Krav til vinterdæk i Tyskland
Fra : Boye Wildt

Dato : 24-10-08 17:37

Der er nogen forvirring om det er et krav at man skal have monteret
vinterdæk når man efter 1. november skal til Tyskland. Eller er det kun en
anbefaling?
Hvem har det korekte svar?
Hilsen
Boye

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-10-08 17:47

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Der er nogen forvirring om det er et krav at man skal have monteret
> vinterdæk når man efter 1. november skal til Tyskland. Eller er det kun en
> anbefaling?
> Hvem har det korekte svar?

Vinterdæk
Bilen skal være udstyret med dæk der er velegnet til føret. Det vil sige, at
det er et krav, at bilen skal være udstyret med vinterdæk på alle 4 hjul,
med minimum 4 millimeter slidbanemønster, når der er sne og is på vejen.
Vinterdækkene skal være mærket med M+S samt et bjergtop-symbol med et
snefnug.
Hilsen Matthias

Fra : Carsten

Dato : 24-10-08 17:47

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der er nogen forvirring om det er et krav at man skal have monteret
> vinterdæk når man efter 1. november skal til Tyskland. Eller er det kun en
> anbefaling?
> Hvem har det korekte svar?

http://www.turistnyt.dk/news/Rejsenyt/11073.html

Letter oversat så er reglen at du skal have dæk på til det aktuelle føre i
tyskland. Hvis 1. nov er en flot solskinsdag med +10 grader så skal du ikke
have vinterdæk på, men hvis du kører retur d. 10. nov og det nu er -2 grader
og slud så *skal* du have vinterdæk på. Derfor er det bedst at have
vinterdækkene på allerede på turen derned fra 1. nov.

Carsten

Fra : EK

Dato : 25-10-08 02:55

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grader og slud så *skal* du have vinterdæk på. Derfor er det bedst at have
> vinterdækkene på allerede på turen derned fra 1. nov.

Eller tidligere, hvis der kommer sne. Vinterdækkene kræves også 25. oktober,
såfremt det sner.....

mvh
Erik

Fra : Boye Wildt

Dato : 25-10-08 06:47

Denne artikel er fra 19-02-07 og derfor ikke aktuel. Det er korrekt at
Google har flere emner om vinterdæk i Tyskland, men ingen som refererer til
efteråret 2008
Boye

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-10-08 10:55

Jeg går ud fra, eftersom de artikler man kan finde, er 1 år eller ældre, er
det fordi der ikke er sket ændringer.
Alle artikler peger i retning af, at du skal have passende dæk monteret.

THomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-10-08 11:02

On Sat, 25 Oct 2008 07:46:54 +0200, "Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Google har flere emner om vinterdæk i Tyskland, men ingen som refererer til

Du får den helt rigtige lige her:

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

I. Allgemeine Verkehrsregeln

§2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

[snip]

(3a) Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse
anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und
Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage.(...)

Det vil sige, at du altid skal have dæk på, som passer til vejrliget.
Hvis du skal ned i Alperne, ville jeg skifte til vinterdæk. Hvis du bare
skal køre i Nord- og Midttyskland, ville jeg ikke skifte til vinterdæk.

Fly

Fra : Tom

Dato : 30-10-08 19:16

> [...]
> Hvis du skal ned i Alperne, ville jeg skifte til vinterdæk. Hvis du bare
> skal køre i Nord- og Midttyskland, ville jeg ikke skifte til vinterdæk.

enig......og husk at sommerdæk faktisk bremser BEDRE end vinterdæk uanset
temp. og våd vejbane eller ej, det er kun i sne og på is at vinterdæk er
klart en fordel. Ved at læse vejrudsigterne kan man godt vurdere hvad der er
forsvarligt at køre med...hvis det kun er en smuttur til tyskland.

--
Tom

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-10-08 17:45

> [...]
> Der er nogen forvirring om det er et krav at man skal have monteret
> vinterdæk når man efter 1. november skal til Tyskland. Eller er det kun en
Det er ganske sjældent, at google ikke kan give svaret indenfor 3-5 klik.
Således gik det også her :
http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/daektips/Regler%20for%20vinterdaek%20i%20andre%20lande_dk.html

Thomas