til/om bygge fredet hus == hærværk?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-08 18:22

Hej NG

Foranlediget af "Trodsige christianitter genopfører hus"
   http://politiken.dk/indland/article590109.ece

så kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om det de
gør kan anses for at være hærværk, da huset er fredet?

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 18:38

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
>
> så kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om det de
> gør kan anses for at være hærværk, da huset er fredet?

Er tilbygningen også fredet eller glemte du at læse
artiklen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-08 18:42

Just wrote:

> Er tilbygningen også fredet eller glemte du at læse
> artiklen

Så vidt jeg har forstået andre artikler om den sag,
så er et af problemerne at der ikke har været givet
tilladelse til at bygge 1. sal på huset fordi det og
voldene er fredede.

Derfor fik jeg lyst til at spørge om det kan anses
for hærværk at ændre et fredet hus?

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 18:49

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> tilladelse til at bygge 1. sal på huset fordi det og
> voldene er fredede.
>
> Derfor fik jeg lyst til at spørge om det kan anses

Nå, så misforstod jeg dit oprindelige spg.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-10-08 20:04

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> Derfor fik jeg lyst til at spørge om det kan anses for hærværk at
> ændre et fredet hus?

Der har ihvertfald været en sag fra Ærø for nylig, hvor ejeren af et
fredet hus er blevet politianmeldt for at sætte nye vinduer i
det. Godtnok ikke for hærværk, men for en mere specifik
lovovertrædelse i henhold til en lov om bygningsbevarelse, såvidt jeg
lige husker det.

Generelt kræver det nok også at man handler i strid med ejerens
ønsker, hvis det skal kaldes hærværk.

--
/Wegge