Kvalitetsforskel ?
Fra : Kim

Dato : 24-10-08 13:06

Hvilken forskel er der på en bremseskive fra f. eks. Refako.dk
eller Thansen til < 200kr incl moms, og så en original fra Saab
til > 1000kr+moms ?
Eller er der i virkeligheden ingen forskel ??

Mvh, Kim

Fra : Mikael

Dato : 24-10-08 06:32

On 24 Okt., 14:05, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> Hvilken forskel er der på en bremseskive fra f. eks. Refako.dk
> eller Thansen til < 200kr incl moms, og så en original fra Saab
> til > 1000kr+moms ?
> Eller er der i virkeligheden ingen forskel ??

Du kan være heldig der ikke er forskel, men du kan også være uheldig
at der er kæmpe forskel.

Mikael - som altid køber originale bremsedele.

Fra : Kim

Dato : 24-10-08 13:38

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Du kan være heldig der ikke er forskel, men du kan også være
>uheldig at der er kæmpe forskel.

Hvordan forskel ?
Jeg har ALDRIG hørt om en ulykke forårsaget af dårlige,
altså uoriginale bremsedele.

Mvh, Kim

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-08 13:47

> Hvordan forskel ?
> Jeg har ALDRIG hørt om en ulykke forårsaget af dårlige,
> altså uoriginale bremsedele.

Måske ikke en ulykke - men jeg kender mange eksempler på folk som har bøvlet
gevaldigt med bremseskiver som bliver skæve meget hurtigt - formentlig på
grund af voldsomt svingende materialekvalitet. Du kan være heldig og få et
sæt skiver som er fuldt på højde med de originale - men køber du så et sæt
magen til en måned senere, så risikerer du at få skiver som er lavet af
gammelt skrot - det er et lykkespil.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : John Sahl

Dato : 24-10-08 13:48

Kim wrote:
> Hvordan forskel ?

Skiver der slides hurtigt, bliver skæve eller flækker. Klodser der smider
belægningerne, slides hurtigt eller hyler fordi de danner en glasagtigt
overflade. Bremser generelt der fader hurtigere end andre.

Men som en anden skrev, så kan du være ude for at varen er den samme. Jeg
spørger altid ind til hvad det er for et mærke og model og vælger der
efter. Prisen er ikke den vigtigste faktor, men jeg vil have det bedste for
mine penge.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-10-08 06:46

On 24 Okt., 14:37, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> "Mikael" <MikLar...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:c9e2eeb8-e8cc-489e-a3dd-df285c8cb755@s50g2000hsb.googlegroups.com...
> On 24 Okt., 14:05, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:>> Hvilken forskel er der på en bremseskive fra f. eks. Refako.dk

> Hvordan forskel ?
> Jeg har ALDRIG hørt om en ulykke forårsaget af dårlige,
> altså uoriginale bremsedele.

Der kunne vel tænkes at være forskel på slidstyrke af skiver og
belægninger, forskel på hvor tilbøjelige skiver er til at slå sig,
forskel på friktion af klodser, forskel på hvornår klodserne fader.
Jeg har været med til at teste og udvikle bremseklodser til gokarts,
og der er forskel, især på hvornår de forskellige typer fader. Jeg kan
rimeligt nemt få min 2CV til at fade ved at køre den hårdt på småveje,
og det vil da betyde en ulykke, hvis jeg får brug for at bremse på et
tidspunkt hvor jeg ikke kan. Inden jeg bliver punket: Jeg undgår at
gøre det af samme grund.
Om klodserne er originale kan jeg ikke huske, og det er da heller ikke
sikkert at originalt er bedst.

Leo

Fra : Mikael

Dato : 25-10-08 04:14

> [...]
>
> Hvordan forskel ?
> Jeg har ALDRIG hørt om en ulykke forårsaget af dårlige,

Det er heller ikke sikkert at ulykkerne sker på grund af
bremsebelægningerne, især ikke da det kun er 2% af alle ulykker som
skyldes fejl på bilen.
Men hvis dine uoriginale bremseklodser bruger 2 meter mere på at
bringe bilen til standsning og du rammer op bag i en, er det så dine
dæk eller bremsernes skyld eller er det dig der bremsede for sent? Det
er svært at afgøre da du ikke har testet de forskellige kombinationer,
og som andre skriver originalt behøver ikke være bedst.
Køber du et sæt originale bremseklodser er du sten sikker på at
bilfabrikanten har testet dem til hudløshed og står inde for
kvaliteten.

Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-10-08 13:50

On Fri, 24 Oct 2008 14:05:59 +0200, "Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:

>Hvilken forskel er der på en bremseskive fra f. eks. Refako.dk
>eller Thansen til < 200kr incl moms, og så en original fra Saab
>til > 1000kr+moms ?
>Eller er der i virkeligheden ingen forskel ??

Til SAAB 9000 har jeg kun gode erfaringer med originale og dårlige
erfaringer med uoriginale.

Jeg ved jeg ikke deler samme erfaring mht SAAB.

Fra : KASO

Dato : 25-10-08 09:09

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Til SAAB 9000 har jeg kun gode erfaringer med originale og dårlige
> erfaringer med uoriginale.

Og hvem fremstiller så de "originale"?

Saab (og alle øvrige bilfabrikanter) køber bremsedele af underleverandører
som f.eks. Brembo. Samme dele kan købes "uoriginalt" med producentens eget
logo - men det er ikke altid, at det er billigere.

Jeg har på forskellige biler fået monteret Brembo - oftest billigere end
"originalt" - og ofte bedre end originalt, men selvfølgelig findes der mange
producenter med billigere dele - som også er dårligere - såvel mht.
bremseevne (typisk klodser) som slidstyrke m.m.