Skat i forbindelse med mikrolån
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-08 22:22

Hej

Jeg har lånt nogle penge ud til nogle små forretningsdrivende i Uganda
gennem MYC4. Og jeg er ikke lige helt med på det skattetekniske.

- Jeg skal naturligvis betale skat af de renter jeg får, men skal jeg
betale skatten når renterne bliver konteret på min MYC4 konto eller
når jeg evt. engang får dem udbetalt? Og gør det nogen forskel, at
jeg også betaler skat af renterne i Uganda?

- Kan jeg fratrække noget af min investering?

- Andet jeg skal tænke på?

Det er ikke fordi det er de voldsomme beløb, så jeg ryger nok ikke i
spjældet for ikke at opgive tingene rigtigt, men derfor kan man jo
ligeså godt gøre det ordentlig.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-10-08 22:36

Trine Kornum Christiansen skrev den 31-10-2008 22:21:
> [...]
>
> - Jeg skal naturligvis betale skat af de renter jeg får, men skal jeg
> betale skatten når renterne bliver konteret på min MYC4 konto eller

som udgangspunkt på samme måde som ved rentefradrag. Man kan først få
rentefradraget, når reelt har betalt renterne.
Hos dig er renterne så en indtægt og derfor også først når det er udbetalt.

Tilsvarende med andre indtægter, der bliver de også i hovedreglen
beskattet det år som de bliver udbetalt. Tænk på bonusordninger
vedrørende 2007 som først udbetales i 2008. Der bliver bonusordnignen
også beskattet det år den kommer til udbetaling.

> Og gør det nogen forskel, at
> jeg også betaler skat af renterne i Uganda?

ja, nu kan jeg så ikke huske om der er en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med Uganda.

Normalen er den, at de skatter man har betalt i et andet land kan
trækkes fra i den danske skat.
Ellers kommer man jo til at betale skat i begge lande.

Gem alle de papirer du kan gemme i forbindelse med det der med
Uganda-projektet.

> - Kan jeg fratrække noget af min investering?

næh.

> - Andet jeg skal tænke på?

Søge SKAT for bindende svar.

Ovenstående er naturligvis min egen mening og har intet med min
arbejdsgiver at gøre.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ole C

Dato : 31-10-08 22:54

Carsten Riis skrev blandt andet:

> som udgangspunkt på samme måde som ved rentefradrag. Man kan først få
> rentefradraget, når reelt har betalt renterne.

Er det korrekt?
Fra min skumle fortid erindrer jeg noget om, at renter på et huslån er
fradragsberettigede når de forfalder, selvom de ikke er betalt - men at det
kun gælder et år ad gangen.
Men det kan selvfølgelig være blevet ændret....

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-08 10:16

Ole C skrev den 31-10-2008 22:53:

> Er det korrekt?

Ja, Fx studielåns-renter. De forfalder også hvert år mens man
studerer, men kan først trækkes fra når man starter afbetalingen af
lånet.
De forfaldne men ikke betalte renter bliver bare lagt ovenpå lånet som
skal tilbagebetales.

At et beløb forfalder er ikke enslydende med at betalingsdatoen er den
samme. At det ofte er enslydende er en helt anden sag.
Du har det også med de girokort som SKAT udsender. Der er forfaldsdato
også den 1. i måneden, men sidste betalingsdato kan sagtens være en
anden (ved personskatter: 22. i måneden).

> [...]
> det kun gælder et år ad gangen.
> Men det kan selvfølgelig være blevet ændret....

Hvis man ingen indkomst har at trække renterne fra i, så bliver de
fremført til senere år.
Tilbage i 2006 var der en 5 års "forældelse" på sådanne fremførsler, men
nu kan sådanne fremførsler ske uden begrænsning (rart, hvis man flytter
fra Danmark, men stadig har en ejendom, hvor der er
realkreditrenter...og man så vender tilbage igen efter et par år).

Indlæget er naturligvis min private holdning og har intet med min
arbejdsgiver at gøre.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 10:39

Carsten Riis wrote:

> som udgangspunkt på samme måde som ved rentefradrag. Man kan først få
> rentefradraget, når reelt har betalt renterne.

Det er i hvert fald ikke nogen generel regel.

Renter af ydelser på realkreditlån er fradragsberettigede det år ydelsen
forfalder. Det har vi tidligere haft bøvl med fordi det lokale
skattekontor ikke kunne finde ud af det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-08 12:48

Erik Olsen skrev den 01-11-2008 10:38:

> Det er i hvert fald ikke nogen generel regel.

Nå, så må vi jo tage fat i Lovtekster, når nu du er så mistroisk.

> Renter af ydelser på realkreditlån er fradragsberettigede det år ydelsen
> forfalder. Det har vi tidligere haft bøvl med fordi det lokale
> skattekontor ikke kunne finde ud af det.

---------
§ 5. Renteudgifter vedrørende gæld fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori renten forfalder til
betaling, jf. dog stk. 2, 5, 6 og 7. Det samme gælder for udgifter til
løbende provisioner eller præmier for lån, som den skattepligtige
optager, og for præmier og lignende løbende ydelser for kaution for den
skattepligtiges gæld, jf. § 8, stk. 3, litra a og b.
---------
citat: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17584

Bemærk Jeg skrev som udgangspunkt

Der er naturligvis en del undtagelser som du kan læse om i undtagelser
som nævnes i ovenstående paragraf.
Realkreditrenter kan sagtens være en af disse undtagelser, hvilket jeg
så ikke har undersøgt.

Endvidere kan jeg anbefale læsning af Ligningsvejledningen som opdateres
4 gange om året på SKATs hjemmeside.
Afsnittet som er relevant her: A.E.1.1.2

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103999&vId=202083&i=442#i103999

Igen det er min personlige mening.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 12:57

Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> § 5. Renteudgifter vedrørende gæld fradrages ved opgørelsen af den
> skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori renten forfalder til

Det var præcis hvad jeg skrev, at renterne er fradragsberettigede det år
ydelsen forfalder. Du skrev "når (man) reelt har betalt renterne".

Hvis en ydelse forfalder 31/12 2008, men betales 2/1 2009, er den
fradragsberettiget i 2008.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-08 13:35

Erik Olsen skrev den 01-11-2008 12:56:

> Det var præcis hvad jeg skrev, at renterne er fradragsberettigede det år
> ydelsen forfalder. Du skrev "når (man) reelt har betalt renterne".

Forfalder til betaling er lovens rette udtryk.

At en ydelse er forfalden er ikke ensbetydende med, at den skal betales.
Fx studielåns renter mens man studerer, der forfalder også renterne
hvert år, men de skal ikke betales.

> Hvis en ydelse forfalder 31/12 2008, men betales 2/1 2009, er den
> fradragsberettiget i 2008.

At der ved årsskift altid er noget mærkelige bankdage og helligdage som
driller lidt med den faktiske transaktion....men bankerne skal jo også
tjene lidt penge, selv i disse tider.

Prøv så følgende sceanarie: En ydelse skal man senest betale 31.
december 2008, men betaler den først 5. februar 2009.
Tror du, at man så kan trække renterne fra i 2008?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 14:06

Carsten Riis wrote:

> Prøv så følgende sceanarie: En ydelse skal man senest betale 31.
> december 2008, men betaler den først 5. februar 2009.
> Tror du, at man så kan trække renterne fra i 2008?

Ja, ganske afgjort.

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-08 23:11

Ole C wrote:

> [...]
> det kun gælder et år ad gangen.
> Men det kan selvfølgelig være blevet ændret....

Jo, men typisk vil renter forfalde samtidig med at de betales.
Privatpersoner skal ikke periodisere renter. Hvis du er så heldig at din
bank tilskriver renter den 2/1-2009 i stedet for den 30/12-2008, skal du
først betale skat af renterne året efter (2009).

--
Jesper Lund

Fra : Bo

Dato : 31-10-08 16:11

> [...]
> n�r jeg evt. engang f�r dem udbetalt? Og g�r det nogen forskel, at
> jeg ogs� betaler skat af renterne i Uganda?
>
> - Kan jeg fratr�kke noget af min investering?
>
> - Andet jeg skal t�nke p�?
>
> Det er ikke fordi det er de voldsomme bel�b, s� jeg ryger nok ikke i
> spj�ldet for ikke at opgive tingene rigtigt, men derfor kan man jo
> liges� godt g�re det ordentlig.
>
> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de s�de Gj�ltrolde

skriv en e-mail til SKAT.dk så får du hurtigt og korrekt svar !

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-11-08 00:29

Bo wrote:

> skriv en e-mail til SKAT.dk så får du hurtigt og korrekt svar !

Hvem har bildt dig det ind?
Det er kun når du betaler ekstra, at du kan regne med svaret.

--
Kurt Lund

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 10:48

Bo wrote:

> skriv en e-mail til SKAT.dk så får du hurtigt og korrekt svar !

Det er der ingen garanti for. Jeg har før oplevet at vores lokale
skattekontor tog fejl.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-08 12:51

Erik Olsen skrev den 01-11-2008 10:47:

> Det er der ingen garanti for. Jeg har før oplevet at vores lokale
> skattekontor tog fejl.

derfor min anbefaling: bindende svar.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-11-08 18:06

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> derfor min anbefaling: bindende svar.

Så meget gider jeg nu ikke gøre ud af det. De få kroner er der nok
alligevel ikke nogen der sætter mig i gældsfængsel for hvis de bliver
betalt skat af i et forkert skatteår. :)

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-11-08 00:41

> [...]
>
> Det er ikke fordi det er de voldsomme beløb, så jeg ryger nok ikke i
> spjældet for ikke at opgive tingene rigtigt, men derfor kan man jo

Ingen juridiske svar fra mig. Så vidt jeg ved er det ikke præcedens for dit
spørgsmål - men det er sgu godt gået, at du låner ud til mikrolån Mange
kan lære noget af dette.

/Johnny

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-08 20:44

> Ingen juridiske svar fra mig. Så vidt jeg ved er det ikke præcedens for
> dit spørgsmål - men det er sgu godt gået, at du låner ud til mikrolån
> Mange kan lære noget af dette.

Du kan bare melde dig til på MYC4. Man behøver ikke binde sig for store
beløb - jeg har en konto der startede på 5 Euro, og det er overkommeligt for
alle.
Princippet er i øvrigt ren forretning. Du låner 5 euro (eller et andet
beløb) til en forretningsdrivende, der skal bruge et større beløb. Når der
er penge nok fra udlånere, udbetales lånet, og i lånets løbetid betaler
låner renter til udlåner. Alle vinder, og afrika bliver en lille smule bedre
stillet.

Mvh Maria

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-11-08 21:14

> [...]
> er penge nok fra udlånere, udbetales lånet, og i lånets løbetid betaler
> låner renter til udlåner. Alle vinder, og afrika bliver en lille smule

Tak for dit svar. Jeg vil straks melde mig ind. Alle i Denmark har råd til
at låne 5 euro ud.

/Johnny

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 14:20

Erik Olsen wrote:

> En ydelse på et realkreditlån som forfalder 31/12 2008 vil i reglen
> først blive betalt 2/1 2009.

Betalingsfristen er 30/12 fordi 31/12 ikke længere er en bankdag. Du kan
ikke betale rettidigt den 2/1. Men derudover er forfaldsdatoen for
realkreditlån normalt ca 20 dage før betalingsfristen, så det er sådan
set ligegyldigt.

--
Jesper Lund