omgåelse af 14 dages returret
Fra : Bo

Dato : 28-10-08 04:26

Det nye auktionsfirma Byd dot nu der ejes af de store dagblade,
skriver intet i deres betingelser om fjernsalgs reglerne hvor 14 dages
returret er gældende, som bl.a. Lauritz dot com anvender. Måske
fordi der anvendes en form for "kringlet" handelsform. Køberen byder
på varen og får herefter udleveret et varecertifikat til pg.
leverandør, så der "juridisk" er ikke tale om en vare ml. køber/
sælger. Smart fundet på...... vh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-08 16:43

Bo skrev:

> fordi der anvendes en form for "kringlet" handelsform. Køberen byder
> på varen og får herefter udleveret et varecertifikat til pg.
> leverandør

Så er der indgået an aftale.

> så der "juridisk" er ikke tale om en vare ml. køber/
> sælger.

Lov om forbrugeraftaler handler om aftaler. Hvordan varen
overdrages er i den forbindelse helt ligegyldigt.

> Smart fundet på...

Man skal være ret ubehjælpsom til at læse hvis man tror at den
fidus hjælper.

--
Bertel

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-10-08 20:42

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse

> <Bo's forklaring snippet>

Hej, Bo.

For mig at se må det springende punkt være hvem, man handler med. Hvis man
handler med et *firma*, så er der tale om et forbrugerkøb, og købelovens 14
dages returret ved fjernhandel må da gælde (eftersom sælger og køber ikke
mødes fysisk købsaftalens indgåelse).

Nu er det bare ofte således, at auktionsfirmaet blot er *formidler* og ikke
*sælger*. Hvis ejeren af den vare, man køber, er en *privatperson*, så
dækker købeloven efter min bedste overbevisning ikke.

Altså: Find ud af, hvem, du handler med. Er det et firma, så gælder reglerne
om fjernsalg, ellers gør de ikke.

-Martin.