FIAT?
Fra : jesper@rullekebab.dk

Dato : 26-10-08 13:03

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en FIAT - har prøvet henholdsvis
500 og Bravo, og begge syntes jeg kører og føles som helt fornuftige
biler.

Men jeg kan huske min farfar altid sagde; FIAT? De ruster væk på 1
måned. Det passer jo givetvis ikke mere, men de ligger jo ikke just nr
1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-08 20:07

jesper@rullekebab.dk skriver:

> [...]
> 1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
> idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

Din farfar er gammel.....

Fiat biler er hverken bedre eller ringere end de fleste andre biler i
den størrelse/prisleje.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dinovo

Dato : 26-10-08 22:57

Iflg.:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D1AD4342-CFCE-4256-A96E-EC3AF6493F2A/0/3036.pdf
så er de dog lidt ringere end gennemsnittet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 06:03

Dinovo skriver:

> Iflg.:
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D1AD4342-CFCE-4256-A96E-EC3AF6493F2A/0/3036.pdf
> så er de dog lidt ringere end gennemsnittet

Hvordan læser du den mekaniske kvalitet af bilerne ud fra forbugernes
føleser af værksted og forhandlere - ensidige køreegenskaber ?

Autoindex er forbrugernes tilfredshed med bilmærker og intet om bilen
går i stykker eller ruster.

Fra : Dinovo

Dato : 27-10-08 17:06

Joh, men den er vel en meget god guide alligevel - hvis den ligger i bunden
af en tilfredshedsundersøgelse - selve bilen, ikke forhandleren - så må der
jo være en grund?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 20:26

Dinovo skriver:

> Joh, men den er vel en meget god guide alligevel - hvis den ligger i bunden
> af en tilfredshedsundersøgelse - selve bilen, ikke forhandleren - så må der
> jo være en grund?

Ja, men igen siger det intet om holdbarheden, kun brugernes oplevelser.

Jeg kender en del FIAT ejer der er ovenud lykkelige for deres biler -
dog er ingen af dem medlmmer af FDM, så de kan "påvirke" resultatet

P.S. kan man lokke dig til at skrive under det du svarer på og skære
resten væk?
Det fremmer forståelsen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 26-10-08 20:27

On Sun, 26 Oct 2008 12:03:20 -0700 (PDT), jesper@rullekebab.dk wrote:

> [...]
>1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
>idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

Jeg har en 6 år gammel Punto JTD, som har rundet 190000. Den har i de
to år og 75000 km jeg har haft den præsteret et enkelt totalstop, der
røg en omdrejningsføler og så var æsken ikke glad for at køre. Ellers
kører den bare. Rustmæssigt ligger den i den bedre ende af minibilerne
ifølge BrugtRevyen. Den er heller ikke storforbruger af reservedele
ved service, men jeg har da måttet skifte udstødning og tandrem udover
diverse filtre og olie.

Fra : .J.S...

Dato : 26-10-08 22:30

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> [...]
> ifølge BrugtRevyen. Den er heller ikke storforbruger af reservedele
> ved service, men jeg har da måttet skifte udstødning og tandrem udover

Hvordan funker varmeapparatet ??

Det er et vedholdende rygte at det i nogle sydlandske biler ikke er
dimensioneret til nordlige forhold..

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-10-08 20:25

[...]

--------------------
Angående rust behøver vi slet ikke gætte, FDM har svaret.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/AD95B170-6753-41FC-9F86-7C12176CBAD4/0/2225.pdf

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 21:51

Jeg vil næsten sige, jeg hellere vil ha' en NY Fiat
idag end jeg vil købe en ny Peugeot eller Peugeot,
og da især Renault, som jeg ellers opfattede som
det bedste fra frankrig..

Fiat har taget sig sammen, og jeg tror
det er fuldt fortjent, de nu er med på banen igen.
Selv økonomien er iorden, hvilket den ikke var
for blot 2-3 år siden.

Motormæssig er Fiat godt stillet. De fleste
nyere tests jeg har læst siger der er 'bang for the buck'.
Også den nye dieselmotor i Bravo'en er rost til skyerne
og især at den kan li' at blive kørt som en benzinmotor,
dvs. både med træk fra lave omdr., men også at den
elsker at ta' omdrejninger.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-08 22:08

Eque skriver:

> Jeg vil næsten sige, jeg hellere vil ha' en NY Fiat
> idag end jeg vil købe en ny Peugeot eller Peugeot,
> og da især Renault, som jeg ellers opfattede som
> det bedste fra frankrig..

Øøøh ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 23:49

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Øøøh ?

*det* læste han så nok ikke i en test ;)
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 05:51

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> *det* læste han så nok ikke i en test ;)

Tidligere var Renault 19 Eurpas mest solgt bil.
I Tyskland var den den mest solgt "importbil".
Måske det er dét, Olesen tænker på...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 06:04

Mogens skriver:

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Tidligere var Renault 19 Eurpas mest solgt bil.
> I Tyskland var den den mest solgt "importbil".
> Måske det er dét, Olesen tænker på...

Når han skriver:

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 19:53

> Når han skriver:
> "jeg hellere vil ha' en NY Fiat idag end jeg vil købe en ny Peugeot
> eller Peugeot"

He he, så jeg ik' liiige i 1. omgang

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 17:16

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Tidligere var Renault 19 Eurpas mest solgt bil.
> I Tyskland var den den mest solgt "importbil".
> Måske det er dét, Olesen tænker på...

Nu ved jeg ikke hvad i vil ha' mig til at tænke på,
men netop Renaults forrige Laguna var noget skrammel,
og måske også Scenic'en. Det var noget jeg læste i en
test, ja, måske FDM, måske Bilmagasinet. Husker ikke
præcist men det er også ligegyldigt, da netop denne Laguna
fik Renault til at sige 'undskyld' fordi det var noget skrammel,
og de lovede højt og helligt, at den nuværende nye udgave
vil være noget ganske andet.
Det var derfor jeg TROEDE Renault var bedre end Peugeot
og Citroên, da man ikke tidligere har hørt så mange negative
ting som de to andre mærke.

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 19:54

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvad i vil ha' mig til at tænke på,

"Vi" vil ikke ha dig til at tænke på noget specielt - "vi" vil blot prøve at
forstå din hensigt med dit skriveri. Dét kniver sgu lidt ind imellem

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 15:58

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "Vi" vil ikke ha dig til at tænke på noget specielt - "vi" vil blot prøve
> at forstå din hensigt med dit skriveri. Dét kniver sgu lidt ind imellem

Ja, åbenbart så meget, du ikke engang formår
at formulere et 'nyt spørgsmål' hvis der var noget
du var i tvivl om *S*.
Mener min skriveri er ret entydig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-08 17:08

Eque skriver:

> Mener min skriveri er ret entydig.

Enfoldig...

Fra : Mogens

Dato : 28-10-08 18:37

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Mener min skriveri er ret entydig.

Det er der så kastet en stor pæl igennem.
Husk på det altid er afsenderen, der har aben - ikke modtagerne, citat
slut...

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 22:27

> Det er der så kastet en stor pæl igennem.

Da kun fordi vedkomne VIL være tværs af brædtet.
Hvis de kender mig ret, så er de klar over, jeg ikke
plejer at holde mig tilbage.
Men okay, hvis skytset er for heavy kan jeg
godt forstå de holder sig let tilbage.

> Husk på det altid er afsenderen, der har aben - ikke modtagerne, citat
> slut...

Jeg behøver ikke citere andre, blot konstatere, at
hvis nogle har deres 'modtager' stillet ind på
'tværs', så er det ikke mine frekvenser de modtar'.

Fra : Mogens

Dato : 29-10-08 05:41

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Da kun fordi vedkomne VIL være tværs af brædtet.
> Hvis de kender mig ret, så er de klar over, jeg ikke
> plejer at holde mig tilbage.

Nej - og vel egentlig ofte "på tværs" ?

> Men okay, hvis skytset er for heavy kan jeg
> godt forstå de holder sig let tilbage.

Heavy - næppe. Det bider i alt fald sjældent, kan man læse...

> Jeg behøver ikke citere andre...

Nej, det kan jeg forstå på dig:
"Det var noget jeg læste i en test..."

> blot konstatere, at hvis nogle har deres 'modtager' stillet ind på
> 'tværs', så er det ikke mine frekvenser de modtar'.

Og du "ælsker" det

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-08 08:42

> Nej - og vel egentlig ofte "på tværs" ?

Gi' et par eksempler, det er vidst
det letteste.

> Heavy - næppe. Det bider i alt fald sjældent, kan man læse...

Jeg vil sige, reaktionerne plejer aldrig at slå fejl,
så nogen effekt har det helt sikkert.

> Nej, det kan jeg forstå på dig:
> "Det var noget jeg læste i en test..."

Ja, det er jo ikke et citat, blot en konstatering
på, at det ikke er noget jeg har fundet på.
Men at holde styr på kilden hvor det blev
set er en større opgave end som så, enig.

> Og du "ælsker" det

Ja jeg er vild med det.
Det gælder om at være assertiv.,o)

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 19:49

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Måske det er dét, Olesen tænker på...

Jeg forholder mig til at meningen om bilerne stammer fra hvad der er
læst i en test ;)
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 19:55

> Jeg forholder mig til at meningen om bilerne stammer fra hvad der er
> læst i en test ;)

Ka' jeg så forstå - nu :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 20:27

jan_stevns skriver:

> Jeg forholder mig til at meningen om bilerne stammer fra hvad der er
> læst i en test ;)

ROFL.....

Fra : Lund

Dato : 26-10-08 22:17

Rustbeskyttes skal en ny Fiat ihvertfald.

De har en stor mangel på rustbeskyttelse også i hulrum!

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 17:11

"Lund" <torNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Rustbeskyttes skal en ny Fiat ihvertfald.
>
> De har en stor mangel på rustbeskyttelse også i hulrum!

De fleste biler skal ha' en efterbehandling.

Fra : Lund

Dato : 27-10-08 17:22

Men en FIAT er ekstrem tør.

Så det er rustbeskyttelse med det samme, for den nye bil.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 17:25

> Men en FIAT er ekstrem tør.
>
> Så det er rustbeskyttelse med det samme, for den nye bil.
Biler som vurderes kan godt være fine i bunden fra
fabrikken, men klapper kan være mangelfulde.

Derfor bør man altid efterbehandle sin bil uanset hvad.
Tænker man økonomi alene, så er det en anden snak,
men alle biler har godt af en ekstra tur.

Fra : Ivar

Dato : 26-10-08 22:20

jesper@rullekebab.dk skrev:

> [...]
> 1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
> idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

Hvis du grne vil eje bilen, synes jeg du skal købe den. Så ringe
er Fiat heller ikke.
Der kan ikke være særligt sjovt at køre rundt i en bil, som
man egentligt ikke føler noget for, som man har købt, blot fordi
andre siger, at den er god.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Dinovo

Dato : 26-10-08 22:51

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Der kan ikke være særligt sjovt at køre rundt i en bil, som
> man egentligt ikke føler noget for, som man har købt, blot fordi

Helt enig - men jeg har INGEN ide om hvordan FIAT er idag, kender igen der
har en, eller har haft en - så jeg har intet hørt omkring FIAT udover al den
dårlig medie omtale de har fået de sidste par år. Selvfølgelig skal man købe
den bil man er glad for - men det skal samtidig være en bil som man
forbliver glad for - og hvor utallige værkstedsbesøg og underlige fejl på
bilen ødelægger oplevelsen - så jeg prøver at pejle mig ind så godt som
muligt.

Fra : Ivar

Dato : 26-10-08 23:18

Dinovo skrev:

> Helt enig - men jeg har INGEN ide om hvordan FIAT er idag, kender igen der
> har en, eller har haft en - så jeg har intet hørt omkring FIAT udover al den
> dårlig medie omtale de har fået de sidste par år.

Vi har haft 2 Punto I. De blev begge købt da de var cirka 6 år
gamle og havde kørt cirka 100.000. Vi kørte cirka 4 år i hver af dem.
Den første var en fra 94 med lavt udstyrsniveau. Den var pålidelig og
billig i drift. Fordi vi ønskede 5 døre, blev den udskiftet med en fra
97 med højt udstyrsniveau. Den sidste var der mere vrøvl med. Den
blev vi simpelthen træt af.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 17:13

"Dinovo" <junk@rullekeb_tak_ab.dk> skrev i en meddelelse

> har en, eller har haft en - så jeg har intet hørt omkring FIAT udover al
> den dårlig medie omtale de har fået de sidste par år.

Fiat har fået et bedre rennomê de senere år.
Bla. pga. Panda'en som i brugttest har vist
sig at være en potent lille solid slider.
Nu må vi se med Grande Punto'en og
Bravo'en når de får et par år på bagen.

Fiat 500 ser ud til at være en solid opfølger
på kvalitet, funktionalitet, sikkerhed og
ikke mindst retro-charme til fornuftig pris.

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 27-10-08 01:26

jesper@rullekebab.dk skrev:
> [...]
> 1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
> idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

I min familie har vi "altid" kørt Fiat. Med altid betyder så længe jeg
kan huske (Jeg er 25). Jeg har ikke selv bil, men kan da fortælle om
oplevelserne med mine forældres seneste biler.

Min far havde tilbage i starten af 90'erne en Fiat Tipo, som blev købt
brugt og den kørte ganske glimrende, hvilket medførte, at han købe en
fabriksny Tipo i 94 eller deromkring. Den nye Tipo var desværre en
mandagsmodel, hvor alt gik i stykker og der var en fejl, som
forhandleren ikke kunne finde. Der blev skiftet mange ting på garantien,
men problemet forsvandt ikke. Da garantien nærmede sig udløb, ville min
far ikke risikere, at selv stå med værkstedsregninger bagefter. Der blev
klaget til importøren, som fandt en løsning (købte bilen til en
fornuftig pris og gav et tilbud på en Marea). Det skal lige siges, at
efter bilen blev solgt, så fandt de fejlen. Den del som havde fejlen var
blevet skiftet, men desværre havde reservedelen også samme fejl. Jeg
mindes desværre ikke hvad problemet var.

Fiat Marea årgang 97. Den kørte problemfrit i de 177.000 km de havde
den. Der blev kun skiftet alm. sliddele og der var ikke rust i den. Den
var blevet rustbehandlet hvert 2. eller 3. år. I dag ynder min far, at
kalde det den bedste bil han nogensinde har haft.

I 2004 fik han en Fiat Stilo i stedet for Marea'en. Der var en masse
problemer i starten, som burde være løst inden levering, men
forhandleren havde ikke lavet en ordenlig klargøring. Det var alle
mulige småfejl, samt de havde ridset interiøret i forbindelse med, at
sædderne havde været ude. Efter bilen fik opdateret software, rettet en
skæv bagbro samt nogle andre småting, da har der ikke været problemer
med den. Han har den stadigvæk. Primært pga. afskrivning ved salg.
Kort efter køb lancerede Fiat en Ciao model, som blev prissat væsenligt
lavere, hvilket fik brugtpriserne til at falde meget.

Da jeg fik kørekort tilbage i 2001, da købte min mor en Fiat Tipo 1.4 ie
med 167.000 på klokken. Maskinen kørte glimrende indtil bilen blev solgt
da tælleren rundede 220.000 km. Undervejs var der ikke nogle væsentlige
problemer, udover rust. Karosseriet stod flot og der var ingen synlige
tegn på rust, desværre kan man ikke sige det samme om bunden. Vi fik
lavet rust i bunden en enkelt gang og bilen blev synet. Et par år senere
var det igen et problem og da bilen efterhånden havde kørt langt, så
blev den solgt.

Den blev skiftet ud med en splinterny Fiat Panda i 2007. Den har netop
rundet 20.000 km. Den kører som symaskine og er en glimrende bybil. I
dag ville valget af konebil stadig falde på Panda'en, selvom modellen
har nogle år på bagen. De eneste "problemer" som er med bilen, det er at
interiøret er meget sart. Der skal ikke meget til, for at det bliver
beskidt og plettet. En anden lille ting, det er at radio nogle gange
tænder, når bilen startes. Det skal den ikke, og gør det heller ikke
altid. Det betyder dog ikke så meget.

Det blev en lang smøre, men samlet set kan jeg godt anbefale dig at købe
en Fiat. Problemerne med Stilo'en kunne være undgået, hvis forhandleren
havde gjort sit arbejde ordenligt. Hvis du finder en god forhandler, så
bør der ikke være noget i vejen for at blive en glad Fiat ejer. Vores
erfaringer siger: Hold dig væk fra Fiat Hårup (ved Silkeborg). Fiat
Herning derimod er rigtig dygtig. De kan varmt anbefales. Jeg kan også
anbefale, at du får bilen rustbeskyttet med det samme, når du får den.

Ang. de 2 modeller du skriver om, så vil jeg give dig ret. De kører
fornuftigt. 500 er morsom at køre, og ligger ret godt på vejen. Jeg har
selv overvejet den som min første bil, men det er ikke blevet aktuelt
endnu. Fiat Bravo kører også ret godt. Jeg har kun prøvet en kort tur,
men blev meget glad for deres 1.4 T-Jet med 150 heste under hjelmen. :)

Håber du kan bruges vores erfaringer til noget, og har du spørgsmål, så
skriv endelig, så skal jeg prøve at svare. :)

Mvh.
Rasmus

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 31-10-08 06:56

On 26 Okt., 20:03, jes...@rullekebab.dk wrote:
> [...]
> 1 på diverse tilfredshedsundsøgelser - så hvad er dommen over nye FIAT
> idag? Er de pålidelige, elelr skal de på værksted i tide og utide?

Du kan roligt købe.
Du skal dog være opmærksom på at holde værkstederne i ørene.

Det er i værkstederne i Danmark og andre steder i Norden hvor
kvaliteten på Fiat svigter.

Jeg har familie og venner med Fiat som alle enstemmigt fortæller at
selve bilerne aldrig fejlede andet end hvad de danske værkstedsfolk
påførte bilerne af fejl under montering af ekstraudstyr eller ved
service eftersyn.

Synshallernes folk har jeg også hørt berette om hvordan kommunernes
hjemmepleje biler som ofte er Fiat, slet ikke er rustbehandlet,
hverken fra ny eller som efterbehandling, og alligevel efter mange års
tro og daglig tjeneste, stadig intet spor har af korrosion.

Du skal nok heller ikke vnete dig den helt store gensalgsværdi.

Så købe en Fiat for at bruge den og nyde den i det omfang den
fortjener det, ikke for at handle med den efter halvandet til tre år
senere.

CHR IV