Køb nu eller vent til 2009?
Fra : Lizette Hansen

Dato : 02-11-08 11:41

Er det et dumt tidspunkt at købe fabriksny bil på lige nu?
Når man skal sælge den, så vil den hedde årgang 2008 men hvis man blot
venter 2 måneder, så vil den hedde årgang 2009 når den engang skal sælges
igen. Vil det være 2 dyre måneder at eje bilen eller er det fuldkommen
ligegyldigt?

Fam Hansen

Fra : alexbo

Dato : 02-11-08 12:27

"Lizette Hansen" skrev

> [...]
> venter 2 måneder, så vil den hedde årgang 2009 når den engang skal sælges
> igen. Vil det være 2 dyre måneder at eje bilen eller er det fuldkommen

Det afhænger lidt af hvor stor forkel der er på model 2009 og 2008,
modelskiftet er for de fleste allerede sket, tidligere var det i sommer
ferien man skifte model, ferien blev brugt til at omstille maskinerne, nu er
det mere spredt.
Men hvis du køber en model 2009 med de forbedringer der er i forhold til
2008
betyder indreg.året ikke så meget.
I den forbindelse skal du være opmærksom på at forhandleren meget gerne vil
sælge en model 2008 eller ligefrem en 2007 som "ny" bil.

Der har været sager hvor en 3 år gammel bil blev solgt som ny, den havde
stået på lager så længe og var måske nok ny, men ikke lige det køber havde
forventet.
Så enten sikrer du dig at bilen er en model 2009 og det står i slutsedlen,
eller du får en fornuftig pris på en 2008.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lizette Hansen

Dato : 02-11-08 15:16

Tak for dit svar, jeg havde helt glemt også at skulle tjekke modelåret

Fam Hansen

Fra : Mogens

Dato : 02-11-08 16:42

"Lizette Hansen" <lizette1980valby@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Tak for dit svar, jeg havde helt glemt også at skulle tjekke modelåret

Ja, netop dét emne har lige været vist på TV. Men ellers er det god politik
at handle ny bil først på året, fordi du ved handel sidst på året ret
hurtigt vil få en eet år ældre bil, hvilket koster ekstra afskrivning, når
du skal handle igen.

Og så skal du være klar over, at ingen stort set sælger nye biler lige nu,
hvorfor priserne kan presses til ukendelighed overalt. Se iøvrigt mit svar i
din "nye" tråd

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-08 08:31

> [...]
> at handle ny bil først på året, fordi du ved handel sidst på året ret
> hurtigt vil få en eet år ældre bil, hvilket koster ekstra afskrivning, når

Der gør det jo så ens stor forskel om man planlægger at at beholder bilen
mere end et par år

> Og så skal du være klar over, at ingen stort set sælger nye biler lige nu,
> hvorfor priserne kan presses til ukendelighed overalt. Se iøvrigt mit svar
> i din "nye" tråd

Yep - er det nu man har behovet så køb nu, og kan man få en "gammel model"
med tilstrækkelig rabat så betyder det mindre at gensalgsværdien også er
lidt mindre ..

Fra : Lizette Hansen

Dato : 03-11-08 14:34

> Og så skal du være klar over, at ingen stort set sælger nye biler lige nu,
> hvorfor priserne kan presses til ukendelighed overalt. Se iøvrigt mit svar i
> din "nye" tråd

Kan vi så få Jeres bud på hvor meget disse biler kan presses i pris:

Toy Aygo
P 107
Toy Yaris
Suz Swift
Mazda2

Er nogen bilmærker nemmere at få rabat hos?

Fam Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-08 15:09

Lizette Hansen skriver:

> Kan vi så få Jeres bud på hvor meget disse biler kan presses i pris:

> [...]

Next to nothing.

Det er de biler der sælges mange af i øjeblikket. Køber du større biler
er det der krisen kradeser...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Steen F.

Dato : 03-11-08 18:05

Mogens wrote:
> Men ellers er det god
> politik at handle ny bil først på året, fordi du ved handel sidst på
> året ret hurtigt vil få en eet år ældre bil, hvilket koster ekstra
> afskrivning, når du skal handle igen.

Helt enig. Den situation har jeg selv stået i. Da jeg købte bilen bedyrede
sælgeren ellers, at det ikke var noget problem at købe bil i november måned.
Men for en sælger er alting jo lyserødt.

Fra : alexbo

Dato : 02-11-08 19:32

"Lizette Hansen" skrev

> Tak for dit svar, jeg havde helt glemt også at skulle tjekke modelåret

Velbekomme, du kan forøvrigt jo selv lege brugtkøber, finde nogle "ens"
biler med samme modelår, men indreg, lige før og efter nytår, og se om
forskellen er så stor at du foretrækker at vente til det nye år med at købe
din nye bil.

Forøvrigt tror jeg at Mogens har ret i at bilsælgere er til at tale med, og
jeg tror det bliver bedre/værre endnu, finanskrisen strammer grebet om
luksussælgerne, der er tomt i køkkenbutikken og biludstillingen, og der
bliver endnu mere plads i den kommende tid.

Så måske vente og bruge ventetiden til at finde ud af hvilken bil du ønsker,
hvilke priser den handles til, så er du klar når det rigtige tilbud kommer.

Vi har før set biler blive sat 40-60-80.000 kr ned., for nu "skal" de
sælges.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lizette Hansen

Dato : 03-11-08 14:15

Det er pudsigt nok de bilmodeller som vi gerne vil købe som bilforhandleren
ikke vil give ret meget i rabat på - højest leveringsomkostningerne.
Vi kikker på Aygo, P107, Yaris, Mazda2, Swift mv.
Alle er populære biler som forhandleren påstår at folk står i kø til

Fam Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-11-08 01:35

On Mon, 03 Nov 2008 14:14:35 +0100, Lizette Hansen wrote:

> [...]
> leveringsomkostningerne. Vi kikker på Aygo, P107, Yaris, Mazda2, Swift
> mv. Alle er populære biler som forhandleren påstår at folk står i kø til

Hos Toyota kan du evt. gå en klasse op til Auris, som vist har solgt lidt
trægt. Med Yaris kunne man være heldig med en af de "skæve" varianter -- 3
dørs eller Terra, men jeg er bange for at modellen er så indarbejdet at
der efterhånden kun hjemtages 5d Luna'er (og 1,0'eren skal man nok ikke gå
efter).

Hvis mindre end spritny kan gøre det så ser denne påfaldende billig ud (3d
Luna, 2006/6000km/139900kr)

http://toyota-krogsgaard.dk/2942.cms?id=139101661

Der ku' være en slåfejl et sted, men det kan også være deres mindst
benyttede leje/lånebil som de godt snart vil af med.

Fra : Lizette Hansen

Dato : 04-11-08 11:02

On 04 Nov 2008 00:35:25 GMT, Peter Dalgaard wrote:

> Hos Toyota kan du evt. gå en klasse op til Auris, som vist har solgt lidt
> trægt.

Har du prøvet sådan en?
Det er en møgbil som tager gassen dårligt osv. Selv hvis den kostede
150.000 så ville vi hellere have en Mazda2.

Fam Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-11-08 18:30

On Tue, 04 Nov 2008 11:02:26 +0100, Lizette Hansen wrote:

> Har du prøvet sådan en?

Næh. Det vil jeg så lade være med.... Jeg havde den godt nok lidt i
tankerne til hvis vi ville have en med lidt mere plads og lidt mindre støj
end Yaris'en.

> Det er en møgbil som tager gassen dårligt osv.

Uafhængigt af motoren?

> Selv hvis den kostede
> 150.000 så ville vi hellere have en Mazda2.

Den ser godt nok også rap ud...