SAP - Suplerende Arbejdsmarked Pension
Fra : JBJ

Dato : 05-11-08 12:36

Jeg sad og skulle udfylde skemaet til SAP og nærlæste så reglerne på
bagsiden, og her står der at hvis man dør før man er fyldt 65, vil
indestående tilfalde boet.
Længere nede står at ved dødsfald efter man er fyldt 65 år så bortfalder
retten til at få udbetalt beløb. Mere står der ikke.

Så jeg ringede til ATP for at få at vide hvad der så sker med de penge man
har opsparet, hvis man dør efter at være fyldt 65 år.

Svaret er at, dem får ens efterlevende ikke udbetalt, pengene går til ATP
fonden. Det vil sige at dør man lige efter at man er fyldt 65 år så er alt
det man har opsparet væk, og ens kære får ikke glæde af det. Den alm. ATP
bliver sjovt nok stadig udbetalt til boet. ATP bekræftede dette.

Her er det så jeg rynker øjenbrynene for: Burde dette ikke være ordentligt
forklaret på tilmeldingsskemaet, sådan at man vidste med sikkerhed hvad man
skrev under på? Der er sikkert mange som har skrevet under uden at vide
hvad de skrev under på, grundet den manglende forklaring.

Er der ikke tale om lovbrud her?

Jeg skal ihvertfald ikke tilmeldes til sådan noget, i mine øjne,
bondefangeri.

Godt nok håber jeg på at blive ældre end 65, men som sagt skulle jeg ikke
blive det vil alle de opsparede penge være tabt. Ok, jeg har ikke noget at
bruge dem til efter min død, men mine kære kunne vel godt bruge dem det er
svært nok at miste en indtægt sådan lige pludselig oveni at man også skal
tage sig andre ting i forbindelse med dødsfald.

JBJ

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-11-08 12:57

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in message

> Jeg skal ihvertfald ikke tilmeldes til sådan noget, i mine øjne,
> bondefangeri.

Jeg kender ikke SAP, men det er nok en livsvarig pension. Derfor løber
udbetalingerne indtil den dag du dør. Nogle får meget mere udbetalt end de
selv har indbetalt og andre har det modsat.

Det er helt almindeligt. Ikke bondefangeri.

Fra : JBJ

Dato : 05-11-08 13:17

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> de selv har indbetalt og andre har det modsat.
>
> Det er helt almindeligt. Ikke bondefangeri.

Ja det har jeg forstået efter jeg talt med ATP, problemet ligger i at det
får man ikke at vide før man underskriver.
Jeg mener helt bestemt at der er klare regler for at sådanne skemaer skal
have en fyldestgørende forklaring vedhæftet,
som omhandler hvad man skriver under på.

Jeg mener også at der på et tidspunkt er faldet dom om dette, dog ang. tele
abonnementer, som ikke er helt det samme,
men det er stadig noget man skriver under på og binder sig til.

At der ikke er den forklaring med, gør at folk faktisk kommer til at skrive
under uden at være vidende om disse fakta.
Man kan sige de er skjult.

JBJ

Fra : Bo

Dato : 05-11-08 08:47

On 5 Nov., 13:35, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:
> [...]
> svært nok at miste en indtægt sådan lige pludselig oveni at man også skal
> tage sig andre ting i forbindelse med dødsfald.

ATP og SP (Den særlige Pensionsfond) hvad er det for nogle skemaer
du skal udfylde ?
Hvis du skal til at have udbetaling kan du selv gå ind på ATP og se
hvormeget på din side.
ATP og SP skal betragtes som en forsikring, dvs. lever du længere
end gns "tjener" du på ordningen, til gengæld dør du før gns taber du
på ordningen, ser du på hvormange penge du har indbetalt, er jeg
sikker på at du får langt flere hen ad årene.
vh Bo

Fra : Bo

Dato : 05-11-08 09:48

On 5 Nov., 13:35, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:

Du kan også gå ind på din Pensionsinfo.dk kræver digitalt
signatur og se en beregning på alle dine pensioner. vh Bo

Fra : JBJ

Dato : 07-11-08 11:18

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 5 Nov., 13:35, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:

Du kan også gå ind på din Pensionsinfo.dk kræver digitalt
signatur og se en beregning på alle dine pensioner. vh Bo

Hej Bo,

Det var ikke lige det der var pointen i det jeg skrev:) Pointen er er at
man ikke får alle tingene oplyst før man tilmelder sig. Med ATP får boet,
hvis man dør, udbetalt pengene. Det sker ikke med SP(hedder på skemaet
SAP), jeg synes at det er ret vigtigt at vide hvad man skriver under på.

JBJ

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-11-08 22:20

Bo wrote:

> ATP og SP skal betragtes som en forsikring, dvs. lever du længere end
> gns "tjener" du på ordningen, til gengæld dør du før gns taber du på
> ordningen

SP er en ratepension
<http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/privat/Saerlig-
pensionsopsparing/Om-SP>

Den almindelige ATP ordning er en livrente, altså en ydelse fra
pensionstidspunktet til modtageren afgår ved døden.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-11-08 23:28

JBJ wrote:

> ATP bliver udbetalt til boet efter afdøde som et engangsbeløb. Det gør
> SP ikke. Dette bliver ikke oplyst når man skal skrive under, jeg synes
> det er ret vigtigt at vide hvad man skriver under på

Skrive under på hvad? Jeg har aldrig indgået nogen aftale med ATP om de
nævnte pensionsordninger. Jeg betaler kun til dem under tvang.

--
Jesper Lund