Findes varmt lys fra sparepære
Fra : Kasper P. Frandsen

Dato : 04-11-08 19:40

Hej

Nu har jeg haft købt Megaman, Cosna og Osram sparepære, men alle har de et
meget koldt lys. Der står godt nok at det er "varm light" kelvin 2700, men
det kan diskuteres. I forhold til en alm. glødepære er der en verden til
forskel. Kender i til et sparepære-fabrikat som virkelig har et varmt skær.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-08 20:13

> [...]
> det kan diskuteres. I forhold til en alm. glødepære er der en verden til
> forskel. Kender i til et sparepære-fabrikat som virkelig har et varmt

Vi købte noget gul glasmaling og kom på i pletter/streger. Ikke alle lamper
ser lige fikse ud med den løsning, men for de fleste går det fint.

Mvh Maria

Fra : Kasper P. Frandsen

Dato : 04-11-08 20:50

> Vi købte noget gul glasmaling og kom på i pletter/streger. Ikke alle
> lamper
> ser lige fikse ud med den løsning, men for de fleste går det fint.
>
> Mvh Maria

Hej Maria

Ja, jeg har hørt om denne mulighed før. Det kan måske også blive en løsning,
dog undrer det mig at der ikke laves farver med en varm glød. Hvorfor skal
de være så kolde! Jeg ser at de fleste nye sparepærer har en glaskuppel
omkring lysrøret så hvorfor farver man ikke denne kuppel i en varm farve?
Nå.. men du skal have tak for din besvarelse :)

Kasper

Fra : Jacob Andersen

Dato : 04-11-08 21:15

"Kasper P. Frandsen" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> glaskuppel omkring lysrøret så hvorfor farver man ikke denne kuppel i en
> varm farve? Nå.. men du skal have tak for din besvarelse :)

Sjovt at vi har vænnet os til at det "rigtige" lys fra en lampe skal være
tis-farvet. Dagslys ligger jo på 5-6000 kelvin. Altså væsentlig mere hvid
end 2700...

Mvh
Jacob

Fra : Klaus Bahner

Dato : 04-11-08 21:32

Jacob Andersen wrote:
> [...]
>>

> Sjovt at vi har vænnet os til at det "rigtige" lys fra en lampe skal
> være tis-farvet. Dagslys ligger jo på 5-6000 kelvin. Altså væsentlig

Det er ikke kun farvetemperaturen der er afgørende, men også
farvegengivelsen. Og farvegengivelsen af en glødepære er helt i top
hvorimod lysstofrør dvs. sparepærer er af principielle årsager langt
dårligere til det. Lidt for enkelt sagt, lyser et lysstofrør kun med et
begrænset antal farver, hvorimod lyset fra at glødepære indeholder alle
farver. Det gør at de fleste menneske synes lys fra en glødepære er mere
behageligt eller hyggeligt.
Indfarvningen af røret eller skærmen, ændrer kun farvetemperaturen, men
gør lyset ikke bedre - den har stadigvæk en dårlig farvegengivelse. Til
gengæld dæmper indfarvningen lysmængden, som gøre sparepæren knap så
sparsommeligt.
Der er desværre den uundgåelige ulempe med sparepærer/lysstofrør at
lyset er af dårligere kvalitet, til gengæld bruger de knap så meget el.

Klaus

Fra : Kasper P. Frandsen

Dato : 04-11-08 21:33

> Sjovt at vi har vænnet os til at det "rigtige" lys fra en lampe skal være
> tis-farvet. Dagslys ligger jo på 5-6000 kelvin. Altså væsentlig mere hvid
> end 2700...

Hej Jacob

Jeg tror det bl.a. har noget med årstiden at gøre. Vi vil gerne have varme
farver når det er koldt. "det varmer". Dagslys har også et meget større
farveregistre som gør det visuelt mere behageligt. En sparepære har kun få
farver. Dvs. at de steder hvor belysningen rammer kan blive kedelige at se
på. Samtidig er lyset fra en sparepære ikke konstant. Det irriterer
indirekte din lysoplevelse. Men... nu har vi jo snart ikke noget valg så det
er med at se sig godt om inden anskaffelse af nye pærer. Jeg faldt over
dette link: http://www.ecolabel.dk/aktuelt/nyheder/Test+af+elsparepaere.htm
Ser interessant ud.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 04-11-08 21:52

> [...]
> valg så det er med at se sig godt om inden anskaffelse af nye pærer. Jeg

Hmm, ja det med at sparepære har få farver er jeg med på. Men det var nu
også generelt ment, dvs vi kan jo også lide glødepære pga den gule / varme
farve. Men apropos det du skriver med at farven "varmer" så får jeg
associationer til ild i pejsen osv, flammer er jo gule. Så måske er det
huleboerne der kommer op i os, noget med at sidde rundt om bålet osv... Bare
en tanke.

Mvh
Jacob

Fra : Brian Lund

Dato : 05-11-08 08:09

> [...]
> associationer til ild i pejsen osv, flammer er jo gule. Så måske er det
> huleboerne der kommer op i os, noget med at sidde rundt om bålet osv...

Vi må jo bare vente og håbe at de udvikler lysdioderne så de kan lyse
kraftigere, de er ganske godt på vej og så de bliver billigere, her halter
lysdioder noget endnu...

Brian

Fra : Jakob Griffel

Dato : 05-11-08 10:13

> Nu har jeg haft købt Megaman, Cosna og Osram sparepære, men alle har de et
> meget koldt lys.

Jeg har et par Philips Softone i brug. Det er de varmeste indtil videre
efter min personlige mening. De er godtnok rigelig lyserøde når de varmer
op, men når de er i gang kan jeg ikke se ret meget forskel.

--
Hilsen Jakob

Fra : Kasper P. Frandsen

Dato : 05-11-08 17:17

> Jeg har et par Philips Softone i brug. Det er de varmeste indtil videre
> efter min personlige mening. De er godtnok rigelig lyserøde når de varmer
> op, men når de er i gang kan jeg ikke se ret meget forskel.

Hej Jakob

Jeg vil tage et kig på dem. Jeg har selv læst et eller andet sted at de
faktisk skulle være gode rent farvemæssigt.