Bedømme træer højde
Fra : Steen BJ

Dato : 29-10-08 16:37

Jeg har et par nåletræer på 8-10 meter i haven der skal ned og ligge.

Folk der er vant til at fælde træer i skven, har en smart måde til at
bedømme træers højde - noget med at stå i en bestemt afstand af træet,
og måle med tommelfingeren (?).

Jeg gider ikke selv fælde dem, men måske er der folk med brændeovn der
har lyst til det. Nu vil jeg jo godt lige sikre mig, at de ikke smadrer
huset på vej ned - eller naboens drivhus.

Gode tips?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-10-08 16:41

isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) writes:

> Folk der er vant til at fælde træer i skven, har en smart måde til at
> bedømme træers højde - noget med at stå i en bestemt afstand af træet,
> og måle med tommelfingeren (?).

http://www.skoleniskoven.dk/default.asp?m=17&a=1123

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Armand

Dato : 29-10-08 17:12

Trine Kornum Christiansen skrev:

> http://www.skoleniskoven.dk/default.asp?m=17&a=1123

Det trick der umiddelbart ligger mig på tungen svarer til ovenstående
links "flere metoder - #2":
- Kom på afstand af træet så du kan bruge tomlen, elles brug en pind
eller tommestok (pinden er akkurat ligeså god til detteher formål):
- Hold den ud i strakt arm og placer tommelfingerneglen så pindens
længde visuelt svarer til træet.
- "vælt træet" ved at dreje i håndleddet så pinden er vandret og flugt
den i jordhøjde med tommel-neglen ved træets stamme.

Står man placeret rigtigt, á på tværs af den planlagte fældningsretning,
kan man hermed se hvor træet vil lægge sig, ellers kan man udpege sig et
mål hvor pindens ende flugter til og siden måle fra dét punkt og hen til
stammen!

--
Armand.

Fra : Steen BJ

Dato : 29-10-08 18:21

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> http://www.skoleniskoven.dk/default.asp?m=17&a=1123
>
> Mvh Trine

tak for det til begge. Kan godt være jeg skal få en prof til at fælde
dem
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Holst

Dato : 29-10-08 16:42

Steen BJ wrote:

> [...]
> har lyst til det. Nu vil jeg jo godt lige sikre mig, at de ikke smadrer
> huset på vej ned - eller naboens drivhus.

Det er selvfølgelig en smagssag, men ved fældning af store træer, hvor
der er en risiko for, at de kan ramle ned i huset, naboens drivhus eller
lignende, bør man få en professionel med forsikringen i orden til at
klare den opgave.

Fra : Kåre

Dato : 29-10-08 18:06

"Steen BJ" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har lyst til det. Nu vil jeg jo godt lige sikre mig, at de ikke smadrer
> huset på vej ned - eller naboens drivhus.

Jeg har brugt denne:
- Tag en pind eller lignende og mål en meter af på den.
- Sæt tommelfingeren på en meter punktet.
- Stræk armen ud.
- Sigt på træet.
- Bevæg dig indtil pinden (den afmålte meter) matcher træet fra rod til top.
- Du står nu lige der hvor træets top vil lande (hvis altså retningen er
OK).

Det fungerede for mig. Det var ikke en ½ meter galt, på et 8 meter træ.

Men vi skulle også bare undgå at den væltede en nærliggende hæk. Ikke noget
kritisk.
Som en anden siger, så bør forsikringen være i orden hvis der er risiko for
at det kan ødelægge noget værdifuldt.

Kåre

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-10-08 20:36

> [...]
> Som en anden siger, så bør forsikringen være i orden hvis der er risiko
> for at det kan ødelægge noget værdifuldt.

Kræver det ikke at ens arm er ret præcist en meter lang?

Mvh
Jacob

Fra : Kåre

Dato : 29-10-08 21:03

> Kræver det ikke at ens arm er ret præcist en meter lang?
>
> Mvh
> Jacob

Arh ups, Pythagoras...
Pinden skal være lige så lang som ens arm. De to skal være lige lange.
Sådan må det være...

mvh
Kåre

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-10-08 18:15

> [...]
> har lyst til det. Nu vil jeg jo godt lige sikre mig, at de ikke smadrer
> huset på vej ned - eller naboens drivhus.

Ellers er der noget som hedder geometri

Hvis du har glemt hvordan, så brug denne:
http://www.formel.dk/matematik/geometri/Trekant/retvinklettrekant.htm

A finder du med vinkellære (jord til top) og b måler du dig til fra træet
til dit vinkellære

Mvh
Leon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-10-08 01:46

On Oct 29, 4:37 pm, ist...@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) wrote:
> [...]
>
> Folk der er vant til at fælde træer i skven, har en smart måde til at
> bedømme træers højde - noget med at stå i en bestemt afstand af træet,

Vi har lige fældet en del høje træer, ca. 14-16 m høje og de 2 højeste
bedømte vi sådan her:

Man går væk fra træet med ryggen til. Når man så er kommet et stykke
ud bukker man sig forover og kigger tilbage mellem ens ben. Hvis man
ikke kan se toppen skal man længere tilbage. Og det fortsætter man med
indtil man kan se toppen.

Vi var under 1 m fra den rigtige længde begge gange.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Steen BJ

Dato : 30-10-08 10:18

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> indtil man kan se toppen.
>
> Vi var under 1 m fra den rigtige længde begge gange.

Tror faktisk jeg så en skovarbejder vise det tip i fjerneren engang for
længe siden. Naboen kigger måske lidt undrende - men bare det virker.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-10-08 03:40

On Oct 30, 10:17 am, ist...@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) wrote:

> Tror faktisk jeg så en skovarbejder vise det tip i fjerneren engang for
> længe siden. Naboen kigger måske lidt undrende - men bare det virker.

Det var også det min kollega som skulle stå for fældningen havde set,
og det virkede virkelig.