Lov om ophold i udlandet for førtidspensio~
Fra : JBJ

Dato : 03-11-08 22:20

Hejsa, jeg har brug for nogle råd så jeg ikke havner i vanskeligheder. Her
tænker jeg på:

1:
Hvor lang tid må man opholde sig udenfor EU?

2:
Jeg er tildelt førtidspension gældende fra d. 01.12, og er indtil da på
kontanthjælp(bagudbetalt). Kan jeg frasige mig kontanthjælpen fra og med d.
20.11 frem til d. 01.12 og så fra d. 20.11 tage på rekreation (jeg har ikke
været udenfor landets grænser i de 8 år som sagen har taget, og har nu fået
mulighed for at opholde mig i varmen i vinter)?

Jeg har fået fortalt at det ville være en god ide at vente til efter jeg
har fået den første pensionsudbetaling, noget med et hul i lovgivningen som
gør at man kan komme galt afsted, vedkommende kunne dog ikke fortælle hvor
han vidste det fra.

Det er bare det, at første pensionsudbetaling er først fra d. 30.12, da den
er bagudbetalt, og rejsens mulighed er fra d. 20.11.

Jeg mener ikke at jeg bryder nogle regler da jeg som sagt frasiger mig
kontanthjælpen fra d. 20, men er ikke så meget inde i loven omkring dette.

3: Hvis jeg beslutter mig til at flytte til udlandet, udenfor EU, hvad sker
der så med min pension?
Bliver den beskåret?
Kan jeg miste den igen?

4: Og hvad sker der hvis jeg gifter mig i udlandet og slår mig ned
der(stadig udenfor EU)?

5: Jeg har ikke fået så fantastisk mange oplysninger om hvad der sker nu,
fra pensionsafd. - faktisk ingen - det er ligesom om man nu er oveladt til
sig selv med hensyn til oplysninger - så er der noget med at man skal være
tilstede ved kommunen ved første udbetaling, og samtidigt underskrive nogle
papirer, eller skal det bare køre automatisk og pengene bare går ind på ens
konto?

Er der nogen der kan svare på dette samt har links til paragraffer/love?

JBJ

Fra : Bo

Dato : 03-11-08 17:32

On 3 Nov., 23:19, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:
> [...]
> konto?
>
> Er der nogen der kan svare på dette samt har links til paragraffer/love?

Udrejser du fra Danmark, skal du henvende dig til Folkeregisteret i
din kommune.
Pension mv. udbetales herefter fra Sikringsstyrelsen http://www.dss.dk/
Vær opmærksom på at flytter du til lande uden for EØS, vil du ikke få
pensionstillægget udbetalt !
Regn med mindst 6 måneders sagsbehandlingstid i Sikringsstyrelsen. Tro
ikke at du automatisk får din pension overført fra kommunen.

Jeg vil ikke svare på dine andre spm. vh Bo

Fra : JBJ

Dato : 05-11-08 10:39

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

ikke at du automatisk får din pension overført fra kommunen.

Jeg vil ikke svare på dine andre spm. vh Bo

Tak for svaret:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 08-11-08 10:38

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> bare går ind på ens konto?
>
> Er der nogen der kan svare på dette samt har links til paragraffer/love?

Nu er der kommet svar på punkt 2: Hvis man skal udenlands, og man er på
kontanthjælp lige før man får sin pension, skal man meddele ydelseskontoret
i sin kommune hvornår man tager afsted så de kan trække for de dage man er
udenlands. I den tid man ikke modtager kontanthjælp har kommunen intet hold
på én og man kan gøre hvad man vil.

De papirer der skal underskrives før man får sin pension, selvom den er
tildelt er følgende og SKAL underskrives og sendes til kommunen før
afrejse:
Samlivserklæring og tilmelding/framelding til SAP(Suplerende Arbejdsmarkeds
Pension - også kaldet SP)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 08-11-08 10:42

> [...]
> bare går ind på ens konto?
>
> Er der nogen der kan svare på dette samt har links til paragraffer/love?

Deasværre vil sikringstyrelsen vist ikke svare på mine spørgsmål medmindre
jeg opgiver mit cpr nummer, der kom en email med det.
Jeg har skrevet til dem at jeg ikke lige kan se hvorfor de skal have det,
da der ikke skal registreres noget før alting ligger klart, jeg ville bare
bede om svar på min spørgsmål. Det er der ikke kommet svar på

JBJ

Fra : Bo

Dato : 08-11-08 12:32

On 8 Nov., 11:41, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:

> [...]
> da der ikke skal registreres noget før alting ligger klart, jeg ville bare
> bede om svar på min spørgsmål. Det er der ikke kommet svar på

Sikringsstyrelsen ved godt at mange personer udrejser fra Danmark og
stadig får pension mv. fra kommunen, fordi de pg. har meldt deres
Folkeregisteradresse til en søn eller datter, eller andet
familiemedlem der IKKE modtager offentlige ydelser dvs. alt fra
hjemmehjælp til ældrecheck, men det bliver checket og så falder
hammeren, mere vil jeg ikke oplyse. vh Bo

Fra : JBJ

Dato : 09-11-08 11:23

> [...]

hjemmehjælp til ældrecheck, men det bliver checket og så falder
hammeren, mere vil jeg ikke oplyse. vh Bo

Hej Bo, hvordan forbinder du mig med en af disse personer som efter din
mening snyder staten, jeg har jo bedt om oplysninger så jeg ikke kommer til
at gøre noget jeg ikke må. Men disse oplysninger kan jeg åbenbart ikke få
udleveret uden at jeg skal registreres sammen med dem som bryder reglerne.

Jeg vil oplyse dig at man godt må udrejse fra Danmark når man modtager
førtidspension, det er der intet ulovligt i. Pensionen bliver så bare
beskåret, jeg ved ikke med hvor meget og dette var et af mine mange
spørgsmål.

Jeg har gjort det rigtige ved at henvende mig til en instans og bede dem
oplyse mig om regler og procedurer, så jeg netop ikke kommer I
vanskeligheder. Og som borger har jeg vel ret til ikke at blive registret
steder jeg ikke ønsker at blive, vi lever jo ikke i en politistat hvor man
bliver registreret når man stiller spørgsmål.

JBJ

Fra : Bo

Dato : 09-11-08 14:07

On 9 Nov., 12:23, "JBJ" <thun...@spoergmig.invalid> wrote:

> [...]
> steder jeg ikke ønsker at blive, vi lever jo ikke i en politistat hvor man
> bliver registreret når man stiller spørgsmål.

Sikringsstyrelsen besvarer ikke spørgsmål uden at kende spørgerens CPR-
nr. sådan !
Du kan heller ikke spørge Domstolsstyrelsen, hvilken dom vil jeg få,
hvis jeg slår min gamle moder ihjel og forvente endelig svar !
Hos SKAT kan du få bindende svar mod betaling af 300 kr.
vh Bo