Overvintre pelaginier ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-10-08 03:42

Hej NG.

Vi har en del pelagonier og da nattefrosten truede gravede jeg dem op
og satte dem ind i stalden.
Men hvis de skal overvintre til næste år, hvordan skal de så stå ud
over frostfrit ?
Skal der være jord på roden eller ej ?
Skal de klippes ned eller ej ?
etc.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-10-08 18:10

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Vi har dem konstant i udestuen i potter. De blomstrer det meste af året.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-10-08 19:07

On Thu, 30 Oct 2008 02:42:07 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Vi har en del pelagonier og da nattefrosten truede gravede jeg dem op
>og satte dem ind i stalden.

Jeg nåede lige ud med et gammelt dynebetræk i går aftes, næste skridt i
overvintringen af mine pelargonier bliver stalden. Hvis denne vinter
bliver som sidste vinter, så er jeg ret sikker på at stalden er god nok.

>Men hvis de skal overvintre til næste år, hvordan skal de så stå ud
>over frostfrit ?

Frostfrit er det vigtigste.

>Skal der være jord på roden eller ej ?

Det er ligegyldigt.

>Skal de klippes ned eller ej ?

Også ligegyldigt.

Mine er plantet i krukker, jeg plejer at klippe dem lidt ned, så de
yderste bløde skud er væk. Og så ellers bare placere dem frostfrit
vinteren over, og huske at give en lille bitte smule vand i
februar/marts. Jeg har haft dem stående i et mørkt skab i en frostfri
garage, det gik. Og også bare ude midt i selvsamme frostfrie garage,
også ok.

Jeg har også flere gange både set og hørt om folk som klipper dem ned,
fjerner jorden om rødderne og hænger dem med roden opad i et ikke for
varmt skur. Det kan de tilsyneladende også klare.

Frostfrit er det vigtigste. Jo varmere der er, jo mere lys skal der også
være, og jo mere vil de gro. Jo mere de gror, jo mere vand skla der til.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-08 06:21

On 30 Okt., 19:06, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> være, og jo mere vil de gro. Jo mere de gror, jo mere vand skla der til..

Så i en kasse med lidt jord på roden ude i stalden hvor der ikke er
særlig meget dagslys virker ikke helt tosset.
Mange tak.