Fisk i lille sø
Fra : Bjarne K.

Dato : 28-10-08 23:42

Vi har en lille sø ca (4-500m2), som borset fra tudser,frøer og snegle ikke
har meget liv. Om sommeren er den helt grøn af andemad og sikkert også
alger.

Vi vil gerne sætte lidt fisk ud, men først skal der selvfølge skabes lidt
bedre livsbetingelse for fiskene, men hvad hjælper. Har selv overvejet at
sætte noget springvandspumpe op, for at se om lidt iltning hjælper, men mon
ikke der skal andre boller på suppen. Hvilke ?

Og hvilken type fisk vil egne sig til at sætte ud i en lille sø. De vil
skulle klare sig selv, og det er ikke sådan at vi påtænker at fange og spise
dem..

Bjarne K.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 29-10-08 00:21

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvilken type fisk vil egne sig til at sætte ud i en lille sø. De vil
> skulle klare sig selv, og det er ikke sådan at vi påtænker at fange og

Hvis der er andemad og alger i vandet. Tyder det på at der er for meget
næring i vandet.

Er det trådalger kan de bekæmpes med zinksulfat, mener jeg det hedder.

Det fjerner algerne, men ikke årsagen til at du har algerne. Jeg vil synes
at den bedste løsning vil være den biologiske
som går ud på at få noget til at æde algerne. Hertil er dafnier
uovertrufne.

Heldbredelsen af søen er ikke noget som sker over en sommer.

En springvandspumpe vil nok ikke ændre ret meget, og sådan en skal renses
i en uendelighed.

De fisk som du kan sætte ud er karudser, skaller, aborrer og gedder.

Elmer

Fra : Elmand

Dato : 29-10-08 09:04

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en uendelighed.
>
> De fisk som du kan sætte ud er karudser, skaller, aborrer og gedder.

Græskarper der er planteædende.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Djæar Ar

Dato : 29-10-08 19:37

Bjarne K. <not@nej.ni> skrev:
> [...]
>sætte noget springvandspumpe op, for
>at se om lidt iltning hjælper, men mon
>ikke der skal andre boller på suppen. Hvilke ?

Hej Bjarne

Prøv at se her : http://www.nielsennatur.dk/

Hilsen Djæar

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Lystfiskeri i Sydgrønland

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-10-08 20:51

"Djæar Ar (slet 5R0YI)" <biafraet@5R0YImellop.com> wrote in message

> Prøv at se her : http://www.nielsennatur.dk/

Det må jeg sige. Super side.

Bjarne K.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 30-10-08 16:20

> [...]
>
> Og hvilken type fisk vil egne sig til at sætte ud i en lille sø. De vil
> skulle klare sig selv, og det er ikke sådan at vi påtænker at fange og

Du skrev ikke noget, om der er hejrer i området! Det ville fortælle lidt om
dine muligheder.
Mvh
Aksel

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-10-08 18:42

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message

> Du skrev ikke noget, om der er hejrer i området! Det ville fortælle lidt
> om dine muligheder.
> Mvh
> Aksel

Der er en fiskehejre der næsten hver dag.

Bjarne K.

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-08 18:55

In news:4909f204$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjarne K. <not@nej.ni> typed:
> "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message

> Der er en fiskehejre der næsten hver dag.

Hvis der er det, så kan du godt glemme at sætte fisk ud. Vi har et stort
havebassin som fiskehejren fik næsten tømt for fisk på ganske kort tid. Det
skete for ca. 5 år siden, men det er så til gengæld den eneste gang på de
snart 20 år vi har haft bassinet.

Ang. det der stod i indlægget oven over m.h.t. ikke danske fisk. Vi havde da
en del græskarper, også koikarper, men der er måske forskel på, om det er et
havebassin eller en "naturlig" sø der befinder sig på ens grund. Jeg tror
ikke at der eksisterer sådan et forbud. Jeg har ihvertfald aldrig hørt om
det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-10-08 19:07

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Det skete for ca. 5 år siden, men det er så til gengæld den eneste gang på

Nu kan man købe dem op til 80cm, så skal det godt nok være en stor
fiskehejre, før den kan gufle en sådan en.

> [...]
> er et havebassin eller en "naturlig" sø der befinder sig på ens grund. Jeg
> tror ikke at der eksisterer sådan et forbud. Jeg har ihvertfald aldrig

Har fundet det med forbudet bl.a. her:

http://www.helle.dk/fangster/Home/Art_detail.asp?ArtTypeID=40

Og kan kun forestille mig at de mener at det er forbudt at udsætte i
naturen.

Bjarne K.

Fra : Jens G

Dato : 30-10-08 16:57

On Tue, 28 Oct 2008 23:42:20 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Vi har en lille sø ca (4-500m2), som borset fra tudser,frøer og snegle ikke
>har meget liv. Om sommeren er den helt grøn af andemad og sikkert også
>alger.

Hvis frøer og tudser yngler i søen, er det måske værd at overveje om
fisk i søen vil gå for meget ud over haletudserne? Frøer og tudser
tager jo mange skadedyr på land.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-10-08 18:47

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message

> Hvis frøer og tudser yngler i søen, er det måske værd at overveje om
> fisk i søen vil gå for meget ud over haletudserne? Frøer og tudser
> [...]

En græskarpe (som Elmand foreslår) tager vist ikke pader indenbords. Det
skal selvfølgelig ikke gå uder over tudserne m.fl.. Det er nok at den lokale
fiskehejre kommer forbi til happy hour engang imellem.

Noget helt andet er, at jeg vist har læst mig frem til at det er forbudt at
udsætte ikke danske fisk (deriblandt græskarper)

Bjarne K.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-08 18:57

"Bjarne K." skrev i en meddelelse
> Noget helt andet er, at jeg vist har læst mig frem til at det er
> forbudt at udsætte ikke danske fisk (deriblandt græskarper)

Hvis det er din egen dam, så er der vel ingen, der kan brokke sig ?

Men ellers er det nok rigtigt - men det forekommer flere steder f.x. i
Utterslev Mose ved København, at nogle har hældt en spand guldfisk ud og
de formerer sig i stor stil, og der skulle være en stor bestand nu.

Jan

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 31-10-08 01:39

> Hvis det er din egen dam, så er der vel ingen, der kan brokke sig ?

Jo, selvom det er din egen sø, er der stadig en lovgivning, der skal
overholdes

Udsætningen af fisk er reguleret af dels fiskerilovgivningen, dels
naturbeskyttelsesloven. Hvis det er en sø i enkeltmands eje og som ikke har
afløb, eller hvis afløbet ikke kan passeres af fisk, er det "kun"
naturbeskyttelsesloven, der gælder. Se
http://www.dtu.dk/subsites/fiskepleje/vandloeb/udsaetning/regler_for_udsaetning_af_fisk.aspx

Søer over 100 m2 er altid omfattet af naturbeskyttelseslovens §3, og der må
ikke foretages ændringer i søerne uden tilladelse - det gælder også
udsætning af fisk, der medfører ændringer i søens miljø (og det var jo
direkte formålet i dette tilfælde). Desuden betyder naturbeskyttelseslovens
§31, at der ikke må udsættes fisk, der ikke er hjemmehørende i Danmark, dvs.
fisk, der er oprindelige i den danske natur, samt tre indførte arter, der
har været indført til Danmark for så længe siden, at de betragtes som
hjemmehørende.

Det er bl.a. derfor, det kræver tilladelse at indrette put&take-fiskesøer,
selvom søen ligger inde midt på ejerens grund. Men reglerne gælder altså for
alle søer over 100 m2.

Listen over hjemmehørende arter findes som bilag 2 i "Bekendtgørelse om
beskyttede naturtyper". De tre indførte arter der betragtes som
hjemmehørende er Karpe, Regnbueørred og Sandart. Det er værd at bemærke, at
der findes flere karpearter, men det er kun én af dem, med det latinske navn
Cyprinus carpio, der er på listen. Græskarpen er f.eks. en helt anden art og
er ikke betragtet som hjemmehørende i Danmark.

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist Nielsen
http://www.lilleaaen.dk