Erfaringer med CBR 1000
Fra : Thomas O'Connor

Dato : 24-07-01 22:58

Er der nogen der kan smide nogen erfaringer af omkring cbr 1000. Jeg tænker
fx på er der nogen ting der altid går i stykker på modellen, har den nogen
svagheder mekanisk ? Jeg har også fået at vide at honda generelt skal til
service færre gange en fx en Suzuki (tænker på 6000 km service og sådan)

Nu tænker jeg jo på en 89'er, som har gået omkring 73000 km, er det en
tikkende rep, eller kan sådan en fætter gå meget mere før den skal motor
renoveres.
Modellen har jo et pænt kraft overskud, så man skulle jo ikke tro at den
bliver presset til det yderste hele tiden modsat fx en 600'er der skal ha
noget øre for at få noget sjov ud af den.

Håber på svar

Thomas

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^

God created beer so even ugly people would get sex
sometimes
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 25-07-01 05:59

Jeg har hørt rygter om at knastkædestrammeren har skiftet reservedelsnr. et
par gange. Det var alt herfra.
Mvh. Flemming

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 25-07-01 10:28

på sådan en gammel cykel er den sikkert skiftet

det man skal holde øje med er om det er en sweizer/tysker sikkert også andre
lande hvor de drosler dem til 100 hk......dem blev der nemlig taget mange
hjem af her i dk...fordi sweizerne hellere ville have en bmw til samme
næsten pris med næsten samme vægt og kræfter

det første du kan se det på er at omdrejnings tælleren har rødt område fra
7500 rpm !!!....hvis den har det og der ikke er pillet evd den så kan den
sikkert gå laaaaangt endnu

min har gået ca 60kkm og er begyndt at bruge lidt olie...den har stadig 120
hk på baghjulet.....min bagdæmper er dog lige sendt til renovation...den er
færdig...blød som smør ....forgaffel fedrene blev skiftet ved allerede 25
kkm...der gik den i bund bare man kiggede på den.

Jeg er glad for min...synes de er lidt for tung...og overvejer kraftigt at
skifte til noget mere sporty....dog er det den perfecte motorvejs/touring
maskine...med 3 tasker og løst spændt på og karin bag på...går den 300 km på
en optankning, og gerne med at hastighed på 180 km/t

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Jess Hansen

Dato : 25-07-01 08:36

Jeg købte en CBR 1000F fra 89 for 3 år siden, og tror at jeg efterhånden
kender alt til modellen. (SC 24).

Normalt skal knastkædestrammeren skiftes ved Ca. 50,000 Km. men det kan
nemmest høres ved kold motor( raslen)
Jeg skiftede også slæderne for en sikkerhedsskyld( den har kørt kanon lige
siden).

Du skal være opmærksom på om det er en model fra et andet land, tyskland,
Italien, o.s.v.
Min var fra tyskland, og var droslet i indsugnings gummiet fik jeg at vide.
Nyt gummi blev købt-------------- stadig kun 105 hk.
Så gik min mekaniker( Kan varmt anbefales, FV-Motor) og mig alt igennem, og
jeg mener ALT.
Knasterne var lavere end DK modellen-------------nye knaster, 108 HK.
Komplet Two Brothers udstødning------------108 Hk
Jet-Kit + K&N
Tændingen incl. boks blev skiftet---------------108 HK
Nyt topstykke------------------108 HK
Portning og planing af topstykke---------------115 Hk
Allersidste krampetrækning var at skifte strålerøret i
karburatoren------------- WOW 137 HK. på rullen.

Det er en tung cykel, som har det bedst i brede sving, og på en lang
landevej.

Jess ( har en CBR 1000F fra 1989 som kører fra TL 1000 R 2000 he he)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 25-07-01 10:42

> [...]
> Nyt topstykke------------------108 HK
> Portning og planing af topstykke---------------115 Hk
> Allersidste krampetrækning var at skifte strålerøret i

hvad måtte du give for alt det du har fået gjort ved din maskine ?

Ved du havd der kunne øge min maskines hk ?

jeg mangler at få skiftet knaster og tændings kniv...for at den kulle være
normal.......den ligger da også 120 hk på rullen nu ...men jeg kunne da godt
tænke mig mere

Lasse
CBR1000f & Cobra Race udstødning

Fra : jakob

Dato : 25-07-01 09:00

Jeg har haft en sc21'er siden '92 (fra '90) og selv kørt ca. 50000 km i de
små 10 år jeg har haft den, pt har den kørt ca 60000 km.
Ud over almindelige sliddele, har jeg kun skiftet knastkædestrammeren (pris
ca. 700 kr), da slaske lyden blev for irriterende at høre på ! Efter
udskiftningen, spinder den igen som en mis.
Jeg kan selvfølgelig ikke spå om holdbarheden, men som du selv er inde på,
så er det ret svært at køre en 1000'er ved 8000-10000 rpm hele tiden. 80-90%
af tiden befinder motoren sig under 5500 rpm, hvor der er rigeligt med
kraftoverskud.
Hvis du kan leve med de smalle dæk, den høje vægt, tror jeg ikke du finder
en mc med bedre allround egenskaber til prisen. Hvis den køres ordentligt og
vedligeholdes, let burde kunne køre over 100k km uden de store mekaniske
problemer.

Ellers er der kun de ting at holde øje med som normalt gælder ved køb af
brugte motorcykler, men husk lige at checke skiverne, de er pisse dyre at
skifte !

Jakob W cbr1000F (fjern xx i mail adressen)

Fra : Albert

Dato : 25-07-01 23:38

> Hvis du kan leve med de smalle dæk,

Æh, det må være SC21 (140'er), for 24'eren kommer med 170'er og
kan fint tage en 180'er....

Mvh Albert

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-07-01 13:24

"Albert" <albert@albertsmc.dk> skrev i en meddelelse

> Æh, det må være SC21 (140'er), for 24'eren kommer med 170'er og
> kan fint tage en 180'er....
>

> Mvh Albert

Æhh hvis du læser hans indlæg fra begyndelsen.. "Jeg har haft en sc21'er
siden '92 (fra '90)

Men ok det ka jo smut det skidt..

For bare at være lidt med på Topic.. Min kammersjuks SC21 har skudt en
plejlstang ud gennem blokken efter 56Kkm. Han har kun haft den 3måneder så
vi aner ikke hvordan den er blevet behandlet før, men faktum er at det er
røvsurt. (fandt en ´96 motor med 22kkm i tyskerlandet til 5600)

-
Morten Dahl

Fra : Albert

Dato : 30-07-01 15:17

> [...]
> vi aner ikke hvordan den er blevet behandlet før, men faktum er at det er
> røvsurt. (fandt en ´96 motor med 22kkm i tyskerlandet til 5600)

Lige over motoren sidder en tank med ...

Mine to tanker - hvordan f.. kan noget komme igennem motorblokken.
OG hvis det sker, så må det vel være enten op ad eller nedaf ?

mvh Albert, der ikke har den store erfaring med eksploderede motorer

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-07-01 15:57

> Lige over motoren sidder en tank med ...

øhh ja, så langt er jeg rimelig sikker??

> Mine to tanker - hvordan f.. kan noget komme igennem motorblokken.
> OG hvis det sker, så må det vel være enten op ad eller nedaf ?

Mit gæt uden at have den store erfaring:

En plejlstang der knækker, et stempel og en ½ plejlstang der er på vej ned,
mens stumpen der stadig sidder på krumtappen (evt. med brændt leje) er på
vej op? aner det ikke men faktum er et rigtigt grimmer hul et stykke under
manifolden.

> mvh Albert, der ikke har den store erfaring med eksploderede motorer

-
Venlig Hilsen
Morten Dahl
- også uden den store erfaring med eksploderende motore, men det ser
skummelt ud når det sker.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-01 22:45

Morten Dahl skrev:

> hh ja, s�langt er jeg rimelig sikker??

> Mit g� uden at have den store erfaring:
>
> En plejlstang der kn�ker, et stempel og en plejlstang der er p�vej
ned,
> mens stumpen der stadig sidder p�krumtappen (evt. med br�dt leje) er p
> vej op? aner det ikke men faktum er et rigtigt grimmer hul et stykke under
> manifolden.

Tjah, det sker i hvert fald, hvis motoren kommer for højt op i rpm, altså
når stempelhastigheden bliver for høj. Når den gør det, bliver trækket i
plejlstangen under opbremseningen af stemplet på vej opad så stort at
plejlstangen rykkes over, og derefter sker det du beskrev :-/
ud over for høje rpm, kan det vel skyldes materialefejl og nok også andre
løjerligheder
En af min fars traktorer (fiat 880 :) stak også et 'ben' ud gennem siden,
hvilket gav et hul på størrelse med en hånd i den 15-20 mm (svjh.) tykke
motorblok
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 01-08-01 16:46

"Jes Vestervang"
skrev

> ned,
SNIP
*********************
Helt OT: Jes, jeg synes at hver gang du citerer noget, så får jeg en masse
underlige tegn med - nærmest ÆØÅ der ikke laves korrekt.
Er det min maskine der er helt bananas eller er det noget med din
afsendelsesmåde ?
Det skal siges, at det du selv skriver fremgår klart og tydeligt (æøå) - det
er kun i det du citerer det ser mærkeligt ud ?

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Jens U

Dato : 02-08-01 00:11

Jens S skrev ...
> [...]
>Det skal siges, at det du selv skriver fremgår klart og tydeligt (æøå) - det
>er kun i det du citerer det ser mærkeligt ud ?

Linux bug maybe

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-08-01 23:39

Jens U skrev:

> Jens S skrev ...

Jaeh, det er lig noget med at indstille tegnsættet korrekt et eller andet
sted. Jeg skal nok få det rettet, da ubrugelig quoting også irriterer mig
en hel del
En anden ting: Jeg kan ikke se Jens S' indlæg Måske det er wol's
newsserver, den kan nemlig ikke lide postings hvor der er to Xx: i (hvor Xx
kan være Re: Sv: OT: osv.).

> Linux bug maybe

Pøh! Det er j bare tegnsættet der skal indstilles ( somewhere
Men (!) det er da ingenting ifht. OE's Sv: pjat osv.

Fra : Marlene Larsen

Dato : 02-08-01 14:58

Det kan skam sagtens ske; i mekanikerverdenen hedder det "et ben ud gennem
siden". Det kan ske på alle stempelmotorer og er sket på både biler,
lastbiler, traktorer mc'er osv. og det ser helt sikkert rimelig gustent ud.
Motorblokken er forholdsvis blød, sammenlignet med de kræfter der er løs i
motoren. Forbrændingen er jo en lille eksplosion og er der opstået en
svaghed i blokken som følge af f.eks. at mc'en er blevet fyret af når den er
kold og den evt. ovenikøbet har kørt med for lidt olie osv osv, så kan det
ske. Altså en masse ting der lige kulminerer på det forkerte tidspunkt.

Klaus
VFR750F (der ønsker gode råd vedr. slip-on - se indlæg)

Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9k3s7a$1bu0$1@news.cybercity.dk...