Underlag til trægulv med varme
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-10-08 14:55

Hej

Hvad ville i vælge til underlag til betongulv med gulvvarme med vand?

Har bestilt det trinlyddæmpning som anbefalet af bygma som er noget
3mm fra PERGO selvom det er et ægte gulv fra HARO..

Problemet som jeg kan se det, er at sådan noget skumplast skærmer
meget af for den varme der skulle komme op igennem gulvet? Der
reklameres jo med det reflektere kulde, og dermed må det jo også gøre
det med varme..

Er der ikke et underlag som er lavet specielt til gulvvarme således at
varmen ikke holdes tilbage, eller er det måske meget godt så det måske
bliver bedre fordelt i betonunderlaget?

Håber på svar hurtigt, så jeg evt kan lave min bestilling om...

og så lige et sidespærgmål.. ville i lægge et plankegulve på langs i
rummet eller på tværs?
umildbart ville jeg nu sige på langs i rummet, men har nu fået afvide
af flere de ville lægge det på tværs i rummet?

Mvh. Bjarke

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-08 22:10

> [...]
> umildbart ville jeg nu sige på langs i rummet, men har nu fået afvide
> af flere de ville lægge det på tværs i rummet?

Det er imho en smagssag og afhænger af så meget andet - bla om der er nogle
linier i loft eller lign.

Dernæst er der problemet med træets udvidelse i meget lange rum - Der kan
det blive svært at få plads nok i enderne, så der ville jeg lægge det på
plads. Prøv at se i producentens anvisninger for hvor meget luft der skal
være for forskellige rumstørrelser. Med gulvvarme vil gulvet kommer til at
skulle arbejde en del.

I stuen har vi gulvet på langs. På førstesal hvor vi selv har lavet det har
vi det på tværs
- Dels fordi loftet er på langs - brudt af hanebåndene.
- Dels fordi det var nemmere at lægge den vej. la fordi de 90m2 er brudt af
et badeværsels som gulvet skulle udenom. Der har vi så valgt at nogen vægge
er faste og går igennem gulvet, men andre kan pilles ned da gulvet går
ubrudt under det.

Fra : Optimus Prime

Dato : 27-10-08 09:28

Bjarke Hansen skrev:
> [...]
> bliver bedre fordelt i betonunderlaget?
>
> Håber på svar hurtigt, så jeg evt kan lave min bestilling om...

De findes skam og nu du har betongulv, skal det være med dampspærre og
så er du heldig, for dem har de fleste (jeg havde trægulv under og
skulle derfor undgå dampspærre - det er straks værre)...
Jeg kan desværre ikke lige huske en producent i hovedet, men Baushaus
har bl.a. noget - det er gulv eller sølvfarvet og ikke det almindelige
grønne/hvide skumplast...
Da jeg undersøgte sagen, opdagede jeg at flere producenter har glimrende
tekniske data på deres hjemmesider - herunder også hvor lidt/meget de
isolerer

> [...]
> umildbart ville jeg nu sige på langs i rummet, men har nu fået afvide
> af flere de ville lægge det på tværs i rummet?

Det er en smagssag - producenter anbefaler på langs af rummet og/eller
på langs af lysindfald.

Du kan også overveje om der er skæve vinkler i rummet, som kan gøre
lægningen besværlig eller om gulvet kan risikere at fremhæve de
skævheder ved at ligge i en bestemt retning osv

Fra : John Carson

Dato : 27-10-08 11:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg fik isolering i mit gulv sidste år og jeg købte det billigste
trinlyddæmpning jeg kunnefå i jemogfix ! stor fejltagelse. Og mit Junkers
bøgeparket kan jeg desværre ikke advare nok imod. MHT underlaget er mit råd
at her skal du i hvertfald ikke spare på kronerne.

Fra : Optimus Prime

Dato : 28-10-08 09:28

John Carson skrev:
> [...]
> bøgeparket kan jeg desværre ikke advare nok imod. MHT underlaget er mit råd
> at her skal du i hvertfald ikke spare på kronerne.

En gammel rotte af en gulvlægger har også anbefalet mig at holde mig
langt væk fra det hvide skum-plast i ruller - det falder angiveligt
sammen og skulle iøvrigt være ret besværligt at lægge.

Jeg har lagt vandbaseret gulvvarme i en træetageadskillelse, så det
skulle være uden dampspærre - jeg valgte 2mm rullekork... Det kostede
ca. 40kr/m2 men var supernemt at lægge og tager utroligt meget af trinlyden.
Det er desuden meget stabilt og behageligt at gå på - har oplevet at
gulve "ruller" under fødderne på en når det ligger på føromtalte skum-plast.
Det lykkedes mig aldrig at fremskaffe et datablad på rullekorken fra
producenten, så jeg kunne se hvor meget det isolerede; men i praksis har
jeg ingen problemer med at få varme i gulvet - der er ingen tvivl om
hvad der skal under mit stuegulv når jeg når dertil

Fra : Martin Bak

Dato : 27-10-08 19:36

[...]

--------

Det traditionelt rigtige er at lægge gulve i husets længderetning. (det
samme med lofter).
Altså selvom du har et relativt smalt rum i gavlen af huset, som således er
"bredere end det er langt" så vil den traditionelle læggeretning for gulvet
være på på den korte led.
Det har ingen konstruktionsmæssig betydning hvis ikke man skal bruge de
oprindelige strøer, men personligt ville jeg holde mig nogenlunde til den
måde huset oprindeligt har været konstrueret på. Måske fordi jeg er tømrer,
synes jeg at det ser underligt ud hvis gulvet lægger i en "forkert" retning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 28-10-08 20:06

> [...]
> Det har ingen konstruktionsmæssig betydning hvis ikke man skal bruge de
> oprindelige strøer, men personligt ville jeg holde mig nogenlunde til den

Ja selvfølgelig det havde jeg egenligt ikke tænkt på "i gamle dage" var det
funktionaliteten der var i højsædet. Så da de bærende bjælker ligger på
tværs kommer gulvet selvfølgelig på langs...