|
| Problemer med de nye MacBooks Fra : John |
Dato : 04-11-08 17:00 |
|
Jeg læste en artikel i går. Der står, at flere har observeret fejl på de nye
MacBooks (også Pro) - f.eks. at den nye glasmuseplade ikke er så responsiv
samt at tasterne var byttet rundt eller manglede m.v. Der var vist også
noget med ophænget til Pro'en.
Er der nogen her der har nogle dårlige erfaringer med de nye MacBooks
modeller?
Kan man forvente, at Apple løser fejlene kontinuerligt på samlebåndet eller
venter de en måned eller to og samler op på fejlrapporter før de gør noget?
Jeg har en Macbook Pro i bestilling og håber selvfølgelig at det er naboen
der får mandags-modellen Desværre må man vel bløde lidt for at være de
første købere til en ny generation men jeg håber bare, at Apple er
fornuftige at snakke med, hvis man skulle have problemer.
En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt Mac'en over
deres webside (uden deres Carepack)?
| |
Thomas von Hassel (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 04-11-08 17:07 |
|
John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:
> Jeg læste en artikel i går. Der står, at flere har observeret fejl på de nye
> MacBooks (også Pro) - f.eks. at den nye glasmuseplade ikke er så responsiv
> samt at tasterne var byttet rundt eller manglede m.v. Der var vist også
> noget med ophænget til Pro'en.
>
> Er der nogen her der har nogle dårlige erfaringer med de nye MacBooks
> modeller?
Ingen problemer med trackpad her på en MacBook ... og det er nok en af
de første der er landet i Danmark jeg sidder med ..
>
> Kan man forvente, at Apple løser fejlene kontinuerligt på samlebåndet eller
> venter de en måned eller to og samler op på fejlrapporter før de gør noget?
>
> Jeg har en Macbook Pro i bestilling og håber selvfølgelig at det er naboen
> der får mandags-modellen Desværre må man vel bløde lidt for at være de
> første købere til en ny generation men jeg håber bare, at Apple er
> fornuftige at snakke med, hvis man skulle have problemer.
>
> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt Mac'en over
> deres webside (uden deres Carepack)?
+45 70 10 20 07
/thomas
| |
John (04-11-2008)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 04-11-08 17:21 |
|
>> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt Mac'en
>> over
>> deres webside (uden deres Carepack)?
>
> +45 70 10 20 07
Jeg antager at den så skal sendes ind til dem? For man kan vel ikke bare gå
hen til den nærmeste Mac forhandler og få dem til at håndtere den?
| |
Thomas von Hassel (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 04-11-08 17:22 |
|
John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:
> >> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt Mac'en
> >> over
> >> deres webside (uden deres Carepack)?
> >
> > +45 70 10 20 07
>
> Jeg antager at den så skal sendes ind til dem? For man kan vel ikke bare gå
> hen til den nærmeste Mac forhandler og få dem til at håndtere den?
Du kan aflevere den hos f.eks. Humac eller sende/aflevere den direkte
til værkstedet, enten ServicePartner eller Infocare
Der er nogen der påstår at Apple sender en frankeret kasse og tager sig
af fragt, men det har jeg ikke selv oplevet endnu ...
/thomas
| |
rt (04-11-2008)
| Kommentar Fra : rt |
Dato : 04-11-08 17:27 |
|
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in
news:1ipw5iv.8gewopulakoqN%thomas@elements.dk:
> John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:
>
>> >> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har
>> >> købt Mac'en over
>> >> deres webside (uden deres Carepack)?
>> >
>> > +45 70 10 20 07
>>
>> Jeg antager at den så skal sendes ind til dem? For man kan vel
>> ikke bare gå hen til den nærmeste Mac forhandler og få dem til
>> at håndtere den?
>
> Du kan aflevere den hos f.eks. Humac eller sende/aflevere den
> direkte til værkstedet, enten ServicePartner eller Infocare
>
> Der er nogen der påstår at Apple sender en frankeret kasse og
> tager sig af fragt, men det har jeg ikke selv oplevet endnu ...
Jeg har hørt, at man kan bestille en ny, og så vente med at
aflevere den defekte, indtil den nye er landet. Og ja, har også
hørt at de afhenter og leverer!
--
De bedste hilsner,
/rt
| |
Thomas von Hassel (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 04-11-08 17:30 |
|
rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:
> Og ja, har også
> hørt at de afhenter og leverer!
igen .. jeg har ikke set dem gøre det her på det seneste ... Apple har
som std. Bring In service ..
/thomas
| |
Anna Margrethe Ander~ (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Anna Margrethe Ander~ |
Dato : 04-11-08 19:35 |
|
On 2008-11-04 17:26:58 +0100, rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> said:
> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in
> news:1ipw5iv.8gewopulakoqN%thomas@elements.dk:
>
>> John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:
>>
>>>>> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har
>>>>> købt Mac'en over
>>>>> deres webside (uden deres Carepack)?
>>>>
>>>> +45 70 10 20 07
>>>
>>> Jeg antager at den så skal sendes ind til dem? For man kan vel
>>> ikke bare gå hen til den nærmeste Mac forhandler og få dem til
>>> at håndtere den?
>>
>> Du kan aflevere den hos f.eks. Humac eller sende/aflevere den
>> direkte til værkstedet, enten ServicePartner eller Infocare
>>
>> Der er nogen der påstår at Apple sender en frankeret kasse og
>> tager sig af fragt, men det har jeg ikke selv oplevet endnu ...
>
> Jeg har hørt, at man kan bestille en ny, og så vente med at
> aflevere den defekte, indtil den nye er landet. Og ja, har også
> hørt at de afhenter og leverer!
Yep, jeg sendte en ibook tilbage til de for ca. 5 år siden, men det
kræver at den er "dead on arrival" - dvs. fejlbehæftet fra start og
meldt syg emd det samme. har du først brugt computeren i et par uger så
er det nok en reperation i stedet.... så jeg kan kun råde folk til at
tage kontakt til dem med det samme hvis der er noget galt og få en ny
computer på stedet.
mvh
Anna
| |
rt (04-11-2008)
| Kommentar Fra : rt |
Dato : 04-11-08 17:25 |
|
"John" <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote in
news:4910718e$0$90272$14726298@news.sunsite.dk:
> Jeg læste en artikel i går. Der står, at flere har observeret
> fejl på de nye MacBooks (også Pro) - f.eks. at den nye
> glasmuseplade ikke er så responsiv samt at tasterne var byttet
> rundt eller manglede m.v. Der var vist også noget med ophænget
> til Pro'en.
Jeg læste også artiklen, og har også hørt om det med hængslerne,
som åbenbart kun skulle gælde Pro'en.
> Er der nogen her der har nogle dårlige erfaringer med de nye
> MacBooks modeller?
En ven har købt en MB, og der er ingen problemer med hænglserne.
Har ikke hørt ham brokke sig over Pad'en.
> Jeg har en Macbook Pro i bestilling og håber selvfølgelig at det
> er naboen der får mandags-modellen Desværre må man vel bløde
> lidt for at være de første købere til en ny generation men jeg
> håber bare, at Apple er fornuftige at snakke med, hvis man
> skulle have problemer.
Jeg har også en Pro på vej, og jeg håber ligesom dig inderligt at
den er perfekt, nu har jeg ventet længe, synes jeg, så orker ikke
at skulle levere den tilbage. Men de får den retur, hvis skærmen
ikke sidder helt fast. En maskine i den prisklasse skal være i
orden. Jeg krydser mine fingre :)
> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt
> Mac'en over deres webside (uden deres Carepack)?
Thomas har skrevet et nummer. Infooplysninger kan vel findes op
www.apple.dk
--
De bedste hilsner,
/rt
| |
Flemming Rubini (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Flemming Rubini |
Dato : 04-11-08 18:28 |
|
John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:
> Jeg læste en artikel i går. Der står, at flere har observeret fejl på de nye
> MacBooks (også Pro) - f.eks. at den nye glasmuseplade ikke er så responsiv
> samt at tasterne var byttet rundt eller manglede m.v. Der var vist også
> noget med ophænget til Pro'en.
>
> Er der nogen her der har nogle dårlige erfaringer med de nye MacBooks
> modeller?
>
> Kan man forvente, at Apple løser fejlene kontinuerligt på samlebåndet eller
> venter de en måned eller to og samler op på fejlrapporter før de gør noget?
>
> Jeg har en Macbook Pro i bestilling og håber selvfølgelig at det er naboen
> der får mandags-modellen Desværre må man vel bløde lidt for at være de
> første købere til en ny generation men jeg håber bare, at Apple er
> fornuftige at snakke med, hvis man skulle have problemer.
>
> En anden lille ting - hvor henvender man sig, hvis man har købt Mac'en over
> deres webside (uden deres Carepack)?
Jeg er ignorant overfor Apples nye produkter, jeg foretrækker at lægerne
har sørget for en anden udgave hvor fejlene er rettet ))
Jeg ville vælge early 2008 mat i FONA.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini
| |
rt (04-11-2008)
| Kommentar Fra : rt |
Dato : 04-11-08 19:30 |
|
012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote in
news:1ipw8k7.510r0g1jbpi4gN%012008fr@gmail.com:
> Jeg er ignorant overfor Apples nye produkter, jeg foretrækker at
> lægerne har sørget for en anden udgave hvor fejlene er rettet
> )) Jeg ville vælge early 2008 mat i FONA.
Det ville jeg ikke :)
--
De bedste hilsner,
/rt
| |
Flemming Rubini (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Flemming Rubini |
Dato : 04-11-08 19:44 |
|
rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:
> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote in
> news:1ipw8k7.510r0g1jbpi4gN%012008fr@gmail.com:
>
> > Jeg er ignorant overfor Apples nye produkter, jeg foretrækker at
> > lægerne har sørget for en anden udgave hvor fejlene er rettet
> > )) Jeg ville vælge early 2008 mat i FONA.
>
> Det ville jeg ikke :)
Man skal alvorligt gøre op med sig selv om det er en arbejdsmaskine
eller for sjov. Heraf gives det gode spørgsmål man skal stille sig selv
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini
| |
Henrik Münster (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 04-11-08 23:11 |
|
Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:
>
> > 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote in
> > news:1ipw8k7.510r0g1jbpi4gN%012008fr@gmail.com:
> >
> > > Jeg er ignorant overfor Apples nye produkter, jeg foretrækker at
> > > lægerne har sørget for en anden udgave hvor fejlene er rettet
> > > )) Jeg ville vælge early 2008 mat i FONA.
> >
> > Det ville jeg ikke :)
>
> Man skal alvorligt gøre op med sig selv om det er en arbejdsmaskine
> eller for sjov. Heraf gives det gode spørgsmål man skal stille sig selv
>
I bogen Take Control of Buying a Mac, 3rd Edition skriver Adam C. Engst
netop om det. Han deler en Macintosh-models levetid op i tre perioder:
"Introduktion", hvor modellen er ny og dermed også temmelig dyr.
Samtidig kan den lide af børnesygdomme
"Trinvise opgraderinger", hvor der frigives forbedrede udgaver med
hurtigere processor, større harddisk og den slags. Samtidig bliver
modellen billigere.
"Udskiftning", hvor modellen får sin sidste opgradering, før den
erstattes af en ny model og dermed bliver "forældet". Det kan være, den
næste model har en ny stiktype til skærmene, så de nye skærme pludselig
ikke passer med den gamle model, hvis man har købt den. Eller man går
fra ADB til USB, så tastaturer og mus ikke længere passer.
Adam C. Engst skriver, at han altid har anset maskiner fase to for at
være de mest stabile og langlivede arbejdsheste, hvor man får mest for
pengene. Det er jo altid godt at følge en erfaren computerskribenst råd.
Jeg kan bare næsten ikke vente, til Fona får MacBook Pro hjem herovre.
< http://www.takecontrolbooks.com/buying-mac.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thomas von Hassel (04-11-2008)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 04-11-08 23:54 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
>
> > rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:
> >
> > > 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote in
> > > news:1ipw8k7.510r0g1jbpi4gN%012008fr@gmail.com:
> > >
> > > > Jeg er ignorant overfor Apples nye produkter, jeg foretrækker at
> > > > lægerne har sørget for en anden udgave hvor fejlene er rettet
> > > > )) Jeg ville vælge early 2008 mat i FONA.
> > >
> > > Det ville jeg ikke :)
> >
> > Man skal alvorligt gøre op med sig selv om det er en arbejdsmaskine
> > eller for sjov. Heraf gives det gode spørgsmål man skal stille sig selv
> >
>
> I bogen Take Control of Buying a Mac, 3rd Edition skriver Adam C. Engst
> netop om det. Han deler en Macintosh-models levetid op i tre perioder:
>
> "Introduktion", hvor modellen er ny og dermed også temmelig dyr.
> Samtidig kan den lide af børnesygdomme
>
> "Trinvise opgraderinger", hvor der frigives forbedrede udgaver med
> hurtigere processor, større harddisk og den slags. Samtidig bliver
> modellen billigere.
>
> "Udskiftning", hvor modellen får sin sidste opgradering, før den
> erstattes af en ny model og dermed bliver "forældet". Det kan være, den
> næste model har en ny stiktype til skærmene, så de nye skærme pludselig
> ikke passer med den gamle model, hvis man har købt den. Eller man går
> fra ADB til USB, så tastaturer og mus ikke længere passer.
>
> Adam C. Engst skriver, at han altid har anset maskiner fase to for at
> være de mest stabile og langlivede arbejdsheste, hvor man får mest for
> pengene. Det er jo altid godt at følge en erfaren computerskribenst råd.
> Jeg kan bare næsten ikke vente, til Fona får MacBook Pro hjem herovre.
>
> < http://www.takecontrolbooks.com/buying-mac.html>
Dr. Münster er vist en Engst fanboy .... ;)
/thomas
| |
Henrik Münster (05-11-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 05-11-08 00:25 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Dr. Münster er vist en Engst fanboy .... ;)
Lige i det her tilfælde var det mere bogen, jeg ville citere. Jeg vidste
faktisk ikke, det var Adam C. Engst, der havde skrevet den. Der er jo
mange andre gode forfattere, der har skrevet bøger i "Take Control
of"-serien.
Men ellers er det rigtig nok. Jeg er ret begejstret for Adam C.
Engst. Jeg synes, han skriver rigtig godt. Jeg stødte på ham (som
skribent, ikke personligt), da jeg købte mit første modem i 1996. Der
fulgte en bog på over 900 sider med, som hed Internet Starter Kit for
Macintosh. Dengang var internettet jo noget helt nyt og spændende, og
der var ikke bare en masse hjemmesider, man kunne gå ind på. Jeg var
noget chokeret over, at man skulle forbi side 500, før man overhovedet
fik forklaret, hvordan man logger ind på internettet. Alligevel endte
jeg med at læse det meste af bogen, fordi den simpelthen gav så god en
baggrundsviden for udviklingen af internettet og de enkelte protokoller
med Gopher, Archie, FTP osv.
Det var da den bog, der lærte mig om usenet her, og om hvordan
netiketten er. Nye internetbrugere i dag aner ikke, hvad usenet
(nyhedsgrupper) er for noget. Det er min erfaring, at man ikke bare kan
bruge ordet "nyhedsgruppe" overfor almindelige mennesker. Jeg plejer
altid at sige noget med "diskussionsgruppe på nettet", hvis jeg skal
fortælle om noget af al det sjove, jeg oplever her.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Flemming Rubini (05-11-2008)
| Kommentar Fra : Flemming Rubini |
Dato : 05-11-08 05:11 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Dr. Münster er vist en Engst fanboy .... ;)
Enig, et kælenavn er på sin plads, for det var dælme en fin
perspektivering, ..., som sædvanlig.
> Men ellers er det rigtig nok. Jeg er ret begejstret for Adam C.
> Engst. Jeg synes, han skriver rigtig godt. Jeg stødte på ham (som
> skribent, ikke personligt), da jeg købte mit første modem i 1996. Der
> fulgte en bog på over 900 sider med, som hed Internet Starter Kit for
> Macintosh.
Åh, det var dér jeg havde set navnet før. Den bog var en stor
kærlighedserklæring, som faderen der tager sin dreng i første klasse ud
i bjergene, i telt for at fiske en hel uge, så han kan få lejlighed til
rigtigt at tale med ham.
> der var ikke bare en masse hjemmesider, man kunne gå ind på. Jeg var
> noget chokeret over, at man skulle forbi side 500, før man overhovedet
> fik forklaret, hvordan man logger ind på internettet.
Dengang fik forfatteren flere penge for bøger på mere end 500 sider, så
ghostwriting (A.Prick (1994): Alt om iDit, A. Prick 1(995) Alt om IDat;
samme indhold på nær en ombrydning af teksten, ren og skær misbrug af
tekstbehandlingsprogrammer, så man ikke lige kunne se det i først hug,
og så et enkelt nyt kapitel om noget som lige var kommet på mode, til
særligt at sælge bogen.)
> jeg med at læse det meste af bogen, fordi den simpelthen gav så god en
> baggrundsviden for udviklingen af internettet og de enkelte protokoller
> med Gopher, Archie, FTP osv.
Wauv, men læger er vist også telefonbogsfetichister.
> Det var da den bog, der lærte mig om usenet her, og om hvordan
> netiketten er. Nye internetbrugere i dag aner ikke, hvad usenet
> (nyhedsgrupper) er for noget. Det er min erfaring, at man ikke bare kan
> bruge ordet "nyhedsgruppe" overfor almindelige mennesker. Jeg plejer
> altid at sige noget med "diskussionsgruppe på nettet", hvis jeg skal
> fortælle om noget af al det sjove, jeg oplever her.
Jeg er altså ret vild med, at vi italesætter den nye tid der er kommet
(nye diskurs). Den nye tid kræver at vi herinde hører at tingene oftest
hedder noget andet hos slutbrugerne.
Lidt ligesom da manualer var oversat af koreanske ingeniører, så ikke en
kæft kunne finde ud af at betjene noget som helst efter dem.
Og jeg synes det faktisk er smadder spændende at prøve at gætte rigtigt.
Det er ikke længere en diskussion om Internet (rigtigt) eller
Internettet (forkert), men at fange hverdagssproget på det lokale sted,
og i den lokale sammenhæng.
Ordet nyhedsgruppe er fx det ord jeg suverænt har sværest ved at
formidle. Jeg tror årsagen er, at man skal have behovet for at se ideen.
Jeg kalder det selv for en elektronisk opslagstavle, og "postings" for
opslag. Vist nok efter Engst i øvrigt. Og så får man det dér blik: Årh,
ikke andet, og hvem gider opslagstavler.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini
| |
Henrik Münster (05-11-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 05-11-08 23:45 |
|
Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Men ellers er det rigtig nok. Jeg er ret begejstret for Adam C.
> > Engst. Jeg synes, han skriver rigtig godt. Jeg stødte på ham (som
> > skribent, ikke personligt), da jeg købte mit første modem i 1996. Der
> > fulgte en bog på over 900 sider med, som hed Internet Starter Kit for
> > Macintosh.
>
> Åh, det var dér jeg havde set navnet før. Den bog var en stor
> kærlighedserklæring, som faderen der tager sin dreng i første klasse ud
> i bjergene, i telt for at fiske en hel uge, så han kan få lejlighed til
> rigtigt at tale med ham.
Hold da op! Er der andre end mig, der kender den bog Egentlig var
det imponerende, at den fulgte gratis med mit 28.8 modem dengang. Det
kostede trods alt kun kr. 2.600,-. Hvis du kan lide stilen i bogen, så
prøv at se på <tidbits.com>, som han bestyrer. Der er Mac-nyheder hver
uge. Man kan få dem sendt som e-mail, abonnere på et RSS-feed, eller man
kan bare gå ind på hjemmesiden med mellemrum. Jeg abonnerede på
nyhedsbrevet i årevis. Det var rigtig godt på lange togture, men nu er
det RSS, jeg bruger.
Som en sjov anekdote kan jeg fortælle, at jeg selvfølgelig
begyndte at abbonere på nyhedsbrevet fra TidBITS, da jeg havde læst
Internet Starter Kit for Macintosh (ISKM). Det første eksemplar af
nyhedsbrevet, som jeg fik, var nummeret der udkom 1. april 1996. Nu skal
man jo huske, at jeg var helt ny på internettet, og jeg var helt ny i
Mac-verdenen bortset fra, at jeg engang imellem havde købt MacWorld
(bladet). Jeg kendte derfor ingen personer i Mac-verdenen, stort set
ingen programmer og vidste meget lidt om computere i øvrigt. Det tog
derfor ret lang tid, før det gik op for mig, at hele det lange
nyhedsbrev var én stor aprilsnar. Jeg sad godt nok og blev mere og mere
forundret over, hvad det var for noget, jeg var gået ind til med at købe
en Mac og komme på internettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
|
|