Sæbe- eller oliebehandling af egetræsbord
Fra : Hauge

Dato : 28-10-08 18:51

Hej

Jeg har købt mig et egetræs spisebord, som enten kan sæbe- eller
oliebehandles..

Men nu er spørgsmålet, i hvert fald for mig, hvad er bedst? Jeg vil helst
have den type der i fremtiden kræver mindst vedligeholdelse, men skal
selvfølgelig ikke gøre det grimmere..

Er der nogen der har et godt råd, eventuelt også hvilken type olie det skal
være, hvis det er olie det skal være. Sæben er jo bare sæbespåner.

Pft.
Mvh Hauge

Fra : Plis[8830]

Dato : 28-10-08 21:36

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der har et godt råd, eventuelt også hvilken type olie det
> skal være, hvis det er olie det skal være. Sæben er jo bare sæbespåner.

Vi har selv et egetræsbord.
Det får en gang sæbespånder en gang om måneden og kan klare alt. Jeg har
ikke tal på hvor mange gange vi har haft en glas rødvind stående, som har
dryppet eller sat ringe på bordet. Disse forsvinder ved første behandling så
let som ingenting.
Dog vil jeg da ogs sige at træet skal mættes de første par gange det
behandles, grundig. Det er en god ide at lade sæbe ligge på bordpladen et
lille kvarter hver gang for at give det lov til at trænge ind.

Derudover: Ved oliebehandling er det MIN opfattelse at træet bliver en
anelse mørkere, hvor du ved sæbehandlingen jo får et lysere bord....men det
er jo smag og behag.

Peder

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 21:03

In news:490750f1$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> [...]
>
> Er der nogen der har et godt råd, eventuelt også hvilken type olie
> det skal være, hvis det er olie det skal være. Sæben er jo bare

Jeg ville helt klart foretrække sæbespåner eller den flydende sæbe specielt
beregnet til træmøbler (Probat). Sidstnævnte bruger jeg selv.

Jeg har haft mine almue egetræsmøbler i snart en menneskealder, og har
aldrig givet dem andet end sæbe. Dit bord vil blive noget så flot, og når
det efter en del gange er blevet mættet med sæbe vil det kunne stå for
meget. Rande vil helt forsvinde efter hver vask, og alene duften er nok til
at jeg foretrækker sæben.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 29-10-08 21:13

Hej Tove

Tove Krieger wrote:
> Jeg ville helt klart foretrække sæbespåner eller den flydende sæbe
> specielt beregnet til træmøbler (Probat). Sidstnævnte bruger jeg selv.

Jeg må indrømme, efter en del søgen og efter at have nærlæst en del indlæg i
en del fora, så er der ret delte meninger om det..

Jeg valgte i dag at købe en træolie i Ikea, som de selv anbefaler til deres
egetræ, det kostede 50 kr. for 0.75 liter, det var da ikke så galt. Nu er
jeg så igang med 2. påsmøring, og det suger godt

Men det er muligt at skifte fra olie til sæbe på et senere tidspunkt.

> [...]
> stå for meget. Rande vil helt forsvinde efter hver vask, og alene
> duften er nok til at jeg foretrækker sæben.

Hehe, ja det har en ret god duft

Tak til jer begge for svarene i denne tråd.

Mvh Hauge

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-11-08 10:04

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
> Nu er jeg så igang med 2. påsmøring, og det suger godt
>
> Men det er muligt at skifte fra olie til sæbe på et senere tidspunkt.

Jeg går ud fra det sidste er et spørgsmål. Så vidt jeg ved kan du kun skifte
til sæbe hvis du sliber bordet helt fri for olie.

Keller