Lovlig parkering?
Fra : Jubii

Dato : 05-11-08 12:30

Som jeg forstår færdselsloven skal parkering ske på vej og gade ved
vejens kant.
Vil det så ikke være ulovligt at parkerer ved midterrabattens kantsten,
når der en god mulighed for at parkere ved gadens kant (her
fortovskant)?
Der er desuden ensretning i hver sin retning på begge sider af
midterrabatten.
Vejen er lang, og det er kun ud for en enkelt bygning den ulovlige
parkering finder sted.
Når man længere nede af vejen vil gå over vejen, hvilket indebærer at
krydse over midterrabatten og naturligvis kikker til højre og venstre
for at se om der kommer trafik, så ser det ud som om der er trafik,
fordi de ulovligt parkerede biler ser ud til at være kørende i vejens
højre side, altså i en ellers naturlig kørebane.
Håber det var til at forstå, for det er jo ikke nemt at beskrive færdsel
i en gade/vej med midterrabat og ensrettet trafik.

Fra : Holst

Dato : 05-11-08 12:38

Jubii wrote:

> Håber det var til at forstå, for det er jo ikke nemt at beskrive færdsel
> i en gade/vej med midterrabat og ensrettet trafik.

Tag et smut forbi http://maps.google.dk - er du heldig, vil luftfotoet
illustrere din problematik.

Fra : Jubii

Dato : 05-11-08 15:23

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Tag et smut forbi http://maps.google.dk - er du heldig, vil luftfotoet
> illustrere din problematik.

Næh, desværre er sattellit billedet af problemet taget sådan at solens
vinkel giver en mørk skygge som dækker for bilerne på gaden ud for
bygningen.
Og ved nærmere undersøgelser er der ikke parkeret nogle biler
overhovedet ud for bygningen. Man kan se biler parkeret i skuggen ud for
og ved siden af bygninger ellers.

Vil denne url vise det?
http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&hl=da&msa=0&msid=115918775055612471439.00000112ece1f7444c829&ll=55.658395,12.536131&spn=0.000537,0.000834&t=h&z=20

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 05-11-08 18:18

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

http://www.semithus.dk/10988942-a17b-417c-9878-44e739fc7234

Roter på east knappen. er det de fire biler der holder ved nr.33 ?

--
ad

Fra : Jubii

Dato : 05-11-08 20:40

"Awul Dasfilshabeda" <nyhedsgruppe**@**gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
>

> http://www.semithus.dk/10988942-a17b-417c-9878-44e739fc7234
>
> Roter på east knappen. er det de fire biler der holder ved nr.33 ?

Ja det er rigtigt.

idag:
http://img370.imageshack.us/my.php?image=bavnehjp2yi7.jpg

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 05-11-08 21:22

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

Direkte ulovligt er det ikke,
men særligt praktisk er dt heller ikke .

--
ad

Fra : Jubii

Dato : 05-11-08 22:14

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Direkte ulovligt er det ikke,

Så er det heller i direkte lovligt?
Jeg fandt den samme ulovlige parkering på Sjælør Boulevard nord for
mozartsvej.
http://www.semithus.dk/7c2107a4-eb17-4f11-9ec7-571e65771768

Læg mærke til at der parkeres ved fortovskant og ved midterrabat.

> men særligt praktisk er dt heller ikke .

Jeg kan tænke mig at dem der parkerer ulovligt bor i bygningen, og da de
ikke kan parkere foran porten, så er der for få parkeringspladser for
det antal biler der jo på grund af utrolig dovenskab skal parkeres lige
ud for adressen.

Det vil jo også sige at folk der skal besøge bygningen (håndværkere
o.lign.) ikke kan parkere lovligt men må følge trop og parkere ulovligt,
for parkerer de lovligt ved fortovskanten hvor der jo er der god plads,
så spærrer de for trafikken, eller rettere så spærrer de ulovligt
parkerede biler for trafikken. Men hvilke bliver skrevet hvis politiet
kommer forbi, d.v.s. ikke kan komme forbi?

Fra : Per

Dato : 07-11-08 22:54

Jubii wrote:
> [...]
> http://www.semithus.dk/7c2107a4-eb17-4f11-9ec7-571e65771768
>
> Læg mærke til at der parkeres ved fortovskant og ved midterrabat.

Det er imo. ikke ulovligt på nogen måder idet vejen er ensrettet.

Læs FÆL. § 28, stk. 2

28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan
standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller
parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens
yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på
parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar
tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads,
der er beliggende til højre i færdselsretningen.

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 08-11-08 07:02

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel
> kan standsning eller parkering dog ske i venstre side.

Hverken Sjællør Boulevard eller Bavnehøj Alle er mindre befærdet, og
sidstnævnte har meget færdsel med store lastvogne hele tiden plus alm.
biler. Der er også en krølle på, da mange billister krydser over fra
Vigerslev Alle gennem kirkegården og kan kun benytte den vejside for at
komme til Enghavevej, så færdsel er der nok af. Den anden ensrettede
vejside er sjovt nok mindre befærdet.
Så §28, stk. 2 giver mig ret i at parkeringen er ulovlig ved midterrabat
i den vejside hvor færdslen er ret stor.
Skal der så en færdselstælling til for at konstatere hvor meget trafik
der er, så man kan bestemme om stk. 2 giver ret til parkering ved
midterrabatten?
Og man kan ikke tolke den bestemmelse sådan at parkering skal ske
ensartet, således at parkeres der ved midterrabat skal alle på hele
vejen parkere ved midterrabatten?
Eller omvendt, hvis der parkeres ved vejens højre side skal alle parkere
sådan.
Og det er trods alt flertallet der parkerer til højre på vejen.

Fra : Per

Dato : 08-11-08 08:30

Jubii wrote:
> [...]
> Skal der så en færdselstælling til for at konstatere hvor meget trafik
> der er, så man kan bestemme om stk. 2 giver ret til parkering ved

Man siger at en mindre befærdet vej, er den, hvor der ikke kører offentlige
busser. Det er grundreglen.

Bemærk at der står "og vej med ensrettet færdsel" det er 2 forskellige
ting.

Jeg tolker det således, at en ensrettet vej med meget færdsel må der godt
parkeres i venstre side.

> Og man kan ikke tolke den bestemmelse sådan at parkering skal ske
> ensartet, således at parkeres der ved midterrabat skal alle på hele
> vejen parkere ved midterrabatten?

Jeg har faktisk set flere steder på ensrettede veje, hvor der parkeres i
begge sider - om det er lovligt - det ved jeg ikke ?

> Eller omvendt, hvis der parkeres ved vejens højre side skal alle
> parkere sådan.
> Og det er trods alt flertallet der parkerer til højre på vejen.

Hvad med Parkering København - har de ikke været ude med riven - de plejer
nok at skrive folk, der holder ulovligt parkeret ?

Mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 08-11-08 09:29

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Man siger at en mindre befærdet vej, er den, hvor der ikke kører
> offentlige busser. Det er grundreglen.

Ok.

> Bemærk at der står "og vej med ensrettet færdsel" det er 2
> forskellige ting.
>
> Jeg tolker det således, at en ensrettet vej med meget færdsel må der
> godt parkeres i venstre side.

Jeg vil nu mene at vejens venstre side ikke er det samme som parkere ved
vejens midterrabat når der skal parkeres længst til højre som
hovedregel.
Hvis vi ser på en normal ensrettet gade/vej så holder bilerne i samme
retning og længst til højre. Hvis det ikke vil genere færdslen i gaden
kan der altså godt parkeres i venstre side.
Nu har vi så en gade med midterrabat der skiller gaden så der er
ensretning på begge sider af gaden i forskellig retning, så man kan vel
se dem som 2 gader med ensretning i hver sin retning (se tidligere
kort). Det er meget umuligt at parkere både til højre og til venstre på
samme gadestykke, uden at spærre ret effekttivt for trafikken.

Hvis Parkering København kommer ud og ser den parkering der foregår nu,
ser de at biler på et vejstykke parkerer til venstre i færdselsretningen
ind mod midterrabatten. Ok, siger de nok, her sker der intet ulovligt,
som du advokerer for også. Men parker en bil lige så lovligt og generelt
foretrukket i loven i samme vejstykkes højre side samtidigt med
parkering til venstre, hvad så?

Hvem bliver noteret for ulovlig parkering, for nogen spærrer for
trafikken?

Jeg synes vensterparkeringen dermed er ulovlig når der helt lovligt kan
parkeres til højre ud for de biler der parkerer til venstre.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 11:08

Per wrote:

> Det er imo. ikke ulovligt på nogen måder idet vejen er ensrettet.

Hvor går grænsen mellem en vej med bred midterrabat (boulevard) og to
paralleltløbende veje som er ensrettet i hver sin retning?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jubii

Dato : 08-11-08 15:12

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor går grænsen mellem en vej med bred midterrabat (boulevard) og to
> paralleltløbende veje som er ensrettet i hver sin retning?

Hvorvidt trafikken forhindres hvis der parkeres i begge sider.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 15:24

Jubii wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorvidt trafikken forhindres hvis der parkeres i begge sider.

Nu må jeg også i gang med at gætte: Du ved det ikke.

Spørgsmålet var seriøst ment, og tilsyneladende yderst relevant når
visse regler i færdselsloven kun gælder for ensrettet vej eller gade.

Fra : Jubii

Dato : 08-11-08 15:49

> Nu må jeg også i gang med at gætte: Du ved det ikke.

Pladder, det står ret tydeligt i færdselsloven. Men du kan måske ikke se
Pers indlæg. Så gentager jeg hans citat fra færdselsloven.

> [...]

> Spørgsmålet var seriøst ment, og tilsyneladende yderst relevant når
> visse regler i færdselsloven kun gælder for ensrettet vej eller gade.

Og du fik et seriøst svar, som du allerede fik i Pers indlæg.

Og hvis du stadig er utilfreds, har du stillet dit spørgsmål forkert.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 16:02

Jubii wrote:

> [...]
>>
> Og du fik et seriøst svar, som du allerede fik i Pers indlæg.
>
> Og hvis du stadig er utilfreds, har du stillet dit spørgsmål forkert.

Det tror jeg ikke. Det er i din ende filmen knækker.

Per citerede videre i §28:
[...]

Bemærk at der i anden linje nævnes "... og vej med ensrettet færdsel kan
....". Derfor er mit spørgsmål relevant. Jeg gentager det lige så du ikke
igen løber sur i det: "Hvor går grænsen mellem en vej med bred
midterrabat (boulevard) og to paralleltløbende veje som er ensrettet i
hver sin retning?"

Forklaringen er: På en vej med bred midterrabat (boulevard) med megen
færdsel er parkering i venstre side ikke tilladt. På to paralleltløbende
veje som er ensrettet i hver sin retning er parkering i venstre side
tilladt.