Brug af klikker
Fra : Allan Nielsen

Dato : 31-10-08 04:22

Hejsa!

Søger lidt gode råd til brug af klikker i træningen af vores
schæferhvalp
Hun er ved at blive en rigtig god hund, og jeg kunne godt tænke mig at
tage klikkeren i brug under træning.

Jeg har en liggende, men har ikke brugt den endnu. Spørgsmålet går på,
hvordan den mest effektivt bruges.
Skal den "erstatte" rosen (Dygtiiiig! osv.) eller kan det være en
kombination af tingene?

Hvornår benytter jeg den?
Giver man automatisk et klik når man belønner hende for noget med en
godbid, så hun efterhånden forbinder klikket med ros/godbid?

Håber i har lidt råd

Og hvad er jeres erfaringer med brug af klikker?

/Allan

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 31-10-08 11:47

"Allan Nielsen" <allanmaler@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

hej Allan

Jeg kan anbefale bogen "klikkertræning af hunde" af Karen Pryor, som er
meget let at gå til. Andre har rost bogen "klikkertræning for din hund" af
de to norske forfattere Køste og Egtved, men der gik jeg personligt "død" i
det meget lange afsnit om teorien bag ved træningsformen.

I korthed er klikket, som skal afgives lige i det brøkdel af et sekund, hvor
hunden gør noget, du gerne vil have:

1) et signal til hunden om, at det, som den gjorde lige dér, var supergodt,
og

2) altid efterfølges af en godbid.

For at lære den det, begynder du med en lang række klik, efterfulgt af en
godbid, uden at hunden foretager sig noget som helst. Når hunden kigger
efter godbidden, når klikket har lydt, har den fattet meningen, og du kan
begynde den egentlige træning.

Du kan læse mere om det i "Hundeskolen" på Netdyredoktor, hvor der er 3 gode
artikler om emnet:

http://www.netdyredoktor.dk/sw16652.asp

Jeg har brugt det en del til mine hunde, især i hvalpe-unghundetiden, og
metoden kan anbefales, fordi hunden lærer tingene hurtigt og på en positiv
måde.

God træning.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Allan Nielsen

Dato : 03-11-08 01:42

On 31 Okt., 11:46, "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDE...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> metoden kan anbefales, fordi hunden lærer tingene hurtigt og på en positiv

Super godt, der er lidt at gå igang med

/Allan