For sen tilbagebetaling af varme ?
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 22:53

Hej i gruppen.

Et enkelt spørgsmål, med en lang historie herfra.

Jeg bor til leje i en privat ejendom med 4 lejligheder. Vores husvært døde
for et halvt år siden, og da han ejede flere ejendomme, samt en del andet,
har arvinger og bobestyrer tilsyneladende store problemer med at få raget
kastanjerne ud af ilden.

Det viser sig at der er en del papirer, som de simpelthen ikke kan finde,
f.eks. lejekontrakter for os 4 lejere.

Da jeg forventer at skulle ha' en pæn sjat tilbage på varmen, har jeg nu
adpurgt arving, bobestyrer samt tidligere administrator af bygningen, om vi
ikke snart skal ha' vores varmeregnskab afsluttet / tilgodehavende
tilbagebetalt, men ingen vil rigtigt kendes ved regnskabet. Vi får at vide,
at vi må vente til boet er gjort endeligt op.

Da jeg spurgte til hvor længe der mon kunne gå, fik jeg svaret, at der kunne
godt gå et par år endnu.

Nu kommer så endelig spørgsmålet: Kan jeg, uden at komme på kant med
lovgivningen, tilbageholde varme-forskuddet de næste f.eks. 4 måneder, da
det nogenlunde vil dække det, som jeg gætter på at skulle ha' haft retur ?

Sikken smøre hva'

Mvh Ebbe

Fra : Jubii

Dato : 30-10-08 08:37

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> da
> det nogenlunde vil dække det, som jeg gætter på at skulle ha' haft

§ 42. Er regnskabet ikke kommet frem til lejeren ved udløbet af den i §
40, stk. 1, nævnte frist, mister udlejeren sin ret til til at kræve
tillægsbetaling af lejeren.

Stk. 2. Fremsendes regnskabet ikke inden 2 måneder efter den i stk. 1
nævnte frist, kan lejeren undlade at indbetale varmebidrag, indtil
lejeren har modtaget regnskabet og har modtaget et eventuelt for meget
betalt varmebidrag for den afsluttede varmeregnskabsperiode.

Hvad er jeres varmeregnskabsår? Ved fjernvarme skal det være
varmeforsyningsanlæggets. Ellers normalt 1 juni. Derefter er der visse
frister for hvornår regnskabet skal være lejer ihænde.

Fra : Henning

Dato : 30-10-08 10:42

> [...]
>lejeren har modtaget regnskabet og har modtaget et eventuelt for meget
>betalt varmebidrag for den afsluttede varmeregnskabsperiode.

Du refererer til en paragraf, fint nok. Men hvilken lov??

Fra : Jubii

Dato : 30-10-08 12:34

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Du refererer til en paragraf, fint nok. Men hvilken lov??

Ja, det plejer jeg da at have med, her er det Lejeloven:
Bekendtgørelse af lov om leje
LBK nr 188 af 27/02/2007 (Gældende)

Gælder ved privat udlejning.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 21:54

Jubii wrote:
> [...]

Uha, jurasprog og mig..... Det ku' lige så godt ha' været skrevet på
Serbokroatisk

Jeg kender ikke dato for hvornår regnskabsår starter / slutter. Vores nu
afdøde husvært hyggede sig altid med at komme med en check til os alle 4 når
han fik regnskaberne, som regel midt i august. Han mente at de skulle være
tilbagebetalt inden d. 1. oktober, men han havde også den filosofi, at
hvorfor skulle vi vente, når han havde pengene stående.

Mvh Ebbe

Fra : Jubii

Dato : 30-10-08 22:38

> Uha, jurasprog og mig..... Det ku' lige så godt ha' været skrevet på
> Serbokroatisk

Jeg har en engelsk udgave.
Ja, jura er svært, men giver du de rigtige informationer (fakta) så kan
vi jo nok få det grejet at du får det som du vil, for de der arvinger
har ikke et ben til jorden hvis du kræver din ret.

> [...]
> tilbagebetalt inden d. 1. oktober, men han havde også den filosofi, at
> hvorfor skulle vi vente, når han havde pengene stående.

Jeg er så ret sikker på varmeåret er fra 1 juni til 31 maj og sidste
frist for at du har varmeregnskabet er 1 okt, for det varmeår der
sluttede her den 31 maj 2008. Hvis du den 1 dec. ikke har fået regnskab
eller penge retur (du kan slet ikke blive opkrævet tillægsbetaling nu),
så kan du ophøre med at betale varmebidrag.

Som du spurgte:
[...]
?"

Ja fra den 1 december og indtil du får varmeregnskabet og for meget
betalt varmebidrag. Ifølge arvingerne er det altså 2 år ik' (fjolser)
Og næste års regnskaber? Måske samme farce.

Jeg anbefaler dog på det kraftigste, fordi der mangler fakta, at du
skriver det til dem, at du fra 1 december agter at tilbageholde
varmebetaling indtil de sender dig varmeregnskab og for meget betalt
varmebidrag. Medtag gerne de §§ du fik af mig.

Hold dig fra det der med at modregne i en formodet returbetaling.
Hold dig til lovgivningen, hvor du har rigelig ret til at tilbageholde
varme-forskudet (varmebidrag) fra 1 dec.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-08 08:06

Jubii wrote:

Klip.....

> [...]

Det var da i et sprog jeg lettere kunne forstå

Jeg takker mange gange. Vil nu henvende mig til arvinger / administrator.

Jeg er såmænd ikke interesseret i at starte en større ballade, men omvendt,
så er det jo osse surt at ha' omkring et par tusinde stående der, når nu
tegnebogen er lidt slunken.

Mvh Ebbe