Fjerne gamle efeurester på mur?
Fra : Maia Bak

Dato : 29-10-08 10:15

Vi har en havestue hvor der har groet en efeu indvendigt, som nu er fjernet.

Det er ca. 1 år siden den blev fjernet, men der sidder stadig de tørre
rester tilbage af rødderne, både på murværket og desværre også på træloftet
i havestuen.

Jeg har nu fået mange gode ideer/råd til hvad man kan gøre for at fjerne
det - men savner nogle råd der ikke ødelægger murværket.

Der har været ideer som vinkelsliber, saltsyre osv. - men der må da være en
måde man kan fjerne det mere skånsomt på - så muren stadig er pæn?

Kom nu med jeres bud )) Bedst ville det dog være med nogen der havde
prøvet det selv...

Kh
Maia

Fra : Leo Havmøller

Dato : 29-10-08 13:02

"Maia Bak" <maia@Fjernheaven.dk> wrote in message
> [...]
> en måde man kan fjerne det mere skånsomt på - så muren stadig er pæn?
>
> Kom nu med jeres bud )) Bedst ville det dog være med nogen der havde

Jamen det har jeg da prøvet - på en halvmur ved min terasse, som var
forsvundet i efeu.
http://www.tvshopping24.com/cgi-bin/internationalshop/iboshop.cgi?showd670,,9902004
Bemærk billedet med de 3 børster - sådan en pakke kan du finde til 50,- i
enhver Bilka/Silvan/Bauhaus osv.
Fidusen er jo så at de er af nylon, og derfor ikke ødelægger muren.
Sådan en på boremaskinen og så max hastighed. Det går faktisk rimeligt
hurtigt, men støver noget.
Når du er færdig vaskes muren med noget almindeling rengøringsmiddel. Så er
den ged barberet.

Leo Havmøller.