campingvogn på fabia 1.4tdi?
Fra : tp

Dato : 01-11-08 19:38

Hejsa

Har en 1.4 tdi i greenline
Den må trække 800kg. er nu opvejet til 1000kg
ikke-greenline udgaven med samme motor må trække 1000 og kan opvejes til
1200

Den er jo rap nok, og jeg har da kørt med alm buggitrailer med ca 700kg læs
uden probs (omend 5. gear bliver overflødigt), men hvad nu hvis jeg spænder
en campingvogn med egenvægt 900 på den. Udover vægten, bliver der jo også
noget mere vind at flytte. Er der nogen der har prøvet dette og har
erfaringer de vil byde ind med?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-11-08 19:42

On Sat, 1 Nov 2008 19:38:18 +0100, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>en campingvogn med egenvægt 900 på den. Udover vægten, bliver der jo også
>noget mere vind at flytte. Er der nogen der har prøvet dette og har

Det er jo i bund og grund den aktuelle vægt vejet op mod, hvad reg.
attesten siger, så få for guds skyld den campingsvugn vejet, så du
ved, hvor meget du kan klemme ind uden at komme i overlæs.

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-11-08 20:53

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Den må trække 800kg. er nu opvejet til 1000kg
> ikke-greenline udgaven med samme motor må trække 1000 og kan opvejes til

Der er en gruppe til cver, news:dk.fritid.camping

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-11-08 21:01

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Hej Jørgen

Jamen dethar du da ret i - men her var spørgsmålet jo vedrørende bilen, der
skal trække campingvognen.
Og det er da dk.fritid.bil her - ikke

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-11-08 22:56

> Hej Jørgen
>
> Jamen dethar du da ret i - men her var spørgsmålet jo vedrørende bilen,
> der skal trække campingvognen.
> Og det er da dk.fritid.bil her - ikke

Hej Jesper.

Det har du da ret i, men der er nok flere der har erfaring med cv i den
rette gruppe, ville du heller ikke henvise en der spørger om GPS til den
rette gruppe som er dk.teknik.satellit.navigation ? selv om den også bruges
i bil ?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-11-08 20:59

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spænder en campingvogn med egenvægt 900 på den. Udover vægten, bliver der
> jo også noget mere vind at flytte. Er der nogen der har prøvet dette og

Vi startede med en Volvo 745 GL og forskellige, lejede cv'er. De (cv'erne)
var i samme længde men forskellige modeller.
Volvo'en måtte vist kun trække omkring 1.500 kg pga automatgear - ku vejes
op ved bl,a. montering af olikøler til gearet.
De 3 vogne, vi lejede, gav følgende, sjove resultat; 1. år gik det fiint med
de ligeledes lejede spejle. Jeg ku da se pænt ned langs vogntoget og
forbruget var sådan nogenlunde OK. 2. år syntes jeg dels at de samme spejle
ikke var helt som året før - og at forbruget steg. 3. år gav samme
oplevelse: endnu ringere udsyn og nok et hak op på forbruget. Så gav jeg mig
til at sammenligne målene for de 3 vogne (samme mærke og længde): nr 1 var
2,00 meter bred, nr 2 var 2,15 og nr 3 2,24 !
Så skiftede vi til en "klapvogn" - en Hymer Future og skiftede samtidigt
Volvo'en ud med en Ford Focus 1,6. Focus'en trak faktisk den samme cv bedre
og betydeligt mere økonomisk en Volovo'en !
Sidste år røg hele kortegen så igen - denne gang skiftede vi bil til en
Suzuki Jimny og cv'en blev en Hymer Touring Triton 430. Bilen har en en
egenvægt på 1.050 kg og en 1,3, 16-ventilet motor med VVT (variabel
ventil-timing). Cv'en har en egenvægt på 750 og totalvægt på 1.000 kg - og
den totalvægt er vi nok gangske tæt på når der er dømt ferie.
Bilen må faktisk trække 1.300 kg, men jeg har fået denne vægt sat ned til
1.100 kg, da jeg jo så kan trække en anhænger med større totalvægt med alm.
kørekort - forudsat at cv'ens faktiske vægt ikke overstiger de 1.100 kg.
Vor erfaring med dette vogntog strækker sig nu over 2 x 3 uger "DK rundt"
samt kortere ture. Og et fungerer altså overraskende godt - cv'ens form og
ringe højde gør at vi ingen problemer har med at trække afsted med -
mindst - lovlig hastighed. Hvad hastighed angår er tempo 100 ikke uopnåeligt

Vi plages ikke særlig meget af modvind, hvad hastighed angår - men det ses
lidt på forbruget. Det mærkes også tydeligt på længere og/eller stejle
stigninger at anhængerens vægt sætter ind her; der skal holdes pæn hastighed
i tilløbet og jævnligt skiftes ned i gear for at komme over uden at tabe
fart - og nogle gange bare uden at tabe for meget fart Motorveje er
bedst, da vi jo her kan holde en højere fart og derved rammer motorens
bedste træk-område.
Hård modvind med Volvo og cv var ikke godt - aut.gearet var for tungt
gearet, så den havde svært ved at holde 80 km/t uden at geare ned hele
tiden. Jimny'en har ikke det problem med Hymeren bag - den kan som regel
trække det i 5. gear.

Men alt dette fører frem til noget mere relevant - nemlig lidt sammenligning
mellem vort vogntog og en, der har skrevet herinde. Han kørte godt nok med
den gamle motor i sin Jimny - men han kørte med en Hobby på omkring 4,5
meter. Og han kunne aldrig bruge 5. gear - og mente at 80 var alt, hvad man
med fornuft ku få bilen til at køre.
Jeg må altså konkludere (lyder fint - ikk ?) at formgivningen af cv'ens
front og naturligvis størrelsen af fronten har afgørende betydning for hvor
stor kraft, der skal til at trække den gennem luften med. Jeg har også en
ide om at bagendens udformning samt længden af cv'en har større betydning
end vi regner med. Jeg kan dog ikke bevise disse teorier

Du burde jo have et væsentligt bedre bundtræk i din diesel-motor, så 1.000
kg skulle ikke give problemer. Men hvis du vil køre langt mere ubesværet og
forventer at i vil køre mere end i vil ligge stille - ja, så sku i prøve at
kigge på Hymer's Touring-serie. De fåes i flere størrelser, så i må kunne
finde en, der passer til jer.
Og tag jer ikke af at mange tror man er klemt inde i sådan en vogn - der er
meget mere plads en det ser ud til