Spørgsmål vedr. sygedagpenge og flexjob
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-08 15:05

Når man læser i sygedagpengeloven:
hvordan skal det så forstås for flexjobbere ?
Som jeg ser det, så er man berretiget til sygedagpenge hvis blot man er
flexjobber, ikke noget med 13 ugers arbejde, 52 ugers max inden for 1,5 år
osv.
Især §32 stk1. pkt. 5 er vel meget sigende på det punkt, eller hvad ?
Det er vel ikke meningen at man skal opfylde alle pkt. i §32, eller hvad ?

Sagen drejer sig om en person (mig), som har været sygemeldt i 18 mdr mens
der søgtes om flexjob hos kommunen på grund af dårligt helbred.
Flexjobbet blev så bevilget den 1/-08 og jeg startede i et job, som jeg selv
havde fundet.
I slutningen af august bliver jeg så sygemeldt, efter en forværring af
helbreddet.
Nu siger kommunen så, at fordi jeg var sygemeldt i 18 mdr. inden jeg kom på
flex, så kan jeg ikke få sygedagpenge.
Er det korrekt, eller er det kommunen som tager fejl ?

I denne pjece:
http://www.clh.dk/index.php?id=1336
som er udarbejdet til brug for konsulenter hos arbejdsmarkedets
organisationer, personaleansvarlige i virksomheder og andre, som har brug
for et lidt grundigere kendskab til reglerne, står der også, at man som
flexjobber er berettiget til sygedagpenge fra dag 1, uden nogen
begrænsninger a'la 13 ugers arbejde eller lign.

Er det mig eller kommunen der tager fejl ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-08 15:09

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> Flexjobbet blev så bevilget den 1/-08

Og datoen der skal stå her er 1/5-08.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ann

Dato : 31-10-08 12:07

On 31 Okt., 15:09, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Og datoen der skal stå her er 1/5-08.
>
> --
> Mvh Perwww.perbeer.dk- Motorsport
> Noget for pladesmeden:http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type...

Hej Per

Det er noget kompliceret noget - du skal både opfylde
beskæftigelseskravet men der skal også samtidig tages stilling til om
du opfylder en af betingelsern for forlængelse, da du ikke har været i
abejde i 13 uger. Jeg har fundet lidt lovstof til dig.

Jeg vil foreslå, at du sørger for at få et skiftligt afslag på din
sag. Du skal så klage over afgørelsen og bede din kommune vurdere om
du opfylder betingelserne for forlængelse jf sygedagpengelovens § 27.

hilsen

Ann

" Vejledning om sygedagpenge - VEJ nr 9300 af 25/06/2008 Gældende:

25.6 Generhvervelse af ret til sygedagpenge
Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt – og varighedsbegrænsningen er
indtrådt – efter flere adskilte sygeperioder, gælder kun den
almindelige regel om, at der igen er ret til sygedagpenge, når den
pågældende ikke længere er omfattet af varighedsbegrænsningen.
Også for denne personkreds forudsættes det, at de almindelige
betingelser, herunder beskæftigelseskravet, er opfyldt.
§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende
sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny
udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været
arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens
indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den
sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når
beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere
et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge
sygedagpengeperioden er opfyldt.
Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en
sammenhængende sygdomsperiode på mere end 13 uger, jf. § 25, stk. 1,
kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at
have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter
varighedsbegrænsningens indtræden.
26. Fornyet udbetaling af sygedagpenge – dagpengeretten opbrugt efter
en sammenhængende sygdomsperiode
26.1 Fra arbejdsgiveren
Da arbejdsgiverperioden ikke er omfattet af varighedsbegrænsningen,
vil arbejdsgiveren altid være forpligtet til at udbetale dagpenge i
arbejdsgiverperioden, hvis beskæftigelseskravet over for
arbejdsgiveren er opfyldt.
26.2 Fra kommunen
For at sygedagpengene fra kommunen kan generhverves skal
beskæftigelseskravet altid være opfyldt. Men det er ikke altid
tilstrækkeligt, at beskæftigelseskravet er opfyldt, jf. nedenfor under
pkt. 26.2.1 og pkt. 26.3.
26.2.1 Den almindelige varighedsbegrænsning
Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende
sygeperiode på mere end 52 uger, jf. lovens § 24, stk. 1, er det som
udgangspunkt en betingelse for på ny at have ret til sygedagpenge fra
kommunen, at den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i
mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden, jf. lovens §
26, stk. 1, 1. pkt. Det følger af lovens § 26, stk. 1, 2. pkt., at
retten til sygedagpenge dog kan generhverves, selvom den pågældende
har været arbejdsdygtig i mindre end 13 uger, når en af
forlængelsesreglerne er opfyldt. Hvis den sygemeldte 1. fraværsdag i
den nye fraværsperiode fortsat er omfattet af varighedsbegrænsningen,
vil det dog i alle tilfælde være en betingelse for generhvervelse af
sygedagpengene, at en af betingelserne i lovens § 27 for at forlænge
sygedagpengeperioden er opfyldt.
Det skal bemærkes, at samtlige forlængelsesregler kan anvendes uanset,
at en eller flere af forlængelsesreglerne måtte være anvendt før den
fornyede sygefraværsperiode.
Kravet om arbejdsdygtighed vil også være opfyldt, hvis den pågældende
rent faktisk har stået til rådighed for arbejdsmarkedet efter
varighedsbegrænsningen. Det betyder, at det ikke er tilstrækkeligt, at
den pågældende i en periode på 13 uger ville have været berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, hvis ikke han havde været syg.
Der gælder således skærpede vilkår for generhvervelse af
sygedagpengene, når sygedagpengene er opbrugt i en samlet periode.
32.5 Personer i fleksjob
Personer, der er ansat i fleksjob, er undtaget fra det almindelige
beskæftigelseskrav, jf. lovens § 32, stk. 1, nr. 5.
En person ansat i fleksjob er således berettiget til sygedagpenge fra
kommunen fra 1. fraværsdag.
§ 33. Retten til sygedagpenge fra kommunen indtræder
1) fra lønmodtagerens 1. fraværsdag,
2) fra lønmodtagerens 1. fraværsdag efter, at retten til sygedagpenge
fra arbejdsgiveren efter kapitel 10 eller udbetaling af løn fra
arbejdsgiveren er ophørt, eller
3) fra den fraværsdag, hvor lønmodtageren efter fraværets begyndelse
opfylder det beskæftigelseskrav, der er nævnt i § 32, stk. 1, nr. 2.
33.1 Kommunens pligt til at udbetale sygedagpenge
Hvis lønmodtageren opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen på
1. fraværsdag, jf. lovens § 32, stk. 1, har kommunen pligt til at
udbetale sygedagpengene. Dette er f.eks. tilfældet for:
1. lønmodtagere, der ikke opfylder beskæftigelseskravet over for en
arbejdsgiver (lovens § 30, stk. 2 eller § 3, stk. 3),
2. lønmodtagere, der har modtaget sygedagpenge fra en arbejdsgiver i
de 21 første dage af et sygefravær,
3. lønmodtagere, hvis ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 21
dages-perioden er bortfaldet, jf. lovens § 23,
4. lønmodtagere, der har arbejdsfri timer eller dage under en
arbejdsfordeling og ville have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge,
hvis sygdommen ikke var indtrådt, jf. sygedagpengebekendtgørelsens §
7, stk. 5,
5. personer, der får en arbejdsskade, jf. lovens § 34 (og
beskæftigelseskravet i forhold til arbejdsgiveren ikke er opfyldt).
Går en lønmodtager i løbet af arbejdsdagen hjem fra arbejde på grund
af sygdom, vil der normalt først være ret til sygedagpenge fra den
efterfølgende dag, jf. principafgørelse D-12-95.
Ret til nedsatte sygedagpenge efter sygedagpengelovens § 7, stk. 2,
når en lønmodtager går hjem før arbejdstids ophør, kræver at kommunen
i forbindelse med en lægelig vurdering har skønnet, at lønmodtageren
er delvist uarbejdsdygtig. Se bemærkningerne til § 7, stk. 2 i
lovforslag L 154 fremsat 2. februar 2006.
Hovedreglen er, at beskæftigelseskravet skal være opfyldt 1.
fraværsdag for, at den sygemeldte overhovedet er berettiget til
sygedagpenge i et sygeforløb. Dog fremgår det af lovens § 33, stk. 1,
nr. 3, at en lønmodtager, der i et sygdomsforløb bliver
arbejdsløshedsdagpengeberettiget medlem af arbejdsløshedskasse,
opfylder kravet i lovens § 32, stk. 1, nr. 2, og således er berettiget
til sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor pågældende bliver
[...]

Kapitel 9
Forlængelse af sygedagpengeperioden
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden
for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når
1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt,
at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik,
der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære
arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller
andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den
sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i
op til 26 uger,
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den
pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage
erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra
varighedsbegrænsningens indtræden,
4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige
behandlingsmuligheder anses for udtømte,
5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om
arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade
eller
6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3,
ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling
på et offentligt sygehus. "

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-08 22:10

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i meddelelsen

Det er netop denne ordlyd jeg tolker, som at flexjobbere er undtaget de alm.
regler:

> [...]
> beskæftigelseskrav, jf. lovens § 32, stk. 1, nr. 5.
> En person ansat i fleksjob er således berettiget til sygedagpenge fra

Er det helt misforstået af mig ?
Denne paragraf "overtrumfer" vel alle de andre, når det drejer sig om en
flexjobber, eller hvad ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ann

Dato : 01-11-08 08:23

On 31 Okt., 22:09, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> [...]
> regler:

> Er det helt misforstået af mig ?
> Denne paragraf "overtrumfer" vel alle de andre, når det drejer sig om en

der er 2 regler - både dem om beskæftigelseskravet og den om at man
fortsat skal have ret til dagpenge og varighedsgrænsen - begge skal
være opfyldt for at dagpenge.

hilsen

Ann