tandtekniker er som en grib!!!!!!
Fra : Stone

Dato : 04-11-08 18:53

Hej,jeg var til tandtekniker for 2 mdr siden og har åbenbart bestilt en ny
protese,med til historien hører at jeg har været meget alv syg og fik en
forkert medicin,så jeg var ikke ved mine fulde fem, og kan ikke huske jeg
har været der.Jeg har ikke brug for en ny protese og meddelte det til
tandteknikeren som nu vil ha over 5000 kr selv om ingenting er lavet færdig
og jeg ikke har skrevet under på noget. Er jeg tvnget til at betale??
Mvh Nilla

Fra : Knut

Dato : 04-11-08 19:43

Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er anvendt til
at fremstille den.

Knut

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-11-08 22:44

"Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:

> [...]
> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er anvendt til

Hvis hun har været "fra sine fulde fem" på grund af medicin kan
aftalen erklæres ugyldig som følge af værgemålslovesn §46. Hvis
tandteknikeren har været i god tro, skal hun dog betale for det tab
aftalen har medført tandteknikeren (§46, stk. 3).

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Steen F.

Dato : 05-11-08 03:01

Knut wrote:
> [...]
> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er

Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

Fra : Stone

Dato : 05-11-08 05:04

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

Ja og det er jo osse lige det der er kun mundtlig aftale og vi kan få
udtalleser både fra sygehuset og psyk. hun var der kun
en gang, og kan ikke huske det selv. Mener hvis tandteknikeren er
menneskelig så må hun droppe det her.

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 06:25

> [...]
> udtalleser både fra sygehuset og psyk. hun var der kun
> en gang, og kan ikke huske det selv. Mener hvis tandteknikeren er

Nej - hvis du er menneskelig betaler du dine regninger eller som minimum de
omkostninger du har påført andre.
Tandteknikeren skal vel ikke lide pga. din tåbelighed?

Knut

Fra : Steen F.

Dato : 05-11-08 19:33

Knut wrote:
> Nej - hvis du er menneskelig betaler du dine regninger eller som
> minimum de omkostninger du har påført andre.
> Tandteknikeren skal vel ikke lide pga. din tåbelighed?

Du kan i det mindste skrive i en ordentlig tone. Ellers bliver du næppe
taget seriøs herinde.
Men er tåbelighed lig med sygdom? Spørgeren har fået noget forkert medicin
som har gjort ham ustabil.

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 20:29

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message

> [...]
> taget seriøs herinde.
> Men er tåbelighed lig med sygdom? Spørgeren har fået noget forkert medicin

Uanset personens stabilitet behøver han da ikke påføre uvedkommende personer
omkostninger, som han ikke gider betale efterfølgende!

Knut

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-08 21:37

"Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:

> Uanset personens stabilitet behøver han da ikke påføre uvedkommende personer
> omkostninger, som han ikke gider betale efterfølgende!

Tja, værgemålsloven siger noget andet.

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 21:59

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Tja, værgemålsloven siger noget andet.

Har han kunnet finde ud af at tage kontakt til tandteknikeren har han jo
ikke været helt sanseløs (værgeløs), så mon ikke han har et pænt stort
ansvar for den bestilling - og nu bare ikke gider betale?

Knut

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-08 22:02

> [...]

> ikke været helt sanseløs (værgeløs), så mon ikke han har et pænt stort
> ansvar for den bestilling - og nu bare ikke gider betale?

Du vil ikke forstå, vel?

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 22:18

> Du vil ikke forstå, vel?

Hvad er der at forstå?

Et fjols løber rundt og generer andre - og vil ikke taqge konsekvenserne af
sine egne handlinger!

Knut

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-08 22:19

> Du vil ikke forstå, vel?

Jeg _kan_ ikke forstå.
En tandteknikker tager jo ikke folk ind fra gaden og man får ikke taget mål
til en protese af en gang, så der er noget galt et sted. Det skriger af en,
der ikke vil betale - enten for de omkostninger, hun påfører andre som følge
af sin sygdom - som hun skal iht vægemålslovens § 46, stk. 3. - eller bare i
al almindelighed.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-11-08 10:32

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]
> af sin sygdom - som hun skal iht vægemålslovens § 46, stk. 3. - eller bare i

Nu ved jeg jo ikke ret meget om tandproteser, men da min mormor fik en
blev der kun taget mål en gang.

Hvis tandteknikeren har haft bevislige udgifter for 5.000 kroner, så
skal de naturligvis betales, men har han ikke det, så skal hun heller
ikke betale de penge.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra trådstarteren.

Problemet er vel også at de færreste forretningsdrivende har hørt om
værgemålsloven. Jeg mener, mange gange har de ikke nogen ide om at
købeloven eksisterer.

Man kan naturligvis diskutere rimligheden af at forretningsdrivende
risikerer at handle med folk, som bagefter kan kræve pengene tilbage
osv. Men sådan er loven nu engang og derfor må man tage udgangspunkt i
det.

Jeg har selv været så syg, at jeg ikke rigtig vidste hvad jeg selv
lavede i en længere periode. Og havde jeg bestilt noget dyrt som jeg
ikke selv havde råd til eller brug for, så ville jeg have været glad
for lovens beskyttelse.

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 06:23

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message

> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

I dette tilfælde har tandteknikeren formentlig en protese som helt
tilfældigt passer ind i kundens mund.
Afstøbningen er formentlig ikke nem at tage under tvang - så mon ikke man
her har det perfekte bevis for at opgaven er bestilt!!

Knut

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-08 12:28

Steen F. skrev:

> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

Man beretter at man har været med til at indgå den.

--
Bertel

Fra : Steen F.

Dato : 05-11-08 19:29

Bertel Lund Hansen wrote:
> Man beretter at man har været med til at indgå den.

Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.

Fra : Knut

Dato : 05-11-08 20:31

> Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
> bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.

I denne sammenhæng er det vist en meget 'fysisk' aftale - til protesen er
der med 99% garanti taget en afstøbning / taget mål.
Det får man altså ikke gjort ved et 'uheld'!

Knut

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-08 21:50

Steen F. skrev:

> Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
> bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.

"Bevis" har en anden betydning i juraen end i dagligdagen. I det
sidste tilfælde opfatter man det som noget der er skudsikkert
fastslået uden nogen tvivl. I juraen ved man at den slags ikke
kan lade sig gøre.

Alt hvad der fremlægges i en retssag, kaldes beviser. Alle
beviser kan forfalskes.

Jo, mundlige beviser er lidt mere uhåndterlige end mange andre
former for beviser.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 04-11-08 20:40

Stone skrev blandt andet:

> [...]
> meddelte det til tandteknikeren som nu vil ha over 5000 kr selv om
> ingenting er lavet færdig og jeg ikke har skrevet under på noget. Er

Tandteknikeren er jo ikke en grib, hvis han kan bevise at du har bestilt
protesen.
Og det er vel det afgørende i en jura-gruppe...

--
vh
Ole C