Propløsner?
Fra : Martin Bak

Dato : 23-10-08 17:21

Hvorfor har man ikke...

Om morgenen er der håbløs trafik i retning mod alverdens storbyer, og lad os
da bare regne københavnstrup for en sådan i denne sammenhæng. Om
eftermiddagen er problemet i den anden retning.

Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
øst eller vestgående?

Altså et spor, som i princippet er placeret i midterrabatten, og som normalt
ikke er i brug, undtaget ved spidsbelastninger. Automatiske hæve/sænke
autoværn skulle så kunne åbne eller lukke for disse baner, så de ville kunne
bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov for det.

Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
problemstillinger, men de må vel kunne løses.

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-10-08 17:39

Martin Bak skrev:
> [...]
> Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
> problemstillinger, men de må vel kunne løses.

Den model bruger de i Holland.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-08 19:45

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :

>Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
>strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
>øst eller vestgående?

Gammel vin på nye dåser ;) - det har været prøvet på , mener jeg
f.eks Lersø Park Alle - hvor visse vejbaner havde skiftende retninger

Jeg ved ikke hvorfor det blev skrinlagt

--
Jan_stevns

Fra : Martin Bak

Dato : 23-10-08 20:22

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Gammel vin på nye dåser ;) - det har været prøvet på , mener jeg
> f.eks Lersø Park Alle - hvor visse vejbaner havde skiftende retninger
>
> Jeg ved ikke hvorfor det blev skrinlagt

Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den ene
retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Knut

Dato : 23-10-08 20:30

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den
> ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.

Hovedparten af problemet ville kunne løses ved, at bilisterne lærte at køre
bil og respektere at de ikke er alene på vejen. F.eks. holde afstand, holde
konstant hastighed, holde banen, undgå overhalinger (især højre om), undlade
at blokere tomme kørebaner for andre, flette når der kommer en indsnævring
etc.

Knut

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-10-08 09:52

Knut wrote:

> [...]
> at blokere tomme kørebaner for andre, flette når der kommer en indsnævring

Det ville da hjælpe lidt. Men som det vises i dette simple forsøg:

http://ing.dk/artikel/86162

er det ikke nok. Selv når 22 billister ikke skal gøre andet end at køre
med 30 km/t efter hinanden på en cirkulær bane, opstår der propper.

Ebbe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-10-08 20:31

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den
> ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.

Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er adskilt
med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave med en vendbar
løsning, eller hvad ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-10-08 20:45

> [...]
>
> Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er
> adskilt med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave med

Hmmm - så genindfører vi - lissom rundkørslerne - princippet med 3-sporede
landeveje, hvofr midterste bane dengang måtte bruges af trafikken i begge
retninger.
Selvfølgelig under gensidig hensynstagen.....
Husket at stykket over Sjælland mod Tysklands-færgerne i mange år blev kaldt
"Dødens Landevej" !
Godt nok var der jo ingen form for adskillelse mellem banerne, men jeg kan
ikke lige gætte hvordan man sku ku lave flytbare auto-værn i midten.
Auto-værn på jul ?

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-10-08 22:20

Per Beer Hansen skrev:
> Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er
> adskilt med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave
> med en vendbar løsning, eller hvad ?

Har været ved at lede, men endnu ikke fundet noget. Men de bruger
løsningen i Holland.

Od der har de et ekstra spor mellem de to køreretninger som kan skiftes
med noget lys- og bom-værk.

Kan blot ikke finde hvor det er, på Google.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-10-08 04:34

On Thu, 23 Oct 2008 23:20:12 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>med noget lys- og bom-værk.
>
>Kan blot ikke finde hvor det er, på Google.

Bl.a. på A1 rundt om Apeldoorn.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-10-08 07:15

> [...]
> de ville kunne bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov

Hvorfor bruge midterrabatten? Hvorfor ikke bruge nødsporet i
spidsbelastningsperioder. Det gør man i Tyskland bl.a. på strækningen
Hamburg-Flensburg og det virker fint.
Skiltningen fjernstyres og hvis der f.eks. sker en ulykke, lukkes nødsporet
med det samme.
--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-08 08:31

Martin Bak wrote:
> [...]
>
> Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
> problemstillinger, men de må vel kunne løses.

<konspirationsteori>
Well, det koster penge at etablere, og vil nedbringe folks
benzinudgifter og dermed mindske statens afgiftsindtægter. Hvor er
incitamentet?
</konspirationsteori>

--
vh