"Køleskab" med luft udefra når det er kold~
Fra : Jakob Griffel

Dato : 31-10-08 18:40

Hej med jer

Jeg synes det er åndssvagt at bruge energi på at varme et hus op og så
stille et skab i køkkenet som man så skal bruge energi på at køle ned til 5C
igen for at maden ikke blir dårlig.
Det må da kunne gøres mere intelligent...

Ligenu er der 3C udenfor, så jeg kunne jo bare stille det hele udenfor i et
flueskab, men lidt komfort vil man jo gerne have og ikke skulle rende
udenfor hele tiden.
Så jeg tænkte på om der ikke er nogen der har konstrueret et skab med et
eller to luftindtag udefra og en lille ventilator, der kan cirkulere den
kolde luft rundt i skabet - der selvfølgelig bør være isoleret. Findes det?!
Det duer selvfølgelig kun i vinterhalvåret - medmindre man lavede et
kombiskab, der både har ventilator og kompressor, der kan tage over når det
bliver varmere i vejret.

Er jeg for langt ude nu?

--
Hilsen Jakob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-10-08 11:57

On 31 Okt., 18:39, "Jakob Griffel" <NOPEgrif...@NOPENOPEprivat.dk>
wrote:

> Det duer selvfølgelig kun i vinterhalvåret - medmindre man lavede et
> kombiskab, der både har ventilator og kompressor, der kan tage over når det
> bliver varmere i vejret.

Tjaa, ring til din VVS´er og få ham til at flytte compresseren/
køleripperne udendørs nårr ja og så elektriker også osv

Du kan jo prøve at skrive til forskellige firmaer om de vil udvikle
sådan et køleskab med udvendig kompresser med automatiskt skift osv..
for det findes jo næppe med mindre det er køleskabe i indutrien
selvfølgelig hvor de vist altid har kompresserne udendørs.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-11-08 09:18

> [...]
> for det findes jo næppe med mindre det er køleskabe i indutrien
> selvfølgelig hvor de vist altid har kompresserne udendørs.

Kompressorene står nu som regel indenfor (nok altid??) men kondensatoren
sidder udenfor!

Det samme kan i pricippet overføres til ribberne bagpå et køleskab, det
kræver dog nok et besøg af en køleteknikker at få ombygget sit køleskab!
Man kunne dog godt bygge køleskabet ind i en "boks" hvor bagsiden var tæt
forseglet og isoleret og så et par huller i væggen, hvis køleskabet altså
står op af en ydervæg.

Brian

Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-11-08 23:20

> Det samme kan i pricippet overføres til ribberne bagpå et køleskab, det
> kræver dog nok et besøg af en køleteknikker at få ombygget sit køleskab!

Det jeg mener med et kombiskab er et almindeligt køleskab (med kompressor og
ribber indenfor) og så en ventilator, der kan tilføre kold luft til det
indre af køleskabet udefra, hvis udeluften er 5 grader eller derunder,
således at kompressoren ikke behøver at køre, når der nu er blevet koldt nok
i kølesbaet ved hjælp af udeluften - der jo er gratis (bortset fra strømmen
til den lille ventilator). Det må da spare energi....

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 05-11-08 00:15

On Mon, 03 Nov 2008 23:19:42 +0100, Jakob Griffel wrote:

> [...]
> i kølesbaet ved hjælp af udeluften - der jo er gratis (bortset fra strømmen
> til den lille ventilator). Det må da spare energi....

På denne måde trækker du også varme fra dit hus (som er kommet ind i
køleskabet) og udenfor. Om det er interessant, bliver derfor et spørgsmål
om, hvor meget strøm kompressoren bruger ift., hvor meget varme, der
forsvinder og opvarmningsformen i huset, der skal erstatte den tabte varme.

Hvis det er olie/gas eller dyr fjernvarme, er det ikke sikkert, at det kan
betale sig.

Nogen der kan give et bud på virkningsgraden på kølesystemet i et køleskab
- altså hvor meget el der skal til at fjerne 1 kWh varme fra køleskabets
indre.

--
JÅH

Fra : TG

Dato : 04-11-08 03:25

On Nov 3, 11:19 pm, "Jakob Griffel" <NOPEgrif...@NOPENOPEprivat.dk>
wrote:

> [...]
> i kølesbaet ved hjælp af udeluften - der jo er gratis (bortset fra strømmen
> til den lille ventilator). Det må da spare energi....

Hvis du på denne årstid fører kld og fugtig luft udefra direkte ind i
dit køleskab, skulle du måske lige overveje hvormange svampe-sporer og
andet godt du smider med ind igennem de køleskab. Disse små-ting vil
ofte sidde på støv/mikro-partikler, som naturligt vil "aflejres" i de
stille hjørner i dit køleskab. Rent sundhedsmæssigt ville jeg ikke
ønske at cirkulere udendørs luft omkring min mad i længere tid.

Derudover varer det måske heller ikke så længe før det bliver forkoldt
til at smide luften direkte i køleskabet - frossen salat eller agurk,
er ikke så spændende..

/TG

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 31-10-08 20:04

Jakob Griffel wrote:
> [...]
> Det duer selvfølgelig kun i vinterhalvåret - medmindre man lavede et
> kombiskab, der både har ventilator og kompressor, der kan tage over når det

ja.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-10-08 21:47

Mester Fed Krydsning skrev:

> ja.

Mærkeligt. Det ser jo næsten positivt ud.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 31-10-08 20:08

Hej Jakob

> Det må da kunne gøres mere intelligent...

Hvorfor det, du flytter varmen inde fra køleskabet ud
i boligen hvor den bidrager til opvarminingen af boligen.

--
Mvh Max

Fra : Jacob Andersen

Dato : 31-10-08 20:16

> Hej Jakob

> Hvorfor det, du flytter varmen inde fra køleskabet ud
> i boligen hvor den bidrager til opvarminingen af boligen.

Jo, men elvarme er da et dyrt bekendtskab... Noget andet er at traditionelle
køleskabe er ret åndsvagt indrettet. Som bekendt falder kold luft ned af, så
hver gang vi åbner skabet "falder" kulden ned på køkkengulvet. Jeg så på et
tidspunkt en hjemmeside, hvor en amerikaner havde indrettet en kummefryser
som køleskab. Der skulle en del elektronik til at styre kompressor mv, men
resultatet var vist ret voldsomt, noget i retning af 1/10 del af normalt
forbrug. Kulden bliver simpelthen nede i kummefryseren når man åbner den.

Mvh
Jacob

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 31-10-08 20:36

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det duer selvfølgelig kun i vinterhalvåret - medmindre man lavede et
> kombiskab, der både har ventilator og kompressor, der kan tage over når

Ideen er da udmærket hvis du synes det er umagen værd. Det ville jo kræve
lidt med hensyn til placeringen af køleskabet, men vil da være muligt at
lave. F.eks. i form af et walk in køleskab/rum.
I gamle huse var der jo som oftest et spisekammer der faktisk fungerede fint
det meste af året.

Steen.

Fra : Max

Dato : 31-10-08 20:56

Hej Steen

> muligt at lave. F.eks. i form af et walk in køleskab/rum.

Sådan et ønsker jeg mig, det må være sagen :)

--
Mvh Max

Fra : TGJ

Dato : 31-10-08 21:32

> Sådan et ønsker jeg mig, det må være sagen :)

Garfield er det dig?

Fra : Jørgen

Dato : 01-11-08 02:45

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
> Ideen er da udmærket hvis du synes det er umagen værd. Det ville jo kræve lidt med
> hensyn til placeringen af køleskabet, men vil da være muligt at lave. F.eks. i form af
> et walk in køleskab/rum.

Gør Det Selv havde faktisk for nogle år siden en stor artikel med
anvisninger på at lave en sådan. Det var et "rum" i tilknytning til
køkkenet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-08 20:34

> [...]
>
> Ligenu er der 3C udenfor, så jeg kunne jo bare stille det hele udenfor i
> et flueskab, men lidt komfort vil man jo gerne have og ikke skulle rende

Vi har en kasse stående ved havedøren. Om sommeren er det blomsterkasse, om
vinteren ekstra køleskab. Dvs sodavand, øl, vin, grøntsager osv ligger
derude. Låget har fået nogle cm isolering, men ellers er et bare en kasse.
Fungere fint medmindre vi har dagsfrost eller 20 graders frost om natten.

Den er i øvrigt fremragende til julefrokosten, hvor al maden kan sættes på
fade og så ud i kassen til vi skal spise.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 31-10-08 20:55

Hej Maria

> Den er i øvrigt fremragende til julefrokosten, hvor al maden kan
> sættes på fade og så ud i kassen til vi skal spise.

Jeg har et stort gammelt køleskab i garagen, det er slukket i vinter
halvåret, men fungere jo fint alligevel :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-08 21:18

> Er jeg for langt ude nu?
Ja og nej. Idéen er jo super. Men mange nye køleskabe og frysere kan
simpelthen ikke fungere hvis de står for koldt. Det vil man kunne læse om i
manualen til den. Faktisk er nogle udstyret med en knap som skal trykkes
ind, hvis den omgivne temperatur er under x-antal grader. Og det er der vist
ikke ret mange som er klar over.

Men nu her, hvor det er så koldt udenfor, så smider jeg altid sodavand og øl
udenfor, for at på den måde spare penge jo :) Desuden får kød og andet godt
fra fryseren lov til at tø op i køleskabet, så går det ikke helt tabt at det
er blevet frosset ned jo.

Og som et lille plaster på såret, så selv om et køleskab køler, så vil det
altid varme rummet op jo :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-10-08 21:51

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev
> Og som et lille plaster på såret, så selv om et køleskab køler, så vil det
> altid varme rummet op jo :)

Ja, man vælger at lade den lille smule forbrug være el-varme. Så tabt er det
ikke. Hvor meget bruger et standard, bedste klasse, skab egentlig nu om
dage? Det er vist ikke alverden.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 01-11-08 01:30

> Ja, man vælger at lade den lille smule forbrug være el-varme. Så tabt er
> det ikke. Hvor meget bruger et standard, bedste klasse, skab egentlig nu
> om dage? Det er vist ikke alverden.
150-200kw om året, alt efter størrelsen.

Fra : Armand

Dato : 01-11-08 02:38

Klaus G. skrev:
> 150-200kw om året, alt efter størrelsen.

et kilowatt-år er sq noget af en størrelse - og op til et par hundrede
af dem kan nok drive en færge

--
Armand.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-11-08 18:52

> et kilowatt-år er sq noget af en størrelse - og op til et par hundrede af
> dem kan nok drive en færge
Yes og hvis du nu brugte din energi på at tænke dig bare en bitte lille
smule om, i stedet for at spille dumsmart. Ved godt det måske er for meget
forlangt, men prøv nu...

Så vil du måske kunne gennemskue, at det i stedet var et årligt forbrug på
150-200kwh(kilowatttimer).

Christ mand...

Fra : Armand

Dato : 05-11-08 00:19

Klaus G. skrev:

> [...]
> forlangt, men prøv nu...
>
> Så vil du måske kunne gennemskue, at det i stedet var et årligt forbrug på

Nogle mennesker er sq da også bare så touchy :-|

--
Armand.

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 05-11-08 12:08

Armand skrev:

> Nogle mennesker er sq da også bare så touchy :-|

Så hvad? Kan du lokkes til at skrive det på dansk

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-10-08 21:45

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> Det duer selvfølgelig kun i vinterhalvåret - medmindre man lavede et
> kombiskab, der både har ventilator og kompressor, der kan tage over når det

Næh, det er der god fornuft i. Andre har været inde på mere enkle
modeller med kasser og køleskab i garagen, men for nogle år siden så jeg
en god opskrift: I en nordvendt væg laves et 10 cm Ø hul og fx i et
køkkenelement isoleres et skab. Uden videre teknik fås det de fleste af
os mangler, nemlig god plads til alle de ting (øl osv) som ikke skal
helt ned på 5 grader. Det meste af året skulle der kunne opnås en
passende lav temperatur à la gammeldags spisekammer, som er fuldt
tilstrækkeligt til de fleste formål.

Desværre har jeg ikke haft lejlighed til at afprøve det i praksis da den
herværende ingeniør ikke bryder sig om huller i væggen.

--
Niels

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-08 22:32

> helt ned på 5 grader. Det meste af året skulle der kunne opnås en passende
> lav temperatur à la gammeldags spisekammer, som er fuldt tilstrækkeligt
> til de fleste formål.

Det hedder garagen her i huset
Kassen er kun til varer, der skal være tæt på køkkenet.

Mvh Maria