virksomhedsoverdragelse??
Fra : FDK

Dato : 23-10-08 06:32

Kort spørgsmål, kan man i følge loven sige nej til at blive
virksomhedsoverdragelse for så at besætte et andet job i ens nuværende
firma eller kan ens firma låse en fast i nuværende job så man ikke har
mulighed for at søge andet job internt?

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-08 13:35

FDK skrev den 23-10-2008 14:31:
> [...]
> virksomhedsoverdragelse for så at besætte et andet job i ens nuværende
> firma eller kan ens firma låse en fast i nuværende job så man ikke har

stavnsbundet er ophævet, så du kan søge job hvor som helst.

krøllen er den, at arbejdsgiveren stadig har ledelsesretten, herunder
retten til at vælge de ansøgere som man mener man er bedst tjent med.

Alt derimellem er der aftalefrihed omkring.

Pøj pøj med jobsøgningen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : FDK

Dato : 23-10-08 06:43

Så mit firma har ikke loven på deres side til at sige at man er låst i
ens nuværende stilling en til man skal overdrages og ikke har mulighed
for at søge ledige stillinger interent i mit firma?

Har søgt flere steder og kan heller ikke læse mig til at man kan blive
låst 18måneder før overdragelse??

Fra : Holst

Dato : 23-10-08 13:46

FDK wrote:

> Så mit firma har ikke loven på deres side til at sige at man er låst i
> ens nuværende stilling en til man skal overdrages og ikke har mulighed
> for at søge ledige stillinger interent i mit firma?

Hvis virksomheden er indstillet på, at du skal vedblive i din nuværende
stilling, så får du jo næppe meget ud af at søge andre stillinger
internt i samme firma.

Når de har meldt det ud, er det jo at spilde såvel din som deres tid,
hvis du søger stillinger internt.

Men det står dig naturligvis frit at søge andre stillinger i andre
virksomheder.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-08 13:52

FDK skrev den 23-10-2008 14:42:
> [...]
> for at søge ledige stillinger interent i mit firma?
>
> Har søgt flere steder og kan heller ikke læse mig til at man kan blive

Jeg har aldrig hørt om den nævnte 18måneders regel.

her har du loven om virksomhedsoverdragelser:

Loven henviser meget til overenskomster, så måske er der i din
overenskomst en sådan begrænsning.

Det kan også bare være en intern virksomhedsregel som skal være med til
at skabe ro omkring medarbejdernes organisatoriske placering i en
overdragelses-situation.
Hvis du spørger mig, så er det en temmelig mærkelig regel at fastlåse
medarbejderne i en funktion i 18 måneder, når nu der er behov for og
lyst til at medarbejderen placeres et andet sted.

som sagt: pøj pøj med jobsøgningen.

Fra : N/A

Dato : 23-10-08 16:17

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-10-08 16:46

FDK wrote:
> [...]
> for at søge ledige stillinger interent i mit firma?
>
> Har søgt flere steder og kan heller ikke læse mig til at man kan blive

Din chef bestemmer det. Du kan sige op, hvis du ikke gider blive i
stillingen.

Fra : N/A

Dato : 23-10-08 13:46

Fra : FDK

Dato : 23-10-08 06:55

Tak for svar indtil nu..

Men står der nogen steder i loven at man skal blive i ens stilling til
overdragelse, og ikke har mulighed for at søge andet job internt??

Mit firma er meget stort og der er mange ledig stillinger andre steder
i firmaet som endnu ikke skal virksomhedsoverdragelse, men det vi som
medarbejder har fået atvide er at man SKAL bliver i ens stilling og vi
snakker 18 måneder før virksomhedsoverdragelse skal træde i kraft...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-10-08 15:46

"FDK" <Ferraridk@gmail.com> wrote in message

> Men står der nogen steder i loven at man skal blive i ens stilling til
> overdragelse, og ikke har mulighed for at søge andet job internt??

Nej, men firmaet kan lade være med at lade dig komme i betragtning til
ledige stillinger. De kan naturligvis ikke forhindre dig i at søge andre
steder hen.

Fra : N/A

Dato : 23-10-08 16:17

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-10-08 16:47

FDK wrote:
> [...]
> medarbejder har fået atvide er at man SKAL bliver i ens stilling og vi
> snakker 18 måneder før virksomhedsoverdragelse skal træde i kraft...

Det er fuldt ud lovligt. Sig op, hvis du ikke bryder dig om det.

Fra : FDK

Dato : 23-10-08 08:57

Et sidste spørgsmål..

Kan kommunen som udbyder en opgave som mit firma har krævet at man
skal låses i ens nuværende stilling til virksomhedsoverdragelse?

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-08 16:17

FDK skrev den 23-10-2008 16:57:
> Et sidste spørgsmål..
>
> Kan kommunen som udbyder en opgave som mit firma har krævet at man
> skal låses i ens nuværende stilling til virksomhedsoverdragelse?

Spørg hellere på den måde: Kan du som kunde i Føtex kræve, at den samme
kassedame skal betjene dig fra kasse 8, når det behager dig at handle i
Føtex?

Kunden kan naturligvis kræve alt mulig, men om det står leverandøren
frit for indfri kravet eller ej.
Kunden kan så tilgengæld vælge at opsøge en anden leverandør.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-10-08 16:49

FDK wrote:
> Et sidste spørgsmål..
>
> Kan kommunen som udbyder en opgave som mit firma har krævet at man
> skal låses i ens nuværende stilling til virksomhedsoverdragelse?

Ja, det kan de. Sig op hvis du ikke bryder dig om det.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-10-08 16:45

FDK wrote:
> [...]
> virksomhedsoverdragelse for så at besætte et andet job i ens nuværende
> firma eller kan ens firma låse en fast i nuværende job så man ikke har

Du bliver ved med at spørge om det samme og svaret er at du kan søge alt
det du vil og alle de steder du vil og derudover så er det ikke dig der
bestemmer om virksomheden skal overdrages eller ej, så det skal du slet
ikke tænke på. Hvis du er utilfreds med din nuværende stilling, så må du
sige op med det varsel du har eller finde dig i det. Sværere er det ikke.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-10-08 21:50

Carsten Riis wrote:

> [...]
[klip]
> Kunden kan naturligvis kræve alt mulig, men om det står leverandøren
> frit for indfri kravet eller ej.
> Kunden kan så tilgengæld vælge at opsøge en anden leverandør.

Hvis aftalen har karakter af en "jobklausul", kan der være restriktioner
på parternes aftalefrihed, jf. den nye lov om jobklausuler
<http://www.bm.dk/sw15839.asp>
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120323>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-10-08 22:57

Carsten Riis wrote:

> Jobklausuler har intet med forholdet mellem kunde og leverandør at gøre.

Jeg tænkte på situationen hvor virksomhed A overdrager (outsourcer) dele
af forretningen til virksomhed B, og samtidig lover virksomhed B ikke at
ansætte de medarbejdere som "følger med". Det vil være en jobklausul.

--
Jesper Lund