Hvilke vinterdæk vil du vælge?
Fra : HB

Dato : 27-10-08 19:34

Med fare for at starte en mindre debat, så vil jeg lige høre panelet om
hvilke vinterdæk I ville vælge.

Jeg har selv sidste år kørt med Goodyear UG7 og var meget tilfreds. Fælge og
dæk er solgt med bilen, så jeg skal ud og have nye.

Forvirringen forekommer dog hurtigt når man kigger hos en online forhandler:

Conti 810, 830 osv.
Goodyear Ug 7 og 7+
Michelin Alpin A3 og Premacy Alpin A3
Etc. etc.

Der er vel tale om gamle og nye modeller eller hur?

Jeg syntes at UG7'erne var støjsvage, men har hørt at Conti'erne skulle
støje endnu mindre og de er jo jævnbyrdige mht. evner - ihvertfald ifølge
tests.

Hvad er jeres erfaringer?

Undskylder hvis det er repost!

--
/HB

Fra : Klaus G.

Dato : 27-10-08 19:43

> Hvad er jeres erfaringer?
FDM er lige kommet med en test:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E90E4C0A-2DBF-4907-B2FC-F0D923661A27/0/5458.pdf

195/65-15, hvis du vil have det bedste dæk, så er det GoodYear UltraGrip
7+(plus, fordi det er en nyere version end sidste års variant med samme
navn). Hvis du vil have performance, performance, performance og det går
meget ud over levetiden, så skal du have Continental WinterContact TS 830.
Det vinder på vejgreb i alle kategorierne, men får et nyk i skallen pga.
slidstyrke og brændstof forbrug, derfor det kun er på en anden plads.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : HB

Dato : 27-10-08 20:04

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 195/65-15, hvis du vil have det bedste dæk, så er det GoodYear UltraGrip
> 7+(plus, fordi det er en nyere version end sidste års variant med samme

Ved man om der er en forskel på UG7 og UG7+?

> [...]
>vinder på vejgreb i alle kategorierne, men får et nyk i skallen pga.
>slidstyrke og brændstof forbrug, derfor det kun er på en anden plads.

Det er jo så lige det.... Det skulle være det mest støjsvage og så med det
bedste vejgreb.

Jeg kørte Conti tilbage i 2001 - 2002. De holdt 50 - 60000 km dengang. Man
har jo nok slækket på levetiden fremfor performance.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 20:09

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved man om der er en forskel på UG7 og UG7+?

Sidstnævnte er nyere og en forbedret udgave af førstnævnte

> Det er jo så lige det.... Det skulle være det mest støjsvage og så med det
> bedste vejgreb.

Jamen du må gøre som vi andre - vi støtter os til tyskerne:
www.adac.de - vælg reifentest og brug skemaet ift.dé parametre, DU sætter
pris på !

Fra : Jens Andersen

Dato : 28-10-08 07:45

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sidstnævnte er nyere og en forbedret udgave af førstnævnte

> Jamen du må gøre som vi andre - vi støtter os til tyskerne:

Jeg har forlængst opgivet vinterdæk. Det er jo trafikmængden der
afgør om man kommer frem også i vintervejr. Alle større veje er bare våde
efter regn eller saltning - kan også være tørre om vinteren.
Vh Jens

Fra : Brian H

Dato : 28-10-08 17:35

"Jens Andersen" <tcp-999@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har forlængst opgivet vinterdæk. Det er jo trafikmængden der
> afgør om man kommer frem også i vintervejr. Alle større veje er bare våde
> efter regn eller saltning - kan også være tørre om vinteren.

Og det er fuldstændigt ligemeget at gummiet på dine sommerdæk er 'stenhårdt'
i frostvejr?

Fra : Klaus G.

Dato : 28-10-08 18:59

> Og det er fuldstændigt ligemeget at gummiet på dine sommerdæk er
> 'stenhårdt' i frostvejr?
_så_ hårdt bliver det altså heller ikke. Det gjorde det måske for 20-30år
siden. Ikke i dag.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-10-08 17:46

Jens Andersen wrote:

> Jeg har forlængst opgivet vinterdæk. Det er jo trafikmængden der
> afgør om man kommer frem også i vintervejr. Alle større veje er bare våde
> efter regn eller saltning - kan også være tørre om vinteren.

Hmm, det minder mig om noget jeg var ude for for nogle år siden.

På en parkeringsplads ved Søborg Hovedgade var der en bil, der havde
mere end almindelig svært ved at komme derfra på grund af fastkørt sne.
Søborg Hovedgade har jo en vis hældning og det har denne parkeringsplads
så osse til en vis grad. Nå men ved hjælp af bilens måtter under de
trækkende hjul og et par stykker til at skubbe (inkl. undertegnede) kom
han da afsted. Derefter satte jeg mig ind i min egen bil, der holdt lige
ved siden af, bakkede ud og kørte. Forskellen? Jeg havde vinterdæk på

Det er jo ikke alle steder de får ryddet og saltet lige grundigt.

Ebbe

Fra : HB

Dato : 28-10-08 18:20

> [...]
> afgør om man kommer frem også i vintervejr. Alle større veje er bare våde
> efter regn eller saltning - kan også være tørre om vinteren.

Jaså! Jeg har 58km motorvej hver vej og kører klokken lort om morgenen. Jeg
deler ikke dit synspunkt da der er meget få biler på vejene når jeg kører og
jeg sjældent møder en saltvogn før jeg næsten er fremme. Jeg kører ikke i
kø - gør du?

--
/HB

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-10-08 08:21

On Mon, 27 Oct 2008 19:09:24 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>Jamen du må gøre som vi andre - vi støtter os til tyskerne:
>www.adac.de - vælg reifentest og brug skemaet ift.dé parametre, DU sætter
>pris på !

Jeg har valgt UG7+ på grund af det lave slid og regnvejrs egenskaberne.
Da jeg ikke regner med at skulle køre i meget sne, er det ikke et
vigtigt parameter for mig. Da TS830 og UG7+ har samme egenskaber på våd
vej har jeg valgt dække med mindst slid og brændstofforbrug.
Nu venter jeg bare på, at de ankommer, så de kan komme på æskerne.

Fly

Fra : HB

Dato : 28-10-08 18:22

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> vej har jeg valgt dække med mindst slid og brændstofforbrug.
> Nu venter jeg bare på, at de ankommer, så de kan komme på æskerne.

Som sagt havde jeg UG7 og var meget tilfreds. Nu de hedder UG7+ og måske er
blevet en promille bedre, bliver det sikkert dem.

--
/HB

Fra : HB

Dato : 28-10-08 18:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Sidstnævnte er nyere og en forbedret udgave af førstnævnte

> Jamen du må gøre som vi andre - vi støtter os til tyskerne:

Takker!

--
/HB

Fra : BikeManiac

Dato : 29-10-08 02:15

> [...]
> afgør om man kommer frem også i vintervejr. Alle større veje er bare våde
> efter regn eller saltning - kan også være tørre om vinteren.

Yderst interessant synspunkt. Hvis man ser på mit kørselsbehov og
muligheden for at vælge andre transportmidler når det virkelig gælder
- koblet med de ekstremt få dage om året hvor det kunne være et
problem ... så burde jeg nok også bare beholde sommerdækkene på.

Lucas

Fra : TDN

Dato : 29-10-08 17:40

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

- koblet med de ekstremt få dage om året hvor det kunne være et
problem ... så burde jeg nok også bare beholde sommerdækkene på.

Jep, men problemet er jo bare at når så dagen oprunder med masser af sne så
gider i ikke bruge bussen og tager bilen i stedet og sidder så fast, så vi
andre med vinterdæk ikke kan komme frem

Mvh
Thomas