Meget dumt kryds, eller meget smart?
Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-08 21:32

Hej.

Her i holstebro, lige lidt udenfor bygrænsen, på viborgvej har vi et
T-kryds. Jeg ved ikke om det er pisse smart, eller pisse dumt lavet.

Det kan ses her:
http://www.seth-enoch.dk/kryds.jpg

Det grønne er et helleanlæg.
Den røde streg skal illustrere biler som kommer kørende udenom
helleanlæg'et.
Den blå streg skal illustrere biler som kommer fra en sidevej og skal dreje
til venste og følge/køre side om side med den "røde streg".

Det er smart lavet, fordi den blå ikke skal vente på at der bliver fri fra
rød af, altså skal blå kun kigge efter biler fra venstre af.

Det jeg så mener er dumt lavet, er at den blå bil jo skal igang og de røde
biler kommer med 80-90km/t. Og da helleanlæg'et ophøre ret hurtigt, vil den
røde bil komme til at lave en overhaling _inden_ om. Og det mås man jo ikke.
Vil det så sige, at rød bil faktisk skal bremse, for at undgå at køre inden
om blå bil?

Hvad mener i?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-10-08 22:27

Klaus G. skrev:
> [...]
> Her i holstebro, lige lidt udenfor bygrænsen, på viborgvej har vi et
> T-kryds. Jeg ved ikke om det er pisse smart, eller pisse dumt lavet.

Samme model er brugt hvor Karupvejen og Vejlevejen render sammen syd for
Viborg.

> [...]
> Vil det så sige, at rød bil faktisk skal bremse, for at undgå at køre inden

Nu er der jo to spor videre frem. Så jeg tror ikke der er nogen der
bliver bonnet på det første stykke, hvis de "kommer til" at tage den
inden om.

Men kommer der en "regelrytter" forbi med en bødeblok kan det godt ske
det kommer til at koste.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-10-08 22:49

"Klaus G." skrev

> [...]
> T-kryds. Jeg ved ikke om det er pisse smart, eller pisse dumt lavet.
>
> Det jeg så mener er dumt lavet, er at den blå bil jo skal igang og de røde

Det vil overraske hvis det er tilladt at køre 90km/t på omtalte sted
Er der ikke skiltet med max hastighed på omtalte sted?

- Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-08 23:01

> Det vil overraske hvis det er tilladt at køre 90km/t på omtalte sted
> Er der ikke skiltet med max hastighed på omtalte sted?
Det er alm. landevej der. 80km/t

Fra : claus b.p.

Dato : 31-10-08 23:37

> [...]
> den røde bil komme til at lave en overhaling _inden_ om. Og det mås man jo
> ikke. Vil det så sige, at rød bil faktisk skal bremse, for at undgå at

Først hvor afstribningen efter hellen holder op, er der reelt tale om 1 vej,
og det er den venstresvingendes pligt at have tilpasset sin udkørsel og sin
hastighed så der kan flettes sammen. Der gælder almindelige fletteregler, så
den ligedkørende har også ansvar for at tilpasse hastigheden.. (Så vidt jeg
kan se er der kun en vejbane efterfølgende.) Jeg synes ikke det ser ud som
om der kan være tvivl om hvordan man skal opføre sig her. Hellens
afstribning er lavet med brede striber, som indikerer at der ikke er tale om
to vognbaner på samme vej, men om separate vejbaner, ligesom fx. mellem vej
og nødspor. Så længe den vestresvingende befinder sig bag (ved siden af) de
brede striber, kan den ligeudkørende sagtens blæse forbi. Det er ikke en
overhaling, for de kører ikke på samme vej.

/Claus

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-08 23:47

> [...]
> ligeudkørende sagtens blæse forbi. Det er ikke en overhaling, for de kører
Der er en 50m til at komme op i fart som blå. Derefter er der 2 spor uden
sammenfletnings muligheder, kun vognbaneskift de næste 500m hen til et
lyskryds. Den blå vognbane forsætter hen som en svingbane til venstre. Den
røde forsætter som en bane til at køre ligeud, plus der kommer en
højresvingsbane ved siden af.

Fra : claus b.p.

Dato : 02-11-08 20:06

> [...]
> lyskryds. Den blå vognbane forsætter hen som en svingbane til venstre. Den
> røde forsætter som en bane til at køre ligeud, plus der kommer en

Jeg synes ikke det lyder så tosset. Jeg kan ikke se nogen anledning til at
nogen skulle kunne skrives for at overhale indenom, det første stykke med
den brede linie er separate veje, og de ender ud i 2 vognbaner hvor alle
skal være opmærksomme på hinandens vognbaneskift ifb. m. sving- og
ligeudbanerne. Faren for at blive skrevet her vil snarere være noget med at
køre for stærkt efter forholdene.

/Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-11-08 09:27

"Klaus G." <> skrev i meddelelsen
> Her i holstebro, lige lidt udenfor bygrænsen, på viborgvej har vi et
> T-kryds. Jeg ved ikke om det er pisse smart, eller pisse dumt lavet.
>
> Det kan ses her:
> http://www.seth-enoch.dk/kryds.jpg

Der er lavet en ligende løsning ved Viborg, hvor Herningvej løber ind
i A13. Her fungerer det nogenlunde selv om der bliver lavet mange inden
om overhalinger når dem fra Herning ikke rigtigt kan finde ud af at trykke
på knappen.

mvh
Henning

Fra : Rasmus

Dato : 02-11-08 08:04

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Og det mås man jo ikke. Vil det så sige, at rød bil faktisk skal
> bremse, for at undgå at køre inden om blå bil?

Mon ikke det kan betegnes som en forbikørsel? Dette er jo tilladt.

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-11-08 10:29

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej.
>
> Her i holstebro, lige lidt udenfor bygrænsen, på viborgvej har vi et
> T-kryds. Jeg ved ikke om det er pisse smart, eller pisse dumt lavet.

Det er supersmart, vi har haft den type kryds i mange år på kongevejen
mellem Blovstrød og Birkerød ved høvelte kaserne, efter at det kryds blev
bygget om har der ikke været nogen alvorlige uheld. Og der kommer både
hurtige og rigtigt langsomme køretøjer ud derfra.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD