|
| Land Rover Discovery II luftaffjedring Fra : René Løweneck |
Dato : 27-10-08 21:27 |
|
Hej !
Min Disco vil falde ned i højre side bagi. Det kan ske både når jeg kører og
når bilen holder stille. Det har været et problem sommeren over og det har
ikke været muligt at finde fejlen.
Selv tror jeg, at det er et elektrisk problem. For i går (Søndag) kørte jeg
en tur ud på stranden og over (igennem - 75-90 cm) en å. På vej hjem, hang
hun med halen, denne gang dog i begge sider. Og her i morges, da jeg kørte
på arbejde, kunne hun hæve sig lidt igen. På den første halvdel af turen,
var det dog ikke fuld højde (nærlyset lyste rimeligt højt), den sidste
halvdel tilsyneladene i fuld højde.
Det sidste synes jeg især understøtter min teori om en elektrisk fejl, men
hvor ?
Har nogen herinde oplevet det samme og fundet fejlen ? Any ideas anyone ?
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Mogens (27-10-2008)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 27-10-08 21:40 |
|
"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
news:4906240d$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Har nogen herinde oplevet det samme og fundet fejlen ? Any ideas anyone ?
Nettet fortæller, at man kan udlæse fejlkoder på din bil - prøv det.
Desuden dette:
http://en.allexperts.com/q/Land-Rover-Repair-1470/2000-Discovery-II-Air.htm
Leaks are a major problem with LR air suspensions. They can form almost
anywhere and can lead to bigger problems, like burning out the air
compressor. Some owners have replace this suspension with a more traditional
shock and coil suspension
| |
René Løweneck (27-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 27-10-08 22:27 |
|
Hej Mogens !
> Nettet fortæller, at man kan udlæse fejlkoder på din bil - prøv det.
Jeps. Sorry, jeg glemte at nævne dette. Det er prøvet og der er monteret en
ny kompressor og der er lavet nogle ledninger, der var smeltet omkring en
dårlig stelforbindelse. Denne stelforbindelse er typisk en fejlkilde på
denne model. Men altså en rep./udskiftning til 15K og den har stået på
værksted det bedste af et par måneder over et par gange. Computeren kunne
ikke engang se nogen fejl, når den faldt ned. Og ABS fejl triggered "The
three amigos" i forbindelse med en kort lyd fra kompressoren. (Det lød
faktisk som om den slog en skid ))
Resultat: det samme som før den kom på værksted. Bare er jeg blevet +15K
fattigere og har ikke kunnet deltage i off road arrangementer i år ((
> Desuden dette:
> http://en.allexperts.com/q/Land-Rover-Repair-1470/2000-Discovery-II-Air.htm
> Leaks are a major problem with LR air suspensions. They can form almost
> anywhere and can lead to bigger problems, like burning out the air
> compressor. Some owners have replace this suspension with a more
> traditional shock and coil suspension
Utætheder skulle også være undersøgt (går jeg da stærkt ud fra). Montering
af konventionelle fjedre i stedet for luftaffjedringen, ville have kostet
det halve (7-8K) og ville også efterfølgende kunne give computer problemer
ifølge Land Rover (den ville komme til at mangle input). Det ville også være
en nedgradering, da det er en ES model, der er født med luftaffjedring. Jeg
valgte altså den dyre løsning, uden at det har hjulpet ((
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
alexbo (27-10-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 27-10-08 22:57 |
|
"René Løweneck" skrev
> Min Disco vil falde ned i højre side bagi. Det kan ske både når jeg kører
> og når bilen holder stille. Det har været et problem sommeren over og det
> har ikke været muligt at finde fejlen.
Det første man må kigge på er hvordan højden bliver styret, er det en arm
der sender luft til begge sider som de fleste bussser gør vil den blot holde
en gennemsnithøjde.
Når armen har den korrekte højde tror den alt er i orden, at den ene side
hænger fordi den ikke kan holde luft, bliver opvejet at den anden side er så
meget højere.
Så hvad styrer højden?
Er der en føler på hvert hjul, en føler for og en føler bag, eller måske to
for og en bag.
Luftaffjedring på busser er som sagt bare en ventil, en ren mekanisk ting,
ventilen sidder på bagakslen og armen på karrossen, stillingen på armen
bestemmer om luft skal lukkes ind eller ud.
mvh
Alex Christensen
| |
René Løweneck (28-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 28-10-08 04:36 |
|
Hej Alex !
> Det første man må kigge på er hvordan højden bliver styret, er det en arm
> der sender luft til begge sider som de fleste bussser gør vil den blot
> holde en gennemsnithøjde.
> Når armen har den korrekte højde tror den alt er i orden, at den ene side
> hænger fordi den ikke kan holde luft, bliver opvejet at den anden side er
> så meget højere.
> Så hvad styrer højden?
> Er der en føler på hvert hjul, en føler for og en føler bag, eller måske
> to for og en bag.
Nu er det en hybrid, der kun har luftaffjedring bagi, men der sidder en
føler arm ved hvert baghjul, som sender signaler til en styre komputer.
Storebror Range Rover (og den nye Disco3) har vist luftaffjedring på alle
hjul. Styre komputeren har iøvrigt også været omskiftet, med samme resultat.
Men det nærmer sig, hvad jeg tror det er. Nemlig en kortslutning et eller
andet sted på styre ledningerne (højre-venstre) til komputeren.
Jeg vil dog stadig gerne have den ombygget til luftaffjedring på alle hjul,
på trods af de problemer jeg har nu )) (det må da kunne laves)
> Luftaffjedring på busser er som sagt bare en ventil, en ren mekanisk ting,
> ventilen sidder på bagakslen og armen på karrossen, stillingen på armen
> bestemmer om luft skal lukkes ind eller ud.
Busserne har vist også en styre komputer. De kan i hvertfald stå længe om
"danse" lidt op og ned foran og bagi og til højre og venstre (især
Volvo'erne) ))
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
alexbo (28-10-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-10-08 09:27 |
|
"René Løweneck" skrev
> Nu er det en hybrid, der kun har luftaffjedring bagi, men der sidder en
> føler arm ved hvert baghjul, som sender signaler til en styre komputer.
> Storebror Range Rover (og den nye Disco3) har vist luftaffjedring på alle
> hjul. Styre komputeren har iøvrigt også været omskiftet, med samme
> resultat.
> Men det nærmer sig, hvad jeg tror det er. Nemlig en kortslutning et eller
> andet sted på styre ledningerne (højre-venstre) til komputeren.
Nu er det svært at vide hvad værkstedet har prøvet, men en enkel form for
fejlfinding ville være at tage følerarmen af og bevæge den manuelt, så skal
man kunne få bilen til at danse i den side.
Kan man ikke det, så bytter man side virker, evt træk en ny prøveledning fra
arm til komputern, et eller andet sted er der to ventiler der lukker luften
ind og ud, dem kan man bytte, evt bare bytte tilslutninger.
Med to følere og to luftventiler har man den mulighed at prøve det hele
dobbelt, bruge den ene til at kontrollere den anden.
På det tidpunkt hvor problemet kun var den ene side, så bytte tilslutninger,
uanset om problemet skifter side eller ej har man skåret fejlmulighederne
ned til det halve.
Det kan være en sej kamp at finde fejl i et luftsystem, men det skal i hvert
fald gøres systematisk, tilfældige gætterier og udskiftninger kan lykkedes
men så er det baseret på heldet og ikke fejlfinding.
mvh
Alex Christensen
| |
René Løweneck (28-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 28-10-08 16:59 |
|
Hej Alex !
> Nu er det svært at vide hvad værkstedet har prøvet, men en enkel form for
> fejlfinding ville være at tage følerarmen af og bevæge den manuelt, så
> skal man kunne få bilen til at danse i den side.
> Kan man ikke det, så bytter man side virker, evt træk en ny prøveledning
> fra arm til komputern, et eller andet sted er der to ventiler der lukker
> luften ind og ud, dem kan man bytte, evt bare bytte tilslutninger.
Det lyder fornuft og logisk. Det tror jeg, at jeg vil prøve. Værkstedet er
iøvrigt et aut. et af slagsen. Så jow jow )
> Med to følere og to luftventiler har man den mulighed at prøve det hele
> dobbelt, bruge den ene til at kontrollere den anden.
> På det tidpunkt hvor problemet kun var den ene side, så bytte
> tilslutninger, uanset om problemet skifter side eller ej har man skåret
> fejlmulighederne ned til det halve.
>
> Det kan være en sej kamp at finde fejl i et luftsystem, men det skal i
> hvert fald gøres systematisk, tilfældige gætterier og udskiftninger kan
> lykkedes men så er det baseret på heldet og ikke fejlfinding.
Jamen jeg må bare igang. Tusinde tak for inputtet )
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
alexbo (28-10-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-10-08 19:04 |
|
"René Løweneck" skrev
> Jamen jeg må bare igang. Tusinde tak for inputtet )
Selv tak, det er både det bedste og billigste at gå i gang selv.
Man kan nå meget langt med en række forsøg og lidt omtanke.
Sæbevand i en blomsterforstøver er god til at finde utætheder, luft der
siver er stort set lydløst og umærkeligt, spray på alt der indeholder luft.
Måske siver luften bare ud, og kompresseren undlader at starte p.g.a. et
dårligt relæ.
Der er en "fælde" du skal tage højde for hvis du bytter side, hvis venstre
side synker lidt vil venstre føler sende luft i højre bælg, og derved
forværre skævheden, det vil umiddelbart se forkert ud, men er jo bare en
naturlig reaktion.
Jeg formoder der er tale om en elektrisk drevet kompressor, måske med
lufttank, der kan køre selv uden motoren i gang, så du høre om den starter
når du arbejder med følerne.
Jeg kan forstå at der generelle problemer med affjedringen, og så har et
uat. værksted selvfølgelig adgang til info andre ikke har, men ellers er
deres erfaring med luftsystemer formentlig ikke ret stor.
mvh
Alex Christensen
| |
|
|