Overvintring vandsten
Fra : René

Dato : 03-11-08 22:23

Hej

Jeg har i haven en "almindelig" vandsten, en kugle af granit, som henter sit
vand fra en nedgravet murerbalje. I baljen står selvfølgelig en pumpe, som
sender vandet op gennem stenen.

Men nu nærmer vinteren sig, og hvad gør jeg så?

Baljen er ikke sådan lige at flytte, og det er heller ikke den letteste
mission at tømme den for vand. Det sidste kan dog lade sig gøre, men den kan
hurtigt blive fyldt igen af regn og sne. Kan man fx putte salt i vandet, så
det hele ikke fryser til is og ødelægger pumpen?

Hvad gør I andre?

På forhånd tak fra

René

Fra : Max

Dato : 03-11-08 22:32

Hej René

> gøre, men den kan hurtigt blive fyldt igen af regn og sne. Kan man fx
> putte salt i vandet, så det hele ikke fryser til is og ødelægger

Jeg ville absolut ikke putte salt i, men måske noget kølevæske.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 22:39

> Hej René

> Jeg ville absolut ikke putte salt i, men måske noget kølevæske.
>
> --
> Mvh Max

Nej ikke kølervæske, ikke hvis der er chance for at nogle vilde dyr fik lyst
til at drikke af vandet

Hvad du skal gøre med din pumpe ved jeg ikke.
Tag den op eller se hvad der sker.
Eller dæk det hele over.

Mvh Allan

Fra : Max

Dato : 03-11-08 22:41

Hej Allan

> Hvad du skal gøre med din pumpe ved jeg ikke.

Det behøver du heller ikke bekymre dig om,
jeg har ikke nogen :)

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 22:48

> Hej Allan

> Det behøver du heller ikke bekymre dig om,
> jeg har ikke nogen :)
>
> --
> Mvh Max

Hehe jeg ventede på dit svar i min iver fik jeg skrevet forkert, det
sker ofte.
Der burde havde stået:
Hvad der skal ske med pumpen ved jeg ikke.
Tag den op eller se hvad der sker.
Eller dæk det hele over.

For du ved jo Max at kølervæske er den rene gift for små de små dyrs nyrer

Mvh Allan

Fra : Max

Dato : 03-11-08 22:52

Hej Allan

> For du ved jo Max at kølervæske er den rene gift for små de små dyrs
> nyrer

Det er det så sandelig også for de store. Men jeg havde faktisk ikke
tænkt på det, jeg fandt det naturligt at det var pakket ind. Men tror
du forøvrigt at dyr ville drikke det ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 22:55

> [...]
>
> Det er det så sandelig også for de store. Men jeg havde faktisk ikke
> tænkt på det, jeg fandt det naturligt at det var pakket ind. Men tror

Desværrer ja hvis det var det eneste der var flydende.

Så skal stenen ikke bare pakkes ind ?

Mvh Allan

Fra : Max

Dato : 03-11-08 23:06

Hej Allan

> Så skal stenen ikke bare pakkes ind ?

Min nabo havde sådan noget lignende i haven, der
kom der sprit i og så en murebalje på hovede der
dækkede det hele med en stor sten på så den ikke
kunne blæse væk.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 23:47

> [...]
>
> Min nabo havde sådan noget lignende i haven, der
> kom der sprit i og så en murebalje på hovede der
> dækkede det hele med en stor sten på så den ikke

Ja som jeg har skrevet ved jeg ingenting om springvand og pumper og frost.
Men den plan du har der lyder fornuftig

Det ville jeg gøre med min vandsten. Hvis jeg havde en.

Mvh allan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-08 00:08

>. Men tror
>du forøvrigt at dyr ville drikke det ?

Kølervædske er sødligt og dyrene elsker det.

Fra : Max

Dato : 04-11-08 07:52

Hej Martin

> Kølervædske er sødligt og dyrene elsker det.

OK, det troede jeg egentlig ikke.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 04-11-08 00:45

Max skrev:

> Det er det så sandelig også for de store. Men jeg havde faktisk ikke
> tænkt på det, jeg fandt det naturligt at det var pakket ind. Men tror
> du forøvrigt at dyr ville drikke det ?

En mekaniker-bekendts mester mistede sin schæferhund fordi den labbede
udspildt kølervædske i sig fra gulvet. Nyresvigt er ikke ligeså
smertefrit som "black capsule"!

Kølevædske som sødemiddel var forøvrigt også grunden til vinskandalerne
i hhv. Østrig og Italien

--
Armand.

Fra : Rene Hansen

Dato : 04-11-08 10:16

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
> [...]
>store. Men jeg havde faktisk ikke
>tænkt på det, jeg fandt det
>naturligt at det var pakket ind. Men tror

Jeg sejlede et par aar paa Filippinerne, og der er det helt
almindelig kendt at hvis naboens hund eller en anden strejfende
hund skal aflives, saa er den billigste og nemmeste metode
koelervaedske....
Hundene er helt skaeve med det fordi det er soedt.
Det er nok lige noget enhver perlegrusmekaniker skal huske paa
naar han roder med bilen.
Mine egne to hunde var engang meget taet paa at faa en dosis
fordi jeg ikke lige taenkte over det, men jeg naaede dog at fa
stoppet dem i tide.

Ren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-11-08 08:12

On Mon, 3 Nov 2008 22:22:52 +0100, René <a@b.dk> wrote:

> [...]
>sender vandet op gennem stenen.
>
>Men nu nærmer vinteren sig, og hvad gør jeg så?

Intet

> [...]
>hurtigt blive fyldt igen af regn og sne. Kan man fx putte salt i vandet, så
>det hele ikke fryser til is og ødelægger pumpen?

Min egen ude i gården for lov at stå - og den får også lov at køre ind
til videre. Den er dog på et tænd-slukur, så når der bliver frost (mere
end en smule nattefrost) bliver den slukket helt.

Du behøver ikke tømme murerbaljen, det skulle da lige være for at få den
gjort ren. Der samler sig noget skidt i bunden af sådan en hen over
året, som kan være rart at få væk. Men der sker ikke noget ved at der
står vand i den vinteren over.

Er din opstilling lavet fornuftigt, kan du tage pumpem op uden at skulle
flytte stenen. Og det kan være smart at tage pumpen ind for vinteren.

På arbejdet har vi en del opstillinger af disse vandsten. Der slukker vi
for dem d. 31. december når vi lukker for vinteren, og så tænder vi igen
til foråret. Det har fungeret fint i flere år nu. Også selv om vandet i
murerbaljen har været en kæmpe isklump med pumpe frosset ind i midten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-08 19:32

> Intet

Vi gør heller ikke noget, og der er vand til fuglene hele vinteren næsten
ligegyldgit hvor hårdt det fryser.

> Er din opstilling lavet fornuftigt, kan du tage pumpem op uden at skulle
> flytte stenen. Og det kan være smart at tage pumpen ind for vinteren.

Vores har kørt uafbrudt i 3 år uden problemer. Den kan så ikke mere nu, men
der var også næsten en spand jord dernede, så det er mere jord end frost,
der har stoppet den.

Mvh Maria

Fra : Brian Lund

Dato : 04-11-08 08:31

> [...]
> kan hurtigt blive fyldt igen af regn og sne. Kan man fx putte salt i
> vandet, så det hele ikke fryser til is og ødelægger pumpen?

Min far har siden de byggede deres nye stue i '95 haft to murerbaljer
stående udenfor og rode hele året... Med tiden er de selvfølgelig blevet
fyldt med vand - som jo fryser om vinteren!

De er ikke sprunget eller revnet og jeg har ikke endnu set at de har været
bundfrosne!
Så hvis pumpen står i bunden af baljen tror jeg roligt at du kan lade den
stå hele året rundt...

Brian

Fra : René

Dato : 04-11-08 22:48

Tak til jer alle for svarene. Jeg lader den stå vinteren over og ser, om
skidtet "overlever". Til foråret vil jeg så nok lige rense baljen i bunden,
så skidtet ikke tager livet af min - også til den tid forhåbentlig -
velfungerende pumpe.

Mvh René