Rettigheder til kildekode..
Fra : Hauge

Dato : 23-10-08 16:44

Hej

Jeg er ansat i en virksomhed hvor det også er mode med outsourcing..

Jeg laver en del programmer, som bruges dagligt... Men jeg er *ikke* ansat
til at lave disse programmer, men det er noget jeg "bare gør", dvs. jeg er
ansat til at lave andre ting, som absolut intet har med programmering at
gøre..

Nogle af programmerne er noget jeg har lavet hjemme i privaten, som jeg så
får lidt overarbejde for. Og det er ikke 100vis af timer det drejer sig om,
men programmerne udgør en funktionel stor værdi, men har kostet småpenge for
firmaet at få lavet..

Hvis "vi" nu bliver outsourcet, så skal alt jo med til dette firma. Men..
Sourcen til "mine" programmer, hvem ejer dem? Firmaet har jo reelt kun
"betalt" for at få et program der kan "det og det", men umiddelbart jo ikke
betalt for en kode..

Der er ikke på noget tidspunkt skrevet nogen form for kontrakt for at få
lavet disse programmer, så der er ikke noget officielt på at de findes.

Hvordan står jeg i sådan en sag, hvis det skulle blive aktuelt? Jeg er jo
ikke interesseret i at et "fremmed" firma bare kan overtage sourcen til
"mine" programmer?

Jeg er godt klar over at de køreklare programmer selvfølgelig skal med til
det "nye" firma, da de jo ejes af det nuværende.

Mvh Hauge

Fra : Michael Haase

Dato : 23-10-08 18:17

Hauge skrev dette den 23-10-2008 17:43:

> [...]
> "betalt" for at få et program der kan "det og det", men umiddelbart jo ikke

Prøv at se på
www.prosa.dk/magazines/pdf/It_og_ophavsretten.pdf
side 8. Det kan være at du kan blive oplyst

--
Michael Haase

Fra : Hauge

Dato : 23-10-08 19:18

Hej
Michael Haase wrote:
> Prøv at se på
> www.prosa.dk/magazines/pdf/It_og_ophavsretten.pdf
> side 8. Det kan være at du kan blive oplyst

Tak for linken, det giver mig delvis svar på mit spørgsmål.

Gælder det både for kildekoden *og* det køreklare program, eller er det kun
det køreklare program der omtales? Det synes jeg ikke helt jeg finder svar
på..

Mvh Hauge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-08 22:02

> [...]
>
> Gælder det både for kildekoden *og* det køreklare program, eller er det
> kun det køreklare program der omtales? Det synes jeg ikke helt jeg finder

Det er begge dele.

Mvh Maria