Vores "Maleri" ender hos en anden. ???
Fra : t-t-one

Dato : 01-11-08 08:23

Hejsa Gruppe

Ved ikke rigig hvad jeg skal søge under på google for at finde svar på denne
her, så endnu engang må jeg kravle på knæ for at få hjælp her i gruppen :)

Maj måned i år, bestilte vi et lærred hos et online trykkeri med et billed
af vores 8 mdr. søn.
Vi modtog det dog også uden problemer.

Problemet er at vi i aftes var til en fest hos nogle bekendte hvor vi
pludselig får øje på vores søn, placeret i rummet. Det billed vi bestilte i
maj måned.
Vi spurgte selvfølgelig hvordan de havde skaffet sig det billed.
De fortalte at det trykkeri de havde bestilt billeder hos engang havde sendt
dem nogle forkerte billeder, de havde meddelt firmaet om dette, men de ville
ikke have dem retur ?

Kan det virkelig være rigtig at man sådan kan forvente at finde billeder af
sin søn/eller andet hos helt andre mennesker ?
Skal firmaet trods alt ikke trække billedet tilbage, eller ?

That was all for that 50 øre :)

t-t-one

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-11-08 10:17

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det virkelig være rigtig at man sådan kan forvente at finde billeder
> af sin søn/eller andet hos helt andre mennesker ?
> Skal firmaet trods alt ikke trække billedet tilbage, eller ?

Hej

Underligt at billedet var hængt op, jeg har kun billeder af mine egne børn
hængende, men det er jo en anden snak!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Holst

Dato : 01-11-08 10:23

Leif Langgaard wrote:

> Underligt at billedet var hængt op, jeg har kun billeder af mine egne børn
> hængende, men det er jo en anden snak!

Og det er jo nok det, firmaet har tænkt: Ingen gider vel have andres
afkom hængende, så de smider vel billedet væk.

Men det er da lidt sært at hænge andres børn op (okay, jeg har min niece
hængende, men det er jo næsten "egne børn").

Fra : t-t-one

Dato : 01-11-08 10:46

Hejsa

Nu hang den jo som sagt også hos en af vores bekendte (verden er dog lille
engang imellem), men de havde så bare ikke lige genkendt at det var vores
søn :)

Men troede bare at et firma der havde med private billeder at gøre, skulle
behandle det
på en anden måde end lige denne.

God Weekend !

t-t-one

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 14:30

t-t-one wrote:

> [...]
>
> Problemet er at vi i aftes var til en fest hos nogle bekendte hvor vi
> pludselig får øje på vores søn, placeret i rummet. Det billed vi

Der må være tale om et portrætfoto. Fotografen har ophavsretten til
billedet, dvs. du må ikke kopiere eller tilgængeliggøre det i andet
omgang end aftalt med fotografen (eksempel publicere på websider).

MEN... ophavsretshaver må ikke bruge billedet uden tilladelse fra
bestilleren, dvs. dig. Det følger af ophavsretslovens §60. Hvis en
fotograf eksempelvis vil udstille nogle portrætfoto i butiksvinduet som
reklame (det ser man tit), kræver det eksplicit tilladelse fra
bestilleren.

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Overtrædelse af §60 kan straffes med bøde.

NB: jeg antager i ovenstående at trykkeriet har en fotograf som har taget
billedet af din søn. Hvis du selv har taget billedet, som trykkeriet blot
over overført til et lærred, er der tale om en endnu større overtrædelse
af ophavsretsloven.

--
Jesper Lund

Fra : QBIC [6400]

Dato : 01-11-08 17:24

Jeg tror indlæget drejer sig om den der nymoderne nyskabelse
at man kan få billedet overfårt til lærred og smide det i en ramme evt.

noget ala dette her.
http://www.illux.dk

/ NHWP

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 17:32

QBIC [6400] wrote:

> Jeg tror indlæget drejer sig om den der nymoderne nyskabelse at man kan
> få billedet overfårt til lærred og smide det i en ramme evt.
>
> noget ala dette her.
> http://www.illux.dk

Ok, så har OP ophavsretten til billedet, og firmaet krænket OPs ophavsret
ved at tilgængeliggøre billedet for andre, herunder ved at sælge lærreder
med billedet til andre (det er fuldstændig det samme som at smide et par
Britney Spears mp3 filer på din hjemmeside). Medmindre OP har givet
tilladelse til dette i forbindelse med aftalen.

--
Jesper Lund