apple.com/dk/, nethandel, markedsføring og~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 11:09

Jeg har bemærket at når man handler hos en af verdens største
nethandlende, at når man kigger i sin indkøbskurv er priserne pludseligt
uden moms.
Svarende til at man kommer ting i kurven i NETTO, og når man så ser sine
varer efter, står de kun med et beløb uden moms.

De opgives med moms i butikken når man shopper rundt, det er først når
man skal tjekke indholdet af sin kurv, at man mister overblikket, fordi
nu er de uden moms, og man præsenteres kun for et samlet momset beløb i
saldoen.

Er det ikke en omgåelse.

Det er oven i købet en butik der i sin markedsføring i høj grad
henvender sig børn og unge, og jeg kan da slet ikke se hvad de skal
bruge momsen til.

Flemming Rubini

Fra : Christian F

Dato : 29-10-08 20:52

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> man skal tjekke indholdet af sin kurv, at man mister overblikket, fordi
> nu er de uden moms, og man præsenteres kun for et samlet momset beløb i

http://store.apple.com/dk

Jeg forstår ikke helt dit problem, alle priser er nøje skiltet ink. moms
Ex.

DKK11,499.00
(DKK9,199.20 ex VAT)

Det samme fremgår i indkøbskurven.
Ex.
Subtotal: DKK 15.519,20
Free Shipping: DKK 0.00
VAT: DKK 3.879,80
Order Total: DKK 19.399,00

Hvordan er det du kan mistolke det?

/Christian

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 21:08

Christian F <mail@nejtak.com> wrote:

> [...]
>
> http://store.apple.com/dk
>
> Jeg forstår ikke helt dit problem, alle priser er nøje skiltet ink. moms

Hvis du lægger fx flere ting i kurven vil alle tingene være uden moms,
når du kigger i kurven.

Det eneste beløb som er med moms er slutbeløbet.

Jeg er kritisk overfor at mange kunder ikke kan skaffe sig overblik over
den nøjagtige pris når de handler, ved at kigge i indkøbskurven.
Designmæssigt er hensigten tydelig, men spørgsmålet er om jeg kan
henvise til Lov om Markedsføring i dette tilfælde, eller er det og
forbliver det en gråzone?

Flemming Rubini

Fra : Christian F

Dato : 29-10-08 22:17

> [...]
>
> Jeg er kritisk overfor at mange kunder ikke kan skaffe sig overblik over
> den nøjagtige pris når de handler, ved at kigge i indkøbskurven.

Kan stadig ikke følge dig... ja når man kigger på kurven til venstre, står
de enkeltvis ex moms... men i bunden fremgår tydelig både moms og total
inkl. moms.
Alle andre steder fremgår priserne inkl. moms, også inden man overhovede
trykker "smid i kurv"..

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 22:55

> [...]

> inkl. moms.
> Alle andre steder fremgår priserne inkl. moms, også inden man overhovede

Fint nok. Tak for tilbagemelidngen.
Min pointe er, at når du kigger "ned" i din indkøbskurv er varerne
pludseligt uden moms.

Og det er da en omgåelse. Cirka en million mennesker har mere end
almindeligt svært ved procentregning, og især skolebørn og gymnasieunge.

Så spørgsmålet er, hvorfor har Apple designet deres netbutik således, at
man mister overblikket over den nøjagtige pris i indkøbskurven. En
netbutik der massivt henvender sig til børn og unge.

Du ser ingen andre butikker gøre sådan. De gjorde da heller ikke sådan
ved introduktionen af Apple Store.

Problemet forstærkes af, at går man via deres educationlink, så vises
priserne i indkøbkurven også uden moms. Et link der direkte henvender
sig til skolebørn. Hvilken glæde skulle de have af det?

Men jeg hopper stille og roligt videre i mit liv

Flemming Rubini

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-10-08 11:40

Flemming Rubini wrote:
> Fint nok. Tak for tilbagemelidngen.
> Min pointe er, at når du kigger "ned" i din indkøbskurv er varerne
> pludseligt uden moms.

Er meget normalt... har jeg set masser af steder på webshops.

> Og det er da en omgåelse. Cirka en million mennesker har mere end
> almindeligt svært ved procentregning, og især skolebørn og gymnasieunge.

Nææh.

> Så spørgsmålet er, hvorfor har Apple designet deres netbutik således, at
> man mister overblikket over den nøjagtige pris i indkøbskurven. En
> netbutik der massivt henvender sig til børn og unge.

Den henvender sig da ikke massivt til børn og unge? Den henvender sig i
lige så høj grad til business. Tag mange grafiske virksomheder,
reklamebureauer o.lign.?

At påstå den henvender til primært til børn og unge, er vidst skudt
langt forbi.

> Du ser ingen andre butikker gøre sådan. De gjorde da heller ikke sådan
> ved introduktionen af Apple Store.

Jo - jeg har skam set andre.

> Problemet forstærkes af, at går man via deres educationlink, så vises
> priserne i indkøbkurven også uden moms. Et link der direkte henvender
> sig til skolebørn. Hvilken glæde skulle de have af det?

Overvejet om educationlinket sjovt nok OGSÅ er for skoler o.lign.? De
har da i høj grad interesse i at kende prisen uden moms.

Mvh
Johan

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 12:01

Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> wrote:

> Overvejet om educationlinket sjovt nok OGSÅ er for skoler o.lign.? De
> har da i høj grad interesse i at kende prisen uden moms.

Du kan sikkert finde mange fortolkninger i mit eksempel. Men det er nu
mest juraen jeg er på kig efter i denne gruppe. Du nævner faktisk selv
et af mine væsentligste anker i dit eksempel ovenstående:

Hensynet til de skoler der gerne vil kende de enkelte beløb uden moms,
blander du sammen med privatkunders rettigheder. Så mit budskab er
kommet frem, trods alt.

(Men det er selvfølgelig en væsentlig præmis, at gå ind på, at
procentregning er et problem for, lad mig bare sige de fleste. Hvilket
du ikke anerkender, ligesom du heller ikke anerkender den præmis, om den
påståede massive reklameindsats overfor børn og unge som Apple bruger.
Fx iPods!)

Flemming Rubini

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-10-08 13:10

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> du ikke anerkender, ligesom du heller ikke anerkender den præmis, om den
> påståede massive reklameindsats overfor børn og unge som Apple bruger.

De får varene til den pris som de har set den reklameret til.

At den almene befolkning har problemer med simpel hovedregning kan ikke
være butikkernes problem. Så må de tage ekstra undervisning, hvis de
giver dem så meget bøvl.

Den samlede pris står der inkl. moms - derfor er der slet intet juridisk
problem i det.

Som alexbo nævnte - skal Netto så også straffes for at priserne ikke
står på varene, for nu er er taget varen - og står ved kassen aner du jo
ikke hvad den koster før du har betalt og får bonnen?

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 13:19

> [...]

> står på varene, for nu er er taget varen - og står ved kassen aner du jo
> ikke hvad den koster før du har betalt og får bonnen?

Jeg kryber ud af gruppen med dette spørgsmål, da det er blevet til en
forbrugsgruppe drøftelse. Men spørgsmålet med varerne i NETTO-kurven er
rigtigt godt. Formålet er sikkert det samme, en hypotese om, at hvis det
ikke muligt at monitere priserne undervejs i kurven for kunden, så
handler hun hurtigere og mere frit fra hoften. Og i økonomiske
nedgangstider går de handlende ekstra til den med smarte tricks.
En teknik der er helt uacceptabelt på nettet. Over an out.

Flemming Rubini

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-08 15:02

Flemming Rubini skrev:

> rigtigt godt. Formålet er sikkert det samme, en hypotese om, at hvis det
> ikke muligt at monitere priserne undervejs i kurven for kunden, så
> handler hun hurtigere og mere frit fra hoften.

Jeg har aldrig set nogen kunder fiske varerne op af kurven igen
for at kikke på prissedlen, og jeg tror ikke at der findes
mennesker med så skarpt et syn at de kan læse en prisseddel på en
meters afstand.

Det eneste formål med stregkoder og hyldeprissedler er
forenklinger og besparelser. Og i lyset af hvordan det fungerer
må jeg sige at jeg ikke ser den mindste grund til at genindføre
priser på hver eneste vare.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 21:29

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev

> Svarende til at man kommer ting i kurven i NETTO, og når man så ser sine
> varer efter, står de kun med et beløb uden moms.

Næh, de er helt uden beløb, hvis man ikke også slæber rundt på hylden varene
stod på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-08 10:39

alexbo skrev:

> Næh, de er helt uden beløb, hvis man ikke også slæber rundt på hylden varene
> stod på.

Jamen, så tror folk bare at tingene er gratis. Er det egentlig
lovligt det Netto foretager sig?

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 30-10-08 17:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jamen, så tror folk bare at tingene er gratis. Er det egentlig
> lovligt det Netto foretager sig?

Selvfølgelig. Og folk må bare tage tingene ud af døren uden at betale!
De er jo i god tro at varerne er gratis.