Det er en mærkelig verden vi lever i
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-10-08 15:04

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1076671.ece
Sagsøger en fodgænger, fordi han lavede buler i mandens bil, da han
(fodgængeren) blev kørt ned.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-10-08 15:06

On Wed, 29 Oct 2008 15:04:10 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1076671.ece
>Sagsøger en fodgænger, fordi han lavede buler i mandens bil, da han
>(fodgængeren) blev kørt ned.

Min forståelse for sagen afhænger lidt af situationen..

Fra : Kåre

Dato : 29-10-08 18:01

> Min forståelse for sagen afhænger lidt af situationen..

Til dels ja.
Jeg går ud fra at chaufføren fik en dom for at have ladet drengen ligge uden
at stoppe og tjekke ham for at se hvad der var sket, og skaffe hjælp.
Hvis han nu havde hjulpet drengen, ville han så have fået skylden for selve
ulykken, eller var det faktisk drengen der bar sig tåbeligt ad, så
chaufføren ikke have en chance? det melder historien ikke noget om.

Men at bilens ejer mener han har en god sag "både moralsk og juridisk"...der
vil jeg stille stort spørgsmålstegn ved "moralsk".....

Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-08 05:55

>Jeg går ud fra at chaufføren fik en dom for at have ladet drengen ligge uden
>at stoppe og tjekke ham for at se hvad der var sket, og skaffe hjælp.

Det går jeg også ud fra - det er grotesk bare at "flee the scene".

>Hvis han nu havde hjulpet drengen, ville han så have fået skylden for selve
>ulykken, eller var det faktisk drengen der bar sig tåbeligt ad, så
>chaufføren ikke have en chance? det melder historien ikke noget om.

Nej præcis.. det er der min forståelse står og vakler - hvem der har
skylden i påkørslen.

Fra : René Løweneck

Dato : 30-10-08 09:37

Hej Per !

> Sagsøger en fodgænger, fordi han lavede buler i mandens bil, da han
> (fodgængeren) blev kørt ned.

Nu er det jo en udenlandsk episode, beskrevet i en dansk avis. Det vil sige,
at man som dansker umiddelbart "oversætter" episoden til danske forhold. Og
vupti,- så er man på en stille dansk villavej en fredelig formiddag, hvor en
15 årig skoleknægt på vej til skole, intet anende krydser vejen i sine egne
tanker. Formentlig iført walkman eller Ipod player, som det sig hører og
bør. Stilheden flænges lige pludselig af et vildt brøl, da en stor vildt
forurenende 4 hjulstrækker kommer farende i en afsindig fart, langt over
hastighedsgrænsen. Bag rattet sidder der en fuld, hostende, rødhåret og
fedladen lastvognschauffør, der er ved at blive helt væk i røgskyerne fra
hans egne cigaretter. Stodderen pløjer brutalt direkte den intet anende
uskyldige skoledreng ned og flygter i sindsyg fart, som den kujon han er. Og
nu vil den ulækre bums, oven i købet have penge for bulerne i hans bil.
Sygt.

Eneste problem. Det er jo reelt ikke det scenarie, der er beskrevet i avis
artiklen/historien.

Historien foregår i en af de sydøstlige kommuner (som Folmer ville have
udtrykt det), hvor der hersker andre forhold end her i Danmark.
Landevejsrøveri, pirateri, hijacking og rovmord, hører til dagens uorden.
Episoden foregår om aftenen/natten på en skovstrækning (øde?). Det kan være,
at området lokalt er berygtet for overfald mm. Det kan være, at der en en
Roma boplads i nærheden. Den 15 årige dreng, kan have forsøgt at stoppe
bilisten med en pistol. Det kan være en pick up vej for prostituerede (af
enhver form). Der kan være mange grunde til, at manden er kørt fra stedet,
uden at stoppe op. Han kan meget vel have frygtet for sit eget liv. Alt
dette kan man kun gætte om, for det er meget behændigt udeladt i avis
artiklen/historien.

Mht. erstatningsansvar, er det vel herhjemme den skyldige, der bærer
ansvaret og dermed erstatningen. Hvis en fodgænger vader ud foran en bil
(ikke i et fodgængerfelt) og bliver kørt ned, mener jeg at det er
fodgængerens personlige ansvarsforsikring, der betaler gildet. Altså i
princippet fodgængeren, der selv betaler for at have lavet buler i den bil,
han blev kørt ned af. Han har bare forsikret sig imod selv at skulle betale.
Her hjemme sker det meste af det forsikringsfnidder ganske automatisk,
derfor tænker man måske ikke over det på den måde. Hvordan det er i andre
lande, skal jeg ikke kunne sige. Men måske er en personlig ansvarsforsikring
ikke så udbredt et fænomen ?

Hvor om alting er, man kan altså hverken bedømme eller bruge historien til
andet end underholdning.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-10-08 11:18

René Løweneck skrev:
> [...]
> personlig ansvarsforsikring ikke så udbredt et fænomen ?
> Hvor om alting er, man kan altså hverken bedømme eller bruge historien

To ting;

Hvorfor skulle vores erhverv blandes ind i det?

Og
Herhjemme har vi noget lovgivning der gør at det bliver den der har
pligt til at være forsikret (bilen) der kommer til at bære den
økonomiske byrde, selvom det er den der ikke har pligt til at være
forsikret (fodgængeren) der er skyld i uheldet.

Jeg er end ikke sikker på at forsikringsselskabet kan føre sag mod
fodgængeren og få noget ud af det.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 30-10-08 12:32

Hej Finn !

> Hvorfor skulle vores erhverv blandes ind i det?

Jeg kunne jo lige så godt give den fuld skrue på fordommene, ik' ))

> [...]
> der er skyld i uheldet.
> Jeg er end ikke sikker på at forsikringsselskabet kan føre sag mod

Jeg har da en personlig ansvarsforsikring, der dækker skader jeg kommer til
at forvolde i f.eks. fremmede hjem. Men jeg mener faktisk at den også går op
i million klassen, hvis jeg skulle komme til at forvolde en større skade.

Men jeg gider ikke finde den frem og læse den nu. Det skal være en
overraskelse, hvis der sker noget ))

> ice-net.dk

Og jeg der troede, at det var en ny slags Hjemis firma ))

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-10-08 17:16

René Løweneck skrev:
> Hej Finn !
> Jeg kunne jo lige så godt give den fuld skrue på fordommene, ik' ))

Intet nyt der.

> [...]
> større skade.
> Men jeg gider ikke finde den frem og læse den nu. Det skal være en

Sådan en har jeg også, i min indbo forsikring.

Men den er jo ikke lovpligtig.

> Og jeg der troede, at det var en ny slags Hjemis firma ))

Nu står der jo hvad det er.