sørger hunde?
Fra : lh

Dato : 02-11-08 08:17

Vi har mistet en meget nær bekendt, som havde en lille hund, der var hans et
og alt - og omvendt! Hunden har stadig sin "mor", men jeg tænker meget på
den lille hund også. Hvor meget forstå sådan en hund? Hvor længe går der før
de har "glemt"?

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-11-08 09:56

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den lille hund også. Hvor meget forstå sådan en hund? Hvor længe går der

Det korte svar er JA...
Hvor længe. Tja hvis den nu er enehund, kommer den vel egentligt aldrig helt
over det, før den bortgangne hund, er blevet erstattet, med en afløser..
Gerne med en ny hvalp, som giver den mere end rigeligt se til, når den nu
skal til at opdrage barn ....

Ellers bliver mit bud nok mest baseret på en kat.... Mine svigerforældres
kat, som var fra samme kuld som vores... Havde på forunderlig vis, fået
spist et eller andet, som åbenbart indeholdt rottegift, og det kunne jo
næppe være en rotte, da katte aldrig ville drømme om at spise rotter.... Men
altså katten døde.... Vores kat, var så med os, når vi var på week-end hos
dem.... Ret vild tur for en kat..... Først et par timer, i en papkasse, på
en knallerts bagagebærer... Så var den normale rutine, at kattene rejste sig
på bagbenene, med front mod hinanden, og bogstaveligt, med forbenene, tog
hinanden om halsen.... Hvorefter den ene dykkede under den anden, og så gik
den vilde jagt, som varede lige til begge katte var næsten for trætte til at
løfte fødderne, hvorefter de sov sammen, lige til de var klar til at
fortsætte jagten.

Selv om der selvfølgelig kom en ny kat til.... Holdt vores kat aldrig op,
med at søge efter sin bror..... Som vi andre jo godt ved, af gode grunde,
aldrig dukkede op igen.

M.V.H....Benny..

Fra : Lars Jensen

Dato : 02-11-08 10:54

> [...]
> et og alt - og omvendt! Hunden har stadig sin "mor", men jeg tænker meget
> på den lille hund også. Hvor meget forstå sådan en hund? Hvor længe går

Ja der er jo disse historier om hunde der ikke vil spise når deres herre er
død og de sidder og venter foran stuen uden vand og eller mad indtil de dør.

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-11-08 03:45

lh skrev:
> Vi har mistet en meget n�r bekendt, som havde en lille hund, der var hans et
> og alt - og omvendt! Hunden har stadig sin "mor", men jeg t�nker meget p�
> den lille hund ogs�. Hvor meget forst� s�dan en hund? Hvor l�nge g�r der f�r
> de har "glemt"?

Min lille hund mistede sin gode ven for tre uger siden. Han var meget
ked af det i de første dage, og skulle have kysset næse hele tiden...
Derefter kom savnet i manglen på en egnet kammerat i hans størrelse at
lege med i dagligdagen.
De andre hunde viser også savnet på hver sin måde. Min ældste hund
klæbede til mig som en skovflåt, og Hr.Fin. vil ikke løbe mere. For
ham er løb med høj fart en indikator på lykke.

Hilsen Kim

Fra : lh

Dato : 02-11-08 12:35

Jamen det er ikke en anden hund den lille hund har mistet - det er sin
menneskeherre. Men den har sin menneskemor stadigvæk! Den har altid været
enehund. Så det var spørgsmål hvordan og om, og evt hvor længe en sådan
lille "tøs" vil huske sin menneskefar.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-11-08 12:53

In news:490d908b$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
lh <mail@mail.tele.dk> typed:
> [...]
> været enehund. Så det var spørgsmål hvordan og om, og evt hvor længe
> en sådan lille "tøs" vil huske sin menneskefar.

Den vil helt givet lede efter ham længe, de har jo haft nogle rutiner som
menneskemor'en ikke har taget del i. Det er dog en trøst, at den har hende.
Man har jo hørt mange historier om hunde der har nægtet at tage føde til sig
af sorg. Den skal nok komme over det, hundes hukommelse er jo ikke det samme
som menneskers.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 02-11-08 13:16

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hende. Man har jo hørt mange historier om hunde der har nægtet at tage
> føde til sig af sorg. Den skal nok komme over det, hundes hukommelse er jo

Nej gudskelov for det. Det er en person der har stået mange rigtig nær, så
det er forfærdeligt her midt i sorgen. Det gør rigtig ondt, så jeg håber
hunden trods alt ikke kan føle sorgen på samme måde!

lh

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-11-08 00:21

Tove Krieger skrev:

> Den skal nok komme over det, hundes
> hukommelse er jo ikke det samme som menneskers.

Hvem siger dét?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-08 12:55

In news:490e35c2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Hvem siger dét?

Hej Hans.

Du ved jo godt hvad jeg mener.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-11-08 13:11

Tove Krieger skrev:

> Du ved jo godt hvad jeg mener.

Øhe...jeg opfattede at du mente at hunde har en ringere hukommelse end os,
men det er måske ikke dét du mener?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : lh

Dato : 03-11-08 13:20

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Øhe...jeg opfattede at du mente at hunde har en ringere hukommelse end os,
> [...]

Undskyld mig, men har de da ikke det? En hund husker da ikke hvad der
præcist skete for 4 år siden, som vi gør (bare et eksempel).

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-11-08 06:28

> [...]
> >

> Undskyld mig, men har de da ikke det? En hund husker da ikke hvad der
> præcist skete for 4 år siden, som vi gør (bare et eksempel).

Jo den gør.... Men den ved ikke, at det er 4 år siden....

Da den hverken bruger ur, eller kalender.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 03-11-08 19:16

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Øhe...jeg opfattede at du mente at hunde har en ringere hukommelse end os,
> men det er måske ikke dét du mener?

Hvad hun mener ved jeg ikke men uanset hvad så er det jo op til ens "tro" at
forstå hvordan hunden reagerer,
da vi af rigtig gode grunde ikke kan tale med dem,
og dem der har en alernativ tro på dette område såsom hundehealere
hundelyttere samt fjernhealere med mere de er efter mine ringe begreber på
vildspor

Nå det var måske lidt OT og dog.
Fornemmer at du har en alternativ tro på dette område

Jeg selv har den "tro" at hunden kan savne, og det de savner er deres ejer.
De er jo formentlig ikke klar over om ejeren er død eller blot blevet væk,
og med tiden "tror" jeg såmænd den glemmer sit sagn.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-11-08 23:27

jopa skrev:

> Hvad hun mener ved jeg ikke men uanset hvad så er det jo op til ens
> "tro" at forstå hvordan hunden reagerer,
> da vi af rigtig gode grunde ikke kan tale med dem,

Nu er der jo genneført utallige forsøg med dyr på mange områder, fx: hvor
svage nuancer af en given farve kan en due skelne fra hinanden, så det
skulle da ikke undre mig om om en eller anden videnskabsmand har lavet
forsøg vedrørende dyrs hukommelse - jeg har dog ikke set noget konkret
eksempel.

> og dem der har en alernativ tro på dette område såsom hundehealere
> hundelyttere

Hundehealere og hundelyttere kender jeg ikke - hvad er dét?

> samt fjernhealere med mere de er efter mine ringe
> begreber på vildspor

Ok.

> Nå det var måske lidt OT og dog.
> Fornemmer at du har en alternativ tro på dette område

Det ved jeg ikke; er den "officielle tro" at dyr (hunde) har en dårligere
hukommelse end mennesker?

Jeg har da alle dage hørt udtryk såsom "den og den har en hukommelse som en
elefant"!? Dét er vel ikke helt uden grund?

Jeg har ingen personlige interesser i om dyr har en god eller ringe
hukommelse; jeg regnede blot med at de havde en betydelig bedre hukommelse
end gennemsnitsmennesket!?

> Jeg selv har den "tro" at hunden kan savne, og det de savner er deres
> ejer. De er jo formentlig ikke klar over om ejeren er død eller blot
> blevet væk, og med tiden "tror" jeg såmænd den glemmer sit sagn.

Nu håber jeg ikke at jeg er "troende" på noget område.

Jeg kan derimod *se* at Blackie savner Zofia når hun er bortrejst (han er
stille, spiser ikke) og jeg kan se at han begynder at lege når hun kommer
hjem igen

Omvendt siger Zofia at han "savner" mig hvis jeg for eksempel vender om på
en tur grundet for meget regn - han har nok behov for at have "hele" flokken
om sig

Jeg kan samtidig også se hans gensynsglæde når jeg kommer hjem efter 9 timer
på arbejde

Jeg kan også forestille mig at ikke alle hunde hilser deres menneske tilbage
med glæde.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : jopa

Dato : 04-11-08 00:22

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Hundehealere og hundelyttere kender jeg ikke - hvad er dét?

Helbredelse med håndspålægelse osv.
Der endog nogen der påstår de kan tale med dem.
Der findes healere der kan helbrede hunde blot ved at vi sender en tot af
deres hår til dem.
De kalder sig fjernhealere.
Søg på google og de popper op.

Der er mere mellem himmel og jord så måske er jeg blot ikke alternativ nok
til at forstå dem

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-11-08 00:26

jopa skrev:

> Helbredelse med håndspålægelse osv.

Okay

> Der endog nogen der påstår de kan tale med dem.

Ja, dansk tv har sendt en film for mange år siden: "Jeg kan tale med
dyrene", hed den vist

> Der findes healere der kan helbrede hunde blot ved at vi sender en
> tot af deres hår til dem.
> De kalder sig fjernhealere.

Nå, okay

De har hidtil undgået min opmærksomhed

> Søg på google og de popper op.

Nåe, dét er som ikke nødvendigt...

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-08 11:56

In news:490f88a3$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

Der var jo bl.a. også filmen "Hestehviskeren" med Robert Redford, hvis du
har set den. God film som viser lidt om, hvad det er at "kommunikere" med
dyrene.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-11-08 12:05

Tove Krieger skrev:

> [...]
>>

> Der var jo bl.a. også filmen "Hestehviskeren" med Robert Redford,
> hvis du har set den. God film som viser lidt om, hvad det er at

Nu er det så ikke mig du citerer men Jopa

Men jo - jeg læste bogen og den var fremragende - og Zofia så filmen og var
betaget!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-08 12:28

In news:49102c78$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Nu er det så ikke mig du citerer men Jopa

Det er det sandelig også - undskyld.

> Men jo - jeg læste bogen og den var fremragende - og Zofia så filmen
> og var betaget!

Det kan jeg godt forstå, den var rigtig god.

Fra : jopa

Dato : 04-11-08 13:41

> [...]
> har set den. God film som viser lidt om, hvad det er at "kommunikere" med

Ja fin film og den viste vel egentlig at personen var god til at "læse"
hesten.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-08 19:27

In news:490eea55$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Øhe...jeg opfattede at du mente at hunde har en ringere hukommelse
> end os, men det er måske ikke dét du mener?

Nej selvfølgelig Hans. Jeg skulle have skrevet *kortere* hukommelse, men det
kommer jo nok an på, hvor gamle vi andre er, os kan det jo også komme til at
knibe for.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-11-08 23:14

Tove Krieger skrev:

> Nej selvfølgelig Hans. Jeg skulle have skrevet *kortere* hukommelse,

Mener du fordi hunde kun lever et - i forhold til mennesker - kort liv?

> men det kommer jo nok an på, hvor gamle vi andre er, os kan det jo
> også komme til at knibe for.

Ja, min hukommelse er nærmest latent.

Spørger du mig hvad jeg lavede sidste mandag aner jeg det ikke!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-08 12:12

In news:490f778f$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Mener du fordi hunde kun lever et - i forhold til mennesker - kort
> liv?

Nej da. Det har intet med levetidens længde at gøre. Jeg mener, at hvis en
hund har lidt et tab vil den sørge i kortere eller længere tid, alt efter
hvor tæt den har været knyttet til sit menneske. Den kender jo ikke alle de
omstændigheder som vi andre mindes. Den ved bare at dens ejer ikke er
omkring den mere, medens vi mennesker jo har et helt andet forhold til
minder end hunde har. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare hvad jeg
mener.

> Spørger du mig hvad jeg lavede sidste mandag aner jeg det ikke!

Nej, der er vi mennesker jo nok mere eller mindre heldige. Jeg er f.eks.
*betydeligt* ældre end dig, men min hukommelse fejler ikke noget (7-9-13),
det kan jo nå at komme endnu. Hvis man træner sin hjerne hver dag, kan man
være heldig at bevare sin hukommelse langt op i alderen. Det første der
plejer at ryge er korttidshukommelsen, men jeg kan da stadig huske hvad jeg
fik til middag i går. LOL

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-11-08 13:23

Tove Krieger skrev:

> [...]
> har et helt andet forhold til minder end hunde har. Jeg ved ikke
> hvordan jeg ellers skal forklare hvad jeg mener.

Okay...

> [...]
> op i alderen. Det første der plejer at ryge er korttidshukommelsen,
> men jeg kan da stadig huske hvad jeg fik til middag i går. LOL

Ja, jeg fik "Brændende kærlighed", og da det er min pt livret har jeg -
heller - ikke problemer med at huske det
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-08 13:41

In news:49103e8b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-11-08 05:49

lh skrev:
> [...]
> menneskeherre. Men den har sin menneskemor stadigvæk! Den har altid været
> enehund. Så det var spørgsmål hvordan og om, og evt hvor længe en sådan

Uanset hvad, så har den lille hund mistet en af sin flok, som har
betydet meget for den. Det er godt at der er nogen tilbage af den
gamle flok,alternativet havde været omplacering i en helt anden flok.
Dertil kommer at menneskemor sikkert også er påvirket af tabet at sin
samlever, og derfor har ændret adfærd, og det er hunden da helt
opmærksom på..

Der vil opstå en ny normalitet uden menneskefar, men hvor lang tid det
vil tage er svært at sige fordi det i høj grad afhænger af hvor lang
tid meneskemor tager om at indrette sig i en ny tilværelse. Den dag
det lykkes for menneskemor, vil det også lykkes for hunden.

Hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-11-08 05:34

lh skrev:

> Undskyld mig, men har de da ikke det? En hund husker da ikke hvad der
> pr�cist skete for 4 �r siden, som vi g�r (bare et eksempel).

Mjoaeh.. Jeg arbejder intenst med en hund der sagtens kan huske noget
der er sket i dens tidligere liv - mindst 1½ år siden. Problemet er at
jeg ikke rigtigt ved hvad det er der er sket, det hele bygger på
gisninger og antagelser.
Men hvis det er lykkes ham at glemme det hele om 2½ år er jeg da
yderst tilfreds

Til topic:
Fra naturens side er hunde flokdyr, flokken vil i reglen bestå af de
samme individer, men af og til dør et individ, eller må forlade
flokken på grund af rangstridigheder. Nye individer kommer til i form
af fødsler, etc. Det er altsp ikke unaturligt at relationer brydes og
nye opstår.
Når dyr sørger er det formentlig over tabet af noget godt, nemlig et
afhængighedsforhold til sin herre, både afhængighed i form af mad, men
også socialt osv.
NÃ¥r der indfinder sig en ny ordning der sikrer hunden mad og sociale
relationer (der kan erstatte de relationer der var til det tabte
individ) vil den skikkert have let ved at klare resten selv.

Hilsen Kim

Hilsen Kim