/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ét nyt dæk eller to nye dæk ?
Fra : TT


Dato : 29-10-08 14:54

Hej,

Jeg har fået skiftet det ene fordæk og -fælg i en forsikringssag.

Nu siger min kollega at man må ALDRIG nøjes med at skifte det ene dæk, fordi
hjulene ikke længere kører lige hurtigt rundt. Det vil derfor vil belaste
differentialet næsten hele tiden.

Han påstår at det endda står i nogle instruktionsbøger at hvis man punkterer
på et forhjul (i en forhulstrukket bil), så skal man skifte begge baghul om
foran, og sætte reservehjul og det andet forhjul om bagi. !!

Mit venstre forhul har kørt 20.000 km, og det højre er så lige blevet
skiftet.
Toyota Aygo

Hvad er normalt at gøre her ?

/T


 
 
Thomas Buus Andersen (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 29-10-08 15:30

"TT" <nejtak@adsf.dk> skrev i meddelelsen
news:4908602a$0$11594$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej,
>
> Jeg har fået skiftet det ene fordæk og -fælg i en forsikringssag.
>
> Nu siger min kollega at man må ALDRIG nøjes med at skifte det ene dæk,
> fordi hjulene ikke længere kører lige hurtigt rundt. Det vil derfor vil
> belaste differentialet næsten hele tiden.
>
> Han påstår at det endda står i nogle instruktionsbøger at hvis man
> punkterer på et forhjul (i en forhulstrukket bil), så skal man skifte
> begge baghul om foran, og sætte reservehjul og det andet forhjul om bagi.
> !!
>
> Mit venstre forhul har kørt 20.000 km, og det højre er så lige blevet
> skiftet.
> Toyota Aygo
>
> Hvad er normalt at gøre her ?

Kan du mærke noget?
Bare det er af samme type (kode) som det den er monteret overfor, så skulle
det være
lovligt!

>
> /T
Thomas


F.Syndergaard (29-10-2008)
Kommentar
Fra : F.Syndergaard


Dato : 29-10-08 15:52


"Thomas Buus Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> skrev i en meddelelse
news:ge9s0j$1h2i$1@newsbin.cybercity.dk...
> "TT" <nejtak@adsf.dk> skrev i meddelelsen
> news:4908602a$0$11594$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Hej,
>>
>> Jeg har fået skiftet det ene fordæk og -fælg i en forsikringssag.
>>
>> Nu siger min kollega at man må ALDRIG nøjes med at skifte det ene dæk,
>> fordi hjulene ikke længere kører lige hurtigt rundt. Det vil derfor vil
>> belaste differentialet næsten hele tiden.
>>
>> Han påstår at det endda står i nogle instruktionsbøger at hvis man
>> punkterer på et forhjul (i en forhulstrukket bil), så skal man skifte
>> begge baghul om foran, og sætte reservehjul og det andet forhjul om bagi.
>> !!
>>
>> Mit venstre forhul har kørt 20.000 km, og det højre er så lige blevet
>> skiftet.
>> Toyota Aygo
>>
>> Hvad er normalt at gøre her ?
>
> Kan du mærke noget?
> Bare det er af samme type (kode) som det den er monteret overfor, så
> skulle det være
> lovligt!
>
>>
>> /T
> Thomas

Jeg kan desværre ikke give svaret, men manden spørger jo ikke om det er
lovligt. Han spørger om bilen kan tåle det.
--
MVH.
Finni



alexbo (29-10-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-08 16:02


"TT" skrev

> Nu siger min kollega at man må ALDRIG nøjes med at skifte det ene dæk,
> fordi hjulene ikke længere kører lige hurtigt rundt. Det vil derfor vil
> belaste differentialet næsten hele tiden.

Det bliver belastet hele tiden alligevel, det er differentialet der fordeler
kræfterne til trækhjulene.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Differential_free.png
Tegningen viser et diff. hvor det grønne hjul er det såkaldte planethjul
der, sammen med sin ikke viste makker, sikrer at gul og rød aksel kan rotere
med forskellig hastighed.

Om de står stille eller drejer rundt ændrer ikke ved de kræfter der skal
overføres, man kunne måske nærmere påstå at når de drejer rundt fordeles
belastningen på alle tænderne efter tur, mens hvis hjulene kører med
nøjagtig samme hastighed, er det de samme tænder der hele tiden er belastet.

mvh
Alex Christensen








alexbo (29-10-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-08 16:36


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Det bliver belastet hele tiden alligevel, det er differentialet der
> fordeler kræfterne til trækhjulene.

Nedenstående viser hvordan det fungerer..

http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm

mvh
Alex Christensen



TT (29-10-2008)
Kommentar
Fra : TT


Dato : 29-10-08 17:55

>
>> Det bliver belastet hele tiden alligevel, det er differentialet der
>> fordeler kræfterne til trækhjulene.
>

Jo jeg har også et differentiale til min Lego bil, det er en spøjs lille
indretning med en uundværlig virkning. Også i de større lego biler faktisk


Og jeg kan forøvrigt godt mærke at det hopper noget. Men som min dækmand
siger, så er der en del mekanikere rundt omkring der hverken har interesse,
flair , ordentlig værktøj eller tilstrækkelig oplæring i at sætte et dæk
rigtigt på en fælg.

/T

P.s.

Mht slid på differentiale skal man nok passe på at skelne mellem kraft og
effekt. Du skriver noget om de kræfter der er på spil.
Jeg tror også man skal tænke lidt på den effekt, der er på spil. Effekt er
kraft gange hastighed*, og hvis differentialets aksler kører lige hurtigt
rundt, kører de små tandhjul ikke rundt, og de små tandhjul oplever derfor
ikke at de flytter nogen effekt.

Uanset hvad der bestemmer sliddet , er jo ikke det der skal overbevise det
lokale værksted om evt at sætte et fordæk mere på.
Det eneste de vil rette sig efter er, hvis det er "almindelig kendt" hvordan
man gør og ikke gør.

* myrekn....ere vil sige at man skal skrive Drejningsmoment og
Vinkelhastighed i stedet for Kraft og Hastighed, nu da det er noget der
drejer rundt.



alexbo (29-10-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-08 22:11


"TT" <nejtak@adsf.dk> skrev

> Jeg tror også man skal tænke lidt på den effekt, der er på spil. Effekt er
> kraft gange hastighed*, og hvis differentialets aksler kører lige hurtigt
> rundt, kører de små tandhjul ikke rundt, og de små tandhjul oplever derfor
> ikke at de flytter nogen effekt.

Alle kræfterne og hele effekten går gennem de små tandhjul, hvis man fjerner
tandhjulene kan bilen ikke køre.
Forskellen er at hvis akslerne kører lige hurtigt står de små hjul stille og
overfører kræfterne gennem de samme tandhjul hele tiden.

Det er helt normalt at skifte et dæk, hvis du vil have to må du selv betale
det ene.
Det gælder forøvrigt også fælge, hvor man ofte slet ikke kan skaffe en fælg
manen til, fordi ingen ved hvor den kommer fra,
så kan ejeren vælge at købe 4 selv og den en betalt, eller få en fælg der
ligner.

mvh
Alex Christensen




Thomas Buus Andersen (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 30-10-08 19:26



"TT" <nejtak@adsf.dk> skrev i meddelelsen
news:49088a73$0$11602$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

>
> * myrekn....ere vil sige at man skal skrive Drejningsmoment og
> Vinkelhastighed i stedet for Kraft og Hastighed, nu da det er noget der
> drejer rundt.
Præcis

Thomas

>
>

Niels P Sønderskov (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 29-10-08 23:42

TT skrev:

> Jeg har fået skiftet det ene fordæk og -fælg i en forsikringssag.
>
> Nu siger min kollega at man må ALDRIG nøjes med at skifte det ene dæk,
> fordi hjulene ikke længere kører lige hurtigt rundt. Det vil derfor vil
> belaste differentialet næsten hele tiden.

Det er noget eventyrligt sludder.

> Han påstår at det endda står i nogle instruktionsbøger at hvis man
> punkterer på et forhjul (i en forhulstrukket bil), så skal man skifte
> begge baghul om foran, og sætte reservehjul og det andet forhjul om
> bagi. !!

Lad ham vise dig et eksempel.

> Mit venstre forhul har kørt 20.000 km, og det højre er så lige blevet
> skiftet.

Som en anden bidrager tidligere har sagt skal dækkene være af samme
type, men hvis man er fintfølende kan der også være grund til at gå op i
mønsterdybden.

> Toyota Aygo

Jeg ved ikke om sådan en sag er forsynet med reservehjul, men det kunne
være et godt tidspunkt at bringe et sådant i spil.

--
Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste