investeringsfond
Fra : Ralph

Dato : 01-11-08 15:56

Hvordan er reglerne mht. en investeringsfond?

Historien kort, mit firma har tilbage i 1988 oprettet en investeringsfond på
ca. kr. 5.500,- siden er der intet sket, nu står der så 8.600 på kontoen,
dem ville jeg da gerne have ud, men det er ikke så ligetil, banken og SKAT
blev kontaktet og jeg fik så svar fra SKAT i går: Det er en fejl at kontoen
ikke er blevet brugt derfor skal vi betale skat af indestående (reelt nok,
det var vel fradragsberretiget i første omgang), der skal betales skat af
renter (fint nok) og diverse gebyrer og afgifter (grunden fik jeg ikke - det
var mundtligt) ialt skal vi beskattes af 14.000, så det vil nok sige alle
8.600 cirka.

Kan I forklare hvad jeg har gjort forkert - udover at være uvidende (jeg
blev bogholder i firmaet for et år siden)

--
Ralph

Fra : Bo

Dato : 01-11-08 15:49

On 1 Nov., 16:56, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Kan I forklare hvad jeg har gjort forkert - udover at være uvidende (jeg
> blev bogholder i firmaet for et år siden)

Det du skriver lærte, du på Merkonom - HD eller HA for man kan da
ikke blive ansat som bogholder uden eksamen ? vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 01-11-08 23:39

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> Historien kort, mit firma har tilbage i 1988 oprettet en investeringsfond
> på ca. kr. 5.500,- siden er der intet sket, nu står der så 8.600 på
> kontoen,

Lov om investeringsfond.
§ 6. En henlæggelse til investeringsfond kan benyttes fra og med det
indkomstår, der følger efter henlæggelsesåret.

Stk. 2. Henlæggelsen skal være anvendt i sin helhed inden 6 år efter udløbet
af henlæggelsesåret. Denne frist kan efter derom indgivet andragende i det
enkelte tilfælde forlænges af skatteministeren eller den, han bemyndiger
dertil, når den pågældende dokumenterer, at det skyldes ham utilregnelige
årsager, at anvendelse ikke har fundet sted inden fristens udløb

§ 9. Er en foretagen investeringsfondshenlæggelse ikke eller ikke fuldt ud
benyttet til forlods afskrivning inden udløbet af den frist, der er nævnt i
§ 6, stk. 2, medregnes det ikke anvendte henlæggelsesbeløb med tillæg af 5
pct. for hvert år fra henlæggelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den
skattepligtige indkomst for henlæggelsesåret, jf. dog § 9A.

> Kan I forklare hvad jeg har gjort forkert - udover at være uvidende (jeg
> blev bogholder i firmaet for et år siden)

Du har vel ikke gjort noget forkert, men firmaet har skyldt SKAT i mange år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 23:42

Bo wrote:

> Det du skriver lærte, du på Merkonom - HD eller HA for man kan da ikke
> blive ansat som bogholder uden eksamen ? vh Bo

Nu da dette er jura gruppen: hvilken lov er det som stiller
uddannelseskrav for at blive bogholder?

--
Jesper Lund