Hvornår er en fuldmagt gyldig?
Fra : news.versatel.de

Dato : 04-11-08 04:18

Pga. af at min fars sygdom fik jeg fuldmagter til, at disponere på hans
vegne, det gælder i pengesager og alle andre forhold.
Fuldmagterne var skrevet på computer og underskrevet af ham.
Nu er jeg så blevet draget i tvivl om fuldmagtens gyldighed/ægthed fordi de
ikke er attesteret af en advokat, men på den ene af fuldmagterne er der 2
vitterlighedsvidner som bekræfter underskriften.
Er en fuldmagt uden vitterlighedsvidner eller advokatpåtegning og som bare
er underskrevet af fuldmagtgiveren ikke gyldig???
/mfj

Fra : Ole C

Dato : 04-11-08 14:19

news.versatel.de skrev blandt andet:

> [...]
> Er en fuldmagt uden vitterlighedsvidner eller advokatpåtegning og som
> bare er underskrevet af fuldmagtgiveren ikke gyldig???

Der er ikke noget krav om en advokatpåtegning - men som du har erfaret, kan
det være en god idé at lade en notar påtegne den.
Læs evt. her:
http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/vaergem%C3%A5l_og_fuldmagt_m_v_/fuldmagter_og_generalfuldmagter/generalfuldmagt/Sider/Default.aspx

--
vh
Ole C

Fra : Jubii

Dato : 04-11-08 14:32

"news.versatel.de" <mfj@e3.dk> skrev i meddelelsen

> Er en fuldmagt uden vitterlighedsvidner eller advokatpåtegning og som
> bare er underskrevet af fuldmagtgiveren ikke gyldig???

Brugen af og gyldigheden af fuldmagt fremgår af Aftaleloven kapitel 2.

§ 10. Den, som har givet en anden fuldmagt til at foretage en
retshandel, bliver umiddelbart berettiget og forpligtet overfor
tredjemand ved retshandel, som fuldmægtigen foretager i
fuldmagtsgiverens navn og indenfor fuldmagtens grænser.

Stk. 2. Indtager nogen ifølge aftale med en anden en stilling, som
efter lov eller sædvane medfører beføjelse for ham til indenfor visse
grænser at handle på den andens vegne, anses han befuldmægtiget til at
foretage retshandler, som falder indenfor disse grænser.

Der står i hele kapitlet intet om hvordan en fuldmagt skal være
påtegnet, med andet end fuldmagtsgiverens tegn eller underskrift.
Der står heller ikke noget om at trejdemand skal acceptere en fuldmagt,
men gør han det sker det på de betingelser der står i aftaleloven
kapitel 2.

Jeg fik en fuldmagt af min mor da hun blev syg og det var kun med hendes
underskrift, og den accepterede banken f.eks. uden vrøvl så jeg kunne
trække penge ud og betale regninger, husleje m.m. på hendes konto.

Fra : Jubii

Dato : 04-11-08 14:59

"news.versatel.de" <mfj@e3.dk> skrev i meddelelsen news:gepehj$al4
> Er en fuldmagt uden vitterlighedsvidner eller advokatpåtegning og som
> bare er underskrevet af fuldmagtgiveren ikke gyldig???

Læs et eksempel på en fuldmagt her:
http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=98

Altså ikke noget hokuspokus med vidner m.m.

Fra : Jubii

Dato : 04-11-08 15:55

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen

> Læs et eksempel på en fuldmagt her:
> http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=98
>
> Altså ikke noget hokuspokus med vidner m.m.

Jeg synes jeg kan læse mig til at der er 2 slags fuldmagtstagere.
En der blot kan udføre alm. fuldmagtssager. Enten for en enkelt specifik
sag eller generelt a.la. bank, personlige forhold o.lign. Den skulle
være gyldig kun med fuldmagtsgiverens underskrift.

En der bliver fuldmægtig.
Sidstnævntes fuldmagt er kun gyldig hvis den har en advokat og 2 vidners
underskrift, og sendt til en notar, eller underskrevet af en notar og
sendt til statstidende.
Lidt svævende men dem der skriver om det er enten for det ene helt eller
for det andet helt.