Hvornår kan vi beskære vores vin
Fra : lennartk@anarki.dk

Dato : 02-11-08 04:49

Hej.
Som nybagt drivhusejer har jeg et spørgsmål omkring hvornår vores
Himrod vin må beskæres. Vi vil gerne i gang med at rydde drivhuset og
vaske det ned, men hvad med vinen. Er det i øvrigt korrekt at vinen,
som er 1.ste års, skal skæres ned til ca. 1 m ?
Håber der er en "skriftklog" som kan hjælpe.

Venlig hilsen Lennart

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-11-08 13:44

On Sun, 2 Nov 2008 03:48:57 -0800 (PST), lennartk@anarki.dk wrote:

> [...]
>som er 1.ste års, skal skæres ned til ca. 1 m ?
>Håber der er en "skriftklog" som kan hjælpe.

Man siger det er bedst at beskære vin mellem jul og nytår.
Jeg har dog med held gjort det mange gange i perioden slutningen af
oktober - december. Jeg plejer at gøre det samtidig med at drivhuset
tømmes her om efteråret.

Hovedranken/rankerne på vinen må helst ikke gro mere end ca. en meter om
året. Grunden til det er, at hvis den gror for langt, risikerer man at
nogle af knoperne på stammen ikke vil blive til noget. Det er disse
knopper som sætter nye skud hvert år og der hver druerne kommer fra. Men
hvis nu der dør et par stykker af disse knopper , vil der pludselig
blive langt mellem nye skud og klaser med druer.
(Lidt svært at forklare, håber du forstod det alligevel)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/