Totaktsolie i bilbenzin?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-08 04:04

Hej orakler;

I forbindelse med vores hus her i det sydlige udland (det har været
koldt - 12 grader om morgenen) fandt jeg en dunk med ca 3 liter benzin
i garagen. Problemet er at jeg ikke ved om det er tiltænkt motorsaven
(2T) eller fræseren (4T), og jeg ved ikke lige hvordan jeg finder ud
af det.

Den nemme løsning ville være at hælde det et passende sted hen og
starte med noget man ved hvad er. Min første indskydelse var at hælde
det på bilen, den burde vel ikke tage skade af lidt totaktsolie,
specielt hvis tanken er fuld. Eller hvad?

Nogen forslag? Hvis jeg vidste et sted i nærheden hvor de modtog
kemikalier ville det også være ok, men der er ikke rigtigt nogen
genbrugsplads e.l.

mvh

Martin

Fra : Søren

Dato : 31-10-08 11:14

Martin Sørensen skrev:
> [...]
> det på bilen, den burde vel ikke tage skade af lidt totaktsolie,
> specielt hvis tanken er fuld. Eller hvad?

Nej. Du kan godt hælde det på bilen, men du også gøre noget andet. Hæld
2takts olie i benzinen og brug det i saven. Saven er ligeglad med om den
får et ekstra skud olie - hvis det allerede var olieblandet benzin der
var i dunken.

> Nogen forslag? Hvis jeg vidste et sted i nærheden hvor de modtog
> kemikalier ville det også være ok, men der er ikke rigtigt nogen
> genbrugsplads e.l.

Thumbs up - for at ville handle på økologisk korrekt vis.

mvh Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-08 12:21

> [...]
> får et ekstra skud olie - hvis det allerede var olieblandet benzin der var
Jeps.

Men kan dog huske da jeg kom til at regne lidt forkert og min Maxi Puch fik
8% olie. Der røg den godt nok meget! :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : oz3bto

Dato : 31-10-08 12:04

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hæld det på fræseren den kan med 110% sikkerhed tåle det

Hvis tanken på bilen er fuld så burde det heller ikke skade bilen .. Hvis
det da er en benziner :P

Fra : Leo_Jensen

Dato : 31-10-08 06:22

On 31 Okt., 11:03, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:
> [...]
>
> Nogen forslag? Hvis jeg vidste et sted i nærheden hvor de modtog
> kemikalier ville det også være ok, men der er ikke rigtigt nogen

Tag lidt benzin på fingrene og lad benzinen fordampe. Hvis de er tørre
bagefter er der ikke olie i. Modsat vil olien give fedtede fingre.
Acceptér samtidig at du har øget din risiko for at få kræft...
Man må vel også kunne hælde en slat ud på en glat plade og lade
benzinen fordampe, det må give samme resultat. Det prøver jeg næste
gang...

MVH Leo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-08 08:05

On Oct 31, 12:22 pm, Leo_Jensen <maigaard-jen...@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Man må vel også kunne hælde en slat ud på en glat plade og lade
> benzinen fordampe, det må give samme resultat. Det prøver jeg næste

Tak til alle for svar - jeg prøver den med pladen.

Jeg havde også overvejet fræseren, men har endnu ikke prøvet at starte
den, og har ikke umiddelbare planer om at bruge den - indtil nu klares
den slags med den store fræser på traktoren.

Har i øvrigt været ude at købe en ny dunk - den anden mangler "snabel"
og er lidt ballonformet.

mvh

Martin