Hjælp: Relæ til elopvarmet forrude i Ford ~
Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 23-10-08 23:29

Davs

Jeg har arvet en Mondeo fra 95, som kører men trænger til en kærlig hånd
(alm slidtage og vedligeholdelse).

For et par uger siden fik den desværre en kedelig revne i forruden. Så nu vi
snart går vinteren i møde, ville jeg forkæle mig selv lidt og brugte lidt
ekstra, på at få en elopvarmet forrude.

Den kom på værksted hvor ruden blev monteret og tilsluttet. Resten af
elektronikken skulle jeg nok selv klare. Det med selv at købe og montere
forskelligt udstyr er jeg ikke bange for, men noget så vigtigt som forruden
skal der nu fagfolk til :)

Nu er mit problem så bare at jeg åbenbart gjorde tingene i en MEGET forkert
rækkefølge. EFTER jeg hentede bilen, smuttede jeg lige en tur forbi Ford
(Læs: Scaniadam/Bilia) for at købe kontakten og timer-relæt.

HA! Hvor føler jeg mig snydt.

Ford har ophørt produktionen af både kontakt og relæ. Faktisk lignede
sælgeren et stort spørgsmålstegn da jeg fortalte at det var til en 95'er,
for dem mente han bestemt ikke der var blevet solgt ret mange af i Danmark,
med opvarmet forrude. (Han havde åbenbart lidt svært ved at forstå den lige
var blevet monteret)

Nu er jagten gået ind... Jeg har fundet kontakten hos Byens-Autogenbrug men
jeg står desværre stadig og mangler relæet.

Det eneste jeg ved er:
- Det sidder i sikringsboksen, ude foran ved motoren.
- Det er gult (Står i Haynes manualen)
- Det hedder R4

Er der nogen her som kan fortælle mig hvor og hvad jeg skal lede efter?
Evt. en "95 Mondeo"-ejer som kan gå ud i bilen og se hvad der står på
relæet?

Egentlig er jeg ret ligeglad om det er et originalt timer-relæ. Hvis bare
jeg kan finde et med samme specifikationer som kan sættes i samme sted. Så
hvis der sidder en, med en alternativ løsning, er jeg åben for idéer.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : alexbo

Dato : 23-10-08 23:42

"Michael Bülow Jensen" skrev

> Egentlig er jeg ret ligeglad om det er et originalt timer-relæ. Hvis bare
> jeg kan finde et med samme specifikationer som kan sættes i samme sted. Så
> hvis der sidder en, med en alternativ løsning, er jeg åben for idéer.

Hvis der er timer på bagruden vil jeg tro det er samme relæ, eller du kan
koble et standard relæ på bagrudens timer.
Måske kan bagruderelæet trække begge dele uden et ekstra relæ.
Hvis ikke der er timer på bagruden kan du overveje om du behøver det på
forruden.
På mange biler er spejlvarmen koblet på bagruden ud fra den betragtning at
behovet følges ad.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 24-10-08 13:04

> [...]
> forruden.
> På mange biler er spejlvarmen koblet på bagruden ud fra den betragtning at

Jeg afprøver lige en anden idé...

Jeg tog en snak mere med Bilia.
Denne gang i en anden afdeling hvor jeg alligevel skulle afhente en anden
reservedel.
Ham her var langt nemmere at snakke med, og da han opdagede at Ford havde
ophørt produktionen, begyndte han selv at overveje alternative løsninger
uden at jeg skulle foreslå det :)

Han kiggede lidt på de forskellige Mondeo-generationer og kom til den
konklusion at der ikke burde være nogen betydelig forskel på det timer-relæ
jeg skulle bruge og det til en 96-model.

Så det kommer hjem på Mandag, og så krydser jeg fingre for at det virker.

PS! Han kunne ellers se på oversigten at de selv havde et på lager til en
95'er, men da der desværre ikke var angivet nogen placering, måtte han
indrømme at de nok ikke var friske på at lede 6500m2 igennem for så lille en
del :) hehe

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-10-08 15:14

"Michael Bülow Jensen" <mbulow@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

Mondeo:
Bagrude + spejle.
Forruded + sprinklerdyser.

> [...]
> ophørt produktionen, begyndte han selv at overveje alternative løsninger

Fornuftig mand.

> Han kiggede lidt på de forskellige Mondeo-generationer og kom til den
> konklusion at der ikke burde være nogen betydelig forskel på det
> timer-relæ jeg skulle bruge og det til en 96-model.

Er ikke sikker, men ifølge instruktionsbogen, så er tiderne forskellige.
Bagrude: 10 minutter
Forrude: 4 minutter
Dette gælder for en Mk1.

> Så det kommer hjem på Mandag, og så krydser jeg fingre for at det virker.

Chancerne er vist rimelig gode

> [...]
> 95'er, men da der desværre ikke var angivet nogen placering, måtte han
> indrømme at de nok ikke var friske på at lede 6500m2 igennem for så lille

Det er bedre at have system i rodet, end rod i systemet

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 27-10-08 19:07

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forruded + sprinklerdyser.

> Fornuftig mand.

> Er ikke sikker, men ifølge instruktionsbogen, så er tiderne forskellige.

Nu fik jeg så monteret både relæ og kontakt, men ak... Det virker desværre
ikke... :(

Der er LIDT liv i kontakten, men funktionaliteten er der ikke.

Der er pænt lys i "forrudevarme"-symbolet ligesom alle de andre symboler i
instrumentpanelet. Der sker bare ikke noget når jeg trykker på knappen.

Faktisk har jeg observeret noget interessant. Når motoren kører, og jeg
drejer på knappen til kørelyset, kommer der et lille kort blink fra den
orange pære der sidder i "forrudevarme"-knappen.

Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke så meget om elektronikken i bilen, men
det undrer mig nu alligevel lidt.

Det gør selvfølgelig at jeg står med et nyt lille problem lige nu: Hvor
ligger fejlen?!

- Er det relæet der alligevel ikke passer til bilen?
- Er knappen defekt? (Er købt hos en hugger)
- Er der noget galt med kablerne i forbindelse med ruden?
- Mangler der noget i bilen? (Den er trods alt ikke født med elopvarmet
forrude. Det er de enkelte komponenter jeg selv lige har købt, i håb om at
det måtte virke)

Jeg må indrømme at jeg ikke lige ved hvor jeg skal lede lige nu...

Er der nogle gode idéer?!

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-10-08 19:35

> [...]
> det måtte virke)
>
> Jeg må indrømme at jeg ikke lige ved hvor jeg skal lede lige nu...

I sikringsboksen hvor du har monteret relæet, er sikring nr. 5 + 6 monteret?
De skal være på 30A hver og sidder til hver sit forrude segment.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 27-10-08 21:05

> [...]
> monteret?
> De skal være på 30A hver og sidder til hver sit forrude segment.

Yeps... Blev lige opmærksom på dem for et par timer siden (Haynes
manualen)... De sidder der begge, og de ser ud til at være intakte.

Har desuden leget lidt mere med lyset. Altså det problem som fik pæren i
knappen til at blinke...

Det sker kun når motoren kører og enten
a) Jeg skifter fra parkeringslys til ingen lys
b) Jeg skifter fra parkeringslys til kørelys

Det burde vel for pokker ikke kunne påvirke kontakten, eller hva'?!
Nu begynder jeg at mistænke at ruden måske er blevet tilsluttet forkert.

Synes godt nok der er lidt mange muligheder :p

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 28-10-08 12:41

> [...]
> Nu begynder jeg at mistænke at ruden måske er blevet tilsluttet forkert.
>
> Synes godt nok der er lidt mange muligheder :p

Jeg har nu udelukket kontakten fra huggeren. Jeg kiggede i min Haynes bog og
så at kontakterne til hhv. forrude- og bagrude-varme er ens opbygget. Så jeg
satte forrude-kontakten på ledningen til bagruden (Der skal en smule blid
vold til, da stikkene ikke er 100% identiske), og den virkede fint...

Tager jeg helt fejl hvis jeg påstår at kontakt og relæ burde virke selvom
der ikke er forbindelse til forruden?
Her tænker jeg mest på at jeg har spørgsmål fra folk hvor forruden ikke er
blevet varm selvom der har været tændt for kontakten.
Hvis det er tilfældet er der vel ikke så mange andre muligheder tilbage end
at det må være relæ'et som trods alle forventninger IKKE er kompatibelt...

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-10-08 00:28

> [...]
> Så jeg satte forrude-kontakten på ledningen til bagruden (Der skal en
> smule blid vold til, da stikkene ikke er 100% identiske), og den virkede

Klikker relæet når kontakten bliver aktiveret?
NB forrudevarmen kan kun aktiveres med motoren i gang.
Hvis relæet klikker, så er næste punkt at måle om der kommer spænding på
sikringerne.
Har du et voltmeter eller en prøvelampe du kan efterprøve det med?
Hvis du kan måle at der kommer spænding på sikringerne og ruden ikke bliver
varm,
så er det med at finde ud af om ruden får spænding og om der er også er
tilsluttet stel i den anden ende af ruden.
Stelforbindelsen er en skrue ned i rammen af bilen, kort bag højre forlygte.

Kommer der lys i kontakten når du tænder parkeringslyset og skruer op for
lyset i instrumenterne?
Pæren i kontakten er til instrumentlys og lysdioden er indikator for varmen
i forruden
At du ikke får konstant lys kunne meget vel skyldes at der mangler en
stelforbindelse.
Hvis du kigger i Haynes, så er det ledningen Bk (sort) der går til E14.

> Tager jeg helt fejl hvis jeg påstår at kontakt og relæ burde virke selvom
> der ikke er forbindelse til forruden?

Korrekt.

> [...]
> Hvis det er tilfældet er der vel ikke så mange andre muligheder tilbage
> end at det må være relæ'et som trods alle forventninger IKKE er

Det kan også være tilslutningerne til forruden eller en manglende stel.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-08 00:32

> [...]
>
> Korrekt.

> Det kan også være tilslutningerne til forruden eller en manglende stel.

Kom du videre?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 04-11-08 21:30

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kom du videre?

Hej Uffe

Jeg har desværre lidt meget at se til lige for tiden, så har ikke fået
arbejdet så meget på bilen. Planen er at jeg får kigget lidt mere på den her
i weekenden, så skal jeg nok skrive tilbage :)

Med venlig hilsen
Michael