Manglende ESP. En sikkerhedsbrist ?
Fra : Bjarne K.

Dato : 02-11-08 17:51

Sad lige og læste en anmeldelse af en lille spand:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilanmeldelse/article591068.ece

og bemærker at journalisten mener det er en sikkehedsbrist at den ikke har
ESP.

Jeg har kørt 270000km igennem 10 år i en Honda Civic, og jeg mener da aldrig
jeg er skredet ud, selvom den ikke har ESP.

Er det ikke lidt overvurderet med det ESP, eller er det bare mig, der er
meget letsindig, når jeg hver dag begiver mig ud på en 100km tur uden ESP ?

Jeg har nu heller aldrig haft gang i ABS'en for alvor, men er nu glad for
at have det alligevel, så måske er det lidt det samme med ESP, men at det
ligefrem skulle være en sikkerhedsbrist.

Bare lidt bla bla fra min side

Bjarne K.

Fra : Lars

Dato : 02-11-08 18:09

On Sun, 2 Nov 2008 17:51:16 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

> [...]
>at have det alligevel, så måske er det lidt det samme med ESP, men at det
>ligefrem skulle være en sikkerhedsbrist.

Tja - i følge en svensk undersøgelse som jeg ikke lige har henvisning
til på stående fod en søndag eftermiddag er ESP næst efter
sikkerhedssele dén ting der tæller mest i forhold til at redde liv.

Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe en ny bil uden - men jeg
har også én gang oplevet forskellen meget kontant. Og ja, det virker.

Selvfølgelig kan du køre i mange år uden problemer uden. Præcist som
du også kan køre i mange år uden sikkerhedssele uden at komme til
skade. Sådan et system er jo netop lavet til at fungere i
undtagelserne og ikke til at blive aktiveret hele tiden.

** Lars

Fra : Brian

Dato : 02-11-08 18:10

Bjarne K. wrote:
> [...]
>
> Er det ikke lidt overvurderet med det ESP, eller er det bare mig, der
> er meget letsindig, når jeg hver dag begiver mig ud på en 100km tur

Næ, de fleste af os har jo kørt biler uden ESP, uden at komme galt afsted af
dén grund.

Mén - systemet virker fantastisk, så hvorfor vælge noget nær den eneste bil
på markedet uden ESP... det er nok dét, journalisten prøver at understrege.

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 02-11-08 18:25

> og bemærker at journalisten mener det er en sikkehedsbrist at den ikke har
> ESP.
Jeg vil også mene det er et decideret sikkerhedsbrist. ESP teknologien er så
udviklet i dag, at det virker komplet idiotisk at det ikke er i ALLE biler i
dag.

> Jeg har kørt 270000km igennem 10 år i en Honda Civic, og jeg mener da
> aldrig jeg er skredet ud, selvom den ikke har ESP.
Jaeh, og vi har jo alle hørt om ham som har røget 20smøger om dagen i 80år
og blev 95år gammel. Men statistisk set, så ved vi jo godt hvordan det ser
ud. Et enkeltstående tilfælde er slet ikke grundlag for at kunne vurdere en
sag ordentligt.

> Er det ikke lidt overvurderet med det ESP, eller er det bare mig, der er
> meget letsindig, når jeg hver dag begiver mig ud på en 100km tur uden ESP
> ?
Det er en ekstra sikkerhedfunktion, ligesom dit ABS, Sikkerhedssele,
vinterdæk osv.. Man kan køre millioner af km uden at man overhovedet får
brug for det. Men statestikken viser jo bare, at rigtig rigtig mange folk
har glæde af alle de sikkerhedstiltag der er kommet gennem årene.

Jeg har en enkelt gang prøvet at ESP'en lige ringede i firmabilen, fordi
der var spildt et eller andet som gjorde vejbanen glat. Det er ikke til at
vide hvordan det var gået uden ESP. Der var et Sjak i firmaet som rullede en
4-5gange(de kunne ikke blive enige om 4 eller 5) rundt i deres Toyota
Hi-Ace, fordi de kørte ind i en meget kraftig haglbyge. Man kan kun gisne
om, hvordan det var gået, hvis bilen havde haft ESP. Havde det bare lige
knurret lidt og føren havde så bare sluppet speederen og kørt videre uden at
tænke mere over det... Det kunne man nemt tro jo.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Lars

Dato : 02-11-08 20:04

On Sun, 2 Nov 2008 18:25:23 +0100, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har en enkelt gang prøvet at ESP'en lige ringede i firmabilen, fordi
>der var spildt et eller andet som gjorde vejbanen glat. Det er ikke til at
>vide hvordan det var gået uden ESP.

Det ved jeg... For jeg har prøvet det samme - ham foran mig i en
gammel Volvo snurrede rundt om sig selv og endte med fronten møde
køreretningen. Min sagde lige den der "tick-tick-tick" lyd den nu
siger og jeg fortsatte i den planlagte retning.

** Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-11-08 16:33

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen

> [...]
> køreretningen. Min sagde lige den der "tick-tick-tick" lyd den nu
> siger og jeg fortsatte i den planlagte retning.

Og det har jeg også prøvet en del gange.
Husker en gang på Holbækmotorvejen, for mange år siden, der var der vist en
7-8 stykker der lavede nummeret foran mig på en strækning over vel ca. 5 km,
jeg kørte bare videre.
Ingen af de biler jeg kørte i havde ESP, så måske har det også noget at gøre
med hvordan bilen køres
Jeg har aldrig selv været ude for en situation, hvor en evt. ESP ville have
gjort en forskel.
IMHO er det dét, at kende sin bil (og dens opførsel) der er det mest
væsentlige ved vinterkørsel.
Og jo, jeg har skam også prøvet biler med ESP, men ESP'en kom ikke i arbejde
medens jeg kørte, kun når der skulle leges
Så lidt vågenhed og en god føling med bilen, det er nummero uno

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus G.

Dato : 03-11-08 18:56

> [...]
> arbejde medens jeg kørte, kun når der skulle leges
> Så lidt vågenhed og en god føling med bilen, det er nummero uno
ESP er rigtig godt at have, hvis man på en lige strækning kommer ud for
isslag. Der begynder langt de fleste biler at snurre rundt og til sidst ende
i grøften, det er meget svært at holde en bil på ret køl, hvis man først
kommer på is. Her vil ESP hjælpe enormt meget. ESP træder i kræft længe
inden man selv når at fatte den er gal, derfor situationer ikke virker så
voldsomme hvis man bliver reddet af en ESP :)

I unvigemanøvre er ESP helt fantastisk, det kan man se på youtube.com
f.eks.. Selv busser har enormt meget fordel af ESP.

Kan godt ske jeg lyder lidt som en fanboy, men jeg synes bare tit folk
undervurdere ESP og tror det er noget nymodens pis :)

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-11-08 20:08

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Kan godt ske jeg lyder lidt som en fanboy, men jeg synes bare tit folk
> undervurdere ESP og tror det er noget nymodens pis :)

Har set lidt på Youtube, og må sige, at jeg også er overbevist.

Bjarne K.

Fra : alexbo

Dato : 03-11-08 22:05

"Klaus G." skrev

> Kan godt ske jeg lyder lidt som en fanboy, men jeg synes bare tit folk
> undervurdere ESP og tror det er noget nymodens pis :)

Sådan har det altid været.
Jeg behøver ikke sele jeg holder godt fast i rattet.
Jeg har ikke gavn af ABS jeg kan selv bedømme hvordan min bil bremser bedst.
Jeg har ingen glæde af ESP, jeg er forudseende og kan håntere min bil lige
så godt som nogen computer.
Der er nogen der kører så godt at enhver indblanding fra mekanikken gør mere
skade end gavn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars

Dato : 03-11-08 21:16

On Mon, 3 Nov 2008 16:33:09 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>gjort en forskel.
>IMHO er det dét, at kende sin bil (og dens opførsel) der er det mest

Enig. Men det er jo ingen god grund til at fravælge ESP... Selv DU kan
f.eks. ikke selve bremse bare ét hjul, det kan ESP.

I midt tilfælde - det var en afkørsel - er der ingen tvivl om at min
bil var om ikke andet skredet ud i det sving. Med ESP krævede det
intet andet end at jeg holdt fast i rattet.

Man kunne også spare lidt ved ikke at have sele monteret i bilen og
jeg kører jo ikke galt. Airbags og sele strammere, pjat og spild af
penge.

Seriøst - det er mit liv og helbred - og kan det bare én gang gøre
noget mener jeg det er pengene værd. Ulemperne ved at have ESP er jo
til at overse - er der nogen? Det er endda mindre belastende end
selen, det sidder ikke og strammer eller låser - det er der bare og
træder til hvis din bil tænker på at skride ud. Personligt ser jeg
intet argument for at vælge en bil uden.

** Lars

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-11-08 11:49

Lars wrote:

> Seriøst - det er mit liv og helbred - og kan det bare én gang gøre
> noget mener jeg det er pengene værd. Ulemperne ved at have ESP er jo
> til at overse - er der nogen?

Det går ud over ens machoselvfølelse - man er ikke længere MANDEN, der
styrer maskinen fuldt ud, uden hjælpemidler.

Ellers kan jeg ikke komme på nogen.

Ebbe

Fra : Lars

Dato : 06-11-08 13:42

On Tue, 04 Nov 2008 11:48:37 +0100, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk>
wrote:

>Det går ud over ens machoselvfølelse - man er ikke længere MANDEN, der
>styrer maskinen fuldt ud, uden hjælpemidler.

haha.. Ja det er jo det gode gamle argument der også gør at man ikke
vil have automatgear..

** Lars / med automatgear og ESP i bilen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-11-08 13:44

> Enig. Men det er jo ingen god grund til at fravælge ESP...

Jeg siger jo heller ikke at jeg vil fravælge ESP, hvis jeg sku købe ny bil.
Det er bare lige som om, at du/i skriver, at med ESP kan man bare køre som
om det er en 30 grader varm sommerdag med tør asfalt.
Jeg mener stadig at man skal kende sin bils grænser og at det er det, der er
nummer et.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-11-08 17:32

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> som om det er en 30 grader varm sommerdag med tør asfalt.
> Jeg mener stadig at man skal kende sin bils grænser og at det er det,

ja man skulle tro at uheld var en by i rusland med alt den elektronik og
hjælp der er til rådighed nu om dage, - men tilsyneladende foranlediger
det bare endnu flere til at brokke hovedet endnu længere op i røven end
det er i forvejen...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Klaus G.

Dato : 04-11-08 18:31

> [...]
> om det er en 30 grader varm sommerdag med tør asfalt.
> Jeg mener stadig at man skal kende sin bils grænser og at det er det, der
Jeg tror ikke der er én eneste som siger man bare skal lade elektronikken
styre hele kareten...

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-08 20:42

Den Mon, 03 Nov 2008 20:15:47 GMT skrev Lars:

> [...]
> selen, det sidder ikke og strammer eller låser - det er der bare og
> træder til hvis din bil tænker på at skride ud.

Er det ikke en af de features der resulterer i at når man kommer
rundt i et hurtigt sving med kontrolleret overstyring, så reagerer
speederen ikke før lortet holder stort set stille, og man er
blevet overhalet af samtlige konkurrenter?

(Jeg har ikke prøvet det i virkeligheden, men f*ck hvor er det
irriterende i Gran Turismo når man har glemt at slå alt det
elektroniske skrammel fra).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : alexbo

Dato : 04-11-08 20:59

"Kent Friis" skrev

> [...]
> speederen ikke før lortet holder stort set stille, og man er
> blevet overhalet af samtlige konkurrenter?

Nej det er den features der gør at du kører derudad mens de andre bilister,
konkurrenterne som du kalder dem, ligger og roder i grøften.

Men det er rigtigt at ESP forhindrer at man drifter gennem rundkørslen med
spinnende hjul, jeg mener oven i købet den skruer ned for radioen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 20:13

Den Tue, 4 Nov 2008 20:59:22 +0100 skrev alexbo:

> "Kent Friis" skrev

> Nej det er den features der gør at du kører derudad mens de andre bilister,
> konkurrenterne som du kalder dem, ligger og roder i grøften.

Det kan da ikke være lovligt med sådan en dims der sørger for at
de andre kører i grøften.

> Men det er rigtigt at ESP forhindrer at man drifter gennem rundkørslen med
> spinnende hjul,

Hvordan "forhindrer"?

Kører den ligeud?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-11-08 22:53

> Hvordan "forhindrer"?
>
> Kører den ligeud?
Det virker på den måde, at starter man stille og roligt ud med at køre
hurtigere og hurtigere, så sørger ESP'en for at man ikke kan køre hurtigt
nok til at skride ud. Det er nemmeste at teste om vinteren, så skal man ikke
køre så fandens hurtigt, for at mærke effekten :)

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-08 19:50

Den Wed, 5 Nov 2008 22:52:58 +0100 skrev Klaus G.:

> Det virker på den måde, at starter man stille og roligt ud med at køre
> hurtigere og hurtigere, så sørger ESP'en for at man ikke kan køre hurtigt
> nok til at skride ud.

Det var så forklaringen på hvad der sker hvis man har indkørslen direkte
ud i rundkørslen.

Men hvad med de af os der ikke har indkørslen ud i en rundkørsel (eller
kører igennem andre rundkørsler end den indkørslen går ud i), og
dermed er oppe i fart inden de kører ind i rundkørslen?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus G.

Dato : 07-11-08 06:15

> [...]
> kører igennem andre rundkørsler end den indkørslen går ud i), og
> dermed er oppe i fart inden de kører ind i rundkørslen?
Beklager, men det forstod jeg ikke et dyt af :)

Men hvis du spørger til hvad der sker hvis man kommer for hurtigt, ja så
skrider bilen jo bare til man rammer noget hårdt, det siger ligsom sig selv.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 17:46

Den Fri, 7 Nov 2008 06:15:04 +0100 skrev Klaus G.:

> Beklager, men det forstod jeg ikke et dyt af :)
>
> Men hvis du spørger til hvad der sker hvis man kommer for hurtigt, ja så
> skrider bilen jo bare til man rammer noget hårdt, det siger ligsom sig selv.

Jeg spurgte ikke til hvad der sker hvis man kommer for hurtigt, men
hvad der sker hvis man kommer med en hastighed passende til at
"køre sidelæns" igennem rundkørslen, og ESP'en begynder at blande
sig.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-08 20:42

On 04 Nov 2008 19:42:00 GMT, Kent Friis wrote:

> [...]
> speederen ikke før lortet holder stort set stille, og man er
> blevet overhalet af samtlige konkurrenter?

Jo, og en ellers planlagt hurtig entré fra en sidevej ender i en slowmotion
"spær vejen" sceance. :-/

> (Jeg har ikke prøvet det i virkeligheden......

Det har jeg så, og er ikke imponeret. :-|

Orla Pedersen, human ESP efter 10 års træning i skodamobil.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 21:30

Den Wed, 5 Nov 2008 20:42:08 +0100 skrev Orla Pedersen:

> Jo, og en ellers planlagt hurtig entré fra en sidevej ender i en slowmotion
> "spær vejen" sceance. :-/

> Det har jeg så, og er ikke imponeret. :-|

Det var lige det jeg var bange for.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-09 02:06

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen

> Enig. Men det er jo ingen god grund til at fravælge ESP...

Forkert. Ved kørsel med ESP kan det være direkte farligt at have ESP´en
koblet til. Ikke alle biler har det sådan og nogle er intelligente nok til
at registrere at der er en trailer koblet på - men en god grund er der.

--
Per

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 14:18

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> til at registrere at der er en trailer koblet på - men en god grund er der.

Øhh??
Er det kun farligt at køre med ESP når den er slået til???

Nu du har sparket liv i en igennem to måneder død tråd (tyder på en
alternativ News-adgang!?) vil jeg lige pippe med:
Jeg har haft fornøjelsen af ESP to gange: I begge tilfælde drejede det
sig om pludseligt forekommnede is rundt om et hjørne hhv. i en
rundkørsel og uden at skulle spå om hvad alternativet måtte have endt
med, skete der i begge situationer det at jeg bemærkede en *klonk* lyd
fra bagagerummet(?) og mens min hjerne bearbejdede hvad dét dog kunne
skyldes bemærkede jeg en blinkende lampe i instrumentbordet: ESP-lampen!
Aha! Det var altså glat og elektronikken havde lige blokeret det
inderste baghjul kortvarigt for at kompensere for en udskridning

Den detalje der siger mest om elektronikkens effektivitet er at i ingen
af de to situationer havde der nået at rejse sig så meget som et
nakkehår (á jeg selv havde ikke registreret nogen form for udskridning)
inden at ESP'en rettede op på forløbet
Dobbelt-undvigemanøvrene vist på Youtube viser også med tydelighed at
den endelige udskridning i grunden starter ved at allerede den
allerførste bevægelse bliver bred og man derefterfølgende både skal
fange udskridning såvel som fortsat undvige - Hvor ESP'ens fortjeneste
er at "bredden" ikke når at eskalere fra starten af :-|

En læredreng på min arbejdsplads er typem med GTI og gejl og masser af
bilblade på frokostbordet. Da han blev udlært upgradede han prompte til
en ældre 3½liters BMW og lige omkring den tid kommenterede jeg det
selvmodsigende i tidens store trend med at bilreklamer på tv skal
afsluttes med en eller anden grad af "håndbremse-parkering", hvilket i
virkeligheden signalerer at pågældende bil ikke har ESP (hvad den
givetvis alligevel har), hvortil knægten kørte på med argumenter omkring
at ESP tog alt det sjove ud af bilen, og bla-bla-bla. Ikke desto mindre
kunne han nok have sparet sig for de (sikkert ikke særligt sjove)
udgifter der fulgte med da Bimsen inden 14 dages ejerskab befandt sig
hårdt parkeret ude i rabatten i en rundkørsel :-|

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-08 20:13

Den Sun, 2 Nov 2008 17:51:16 +0100 skrev Bjarne K.:
> [...]
>
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilanmeldelse/article591068.ece
>
> og bemærker at journalisten mener det er en sikkehedsbrist at den ikke har

De finder hele tiden på noget nyt der er "vigtigt" sikkerhedsmæssigt.

For ti (femten?) år siden var det startspærre der var lige så vigtigt som
sikkerhedssele og airbag.

(Det var så godt nok i radioen, og ikke politiken, så det er nok ikke
samme journalist).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:02

> [...]

>at have det alligevel, så måske er det lidt det samme med ESP, men at det
>ligefrem skulle være en sikkerhedsbrist.

Som de andre også skriver så er det jo ligesom en forsikring, vi køber
den men håber ikke at vi virkelig får brug for den.

Min ESP slår jævnligt til når jeg presser bilen i en kurve. (Dette
gøres bevist på steder med god plads, dette for at få en præcis føling
med hvad bilen kan og ikke kan)

Har dig også prøvet på et par slidte dæk (langt fra ulovlige) at
højreside af bilen aqau planede og selv om jeg forsøgte at trykke
hårdt på speeder så mistede jeg alligevel hastighed. (og ja jeg
fortsatte så også med at aquaplane og kunne styre præcist alligevel,
ps der var plads til at snurre masser af gange på det pågældende sted
og ingen anden trafik under forsøget)

jeg så på et tidspunkt en film hvor man viste et par på hinanden
efterfølgende unvige manøvre på sne.
Bilen med ESP styrrede bare igennem hele banen
Bilen uden fik halvejs en ukontrolabel udskridning.

Så har man mulighed for at købe med ESP ville jeg gøre det.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:17

brian skrev :

>Bilen med ESP styrrede bare igennem hele banen
>Bilen uden fik halvejs en ukontrolabel udskridning.

Man har vist tilgode at se ESP redde en 4 hjulsudskridning på isglat
vej ;)

>Så har man mulighed for at købe med ESP ville jeg gøre det.

Hvis bilen fåes med, er det fjoget at vælge det fra - bevares

Men fravælge en bil, fordi den ikke har det, men ellers opfylder de
ønsker man har ? Jeg gjorde ikke

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:22

On Sun, 02 Nov 2008 22:16:38 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>Hvis bilen fåes med, er det fjoget at vælge det fra - bevares
>
>Men fravælge en bil, fordi den ikke har det, men ellers opfylder de

Kommer vel meget an på hvilket kørsels mønster man har.

Med mine 60.000 + km om året ville jeg personligt ikke undvære.
men svigerfar med blød hat der køre 2000 km primært i byen ja der kan
det være ligemeget.

Så ja nok enig med dig

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:27

brian skrev :

>Kommer vel meget an på hvilket kørsels mønster man har.

Mjoeee..nøehhh Jeg triller 60.000+ årligt - og har aldrig savnet ESP

og der har da været et par stride vintre mellem, uden det har gjort
noget -

Er kun røget i marken 1 gang - og det var da jeg skulle bakke ned ad
markvejen - den havde ESP sgu nok ikke klaret alligevel ;)

http://www.dkfritidbil.dk/spas/vinterbil.htm

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:32

On Sun, 02 Nov 2008 22:27:28 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>Er kun røget i marken 1 gang - og det var da jeg skulle bakke ned ad
>markvejen - den havde ESP sgu nok ikke klaret alligevel ;)

Ja men det er da godt.

Jeg har fået op til flere blow job mens jeg har kørt og det er gået
fint )))))
Jeg har læst op til flere romaner og det er gået fint
Jeg har ikke kørekort og det er gået fint
jeg har ikke ABS og ingen sikkerhedssele og har gerne 4 til 5 mand i
bagagerummet og det er gået fint.

Det er problemet med forsikringer de er først rare at have den dag man
for brug for dem.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 22:40

brian skrev :

>Det er problemet med forsikringer de er først rare at have den dag man
>for brug for dem.

Jep - og som jeg skriver - jeg ville vælge bilen med ESP, hvis det er
en option, men jeg ville ikke fravælge en anden på det grundlag

(sidst jeg havde brug for en forsikringsdækning var i 81 ;)

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 02-11-08 23:08

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev

> Jeg har nu heller aldrig haft gang i ABS'en for alvor, men er nu glad for
> at have det alligevel, så måske er det lidt det samme med ESP, men at det
> ligefrem skulle være en sikkerhedsbrist.

Når en ny sikkerhedsting findes på nogle få biler er det et ekstra plus, når
den findes på de fleste er det en sikkerhedsbrist hos dem der ikke har den.
Bremseassistent er ikke så udbredt, men når det kommer så vil det være en
brist hos de biler der ikke har det.
Dæktrykalarm er heller ikke ret udbredt, uanset at dæktrykket er den
enkeltting der betyder mest for styreegenskaberne, så det er et plus lige
til det bliver normalt, så er det et minus ikke at have det.
Sådan har det været siden den første bil, der kommer forbedringer på nogen
biler, og lidt efter er disse forbedringer et krav til alle biler.

http://www.youtube.com/ findes flere videoer der viser hvad ESP kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-11-08 11:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> biler, og lidt efter er disse forbedringer et krav til alle biler.
>
> På http://www.youtube.com/ findes flere videoer der viser hvad ESP kan.
>
> mvh
> Alex Christensen

Tak til alle for input. Vil checke youtube.

Vidste egentlig ikke at det er mere reglen end undtagelsen, at biler kommer
udstyret med ESP nu om dage, og som i næsten alle er inde på, ville det være
dumt at fravælge det.

p.s. På min vej til arbejde, ligger der næsten dagligt biler i grøften (de
sidste par dage med is). Første dag med is lå der 4, og 3 af dem, har været
ældre Wv Golf'er, af en eller anden mærkelig grund.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 21:43

> Bremseassistent er ikke så udbredt, men når det kommer så vil det være en
> brist hos de biler der ikke har det.

Hvad er bremseassistent?

--
Søren Jakobsen
08' Aygo (med ESP )

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 21:48

"Søren Jakobsen" <ingen> skrev :

>Hvad er bremseassistent?

hende på bagsædet ;)

--
Jan_stevns

Fra : Lars

Dato : 03-11-08 21:53

On Mon, 3 Nov 2008 21:42:59 +0100, "Søren Jakobsen" <ingen> wrote:

>Hvad er bremseassistent?

Det er den feature der hjælper med at trykke bremsen i bund hvis du
fedter med pedalen ved en hård opbremsning...

Se også

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_assist

** Lars

Fra : alexbo

Dato : 03-11-08 21:53

"Søren Jakobsen" skrev

> Hvad er bremseassistent?

En enhed der registrerer hvor hurtigt og hårdt man træder bremsen ned, hvis
det overstiger et forbestemt niveau bedømmer enheden at der er tale om en
katastrofebremsning, så den bremser selv alt hvad den kan, selv om føreren
måske fedter lidt med trådet.

Ideen er at alt for mange bilister ikke bremser nok, man bremser godt nok
hurtigt ved en pludselig opstået fare men man træder ikke igennem, og hvis
man gør det hopper pedalen fordi ABS'es slår igen, det får bilisten til at
slække lidt og derved gøre bremselængden længere end nødvendigt.

Bremseassistenten bremser med fuld kraft til man slipper pedalen.
Jeg har ikke selv prøvet systemet men det siges at virke fortrinligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-11-08 15:44

alexbo skrev:

> Bremseassistenten bremser med fuld kraft til man slipper pedalen.
> Jeg har ikke selv prøvet systemet men det siges at virke fortrinligt.

Det har jeg! Og kan skrive under på at lortet er effektivt :)
En eller anden skoleelev fedtede med sin mobil/iPod og glemte
fuldstændigt at se sig tilbage da hun skulle krydse vejen.. Jeg
registrerede bare at Touran'ens ABS var aktiv øjeblikkeligt! Kors hvor
kunne den bremse :)
Jeg "missede" hende da heldigvis med et par meter!

/Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 04-11-08 10:31

> [...]
> den.
> Bremseassistent er ikke så udbredt, men når det kommer så vil det være en

Øhh - bremseassistent kom vist først på MB - og har i nogle år været
standard på alle franske biler. Jeg har ikke chekket øvrige bilmærker - men
jeg vil tro, at det gælder en stor del af de europæiske og visse japanske
(f.eks. Nissan, der styres af Renault).

Fra : alexbo

Dato : 04-11-08 12:28

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev

> Øhh - bremseassistent kom vist først på MB - og har i nogle år været
> standard på alle franske biler.

Ikke de små Peugeot og Citroen, 106 og C1 har det ikke.

om Clio skriver Renault
Indbygget skytsengel
ABS blokeringsfri bremser med hjælp til nødopbremsning, ESP elektronisk
stabilitetsprogram, ASR antispin og CSV understyringskontrol.

Om Twingo
Indbygget skytsengel
Blokeringsfri bremser ABS med bremseassistent BAS og elektronisk styret
bremsekraftfordeling EBV.

Helt præcist hvad forskellen er på bremseassistent og hjælp til
nødopbremsning ved jeg ikke, hvis der er nogen.

Men ABS, ESP, ASR, CSV, BAS og EBV, er åbenbart gode ting man bør have i sin
nye bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 04-11-08 14:36

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev

> Ikke de små Peugeot og Citroen, 106 og C1 har det ikke.

Hmm - næh - det ser ud til at du har ret. Spøjst, når nu alle deres andre
modeller har haft det i årevis.....

> [...]
>
> Helt præcist hvad forskellen er på bremseassistent og hjælp til
> nødopbremsning ved jeg ikke, hvis der er nogen.

Ingen forskel - det var nok bare 2 forskellige tekstforfattere.....

> Men ABS, ESP, ASR, CSV, BAS og EBV, er åbenbart gode ting man bør have i
> sin nye bil.

Jeps - bestemt - jo flere forkortelser, jo bedre

Fra : Mikael

Dato : 04-11-08 04:05

On 2 Nov., 22:16, jan_stevns wrote:

> Man har vist tilgode at se ESP redde en 4 hjulsudskridning på isglat
> vej ;)

http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Se dette klip og du vil se at du slet ikke kommer så langt som en 4
hjulsudskridning.

Jeg har iøvrigt været der hvor de optgaer. Der er godt nok mange sjove
biler på gaderne og hotellet er glimrende

Mikael

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-11-08 10:35

Mikael wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
>
> Se dette klip og du vil se at du slet ikke kommer så langt som en 4
> hjulsudskridning.

Ualmindelig overbevisende video.

Hvis Tiff Needell ikke kan redde sig ud af en tredobbelt undvigemanøvre
med 70 Mph på en frossen sø når ESP er slået fra, er der s'gu' heller
ikke nogen af os andre der kan. Og for dem der ikke har set videoen: Med
ESP slået til styrer han bare uden om forhindringerne...

Ebbe

Fra : Klaus G.

Dato : 07-11-08 11:25

> [...]
> nogen af os andre der kan. Og for dem der ikke har set videoen: Med ESP
> slået til styrer han bare uden om forhindringerne...
Jep og han VED det vil ske, han kan se lige nøjagtig hvor det vil ske, så
han er jo forberedt på det.

Så hvis sådan noget sker for en af os, ud af landevej-fyraften en onsdag
eftermiddag, så vil jeg helst sidde i en bil med ESP :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-09 02:35

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med 70 Mph på en frossen sø når ESP er slået fra, er der s'gu' heller ikke

Hvis vi andre prøver, - så ville jeg da starte med at dreje meget mindre
allerede ved den første forhindring. Men det tror jeg udemærket Tiff er klar
over ... der blev måske fejlet lidt med vilje.

--
Per

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-11-08 00:28

On Wed, 05 Nov 2008 20:42:08 +0100, Orla Pedersen wrote:

> Jo, og en ellers planlagt hurtig entré fra en sidevej ender i en
> slowmotion "spær vejen" sceance. :-/

Er det ikke bare Traction Control? ESP er noget med at bilen skal køre den
vej hjulene peger. I øvrigt kan man vel altid komme hurtigere af sted uden
hjulspin end med, man skal bare være præcis med doseringen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-08 07:01

On 05 Nov 2008 23:28:29 GMT, Peter Dalgaard wrote:

> Er det ikke bare Traction Control?

Nøh, og det ville nok ikke sætte ind _før_ hjulene slipper....

> ESP er noget med at bilen skal køre den
> vej hjulene peger.

Det er noget med "hjulene er drejede, huha nu må jeg passe på den stakkels
chauffør" :-/

> I øvrigt kan man vel altid komme hurtigere af sted uden
> hjulspin end med,

enig

Orla Pedersen

Fra : Lars

Dato : 06-11-08 13:49

> [...]

>at have det alligevel, så måske er det lidt det samme med ESP, men at det
>ligefrem skulle være en sikkerhedsbrist.

Fra næste år så

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1080171.ece

Fem stjerner i Euro NCAP vil kræve ESP.

Så der er nok andre end Politikens journalister der er af den
opfattelse, at det er en sikkerhedsbrist at mangle.

** lars

Fra : Mikael

Dato : 06-11-08 06:30

On 5 Nov., 20:42, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Jo, og en ellers planlagt hurtig entré fra en sidevej ender i en slowmotion
> "spær vejen" sceance. :-/

Du mener at du kunne komme hurtigere frem uden ESP? I den situation du
beskriver, hvad havde alternativet æret, en masse dækrøg? Det kommer
du ikke hurtigere frem af.

> Det har jeg så, og er ikke imponeret. :-|

Hvordan har du prøvet det? En pludselig undvigemanøvre eller hvordan.
Du kan med garanti ikke gøre det bedre end ESP.

Jeg har været på en hel del kurser hvor vi har arbejdet både med og
uden ESP også under tidskørsel. Jeg troede også jeg kunne gøre det
hurtigere uden ESP end med, men når jeg krydsede målstregen var tiden
i bedste fald den samme uden ESP som med. Aldrig hurtigere.

ESP er uden tvivl det vigtigste sikkerhedsudstyr til en bil i dag ud
over sikkerhedsselen.

Mikael
Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-08 17:18

On Thu, 6 Nov 2008 05:29:38 -0800 (PST), Mikael wrote:

> Du mener at du kunne komme hurtigere frem uden ESP? I den situation du
> beskriver, hvad havde alternativet æret, en masse dækrøg? Det kommer
> du ikke hurtigere frem af.

Det her var meget, meget langt fra dækrøg. Fakta var, at dén første
generations Touran firmaet havde, (gud bedre det), ikke bevægede sig ret
meget over tomgang med hjulene drejet á en højre entre ud ad indkørslen.

> Hvordan har du prøvet det? En pludselig undvigemanøvre eller hvordan.
> Du kan med garanti ikke gøre det bedre end ESP.

Kender jeg ikke noget til, jeg kører ikke ræs på landevej.

> ESP er uden tvivl det vigtigste sikkerhedsudstyr til en bil i dag ud
> over sikkerhedsselen.

Nope, det er atituden hos føreren !

Orla Pedersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-09 02:17

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

hurtigere uden ESP end med, men når jeg krydsede målstregen var tiden
i bedste fald den samme uden ESP som med. Aldrig hurtigere.

Jeg har ditto været med i tidskørsler, mine tider blev bedre uden ESP. Det
tror jeg har noget at gøre med hvor meget man tør gå ud over bilens - eller
måske nærmere - egne grænser.

En gang spurgte jeg et par medkonkurrenter (tidskørsel) om de havde problem
med deres ABS, når de drejede og bremsede samtidig. Jeg havde nærmest
fornemmelsen af at bilen slet ikke bremsede, det havde de ikke. Det viste
sig at være fordi jeg lige kørte en anelse hurtigere end dem der hvor
problemet opstod. Jeg løste det ved at tilstræbe at køre lige ud når jeg
bremsede og så dreje skarpt, fordi på den anden måde fortsatte jeg ud mod
botanikken uden at kunne bremse så meget som jeg gerne ville.

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 18:07

On Sun, 1 Feb 2009 02:16:42 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du mener at du kunne komme hurtigere frem uden ESP? I den situation du
> beskriver, hvad havde alternativet æret, en masse dækrøg? Det kommer
> du ikke hurtigere frem af.

Jeg er ikke ude på at provokere nogen, jeg har end ikke nogen erfaring på
bane. Fakta var at bilen bevægede sig som en bil, der var ved at gå istå,
og jeg følte virkeligt at jeg ville ende med at være til ulempe for
trafikken, men heldigvis kom bilen da til sig selv eftersom hjulene blev
rettet op. Dækrøg ? En Touran har ikke den kapasitet. :-/

Jeg ved ikke om bilen var defekt, det er måske nok sansynligt, den brugte
ihverfald megen tid på værsted med besynderlige fejl.

Orla Pedersen

Fra : Mikael

Dato : 06-11-08 12:32

On 6 Nov., 17:17, Orla Pedersen
> [...]
> generations Touran firmaet havde, (gud bedre det), ikke bevægede sig ret
> meget over tomgang med hjulene drejet á en højre entre ud ad indkørslen.

Jeg må indrømme at jeg forstår ikke meningen med den sidste linie:

ESP er ligesom ABS blevet bedre så det kan ikke udelukkes at de første
generationer var lidt for ivrige.

> Kender jeg ikke noget til, jeg kører ikke ræs på landevej.

Undskyld mig, Hvem taler om at køre race? Man behøver ikke at køre
race for at man skal lave en pludselig undvige manøvre, det kan du
risikere hvor som helst og når som helst.
Ærlig talt hvis det er alt hvad du har at hænge din dårlige oplevelser
op på, så er det nogenlunde lige så tyndt som folk der nægter at bruge
sikkerhedssele fordi de engang har hørt om en som vist nok blev reddet
fordi han ikke havde den på.

> Nope, det er atituden hos føreren !

Det har ikke en dyt med sagen af gøre, hvilken attitude skulle så være
den mest sikre?

ESP hjælper dig ALTID hvis der er behov for det og det kan der være
før du aner det, uanset kørestil. Du er jo ikke selv herre over hvem
der trækker ud foran dig, hvem der løber over vejen foran dig og du
kunne også blive overrasket over nedsat friktion rundt i en kurve.

Du kan med fordel kigge lidt nærmer på denne side. http://www.bosch-esperience.com/

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-08 22:18

On Thu, 6 Nov 2008 11:32:21 -0800 (PST), Mikael wrote:

> [...]
> der trækker ud foran dig, hvem der løber over vejen foran dig og du
> kunne også blive overrasket over nedsat friktion rundt i en kurve.

Jeg siger ikke at ESP ikke har en funktion, men som andre her, så
harcelerer jeg lidt over de dumme bemærkninger om at man er "syg i roen"
hvis man tør køre en lidt ældre bil uden alt sikkerhedsgejlet. Helt
ærligt....

En klog mand sagde for mange år siden at: "Folk kører som om det hele var
forsikret" Idag vil jeg mene at mange kører som om ABS, ESP, ASC, Airbags,
og forsikringen redder det hele, og dét er f..... sygt.

Nu har jeg trodsalt klaret de sidste 30 år i trafikken med "human ESP",
incl. katastrofeopbremsninger, stødbremsning på isglatte veje, (hvor mange
kan huske hvordan man gør ? ), undvigemaneurer, mm. De sidste 10
år/170.000 Km. i en hækmotoret skodamobil. Så deet.

Orla Pedersen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 17:51

Den Thu, 6 Nov 2008 11:32:21 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Det har ikke en dyt med sagen af gøre, hvilken attitude skulle så være
> den mest sikre?

"Der er god tid".

> ESP hjælper dig ALTID hvis der er behov for det

Den gør ikke at man kan køre lige så tåbeligt man vil.

Derfor vil det altid være sikkerhedsmæssigt vigtigere at køre fornuftigt
("attituden hos føreren") end at have ESP.

Det forhindrer så ikke at kombinationen af BÅDE fornuft + ESP kan være
endnu bedre.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : N/A

Dato : 07-11-08 10:35

Fra : Mikael

Dato : 07-11-08 09:55

On 7 Nov., 17:46, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> hvad der sker hvis man kommer med en hastighed passende til at
> "køre sidelæns" igennem rundkørslen, og ESP'en begynder at blande

Din bil bliver bremset ned og du ryger igennem rundkørslen med den
største hastighed som underlaget tillader.

Kig evt. på et link jeg har bragt i en tidligere post. Det er et link
til Bosch side om ESP.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 20:21

Den Fri, 7 Nov 2008 08:55:27 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Din bil bliver bremset ned og du ryger igennem rundkørslen med den
> største hastighed som underlaget tillader.

Med andre ord, præcis som førnævnte problem i Gran Turismo:
Speederen reagerer ikke før man holder stort set stille, og er
blevet overhalet af samtlige modstandere.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-08 20:38

On Fri, 7 Nov 2008 08:55:27 -0800 (PST), Mikael wrote:

> Din bil bliver bremset ned og du ryger igennem rundkørslen med den
> største hastighed som underlaget tillader.

Bremset ned med hvad ? Den, (manglende), friktion som Klaus allerede har
overskredet ?

> Kig evt. på et link jeg har bragt i en tidligere post. Det er et link
> til Bosch side om ESP.

Ja-ja, men naturlovene gælder altså stadig, og et ESP kan endnu ikke
forudsige at jeg er på vej ind i en rundkørsel.

Orla Pedersen

Fra : Mikael

Dato : 07-11-08 14:40

On 7 Nov., 17:50, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> "Der er god tid".

Jeg er ikke enig. Det er ikke altid en god idé at lulle derud af. Så
bliver man for afslappet og når formentlig ikke at reagere i tide.

> Den gør ikke at man kan køre lige så tåbeligt man vil.

Det har jeg skam heller aldrig sagt noget om. Det er jo logik for
indespærret fjerkræ.

> Derfor vil det altid være sikkerhedsmæssigt vigtigere at køre fornuftigt
> ("attituden hos føreren") end at have ESP.

Tjaa.. Men hvad er så fornuftigt? I mine øjne er det fornuftigt at
tage på div. køretekniske kurser for at forbedre og vedligeholde sine
færdigheder, men det er der desværre ikke særligt mange bilister der
gør.

> Det forhindrer så ikke at kombinationen af BÅDE fornuft + ESP kan være
> endnu bedre.

Selvfølgelig. Men jeg tro mange undervurdere effekten af ESP og der er
desværre nogen som overvurderen den. Der er jo endnu ikke lavet nogen
systemer der kan ophæve div. naturlove

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 23:42

Den Fri, 7 Nov 2008 13:39:57 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Jeg er ikke enig. Det er ikke altid en god idé at lulle derud af. Så
> bliver man for afslappet og når formentlig ikke at reagere i tide.

Mener du det er en fordel at køre for sent hjemmefra, drøne over
for "mørkegult", køre 10 cm fra ham foran, overhale så de modkørende
må ud i rabatten, osv, i et forsøg på at nå frem til tiden, for
at man ikke skal blive "for afslappet og ikke nå at reagere i tide"?

> Det har jeg skam heller aldrig sagt noget om. Det er jo logik for
> indespærret fjerkræ.

Åbenbart ikke for ham der skrev at ESP hjælper ALTID.

> [...]
> tage på div. køretekniske kurser for at forbedre og vedligeholde sine
> færdigheder, men det er der desværre ikke særligt mange bilister der

Fornuftigt er fx at holde afstand.

Hvad man laver på køretekniske kurser er irrelevant, det er typisk
ikke der ulykkerne sker. Når jeg skriver "køre fornuftigt", mener jeg
naturligvis ude i trafikken.

> Selvfølgelig. Men jeg tro mange undervurdere effekten af ESP og der er
> desværre nogen som overvurderen den. Der er jo endnu ikke lavet nogen
> systemer der kan ophæve div. naturlove

Det får folk det ellers til at lyde som om ESP kan.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 07-11-08 16:51

On 7 Nov., 23:42, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> må ud i rabatten, osv, i et forsøg på at nå frem til tiden, for
> at man ikke skal blive "for afslappet og ikke nå at reagere i tide"?

Har jeg skrevet det???????
Jeg mener at det er naivt at tro at "hvis bare jeg overholder
hastighedsgrænserne sker der ikke noget" Det er fløjtende ligegyldigt
hvor stærkt eller langsomt du kører. en eller anden dag sker der noget
uforudset og så er det rart at have ESP i ryggen og hjælpe i den
rigtige retning.

ESP er som en forsikring. Det er godt at ha men man håber aldrig man
får brug for den. Fordi mit hjem er forsikret skilter jeg jo heller
ikke på vejen med at jeg har nogle dyre ting og det er en gammel slidt
lås der sidder i døren.

Det er vist heller ikke en påstand jeg kommer med tværtimod.

Vil du ikke forstå det jeg skriver???

> Åbenbart ikke for ham der skrev at ESP hjælper ALTID.

ESP vil ALTID hjælpe dig, men der er nogen naturlove som det ikke kan
bøje, men ESP vil aldrig nogensinde kunne forværre en situation.

> Fornuftigt er fx at holde afstand.

For så kan der ikke ske noget?
Der er ingen der åbner en bildør uden at se sig for? Der løber aldrig
børn eller dyr over vejen?

> Hvad man laver på køretekniske kurser er irrelevant, det er typisk
> ikke der ulykkerne sker. Når jeg skriver "køre fornuftigt", mener jeg
> naturligvis ude i trafikken.

Jeg men det er dælen fisme der du lærer at handle rigtigt i en given
situation og her du lærer din og bilens grænser. Derfor mener jeg det
er fornuftigt og burde være et lovkrav f.eks. hver 5. år.

> Det får folk det ellers til at lyde som om ESP kan.

Det kan du vist ikke ta mig til indtægt for.

Har du selv prøvet hvordan ESP virker?

Mikael

Fra : ShutEye

Dato : 08-11-08 02:04

> [...]
>får brug for den. Fordi mit hjem er forsikret skilter jeg jo heller
>ikke på vejen med at jeg har nogle dyre ting og det er en gammel slidt

Hvor var det du sagde du boede henne? Hehe :þ

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-08 17:03

Den Fri, 7 Nov 2008 15:50:48 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Har jeg skrevet det???????

Det kommer an på hvordan du læser "der er god tid".

Måske "der er tid nok" ville have været en bedre formulering?

> Jeg mener at det er naivt at tro at "hvis bare jeg overholder
> hastighedsgrænserne sker der ikke noget"

Jeg har ikke sagt noget om hastighedsgrænserne.

Når der er tid nok, venter man til der bliver grønt igen, i stedet for
at drøne over for gult.

Når der er tid nok, venter man med at overhale til der er plads til det.

Når der er tid nok, overholder man sin vigepligt, så man ikke er
til unødig ulempe for andre.

Når der er tid nok, ligger man ikke 10cm fra bagkofangeren på bilen
foran.

> [...]
> får brug for den. Fordi mit hjem er forsikret skilter jeg jo heller
> ikke på vejen med at jeg har nogle dyre ting og det er en gammel slidt

Den kan stadig ikke erstatte fornuftig kørsel.

Attituden hos føreren vil ALTID være det vigtigste.

> ESP vil ALTID hjælpe dig,

Ok. Tænkt situation. Jeg har travlt, og ikke lige tid til at vente
på der bliver grønt. Fra højre kommer der en lastbil med 90 km/t.

Hvordan hjælper ESP'en?

> For så kan der ikke ske noget?
> Der er ingen der åbner en bildør uden at se sig for? Der løber aldrig
> børn eller dyr over vejen?

Du forsøger tydeligvis stadig at overbevise mig om at ESP'en er
vidundermidlet der gør at man kan køre som total idiot uden at der
sker noget.

> Jeg men det er dælen fisme der du lærer at handle rigtigt i en given
> situation og her du lærer din og bilens grænser. Derfor mener jeg det
> er fornuftigt og burde være et lovkrav f.eks. hver 5. år.

Det er stadig irrelevant. Der er intet der forhindrer at man kører
som en idiot hjem fra kurset.

> Det kan du vist ikke ta mig til indtægt for.

Sjovt nok så står der dit navn på det citerede.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 07-11-08 17:01

On 7 Nov., 20:37, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Bremset ned med hvad ? Den, (manglende), friktion som Klaus allerede har
> overskredet ?

Vil du ikke nok være rar at se alle de filmklip jeg lonker til. Her er
der en udførlig teknisk forklaring og nogle glimrende animationer som
vil illustrere det for dig.

> Ja-ja, men naturlovene gælder altså stadig, og et ESP kan endnu ikke
> forudsige at jeg er på vej ind i en rundkørsel.

Naturlovene kan ikke overskrides. Enig, men her er der tale om at
fremprovokere en udskridning.
Nej men hvis du har set de klip vil du se at bilen rent faktisk ved
hvor meget du drejer på rattet, hvor meget bilen rent faktisk drejer
og hvor stærkt hvert enkelt hjul roterer. Ud fra dette regner du ud
hvor og hvordan der skal reguleres og det sker ca. 25 gange i sek.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 08-11-08 03:25

On 8 Nov., 02:04, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Hvor var det du sagde du boede henne? Hehe :þ

Tror desværre du ville blive slemt skuffet

Mikael

Fra : ShutEye

Dato : 08-11-08 12:55

>Tror desværre du ville blive slemt skuffet

:)

Fra : Mikael

Dato : 09-11-08 05:52

On 8 Nov., 17:02, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> foran.

> Den kan stadig ikke erstatte fornuftig kørsel.

Nej, fornuftig kørsel forhindre stadigvæk ikke at noget uforudset ikke
kan ske.

Jeg tror vi lige nu er ude i en debat som kun kan finde sted når folk
skriver til hinanden og når man kun læser det som der står.

Men jeg har mere end en gang skrevet at man ikke kan lade hpvedet lige
på bagsædet.

> Attituden hos føreren vil ALTID være det vigtigste.

Men som sagt forhindre attitude hos føren ikke på om der render dyr
eller børn over vejen foran ham.

> Ok. Tænkt situation. Jeg har travlt, og ikke lige tid til at vente
> på der bliver grønt. Fra højre kommer der en lastbil med 90 km/t.
>
> Hvordan hjælper ESP'en?

GODT SÅ! Nu vil jeg prøve at skære det ud i pap. For at ESPen kan
hjælpe dig kræver det naturligvis(det troede jeg sgu ikke nogen var i
tvivl om) at du laver en eller anden for for handling, f.eks en
undvigemanøvre, som jo egentlig vil være meget naturligt når der nu
kommer en forhindring fra højre, da det er en ikke forudset ting vil
du nok ligesom de fleste andre dreje rattet til venstre og forsøge at
undvige, men i langt de fleste tilfælde vil sådan en paniksituation
uanset træning ofte resulter i at der f.eks. bliver drejet for hårdt
på rattet og her vil ESPen hjælpe dig på rette vej.

Den situation du beskriver er der faktisk et glimrende eksempel på på
Bosch side om ESP som jeg har linket til tidligere.

Men for at ESP kan hjælpe dig kræver det selvfølgelig en eller anden
reaktion fra førens side og det er ikke nok at han råber....

Når jeg skriver at ESP altid vil hjælpe er det fordi at uanset
underlag og fart vil det altid forsøge at hælp dig, men det kan jo som
jeg også har skrevet ikke redde dig fra naturkræfterne.

> Du forsøger tydeligvis stadig at overbevise mig om at ESP'en er
> vidundermidlet der gør at man kan køre som total idiot uden at der
> sker noget.

Det er da noget af en fortolkning. Jeg vil jo så mene at du tror at
hvis du bare holder afstand og kører hjemme fra 10 min. tidligere, så
kan der ikke ske noget.

> Det er stadig irrelevant. Der er intet der forhindrer at man kører
> som en idiot hjem fra kurset.

Nej men idéen med et køretekniskkursus er sådan set at du lærer bilens
og egne grænser at kende og ud fra de erfaringer må man jo forvente at
de tilpasser deres opførsel bag rattet til de de har oplevet de kan
håndtere.

Der er vel en grund tilat nogen unge skal gennemfører et kursus der
hedder "respekt for fart" for at få billigere forsikring osv.
Så jeg kan ikke være den eneste der synes at et køretekninsk kursus er
en god idé. Har du selv været på et? Nu tolker jeg igen. Det har du
sikkert ikke, for det har du ikke behov for, du kører ikke for tæt og
har altid god tid.

> Sjovt nok så står der dit navn på det citerede.

Hvor har jeg skrevet at ESP kan ophæve naturkræfter????

Vil du ikke nok være så rar at kigge på alle de film og animatinsklip
der ligger på denne side, måske du bliver lidt kloeger, for jeg kan
åbenbart ikke forklare det så det er til at forstå... http://www.bosch-esperience.com/
og når har kigget der, kig her http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Siden at EuroNCAP overvejer at stille krav om at alle bil skal have
det for ikke at dumpe deres test, er jeg ikke den eneste som kan se de
gode ting ved det.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-08 15:11

Den Sun, 9 Nov 2008 04:52:09 -0800 (PST) skrev Mikael:

> [...]
> skriver til hinanden og når man kun læser det som der står.
>
> Men jeg har mere end en gang skrevet at man ikke kan lade hpvedet lige

Men du fortsætter stadig med at argumentere for at ESP skulle være
vigtigere end at køre fornuftigt.

> Men som sagt forhindre attitude hos føren ikke på om der render dyr
> eller børn over vejen foran ham.

Intet er perfekt. Men med en fornuftig kørsel kommer man langt.

> GODT SÅ! Nu vil jeg prøve at skære det ud i pap. For at ESPen kan
> hjælpe dig kræver det naturligvis(det troede jeg sgu ikke nogen var i
> tvivl om)

Tænk, har du virkelig forstået det? Det var da på tide, efter du så
længe har argumenteret for at ESP altid vil hjælpe.

> [...]
> uanset træning ofte resulter i at der f.eks. bliver drejet for hårdt
> på rattet og her vil ESPen hjælpe dig på rette vej.

Du har eddermame god tiltro til ESP, hvis du tror den kan redde at
man kører direkte ud foran en lastbil.

> Når jeg skriver at ESP altid vil hjælpe er det fordi at uanset
> underlag og fart vil det altid forsøge at hælp dig, men det kan jo som
> jeg også har skrevet ikke redde dig fra naturkræfterne.

Og derfor er det vigtigere at køre fornuftigt.

> Det er da noget af en fortolkning. Jeg vil jo så mene at du tror at
> hvis du bare holder afstand og kører hjemme fra 10 min. tidligere, så
> kan der ikke ske noget.

Du argumenterer altså imod din egen bevidste fejl-opfattelse af min
holdning.

Nej, jeg forsøger blot at gøre dig det begribeligt at det vigtigste
er at køre fornuftigt. Så kan det godt være ESP'en kommer ind på
andenpladsen, men den kan aldrig erstatte at køre fornuftig, og
dermed kan den ikke blive det vigtigste.

> [...]
> og egne grænser at kende og ud fra de erfaringer må man jo forvente at
> de tilpasser deres opførsel bag rattet til de de har oplevet de kan

Jamen hov... Argumenterer du nu ikke for at køre fornuftigt? Hvad blev
der af argumenterne om at ESP'en er vigtigere end at køre fornuftigt?

> Der er vel en grund tilat nogen unge skal gennemfører et kursus der
> hedder "respekt for fart" for at få billigere forsikring osv.

Ja, grunden hedder "penge".

> Hvor har jeg skrevet at ESP kan ophæve naturkræfter????

"ESP vil ALTID hjælpe dig"

> Siden at EuroNCAP overvejer at stille krav om at alle bil skal have
> det for ikke at dumpe deres test, er jeg ikke den eneste som kan se de
> gode ting ved det.

Det er ikke om der er gode ting ved det vi diskuterer. Det er hvorvidt
det er vigtigere med ESP end at køre fornuftigt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-11-08 15:19

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Det er ikke om der er gode ting ved det vi diskuterer. Det er hvorvidt
> det er vigtigere med ESP end at køre fornuftigt.

Og det er stadig ikke gået op for dig at i faktisk er enige...

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 17:59

On Sun, 9 Nov 2008 07:01:59 -0800 (PST), Mikael wrote:

Ikke for at tæve en helt masse i ESP, som sikkert også er modnet en del
side det irreterende p.., der sad i Touran'en, men der er altså meget at
lære i trafikken, som redder dig længe inden ESP. At læse trafikken !

> Hvor har jeg argumenter for at man ikke skal køre fornuftigt. Jeg har
> sagt at der er vidt forskellige opfattelser af hvad fornuftigt er og
> hvis man tror at fornuftigt er "god tid" er det stadig ikke det der
> redder røven på dig når du skal uden om lastbilen der kommer fra
> højre.

Uden om lastbilen fra højre ? Længe inden at det kan blive kritisk for min
bremselængde, vil det da være oplagt, og let at se, at lastbilen ikke kan
overholde sin vigepligt. Der er ozeaner af tid.... Eller der går et rådyr
et lille stykke inde på marken, hvorfor sætter forankørende ikke farten ned
? Alle ved at rådyr går i flok, og er aktive i skumring. Ja, for tiden
tager det 10 min. mere at komme på arbejde for jeg skal forbi en sådan
passage. Der kører en bil usikkert, og langsomt. Alligevel skal der ligge
to biler lige i røven af hinanden bagved, og med sikkerhed bumle ind i
bilen, der lidt upassende er ved at orientere sig til et venstresving. Hvor
mange gange ser Du ikke biler med bremselyset tændt i en kurve ? Hvad
tænker de mennesker, tror de virkelig at de kan bremse, og styre samtidigt.
(hovedrysten.AVI).

Forudseenhed er et typisk træk ved erfarne motorcyklister, for her gør det
ondt at tage fejl, derfor ser Du også ofte motorcyklister bruge penge på
kørekurser. Specielt ét af DMC's kurser, (guldkursus), arbejder direkte med
at læse trafikken, og med forudseenhed. Meget af den forudseenhed kan tages
direkte med ud i bilen.

Så min holdning er helt klar, forudseenhed, og erfaring har væsentlig
større betydning for sikkerhed end nogen "sikkerhedsgizmo".

Orla Pedersen, dobbelt DMC-bronzekursus

Fra : Mikael

Dato : 09-11-08 08:02

On 9 Nov., 15:11, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Men du fortsætter stadig med at argumentere for at ESP skulle være
> vigtigere end at køre fornuftigt.

Øh...NEJ!

> Intet er perfekt. Men med en fornuftig kørsel kommer man langt.

Men det redder ikke røven på dig, den dag det virkeligt gælder.

> Tænk, har du virkelig forstået det? Det var da på tide, efter du så
> længe har argumenteret for at ESP altid vil hjælpe.

Måske fordi vi har væert på forskelligt niveau. Jeg FORMODET at alle
vidste at når jeg skriver altid, at det kræver en eller anden form for
handlig. Det kan jo ikke kigge ind i fremtiden.

> Du har eddermame god tiltro til ESP, hvis du tror den kan redde at
> man kører direkte ud foran en lastbil.

Det tror jeg skam heller ikke. Hvordan fanden kommer du frem til
det????

> Og derfor er det vigtigere at køre fornuftigt.

Det er også vigitg ja.

> Du argumenterer altså imod din egen bevidste fejl-opfattelse af min
> holdning.

Sådan tolker jeg dine udmeldinger.

> [...]
> andenpladsen, men den kan aldrig erstatte at køre fornuftig, og
> dermed kan den ikke blive det vigtigste.

Jeg kan se det er insekterotik vi er ude i.

> [...]

hvis man tror at fornuftigt er "god tid" er det stadig ikke det der
redder røven på dig når du skal uden om lastbilen der kommer fra

Øh..Ja. Her formoder jeg at du mener at der er penge at spare fordi de
unge laver færre ulykker og derfor ikke skal have rettet biler ud
eller optage en hospitalsseng.

> "ESP vil ALTID hjælpe dig"

Det vil det også, men det er ikke altid det kan redde dig, men det
forsøger. Det kan ikke vinde over naturkræfter.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-08 17:25

Den Sun, 9 Nov 2008 07:01:59 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Øh...NEJ!

Hvis du giver mig ret, hvorfor bliver du så ved med at sige mig imod?

> Men det redder ikke røven på dig, den dag det virkeligt gælder.

Fornuftig kørsel redder mit liv flere gange hver eneste dag, alene
ved at "forhindre" mig i at køre over for rødt.

Jeg kommer længere med at køre fornuftigt end jeg ville med ESP.

> Måske fordi vi har væert på forskelligt niveau. Jeg FORMODET at alle
> vidste at når jeg skriver altid, at det kræver en eller anden form for
> handlig. Det kan jo ikke kigge ind i fremtiden.

Diskussionen går på en påstand (som jeg er enig i) om at attituden
hos føreren (aka. fornuftig kørsel) er vigtigere end ESP. Hvordan
kan "altid" i den sammenhæng forstås på andre måder end "både når
fornuftig kørsel ville have undgået faren, OG i de få tilfælde hvor
det ikke er nok"?

> Det tror jeg skam heller ikke. Hvordan fanden kommer du frem til
> det????

At de lige har brugt syv linjer på at beskrive en undvigemanøvre der
i de fleste tilfælde ikke vil være mulig at udføre uden at overtræde
mindst tre naturlove, og slutter af med "her vil ESPen hjælpe dig på
rette vej".

> Det er også vigitg ja.

Det er vigtigst.

Man kommer langt med fornuftig kørsel alene. Det gør man ikke med ESP
alene.

> Sådan tolker jeg dine udmeldinger.

Kan du så ikke bare diskutere din tolkning med dig selv, i stedet for?
Det ville være meget nemmere, og jeg får dig nok alligevel ikke
overbevist om at ESP ikke kan erstatte fornuftig kørsel.

> Jeg kan se det er insekterotik vi er ude i.

Ikke fra min side. Jeg forsøger at overbevise dig om at ESP ikke
kan erstatte fornuftig kørsel.

> Hvor har jeg argumenter for at man ikke skal køre fornuftigt.

Hele diskussionen startede med et argument om at det vigtigste
er at køre fornuftigt - "førerens attitude". Du erklærede dig uenig,
og har brugt gu' ve' hvor mange indlæg på at argumentere for
hvorfor ESP er vigtigere end fornuftig kørsel.

> [...]
> hvis man tror at fornuftigt er "god tid" er det stadig ikke det der
> redder røven på dig når du skal uden om lastbilen der kommer fra

Jo, god tid redder mig fra netop den situation hver eneste dag. Jeg
har tid nok, så jeg har ikke behov for at køre over for rødt.

> Øh..Ja. Her formoder jeg at du mener at der er penge at spare fordi de
> unge laver færre ulykker og derfor ikke skal have rettet biler ud
> eller optage en hospitalsseng.

Nej, jeg mener de penge de sparer fordi en eller anden buerokrat har
besluttet at bare fordi man er under 30, skal man betale 5-10 gange
så meget i forsikring, som hvis man er 68, halvblind og har en
reaktionstid på et kvarter.

> Det vil det også, men det er ikke altid det kan redde dig, men det
> forsøger. Det kan ikke vinde over naturkræfter.

Det *hjælper* jo *ikke*, hvis man kører så tåbeligt at det er nødvendigt
at vinde over naturkræfterne.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mikael

Dato : 01-02-09 02:48

On 1 Feb., 02:35, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:

> Hvis vi andre prøver, - så ville jeg da starte med at dreje meget mindre
> allerede ved den første forhindring. Men det tror jeg udemærket Tiff er klar
> over ... der blev måske fejlet lidt med vilje.

Hvis du drejer mindre kommer du slet ikke uden om.
Det styreudslag som han laver i starten er det der skal til hvis du
vil uden om, grunde til han drejer endnu mere på rattet anden gang er
for at redde den udskridning han har startet.

Mikael - som lige er kommet hjem fra vintertræning i Østrig.