan jo altid prøve om det lokale el-selskab har noget nedtaget
luftledning, de vil sælge billigt.
Ellers kan du få den lokale elektriker til at skaffe noget nyt hjem fra NKT.

Pas nu på, at kobbertråden ikke kommer i elektrisk (galvanisk) forbindelse
med blyinddækninger, zink tagrender etc for så kan det gå galt.

Fra : Tomas .

Dato : 14-11-08 14:52

>Jeg har ikke læst alle indlæg igennem,
> [...]

Lyder fornuftig, det vil vi da prøve.

>Du kan jo altid prøve om det lokale
>el-selskab har noget nedtaget
>luftledning, de vil sælge billigt.
>Ellers kan du få den lokale elektriker
>til at skaffe noget nyt hjem fra NKT.

OK. Mon det er ladesiggøreligt?

>Pas nu på, at kobbertråden ikke kommer
>i elektrisk (galvanisk) forbindelse
>med blyinddækninger, zink tagrender
>etc for så kan det gå galt.

Klart, så vil spændingsrækken jo gøre sit til at det går galt.
Nu er det Decratag (ståltag), vi får lagt op - jeg kan ikke lige
huske hvordan kobber og jern ligger ifht. hinanden.

--
Mvh.

Tomas