Sterlings konkurs, betalt med kreditkort
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-10-08 08:26

Hej

Jeg har desværre købt 4 billetter til london for 1½ mdr siden med afrejse 4.
dec.
Billetterne er købt med alm. kreditkort.

Burde jeg ikke ved at lave en indsigelse i banken kunne få dem refunderet ?
Jeg har jo købt en vare som jeg ikke har fået leveret.

Hvilke paragraffer kan jeg henvise til ?

Mvh Stefan

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 09:50

"Fidolinux.dk" skrev

> Burde jeg ikke ved at lave en indsigelse i banken kunne få dem refunderet
> ? Jeg har jo købt en vare som jeg ikke har fået leveret.
> Hvilke paragraffer kan jeg henvise til ?

Det er et godt spørgsmål,
jeg så i tv formanden for rejsegarantifonden fortælle at det var en
mulighed, men der findes afgørelser i pengeinstitutankenævnet der afviser
denne mulighed.

Tilbageførsel er for at sikre at køb over nettet er sikker mod svindel, ikke
for at sikre køber mod konkurs hos sælger.
Hvis der tilbageføres vil kunder der har handlet over nettet stilles bedre
end kunder der har købt billet hos et rejsebureau.

Der har været sager om koncertbilletter og kursusophold der ikke kunne
tilbageføres.
Teknisk set har du fået din vare, en billet til en flyvetur, en billet som
på leveringsdagen var gyldig.

Men det skal nu ikke forhindre dig i at henvende dig i din bank og bede om
en tilbageførsel.

mvh
Alex Christensne

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-10-08 10:55

> Men det skal nu ikke forhindre dig i at henvende dig i din bank og bede om
> en tilbageførsel.

Det har jeg også lige prøvet.
Desværre er der ikke noget der dækker når det er konkurs. Sur mås...

Sakset fra pbs.dk:
Køb af flyrejser

Ved køb af flyrejser gælder følgende:

Dankort
Har du betalt rejsen med Dankort, vil betalingen være sidestillet med, at du
har betalt kontant. Dermed er der ingen muligheder for at få pengene
refunderet

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 11:38

"Fidolinux.dk" skrev

> [...]
> Har du betalt rejsen med Dankort, vil betalingen være sidestillet med, at
> du har betalt kontant. Dermed er der ingen muligheder for at få pengene

Ja, jeg kan også godt undre mig en smule over at en formand for
rejsegarantifonden ikke ved sådan noget med sikkerhed.

Det ville jo også kune gavne fonden der udbetaler erstatning ved
pakkerejser, de kunne så nøjes med erstatte rejser købt i et bureau, og lade
folk der havde betalt over nettet gøre indsigelse.
Man kunne måske også forestille sig af en af de mange journalister hos TV
news undersøgte sagen i stedet for konstant at fortælle at der en mulighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : kk

Dato : 29-10-08 11:42

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har du betalt rejsen med Dankort, vil betalingen være sidestillet med, at
> du har betalt kontant. Dermed er der ingen muligheder for at få pengene

www.Sterling.dk siger ellers:
Hvis du har betalt for billetterne med kreditkort, bør du kontakte
kreditkortselskabet/udstederen eller din bank for eventuel refundering af
ubrugte billetter.

Passagerer som har booket deres fly gennem et rejsebureau bør omgående
kontakte deres tur-operatør.

De passagerer som har booket billet gennem Sterling, men skal flyve med
Norwegian, bedes kontakte Norwegian direkte:

+47 21490015 (uden for Norge)

815 21 815 (fra Norge)

-men det er nok ikke meget værd.

mvh

kk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-08 19:37

> www.Sterling.dk siger ellers:
> Hvis du har betalt for billetterne med kreditkort, bør du kontakte
> kreditkortselskabet/udstederen eller din bank for eventuel refundering af
> ubrugte billetter.

Hvilket ikke er i modstrid. Købet er er sket med Dankort, der ikke er et
kreditkort.

Mvh Maria

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-10-08 21:43

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilket ikke er i modstrid. Købet er er sket med Dankort,
> der ikke er et kreditkort.

Hvad med et visa-dankort - visadelen er vel et kreditkort?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-10-08 16:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Alex Christensne

Prøver du at sprede en julestemning?

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 16:05

"Kent Oldhøj" skrev

> Prøver du at sprede en julestemning?

Jep, midt i finanskrise, flexlånsmareridt og rejsestop må man gøre sit
bedste med de få midler der er til rådighed.

mvh
alex

Fra : Lars, 8210 Århus V

Dato : 03-11-08 23:03

alexbo wrote:
> "Fidolinux.dk" skrev

klip
> Tilbageførsel er for at sikre at køb over nettet er sikker mod
> svindel, ikke for at sikre køber mod konkurs hos sælger.
> [...]

Jamen hvis der er solgt billetter efter at det er et faktum, at firmaet er
døende - lad os for en nemheds skyuld sige inde for en uge - så er det da
svindel.

Så dumme kan man da ikke være i en så stor firmas bestyrelse uden at
bestyrelsesmedlemmerne hæfter personligt for beløbet.

Så lav en effektiv inkasso hos et af bestyrelsesmedlemmerne og få dine penge
tilbage.

Lars

Fra : alexbo

Dato : 04-11-08 11:18

"Lars, 8210 Århus V" skrev

> Jamen hvis der er solgt billetter efter at det er et faktum, at firmaet er
> døende - lad os for en nemheds skyuld sige inde for en uge - så er det da
> svindel.
Der er ikke noget faktum før alle udveje er opbrugt, der findes masser af
lukningstruede firmaer der overlever.

> Så dumme kan man da ikke være i en så stor firmas bestyrelse uden at
> bestyrelsesmedlemmerne hæfter personligt for beløbet.
Hvor dumme?
De ville da først være dumme hvis de midt i nogle forhandlinger om at sælge
firmaet til et andet flyselskab gik ud og sagde, vi lukker nok snart så sælg
ikke flere billetter.

> Så lav en effektiv inkasso hos et af bestyrelsesmedlemmerne og få dine
> penge tilbage.
Hvordan laver man en effektiv inkasso på et ikke eksisterende krav.
Hvordan laver man i det hele taget en effektiv inkasso?

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus U

Dato : 29-10-08 11:55

Fidolinux.dk skrev:

> [...]
> refunderet ? Jeg har jo købt en vare som jeg ikke har fået leveret.
>
> Hvilke paragraffer kan jeg henvise til ?

Følgende er klippet fra
<http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/ehandel7/tilbagefoersel>

**********************************
Konkurs
Hvis internetbutikken går konkurs, så du ikke får din vare, men pengene
trækkes på din konto, kan du dog ikke få tilbageført pengene. I de
situationer må du normalt stille krav i konkursboet.
**********************************

Men det er vel stadigvæk værd at prøve.

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : loopforever@gmail.co~

Dato : 29-10-08 05:18

Måske dette kan hjælpe:

1. VISA/Dankort
Har hørt et tip om at man kan lukke sin bankkonto ned, og oprette en
ny, så hæfter man hvis kun for de første 1000 kr. Men man skal være
hurtigt inden beløbet trækkes på bankkontoen..
Kan sandsynligvis kun bruges af dem der købte sterling biletter igår/
forgår. Så det på DR kontant, tror endda det omhandlede Sterling.

2. Mastercard
Dem der har brugt Mastercard siges der på TV at de *muligvis* kan få
deres penge tilbage,
spørg PBS/banken.

3. Rejseselskaber skulle også måske være muligt at få pengende
tilbage, da de jo ikke er gået konkurs,
og banken dermed burde give pengede tilbage da man ikke får varer.

Som sagt ved jeg ikke om overstående kan hjælpe, det er bare tips.

Ellers kan i samlet gøre krav på en Boing i konkursboet, de må have
nogle de skal af med

Mvh
Johannes

Fra : loopforever@gmail.co~

Dato : 29-10-08 06:42

Flere nyheder her:

Håb om refundering for flere Sterling-kunder
http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/143779/

Indsigelsesmuligheder i forbindelse med Sterlings konkurs
http://www.pbs.dk/dk/nyheder/nyhed_081029

Behandling af konkurs:
http://www.domstol.dk/soehandelsretten/skifteafdelingen/konkurs/konkursboetsgang/Pages/default.aspx

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=17269186
står der "Indkaldelse til fordringsprøvelse"

Kan umiddelbart ikke finde noget på statstidende.dk

Kan man egentlig gøre krav på konkursboet?, og hvordan?

Mvh
Johannes

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 14:24

<loopforever@gmail.com> skrev

Kan man egentlig gøre krav på konkursboet?, og hvordan?

Man sender sit krav til konkursboets kurator, den person der står for
afviklingen af konkursen.

I mange år har rejsegarantifonden betalt erstatning til de kunder der
mistede penge ved en konkurs af et rejsebureau.
I ingen af tilfældene har man hørt om at kunder der havde betalt med kort
kunne gøre indsigelse og få deres penge tilbage, det har været garantifonden
der har betalt.

Den sidste er Thinggård Øster-lindet:

"Konkurs kan koste Rejsegarantifond 30 mio.
Rejsenyhedsbrevet Take Off vurderer, at konkursen kan blive det største krak
i rejsebrancen og koste Rejsegarantifonden op mod 30 millioner kroner. Over
6400 danske feriegæster berøres af krakket, som også koster 70 medarbejdere
jobbet. Den hidtidige "rekord" er fra 1996, hvor Calypso Verdensrejsers
konkurs kostede 28,4 millioner."

Enten er det ikke rigtigt at kortkunder kan gøre indsigelse, eller også har
rejsegarantifonden sovet i timen, de havde så ikke behøvet betale for
kortkunderne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 29-10-08 17:21

On Wed, 29 Oct 2008 08:26:07 +0100, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har desværre købt 4 billetter til london for 1½ mdr siden med afrejse 4.
>dec.
>Billetterne er købt med alm. kreditkort.

Definér "alm. kreditkort"? Husk på at en Dankort/Visakort/Dan-Visakort
IKKE er kreditkort, men blot et betalingskort.
Mastercard o.a. har særlige regler og forsikringer tilknyttet deres
kort.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-10-08 19:04

> [...]
> IKKE er kreditkort, men blot et betalingskort.
> Mastercard o.a. har særlige regler og forsikringer tilknyttet deres

Desværre med dankortet.. havde jeg dog bare brugt mit master...

Fra : Jan Viegand

Dato : 30-10-08 00:18

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote in message
> [...]
>
> Burde jeg ikke ved at lave en indsigelse i banken kunne få dem refunderet
> ? Jeg har jo købt en vare som jeg ikke har fået leveret.

Bemærk at Globecard vil betale pengene tilbage. Måske er der ikke krav om
det, men i hvert fald skriver de at de vil gøre det:

"Ved fjernsalg (via f.eks. Sterlings hjemmeside eller anden hjemmeside eller
via telefon) gælder følgende forhold, med udgangspunkt i
Forbrugerombudsmandens retningslinjer vedr. fjernsalg fra 1996:
Har du bestilt en rejse hos Sterling, betalt med dit GlobeCard og kan nu
ikke komme afsted på grund af konkursen, skal du rejse krav mod Sterling
f.eks. via en e-mail eller pr. telefon.
Herefter skal du kontakte vores KundeService på telefon 36 73 74 84 og vi
fremsender en indsigelsesblanket, der skal udfyldes og indsendes sammen med
dokumentation for den købte Sterlingrejse i form af rejsebevis med
reservationsnummer. GlobeCard vil herefter behandle indsigelsen og
tilbageføre beløbet til dit kort."

http://www.globecard.dk/dgc/globecard/platinum_tmpl.asp?pageid=347

--
Mvh. Jan
http://almeria.dk/lejlighed-tagterrasse.htm

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-10-08 22:05

Maria Frederiksen wrote:

> Hvilket ikke er i modstrid. Købet er er sket med Dankort, der ikke er et
> kreditkort.

Hvilken lovgivning skelner mellem kreditkort og andre betalingskort som
dankort?

--
Jesper Lund

Fra : Bo

Dato : 31-10-08 02:12

On 30 Okt., 22:43, "Arne H. Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:

> Hvad med et visa-dankort - visadelen er vel et kreditkort?

NEJ - det er et kontantkort som Dankort der kan bruges i udlandet !

Derimod er et udenlandsk VISA kort et kreditkort, kortet bliver brugt
til betaling og tiden indtil afregning med banken.
vh Bo

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 31-10-08 02:36

On Oct 31, 8:12 am, Bo <solfran...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Derimod er et udenlandsk VISA kort et kreditkort, kortet bliver brugt
> til betaling og tiden indtil afregning med banken.

Nu er der selvfoelgelig ogsaa masser af udenlandske banker, der koerer
med visa-debit kort (a la visa dankort), for eksempel er det helt
normalt i baade USA og UK.

Saa bare fordi jeg staar i Aarhus med mit engelske kort, der staar
visa paa, ja saa kan det stadig fint vaere et debit kort.

Men det er helt rigtigt at et visa-dankort ikke er et kreditkort - man
bruger bare visa delen til at formidle betaling i udlandet.

Hanne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-08 18:40

<hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev i meddelelsen
> [...]

Tak - det var jeg ikke klar over. Det vil sige at hvis man
skal have et kreditkort som fx Mastercard, skal man søge om at
få det hos en kortudsteder. Hvem udsteder den slags kort? Jeg
ved at min bank ikke gør det.

Fra : alexbo

Dato : 31-10-08 18:56

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> [...]
> kreditkort som fx Mastercard, skal man søge om at få det hos en
> kortudsteder. Hvem udsteder den slags kort? Jeg ved at min bank ikke gør

http://www.mastercard.dk/hvorkan-mc/

Brugsen eller Coop som det hedder og FDM tilbyder Mastercard til deres
medlemmer, det samme gør nok mange andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-08 20:18

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> http://www.mastercard.dk/hvorkan-mc/
>
> Brugsen eller Coop som det hedder og FDM tilbyder Mastercard
> til deres medlemmer, det samme gør nok mange andre.

Du misforstod -jeg skrev og mente at hvis man skal have et
kreditkort /ligesom/ Mastercard -altså et VISA -kreditkort der
IKKE er et VISA-Dankort (der åbenbart ikke er et creditcard),
skal man ansøge om det hos en kortudsteder - og så spørger jeg
"HVEM udsteder DEN SLAGS kort?" altså hvem udstedet VISA-kort
som kreditkort?

Fra : alexbo

Dato : 31-10-08 20:55

> [...]

> hos en kortudsteder - og så spørger jeg "HVEM udsteder DEN SLAGS kort?"
> altså hvem udstedet VISA-kort som kreditkort?

Ja jeg misforstod, men jeg prøver igen.

Ifølge VISA er der fire udstedere i DK, men tilsynelandende er der kun Kash.

http://www.visaeurope.com/personal/choosing/getacard/main.jsp?country=Denmark&submit=Go

http://www.visa.dk/visa-kreditkort/

http://www.kash.dk/default.asp?idn=Forside_2007_3afsnit&menu=1

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-11-08 09:52

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> Ja jeg misforstod, men jeg prøver igen.
>
> Ifølge VISA er der fire udstedere i DK, men tilsynelandende
> [...]

Jeg takker!