Massive trægulve, svært?
Fra : Jens

Dato : 31-10-08 22:06

Hej

Vi skal have skiftet tæpperne ud på 4 værelser med trægulve.
Enten parketgulv eller massive
Der er beton under tæpperne og ikke gulvvarme

Jeg kan rigtig godt lide massive trægulve og har set nogle kvadratiske
gulvplader i ask

De skal limes, men jeg er lidt i tvivl om projektet er let at gå til
Jeg kan godt lægge et "click" gulv, men er det noget baks at lime et gulv?
Hvad med svindrevner, er det en større udfordring end ved parket der
click'es sammen?

Gode råd?

Vh. Jens

Fra : Per H

Dato : 31-10-08 22:10

On Fri, 31 Oct 2008 22:05:50 +0100, "Jens"
<Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev:

> [...]
>gulvplader i ask
>
>De skal limes, men jeg er lidt i tvivl om projektet er let at gå til

Du skal ihvertfalf følge anvisningherne 100 % og kun lim hvor det
præsist forskrives. Du skal også have at underlag under trægulvet.
og husk 10 mm luft ved alle vægge.
og så skal matrialerne tempereres i nogle dage, der hvor det skal
lægges.

per

Fra : Jens

Dato : 31-10-08 22:14

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og husk 10 mm luft ved alle vægge.
> og så skal matrialerne tempereres i nogle dage, der hvor det skal

Ok, tak Per

Jeg er dog ikke helt med, da jeg mener at "pladerne" skal limes til betonen,
altså på undersiden
Hvordan fungerer det med et undergulv/dampspærre - det kan man vel ikke?

Vh. Jens

Fra : Per H

Dato : 01-11-08 13:56

On Fri, 31 Oct 2008 22:13:55 +0100, "Jens"
> [...]

>altså på undersiden
>Hvordan fungerer det med et undergulv/dampspærre - det kan man vel ikke?

prøv at spørge der hvor du køber pladerne. jeg kender ikke
matrielet.

per

Fra : Svend Spanget

Dato : 01-11-08 06:22

Jens <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev:
> [...]
Underlaget skal være helt plant. Du bliver sandsynligvis nødt til at
spartle med selnivellerende gulvspartelmasse. Til selve lægningen skal

du bruge en lang retskinne og noget tungt, f.eks. spande med sand, til

at presse brædderne ned i limen, mens det tørrer.
Det kan lade sig gøre, men det er ikke let...
Mvh Svend

Fra : Lars Jensen

Dato : 01-11-08 11:38

"Jens" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mail.dk> skrev i en meddelelse
> De skal limes, men jeg er lidt i tvivl om projektet er let at gå til

Jeg har lagt gulv der sku limes og hvis underlaget er lige så er det klart
at foretrække, dog lim stavene mod gulvet ikke i fer og not.

> Jeg kan godt lægge et "click" gulv, men er det noget baks at lime et gulv?
> Hvad med svindrevner, er det en større udfordring end ved parket der
> click'es sammen?

Jeg har desværre købt et klick gulv. to ting

1. Jeg købte Junkers "bøg harmoni" gulv i massivt træ, problemet er blot at
træet er fuldstændigt uegnet som gulv, egetræ er minimum her. Gulvet kan
foreks ikke tåle vand så krakelerer det præcis som billigt laminat gulv.

2. Lim er en hel billigere end click bøjler, ved lim sidder gulvet perfekt
fast og det gør det ikke med click, gulvet knirker, det udvider sig om
sommeren og skrumber i fyrings sæsonen, hvilket medfører store revner i
gulvet som så går væk om sommeren. Men jeg tror godt at du kan fornemme at
der er alt for mange problemer forbundet med click gulve. Jeg skal dog sige
at jeg kun har prøvet Junkers, som var en oplevelse jeg gerne havde været
foruden.

Fra : Martin Bak

Dato : 01-11-08 20:13

"Lars Jensen" <rep@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er alt for mange problemer forbundet med click gulve. Jeg skal dog
> sige at jeg kun har prøvet Junkers, som var en oplevelse jeg gerne havde

Vi taler om sol og vind her. Der er simpelthen for stor forskel på trægulve,
til at man kan diskutere det under ét. Jeg er netop blevet færdig med at
lægge et 45mm douglas plankegulv med planker i bredde op til 400 mm. Det er
bare én slags trægulv.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lars Jensen

Dato : 01-11-08 22:44

> til at man kan diskutere det under ét. Jeg er netop blevet færdig med at
> lægge et 45mm douglas plankegulv med planker i bredde op til 400 mm. Det
> [...]

Og relevansen til Jens indlæg er??

Fra : Jens

Dato : 01-11-08 20:45

en supplerende oplysning

Det gulv jeg synes bedst om er et kvardrat gulv, som vist her
http://www.horningfloor.dk/parket.asp?moenster=kva

Gulvet fås i 8-10 mm og kvardraterne er ca. 30x30
Det skal underlimes, men jeg er lidt i tvivl om det er svært at styre og få
til at ligge pænt tæt
Hvad sker der når et "limet gulv" arbejder?
Arbejder limen med?

Normalt lægger man dampspærre/folie under et gulv, når det lægges på beton.
Det kan jo ikke lade sig gøre ved ovenstående.
/Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-11-08 23:30

Jens skrev:
> [...]
>
> Normalt lægger man dampspærre/folie under et gulv, når det lægges på beton.
> Det kan jo ikke lade sig gøre ved ovenstående.

Der er jo en udmærket vejledning på
http://www.horningfloor.dk/gfx/pdf/laeggevejledninger/parket.pdf som du
'bare' skal følge. Det ser ikke ud til at være for uerfarne med for
mange tommelfingre, så hvis du er i tvivl, så få en professionel til at
gøre det.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 23:56

> [...]
> beton.
> Det kan jo ikke lade sig gøre ved ovenstående.

Hej Jens,

Hvis du er en ferm gør-det-selv-mand så er det ikke så slemt.

Der skal IKKE dampspærre mellem beton og træ på den type gulve, træet limes
direkte på betonen.
Limen du skal bruge er en speciel lim til formålet, ikke en eller anden hvid
lim - den koster ca. det samme per m² som træet.
Jeg ved ikke hvad de har gjort ved limen, men jeg tror det er noget med
gummi, den er meget gummeagtig når den er tør, så den kan samarbejde med
træet.

Der findes forskellige vejledninger både på nettet og sikkert hvor du køber
det.

Jeg lagde i 40m² stue og med fint resultat, husk bare at overholde det med
afstand til væg - træet udvider sig helt vildt.
Noget jeg lærte af en gulvlægger er at det ikke skal lægges for stramt og i
for meget lim, et passende lag er med en bredtandet tandspatel og gulvbeton
skal ses i "limdal" altså limen skal ligge i streger, hvor gulvet kan ses
imellem og ikke på for stort areal.
Hvis du har brændeovn, så husk god afstand ellers kan du resikere at gulvet
får svindrevner p.g.a. varmen.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Jens

Dato : 02-11-08 01:35

Hej alle

Tak for de gode svar, så mangler jeg bare finde et godt gulv til rimelige
penge.
/Jens