Tjenestemand ctr. folkekirken
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 14:52

Vi har en hårdnakket kollega, som påstår, at tjenestemænd skal være medlem
af folkekirken.

Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan overbevise mig.

Kan I det?

- Jensby

Fra : /Peter

Dato : 03-11-08 15:19

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en hårdnakket kollega, som påstår, at tjenestemænd skal være medlem
> af folkekirken.

Det skal de ikke!

> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan overbevise
> mig.

Hvilket bevis vil du have ?

Spørg en tjenestemand der IKKE er medlem af folkekirken...

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-11-08 15:21

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af folkekirken.
>
> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan overbevise

Du kan måske overbevise dig selv ved at læse dette link:
http://www.spdsb.org/aftaler/tjenestemandslov.pdf

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : alexbo

Dato : 03-11-08 15:31

"Jan Bang Jensby" > skrev

> [...]
> af folkekirken.
> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan overbevise

Nej,
Kongen som er Dronningen skal ifølge grundloven tilhøre det vi kalder
folkekirken.
§ 6. Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.

Og præster skal være det ved ansættelsen ifølge uddannelsesguiden.dk
Om de senere kan melde sig ud og blive udenlandsk statsborger tvivler jeg nu
lidt på, yngre kan de jo ikke blive.

"For at blive præst i folkekirken skal man ved ansættelsen være dansk
statsborger, fyldt 25 år og medlem af folkekirken. Man skal desuden være
uddannet teolog og have bestået Pastoralseminariets kursus."

Et krav om tjenestemænds medlemsskab af folkekirken, ville da også spænde
ben for politiets forsøg på at øge antallet af politifolk med anden kulturel
og religiøs baggrund.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-08 15:44

Jan Bang Jensby skrev:

> Vi har en hårdnakket kollega, som påstår, at tjenestemænd skal være medlem
> af folkekirken.

Jeg har været tjenestemand, og jeg har aldrig været medlem af
folkekirken. Der var slet ikke tale om religiøse forhold da jeg
blev ansat.

> Kan I det?

Der er i hvert fald ingen der kan overbevise mig om at din
kollega har ret.

En sådan bestemmelse ville i øvrigt være ulovlig efter den
såkaldte racismeparagraf.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 03-11-08 15:49

> [...]
> medlem af folkekirken.
>
> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan overbevise

Det kunne være interessant at se de argumenter han bruger eller måske
hans beviser.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-08 20:14

> [...]
> skal være medlem af folkekirken.
>
> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer kan

Jeg har som lærer været tjenestemandsansat og jeg er ikke
medlem af folkekirken. Jeg har kollegaer der er tjenestemænd,
men de er ikke medlem af folkekirken. Og i øvrigt er
tjenestemandsbegrebet afskaffet undtagen for dem der allerede
er tjenestemænd og for dem der stadig ansættes som sådanne:
politibetjente, embedsmænd etc. Resten ansættes som regel på
overenskomstvilkår.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-08 19:10

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for dem der allerede er tjenestemænd og for dem der stadig ansættes som
> sådanne: politibetjente, embedsmænd etc. Resten ansættes som regel på

Ovenstående er kun muligt, fordi den gamle regel om, at læreren skulle være
medlem af folkekirken, er afskaffet.
Var den stadig i kraft, ville du ikke kunne få lov til at undervise i
religion, dengang kristendomskundskab.

MVH
Egon

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 04-11-08 00:42

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> wrote in
message
> Vi har en hårdnakket kollega, som påstår, at tjenestemænd
> skal være medlem af folkekirken.
>
> Det nægter jeg at tro på, med mindre gruppens medlemmer
> kan overbevise mig.

Lad den hårdnakkede kollega bevise hans/hendes påstand.
Længere er den vel ikke?

Hvad betyder i øvrigt 'ctr.' i emnelinjen? Kontra?

/Bo.