Pendlerbil, hvad ville I vælge?
Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-08 17:45

Hejsa

Så er det min tur til at få nogle gode råd!

Jeg skal til at anskaffe mig en pendlerbil til ialt 50 daglige
kilometer. Der er afsat omkring 40-50KKR til projektet.

Krav:
Benzin, ikke diesel.
Forholdsvis lav km-stand, gerne under 150K.
Plads til begge ungerne inkl autostole.
Bagagerum behøver ikke være stort.
Så langt på literen som muligt, så afgift og forsikring kan holdes nede.
Ikke så store krav til motorkraft, der skal ikke køres motorvej.

Jeg tænker selv i VW Lupo / Seat Arosa / Fiat Punto / Renault Clio.

Hvad ville I vælge?

/Kent Glerup

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-10-08 18:11

On Thu, 30 Oct 2008 17:44:41 +0100, Kent Glerup
<kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> wrote:

> [...]
>Ikke så store krav til motorkraft, der skal ikke køres motorvej.
>
>Jeg tænker selv i VW Lupo / Seat Arosa / Fiat Punto / Renault Clio.

Kør ud og se på Fiat Punto, Opel Corsa (formodentlig den med mest
plads), Skoda Fabia, Citroen C3, Peugeot 206 og Clioen. Så find den
med den mest attraktive pris i forhold til stand og udstyr og din
begejstring for den

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-08 18:15

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> plads), Skoda Fabia, Citroen C3, Peugeot 206 og Clioen. Så find den
> med den mest attraktive pris i forhold til stand og udstyr og din

Hmm... Corsa væk pga potentielt rust, Fabia fåes kun med den gamle
stødstangsmaskine til den pris (ret tørstig), PSA biler er udelukket,
synes 206 har en skræmmende dårlig kørestilling og kabinekvalitet.
Men har planer om at se på en Punto i morgen, så må vi se om det er
noget. Ellers må der ses videre på Lupo og Clio.

/Kent Glerup

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-10-08 18:42

On Thu, 30 Oct 2008 18:14:53 +0100, Kent Glerup
> [...]

>Men har planer om at se på en Punto i morgen, så må vi se om det er
>noget. Ellers må der ses videre på Lupo og Clio.

Hvis det er plads, du ønsker, så er Ludo da vist dømt ude. Man sidder
skidegodt foran har jeg ladet mig fortælle, men den kommer vist til at
stramme bagtil.

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-08 18:53

Ivan Madsen skrev:

> Hvis det er plads, du ønsker, så er Ludo da vist dømt ude. Man sidder
> skidegodt foran har jeg ladet mig fortælle, men den kommer vist til at
> stramme bagtil.

Enig. Men det burde kunne lade sig gøre med den ældste på bagsædet og
den yngste foran. Lupo er mest med pga den gode kabine med en suveræn
(for klassen) kørestilling.

/Kent Glerup

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-10-08 18:59

On Thu, 30 Oct 2008 18:52:41 +0100, Kent Glerup
<kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> wrote:

>Enig. Men det burde kunne lade sig gøre med den ældste på bagsædet og
>den yngste foran. Lupo er mest med pga den gode kabine med en suveræn
>(for klassen) kørestilling.

En 5-dørs Punto eller Clio lyder som det rigtige til dig. Puntoen
kører faktisk rigtig godt - er dejligt rolig på de lange ture (har
kørt 75000 de sidste knap to år i en 2002'er JTD)

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-08 19:02

Ivan Madsen skrev:

> En 5-dørs Punto eller Clio lyder som det rigtige til dig. Puntoen
> kører faktisk rigtig godt - er dejligt rolig på de lange ture (har
> kørt 75000 de sidste knap to år i en 2002'er JTD)

Havde firmaets Punto (1,2 16V) mens jeg ventede på min nuværende Touran.
Jeg var faktisk positivt overrasket over den, så den er ret højt oppe på
listen.

/Kent Glerup

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-11-08 20:17

On Thu, 30 Oct 2008 19:02:22 +0100, Kent Glerup
> [...]

>Havde firmaets Punto (1,2 16V) mens jeg ventede på min nuværende Touran.
>Jeg var faktisk positivt overrasket over den, så den er ret højt oppe på

Sådan lidt økonomi for så vidt angår mit eksemplar efter nu 2 år og
godt 75000 km.
Service/udstødning/tandrem/driftsstop 14000 kr
Forsikring/ejerafgift 15000 kr
Dæk 2600 kr
(men der står et sæt vinterdæk på ønskesedlen )
Brændstof ca. 40 øre/km totalt over perioden (22-25 km/l)
Afskrivning - piiiiiiiiiiv. Formodentlig gyselig nu, men kan den køre
6 år mere ganske rimelig. (der er sq ingen der vil købe en 6 år gammel
Pluto med 200 kkm på klokken og samtidig blev den handlet ind 4-5
måneder før ændringen af reg. afgiften) Så den ligger pænt under 1
kr/km + afskrivning.

Fra : Ole Schultz

Dato : 30-10-08 22:49

On Thu, 30 Oct 2008 18:14:53 +0100, Kent Glerup
<kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> wrote:

Fabia fåes kun med den gamle stødstangsmaskine til den pris (ret
tørstig),

Både og det er ikke noget problem at køre 15-16 km/l ved pendler
kørsel med 90-100 som marchfart.

mvh Ole
Som har haft en '02 Fabia 1,4 68 HK fra ny og kørt 116.000 km i den.

Fra : Kåre

Dato : 30-10-08 23:00

> Fabia fåes kun med den gamle stødstangsmaskine til den pris (ret
> tørstig),
>
> Både og det er ikke noget problem at køre 15-16 km/l ved pendler
> kørsel med 90-100 som marchfart.

Jeg har en Corolla fra '89 som også snildt render +15 ved ren
pendlerkørsel - landevej + lidt by.
Man burde måske kunne forvente lidt mere af en moderne bil ???

mvh
Kåre

Fra : Ole Schultz

Dato : 31-10-08 09:33

On Thu, 30 Oct 2008 23:00:08 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

> [...]
>pendlerkørsel - landevej + lidt by.
>Man burde måske kunne forvente lidt mere af en moderne bil ???

Hej Kåre.

Tror ikke at du helt kender til den gamle stødstangsmotor som der er
omtalt.

Den kører vel i snit ca . 2 km/l mindre end de mere moderne 1,2L 3
cylindrede Skoda motorer.

Derudover kommer at en Fabia som jeg havde vejer 1025 kg. Din Corolla
er vel ca. 150 kg lettere.

Glemte at nævne at jeg ofte brugt fartpilot og ariccon. Det gavne jo
heller ikke lige økonomien.

mvh Ole

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-10-08 16:51

Ole Schultz skrev:

> Tror ikke at du helt kender til den gamle stødstangsmotor som der er
> omtalt.
>
> Den kører vel i snit ca . 2 km/l mindre end de mere moderne 1,2L 3
> cylindrede Skoda motorer.

Præcis. Men den udgave der er i Fabia'en går nu helt hæderligt. Det var
noget andet i vores gamle Felicia...

Men jeg har været ude at lure på en '01 Punto i dag. Virkelig velholdt
eksemplar som skal overvejes.

/Kent Glerup

Fra : Ole Schultz

Dato : 31-10-08 19:29

On Fri, 31 Oct 2008 16:51:06 +0100, Kent Glerup
> [...]

>noget andet i vores gamle Felicia...
>
>Men jeg har været ude at lure på en '01 Punto i dag. Virkelig velholdt

Enig, og efter en tur på www.scantune.dk gik den meget bedre.
Per Mai kan sit kram.
+8HK og 20 nm mere "på toppen" og mere vigtigt typisk ca. +10 HK og 20
nm i melleommrådet. Efter dette gik bilen ca. det samme på trods at at
jeg kørte den mere frisk.

mvh Ole

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-10-08 19:49

Ole Schultz skrev:

> [...]
> +8HK og 20 nm mere "på toppen" og mere vigtigt typisk ca. +10 HK og 20
> nm i melleommrådet. Efter dette gik bilen ca. det samme på trods at at

Ja Per er sgu' lidt en troldmand. Han hentede 10HK og jævnede
momentkurven ret meget ud i vores tidligere Fabia (1,4 101HK). Økonomien
var dog ret uforandret... Men kors hvor fik den da gejst oppe i toppen :)

/Kent Glerup

Fra : Knut

Dato : 31-10-08 20:01

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote in message

> Jeg har en Corolla fra '89 som også snildt render +15 ved ren
> pendlerkørsel - landevej + lidt by.
> Man burde måske kunne forvente lidt mere af en moderne bil ???

Løber konen bagefter den og skubber?
Husk hun skal også have brændstof!

Knut

Fra : Henning

Dato : 01-11-08 08:29

> [...]

>Jeg skal til at anskaffe mig en pendlerbil til ialt 50 daglige
>kilometer. Der er afsat omkring 40-50KKR til projektet.

http://www.heino-cykler.dk/ - det vil tage dig mindre end en time hver
vej og du vil få en formidabel kondi

Fra : Jan Riber

Dato : 02-11-08 03:39

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> holdes nede.
> Ikke så store krav til motorkraft, der skal ikke køres

Nu nævner du selv VW Lupo i benzinudgaven, så forstår jeg ikke,
du ikke har VW Fox med i dine overvejelser.
Vi har en 1,2 med 55 hk. Kører ganske udmærket og er efter min
mening, den eneste VW der giver valuta for pengene.

Vh. Jan

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-08 08:22

Jan Riber skrev:

> [...]
> Vi har en 1,2 med 55 hk. Kører ganske udmærket og er efter min mening,
> den eneste VW der giver valuta for pengene.

Jeg har skam intet imod en Fox! Men den er bare ret svær at finde til
mellem 40 og 50000...

/Kent Glerup

Fra : Jan Riber

Dato : 03-11-08 22:17

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i
meddelelsen

> Jeg har skam intet imod en Fox! Men den er bare ret svær at
> finde til mellem 40 og 50000...

Argh.... Tror lige jeg læste lidt forkert ved din prissætning

Synes godt nok også det er svært at finde en Lupo, til den pris.
Jeg har dog kun skimmet Bilbasen igennem.

Vh. Jan

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-11-08 20:56

Jan Riber skrev:

> Argh.... Tror lige jeg læste lidt forkert ved din prissætning

:)
Gider ikke til at tage´lån i banken!

> Synes godt nok også det er svært at finde en Lupo, til den pris.
> Jeg har dog kun skimmet Bilbasen igennem.

De findes, men det er mest 1,0'ere, hvilket måske lige er nærrigt nok.
Derudover er den soteret fra pga bagsædepladsen.
For de 50k kan man derimod finde en 80HK Punto fra '01 eller '02.

/Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 02-11-08 10:05

> [...]
> Ikke så store krav til motorkraft, der skal ikke køres motorvej.
>
> Jeg tænker selv i VW Lupo / Seat Arosa / Fiat Punto / Renault Clio.

Jeg har kørt lidt i såvel Clio'en som Punto'en, og begge er forbavsende
velkørende. Fiat'en har formentlig billigste reservedele.
Arosa? - den er meget mindre - og der er vel ikke mange at finde? Den er
iøvrigt bygget på samme bånd i Wolfsburg som Lupo'en - så hvis den er
billigere, kan det være et fornuftigt køb. Jeg ville dog ikke kunne leve med
de manglende bagdøre (og manglende bagagerum)...

Kan en brugt Yaris findes i prisklassen?

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-08 10:38

KASO skrev:

> [...]
> billigere, kan det være et fornuftigt køb. Jeg ville dog ikke kunne leve
> med de manglende bagdøre (og manglende bagagerum)...

Prøvede en utrolig fin Lupo 1,4 i går, meget appetitlig bil. Men den
dumper desværre på bagsædepladsen.. Vidste godt at den var begrænset,
men det bliver for klemt, desværre. Arosa'en ryger selvfølgelig i samme
ombæring.
Så jeg tror efterhånden jeg er landet på en Punto 1,2 16V fra omkring
'01 til '02. Det kunne godt se ud til at den potentielt er billigere i
drift end Clio.

> Kan en brugt Yaris findes i prisklassen?

Mjahh. Yaris er faktisk mit favoritvalg pga mekanisk kvalitet. Man kan
finde dem privat til omkring 55K, men så har de gået rigtig mange kilometer!

/Kent Glerup

Fra : RP

Dato : 05-11-08 13:19

> Hvad ville I vælge?
>
> /Kent Glerup

hvad med sådan en her til 52.000 kr?

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Ford-Focus-1,6-5d.-Trend_ID350010.htm

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-11-08 15:41

RP skrev:

> hvad med sådan en her til 52.000 kr?
>
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Ford-Focus-1,6-5d.-Trend_ID350010.htm

Ford kommer under ingen omstændigheder under overvejelse. Jeg har ingen
slagkraftige argumenter for min holdning, har bare aldrig brudt mig om
deres biler...

Tror efterhånden jeg har lagt mig fast på en brugt Punto, så nu skal den
rette findes!

/Kent Glerup

Fra : RP

Dato : 08-11-08 01:45

> Ford kommer under ingen omstændigheder under overvejelse. Jeg har ingen
> slagkraftige argumenter for min holdning, har bare aldrig brudt mig om
> deres biler...

Fair nok, jeg kunne bare se at sådan en kunne fåes i prisklassen og
ingen havde foreslået modellen endnu

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-11-08 11:53

RP skrev:

> Fair nok, jeg kunne bare se at sådan en kunne fåes i prisklassen og
> ingen havde foreslået modellen endnu

Sådan har man jo sine subjektive holdninger :)
Derudover leder jeg efter en mindre bil end en Focus, gerne med mulighed
for lavere rep og benzin omkostninger.

/Kent Glerup

Fra : N/A

Dato : 08-11-08 11:53